поглиблювати знання школярів про велику букву і лапки у власних
назвах, удосконалювати відповідні орфографічні уміння й навички;
удосконалювати навички учнів розрізняти іменники, що означають загальні і власні назви;розвивати у школярів культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення, уміння виділяти головне в темі;виховувати відповідальне ставлення до вивчення української мови, любов та повагу до рідної держави – України.
Тема.Велика буква і лапки у власних назвах
Мета: поглиблювати знання школярів про велику букву і лапки у власних
назвах, удосконалювати відповідні орфографічні уміння й навички;
удосконалювати навички учнів розрізняти іменники, що означають загальні і власні назви;розвивати у школярів культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення, уміння виділяти головне в темі;виховувати відповідальне ставлення до вивчення української мови, любов та повагу до рідної держави – України.
обладнання:мультимедійна презентація,комп’ютер, проектор, підручник.
Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.
ХІД уроку
Епіграф: Відкрий для себе Україну!
Ти ще не знаєш всю її.
Г. Бідняк
І. Організаційний момент
Учитель.
Нехай сьогодні на уроці панує атмосфера доброзичливості, пізнання та успіху, а Запорукою успіху є міцні знання, які ви отримаєте на сьогоднішньому уроці.але спочатку хочу звернути вашу увагу на даний слайд
Слайд№1
-Кого ви бачите на екрані?
-А що ви можете сказати про неї?
Тому я хочу, щоб ви на уроці були справжніми бджілками-трудівницями, і протягом уроку будете збирати знання з теми, яку ви спробуєте визначити самостійно, розв’язавши таку лінгвістичну задачу.А той, хто найактивніше працюватиме,отримає бджілку на згадку про наш урок.
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Слайд 2
Лінгвістична задача
Учитель. Чому в одних випадках слова пишемо з малої літери, а в інших — з великої ?
Мета поглибити знання про велику букву і лапки у власних назвах, удосконалювати відповідні орфографічні уміння й навички; розрізняти іменники, що означають загальні і власні назви;
ІІІ.ПОВІДОМЛКЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ(Записую на дошці)
(Запис теми уроку у зошитах)
ІV. ПЕРВИННЕ СПРИЙНЯТТЯ
А зараз ми звернимося до підручника і розглянемо таблицю на с.97
1.Робота з таблицею «ДО ВЛАСНИХ НАЗВ НАЛЕЖАТЬ» у підр. С.97
Серед поданих правил, які вже знаєте?
2.Поясніть правопис цих слів
- А тепер , діти, поясніть зміст епіграфа
- Поясніть правопис цих слів.
Відкрий для себе Україну!
Ти ще не знаєш всю її.
Григорій. Бідняк
(Поет із Придніпров’я)
3. Учитель. Отож сьогодні у кожного з вас, діти, буде можливість іще раз
відкрити для себе Україну. І допоможуть нам у цьому власні назви.
V. застосування здобутих на попередньому уроці знань, умінь і навичок
Учитель. Розпочнемо свою роботу із мовно-географічної вікторини. Відповіді на запитання запишемо і матимемо словничок власних назв.
Учитель. Прочитайте записане. Поясніть написання. Зробіть висновок про вживання великої букви у власних назвах.
Слайд 4
А тепер здійснемо подорож деякими обласними центрами нашої держави, утворивши від них прикметники на -ськ-, -цьк-, а також іменники із суфіксом -ин-.
(Вправа за варіантами на картках за зразком:Київ(київський, Київщина)
Слайд 5
Учитель |
Учні називають уголос слова |
Полтава |
(полтавський, Полтавщина) |
Черкаси |
(черкаський, Черкащина) |
Харків |
(харківський, Харківщина) |
Одеса |
(одеський, Одещина) |
Суми |
(сумський, Сумщина) |
Миколаїв |
(миколаївський, Миколаївщина) |
Херсон |
(херсонський, Херсонщина) |
Житомир |
(житомирський, Житомирщина) |
Рівне |
(рівненський, Рівненщина) |
Тернопіль |
(тернопільський, Тернопільщина) |
Луганськ |
(луганський, Луганщина) |
Івано-Франківськ |
(івано-франківський, Іванофранківщина) |
Донецьк |
(донецький, Донеччина) |
Вінниця |
(вінницький, Вінниччина) |
Хмельницький |
(хмельницький,Хмельниччина) |
Слайд 5
3.Робота з тестами(Усно)
Слайд 6
Перед моїми очима вирізується на небі півкруг з гір од(1)Андріївської гори до (2)Кирилівського монастиря, а далі знову синіють півкругом гори над (3)Оболонню,закручуються у(4) Вишгороді й сягають до (5)Дніпровських вод.
Помилку допущено у написанні власної назви, позначеної цифрою
А1 Б2 В3 Г4 Д5
4.Завдання з «ключем»
Учитель. Подорожуючи Україною, ми неодмінно зустрінемося із власними назвами, які беруться в лапки. (Скористайтеся таблицею на с.97)
Слайд 7
Отож подорожувати будемо автобусом «Турист». Спочатку ми відвідаємо місто Київ.Звичайно ж побуваємо у Києво-Печерській лаврі, помилуємося Софійським собором. Обов’язково спустимося в метро. На Подолі побуваємо на станції метро «Контрактова площа». Проїдемо мимо кондитерської фірми «Рошен». Екскурсовод розповість про історію заводу «Арсенал».
Побуваємо на майдані Незалежності, а в магазині обов’язково купимо торт «Київський». У драматичному театрі імені І. Я. Франка подивимося виставу «Наталка Полтавка» за одноіменною п’єсою І. П. Котляревського. А по від’їзді з Києва, зручно вмостившись у кріслах автобуса, екскурсовод візьме до рук газету «Голос України».Попереду на нас чекає рідний Нетішин.
5.Вправа 204(Виписати речення у яких власні назви беруться у лапки»)
6.«Синтаксична пауза». (Робота в парах)
Слайд 8.
Завдання
Скласти і записати спонукальне речення зі словом «Україна» в ролі звертання.
7.«Робота за епіграфом»(усно).
8.Рубрика «А чи знаєш ти?»
Слайд 9.
Учитель. Діти, наша Україна має свої державні символи. Чи знаєте ви їх?
Запам’ятайте правопис
9.«Метод незакінчених речень» (усно)
Слайд 10
Правопис!
10.Бесіда
Слайд 13
Учитель. Як пишуться назви церковних книг? Навести приклади (Пересопницьке Євангеліє, Біблія, Апостол, Псалтир)
ІV. закріплення знань. рефлексія.
Слайд 11.
Бесіда
V. підбиття підсумків уроку, виставлення й мотивація оцінок
Підсумкове слово вчителя
Отож, діти, сьогодні на уроці ви мали нагоду «відкривати» для себе Україну. І допомагали нам у цьому власні назви – слова, які пишуться з великої букви.
Про їх правопис ми і говорили на уроці.
Відомі кожному однині,
Вони й на карті України,
І в повсякденному житті
Багато можна їх знайти.
Тож власні назви поважайте
І їх правопис пам’ятайте!
VІ. домашнє завдання.
Слайд 12
1