Велнес-тренінг «Емоційна компетентність педагога»
(Розробила практичний психолог Буздиган Оксана Миколаївна)
1. Привітання, знайомство «Серветка».
Педагогам пропонується взяти серветки, мотивуючи, що вони пригодяться в процесі роботи (не вказувати кількість, хто скільки хоче). Коли серветки розібрані розпочинається знайомство. Педагоги називають своє ім’я та таку кількість своїх позитивних рис, скільки взяли серветок.
2. Оголошення теми, мети заняття.
Ве́лнес (англ. Wellness)— це система оздоровлення, що дозволяє досягти емоційної і фізичної рівноваги, помірне і комфортне фізичне навантаження, здорове харчування, комплексний догляд за шкірою, хороший відпочинок, оптимізм і позитивне мислення.
(Велнес-тренінг не передбачає чіткої структури проведення тренінгу. Необхідно про це проговорити.)
Велнес тренінг допомагає позбутися від емоційного виснаження, негативних почуттів, тривожності, підняти самооцінку, розв’язати внутрішній конфлікт.
Емоційна компетентність – це мистецтво ідентифікувати свої емоції в момент, коли їх відчуваєте, в результаті краще розуміти свою поведінку і раціонально вибирати свої реакції (М. Рейнольдс), тобто бути господарем власних емоцій.
Управління емоціями – це навичка, яку можна напрацьовувати і розвивати, що підтверджується науковими дослідженнями. У людської душі немає меж досконалості.
Емоційна компетентність розвивається шляхом навчання, тренування, набуття досвіду (С. Стайн).
Усі необхідні ресурси для розвитку емоційної компетентності у людини є в будь-який момент часу. Однак потрібні певні способи, щоб їх розбудити (М. Гордєєв і Є. Гордєєва). Потрібно навчити людину свідомо ними користуватися.
Ми сьогодні будемо розвивати свою емоційну компетентність засобами арт-терапії.
Рекомендація: На початку арт-терапевтичних вправ пропоную учасникам заміряти свій емоційний стан. Питається «Як я себе відчуваю в даний відрізок часу за 10 бальною шкалою?
В кінці пропоную учасникам ще раз заміряти свій емоційний стан. Питається «Як Ви себе відчуваєте на даному відрізку часу за 10 бальною шкалою. Порівняйте, будь-ласка, результати. Які вони? В який бік змінилися?»
3. Арт-щоденник почуттів
Вам знадобляться блокнот або альбом і кольорові олівці.
В кінці кожного дня згадайте, які емоції і почуття ви сьогодні відчували - і позитивні, і негативні.
Для кожного почуття ви підбираєте свій колір і починаєте малювати. Малюєте це почуття, поки не захочеться зупинитися.
Потім згадуєте інше почуття, вибираєте колір для нього і малюєте на цьому ж аркуші.
Лінії можуть перетинатися, кольору - накладатися один на одного.
Так промалюйте всі свої почуття і емоції за день. Тепер подивіться на малюнок, що вийшов і дайте відповідь на питання:
- Що ви відчували, коли малювали кожним кольором.
- Що ви відчуваєте зараз, коли дивитеся не малюнок?
- Яких кольорів більше?
- Чого хочеться?
- Які висновки ви можете зробити?
Спробуйте робити цю практику протягом місяця і подивіться, як буде змінюватися ваш стан.
Ця техніка сприяє зняттю напруги за рахунок звільнення від засівших усередині почуттів і емоцій.
Аналіз допоможе побачити, що ви відчуваєте частіше і сильніше, і зробити конструктивні висновки.
4 . Право на відпочинок
Що в першу чергу ви пишете в своєму щоденнику? Термінові завдання, плани по роботі, сімейні справи?
А вписуєте ви туди, як і коли ви відпочиваєте? Або думаєте, що відпочинете між справами, коли буде вільна хвилинка. При такому розкладі найчастіше хвилинки не виявляється.
Але ж наша ефективність і успіх в справах безпосередньо залежать від того, в якому стані ми перебуваємо -фізичному та емоційному.
Тому наступний місяць ми присвятимо темі відпочинку.
1. Напишіть список, що для вас відпочинок, що може швидко дати вам ресурс, який відпочинок - найулюбленіший.
2. Кожен день обов'язково заплануйте свій відпочинок: і невеликі перерви на чашку кави, і особистий час ввечері, який дасть вам повноцінний відпочинок і розслаблення.
Припишіть, що це буде і у скільки.
3. Періодично заглядайте в ваш список, що б зробити ваш відпочинок різноманітним і доставляти собі радість і задоволення.
5. Техніка роботи з образами (авторська Е. Тараріна)
Мета: усвідомлення власних механізмів переживання образи.
Завдання:
> Вчитися слухати і чути внутрішнє «Я»;
> Розвивати емоційний інтелект;
> Навчитися вибудовувати адекватні очікування до людей і ситуацій.
Інвентар: кольорові олівці, білий аркуш паперу (А-4).
Час роботи: 40-45 хвилин.
Вікові рамки застосування: клієнти від 13 років і старше.
Вступ. Згадайте образу, яку ви відчували в минулому або відчуваєте зараз. Постарайтеся якомога яскравіше відтворити в пам'яті ситуацію, яка викликала у вас образу, сконцентруйтеся на виниклих почуттях.
Алгоритм роботи
• Розташуйте аркуш А-4 горизонтально. Намалюйте в будь-якій частині листа якийсь транспортний засіб: літак, потяг, машину, танк, човен - все, що завгодно. Транспорт повинен бути невеликим за розміром.
• Тепер намалюйте прапорець (також в будь-якій частині листа).
• Намалюйте природний ландшафт на цьому ж аркуші. Не обов'язково, щоб це був тільки ліс або тільки болото. Фантазуйте - на вашій картині поруч можуть бути гори, річки, пустелі, льодовики і пальми. Ваш ландшафт повинен зайняти все вільне місце на аркуші.
Використовуйте кольорові олівці.
• Проведіть пунктирною лінією маршрут від транспортного засобу до прапорця.
• Подивіться на малюнок, що вийшов, звертаючи увагу на те, з яким ландшафтам проходить ваш маршрут від транспорту до прапорця.
Інтерпретація
Транспорт символізує образу, її символічне зображення.
Прапорець - подолання образи (проживання, прощення). Від того, як вам властиво переживати образу, залежить, через які природні ландшафти проходить маршрут від транспорту до прапорця.
Вода пов'язана з необхідністю емоційного «відреагування» почуттів.
Ліс - потребою багаторазовому повторенні ситуації (промовляння).
Гори, печери можуть відображати обмежуючі переконання особистості.
Пустелі можна розуміти як необхідність побути на самоті.
Поляни, рівнини потреба підтримати себе, налаштувати на результат, прощення.
Болота, льодовики часто пов'язані з витісненими, непрожитими почуттями, тліючим гнівом, невдоволенням, депресією.
Хмари можуть символізувати вхід в «позицію дитини», небажання брати на себе відповідальність.
Сонце потреба в турботі.
Частини ландшафту, які не зачіпають маршрут, - стану, емоції і почуття, які не беруть участі в проживанні вами образи.
Згадайте, як ви переживали образу, про яку подумали на початку вправи? Що ви відчуваєте зараз, дивлячись на малюнок?
Висновок. Образи - це абсолютно необхідний кожній людині стан, який допомагає краще зрозуміти сенс своїх очікувань і вимог, дає можливість змінити свої переконання, стратегії поведінки.
6. Місце сили.
Матеріали: кольорова манка, папір А4, клей зі щіточкою.
Ця техніка допоможе отримати швидкий заряд енергії, ресурс і розслаблення. Його можна виконувати в будь-якому місці в будь-який час - тоді, коли вам це необхідно.
Для цього сядьте в зручну позу, закрийте очі, заспокойте дихання і уявіть собі місце, де ви відчували себе особливо добре, спокійно і комфортно, де у вас поліпшувалося настрій, після відвідин якого ви відчували себе відпочилим, сильним, впевненим. Постарайтеся згадати все, що ви бачили, чули і відчували в найдрібніших подробицях.
Зверніть увагу на ваше тіло, яке воно розслаблено і вільне. Уявіть, як ви вбирає енергію цього місця всіма клітинками вашого тіла. Побудьте там стільки, скільки потрібно.
А потім повільно відкрийте очі.
За бажанням можна продовжити цю вправу за допомогою арт-терапії. Перед тим, як занурюватися в місце сили, приготуйте все необхідне: папір, фарби, пензлики, воду. Після того, як ви відкрили очі, намалюйте ваші відчуття. Це може бути зображення цього місця, а може бути просто абстрактний малюнок вашого стану. Надалі ви можете використовувати цю картину для швидкого входження в ресурсний стан.
7. На завершення техніка малювання шоколадом
Матеріали: малюнки, плитки шоколаду, файли для шоколаду, папір для випічки, скріпки, чайник з кип’ятком, серветки.
Педагоги обирають із запропонованих малюнків той, який «лягає на душу» малюнки несуть певний психологічний зміст (мандали, сніжинки…), вкладають у файл чи прикріплюють пергамент. В другий файл кладуться подрібнені шматочки шоколаду, розігріваються над паровій бані. Виконуються малюнки шоколадом. Після охолодження малюнки знімаються з пергаменту та педагоги забирають вироби із шоколаду собі.. Психолог розповідає психологічний зміст обраних малюнків.
В кінці пропоную учасникам ще раз заміряти свій емоційний стан. Питається «Як Ви себе відчуваєте на даному відрізку часу за 10 бальною шкалою. Порівняйте, будь-ласка, результати. Які вони? В який бік змінилися?».
8. Рефлексія «Які ваші враження щодо проведеного заняття?»
(Можна використати рефлексивну техніку на свій розсуд).