«Вибір професії або задача з багатьма невідомими» Профорієнтаційний урок

Про матеріал
Життя постійно ставить нас перед вибором. У дитинстві з багатьох іграшок вибираємо найулюбленішу, в школі віддаємо перевагу найцікавішим, на наш погляд, предметам… Ми обираємо товаришів, друзів, коханих… І в основі вибору кожного з нас свої критерії, своє уявлення про добро і зло… Вибір професії – один з найбільш відповідальних рішень, які людина приймає у своєму житті. Ким бути – це питання ставив, ставить і буде ставити кожен із вас
Перегляд файлу

«Вибір професії або задача з багатьма невідомими»

Профорієнтаційне заняття для учнів 9-11 класів

 

Мета: Ознайомити учнів з важливістю вибору професії в житті людини, забезпечити  необхідним обсягом профорієнтаційних знань та навичок. Розвинути в старшокласників уміння розуміти самого себе, свої потреби та нахили; ознайомлення із формулою вибору професії « Хочу – Можу – Треба». Формування загальної готовності до професійного самовизначення, активізація проблеми вибору професії, розширення уявлення про світ професій та їхні особливості.

Обладнання: аркуші паперу, ручки, мішечок, 4 канцелярських стакани різного кольору, цукерка, стікери, ручка без стержня, відеоролики « Найактуальніші професії»,   « 7 професій майбутнього», відеопритча, мультимедійний пристрій, ноутбук, презентація

Хід заняття

 Психолог: Життя постійно ставить нас перед вибором. У дитинстві з багатьох іграшок вибираємо найулюбленішу, в школі віддаємо перевагу найцікавішим, на наш погляд, предметам… Ми обираємо товаришів, друзів, коханих… І в основі вибору кожного з нас свої критерії, своє уявлення про добро і зло… Вибір професії – один з найбільш відповідальних рішень, які людина приймає у своєму житті. Ким бути – це питання ставив, ставить і буде ставити кожен із вас .І наблизитися до вирішення цього питання, я хочу на сьогоднішньому нашому занятті.

  1. Знайомство. Вправа « Ім'я – професія».

Кожен учасник називає своє ім'я та професію, яка перша спадає йому на думку. Не можна двічі називати професію, яка уже була.

  1. Правила заняття.

Що необхідно для створення робочої атмосфери, почуття комфорту для всіх учасників? Правила:

- вимкнути мобільні телефони;

- правило піднятої руки;

 - не перебивати один одного;

 - не критикувати;

 - бути активним;

 - бути толерантними;

 

          Психолог: Ви, напевно, знаєте вислів : «людина – творець власної долі». Скажіть, чи згодні ви з ним? Чи ж тільки від самої людини та правильності її вибору у різних життєвих ситуаціях залежить успіх? (існують ще об’єктивні обставини, випадковості на які людина впливати не може) Що треба враховувати у ситуаціях вибору (наслідки, які матиме прийняте рішення)?

           3.Вправа « Гра в лотерею» або « Рука долі»

Кожен учасник на маленьких аркушах паперу записує професію або вид діяльності, якими б хотіли займатися протягом життя ( від 1 до 3). Усі аркуші кладуть у мішечок. Потім перемішуємо усі картки і кожен витягує випадкову картку ( як лотерейний квиток).

Обговорення: Психолог просить піднятися тих учасників групи, хто витягнув картки з професією, яку ж сам і обирав (записав на картці). Як правило, таких учасників небагато (1-2 людини), а можливо, що взагалі таких людей не буде.

Психолог просить групу підрахувати відсоток тих, кому пощастило, кому доля подарувала щасливий випадок.

 Рефлексія: - Що ви відчули, коли витягнули те, що записували?

                    - Що відчули, коли витягли те, що вам не до вподоби?

 Підведення підсумків

Психолог: В даному випадку ми можемо зробити лише один висновок: «на долю надійся, але й сам не сиди».

 Потрібно більш свідомо підходити до вибору професії. Правильний вибір професії дозволить повністю реалізувати потенціал людини, уникнути розчарувань і невпевненості в собі та в своєму майбутньому. Для того щоб вибір був правильним потрібно при виборі професії враховувати «формулу вибору професій».

Перша складова формули – це «Хочу» (учні що ви розумієте під словом «хочу» - відповіді учнів). Психолог: Хочу – це ваші інтереси . Вибрати професію спираючись на інтереси ,означає вибрати те ,що подобається і приваблює. Але вибрати професію враховуючи тільки «Хочу» не можна . Слід брати до уваги ,що ви можете .

Для цього необхідна друга складова формули – «Можу». Як ви думаєте учні , що входить до складової формули – «Можу» (відповіді учнів). Психолог: «Можу» – це ваші здібності, індивідуально-психологічні особливості, стан здоров’я.

А ще є третя складова…

              4.Вправа « Правильний вибір»

Потрібно четверо бажаючих. Перед вами 4 – ри стакани. Вам потрібно вибрати один із них. Торкатись їх не можна. Ті, хто не бере участь, може підказувати, який стакан вибрати. А ті, хто вибирає, може прислуховуватись до порад. Будь ласка, зробіть свій вибір( в одному – цукерка, в другому – стікери, в третьому – ручка без стержня, а четвертий, взагалі, порожній).

Обговорення : - Чому ви обрали саме цей стакан ?

                         - Чого вам не вистачало під час ухвалення рішень?

                         - Що ви відчули заглянувши в середину?

Ми з вами побачили, що для повного ухвалення рішень потрібно мати достатню кількість інформації, а наші учасники її не мали, тому вони зробили свій вибір керуючись інтуїцією і порадами однокласників. Тому – коли кожен із вас буде вибирати професію ,потрібно враховувати не тільки інформацію про «Хочу» і «Можу» ,але й мати інформацію про »Треба», про потреби ринку праці. Якщо враховувати інформацію про «Хочу» і «Можу «можна вибрати професію, яка не дасть реалізувати себе. Саме тому остання складова формули – «Треба» - потреба ринку праці (тобто є попит на цю професію ,бо ми маємо виробляти те, що купують, а не навпаки).

Психолог: У світі налічується понад 40 тисяч професій . Як знайти серед них свою ? Як не розгубитися при виборі? Тим паче затребуваність професій має схильність швидко змінюватися.  Пов’язано це з тим, що світ динамічно розвивається, сучасні технології займають почесне місце в нашому житті, а роботизація вже не здається чимось небаченим, з футуристичних фільмів.  Професії, які були затребувані вчора, можуть виявитися зовсім непотрібними завтра.

Трохи статистики: до 2025 року 50% усієї роботи буде виконуватися за допомогою роботів та новітніх технологій, а 50% робитимуть люди. Близько 40% навичок, які є на планеті, застаріють і не будуть потрібні.

94% роботодавців впевнені, що співробітники можуть перекваліфікуватися без відриву від роботи.

За прогнозами експертів Всесвітнього економічного форуму, у наступні 5 років на нас чекає скорочення близько 90 млн. робочих місць. Проте, не лякайтесь, адже буде створено близько 100млн. нових.

Що ж на нас чекає далі? Розвиватиметься сфера роботизації, зокрема робочих процесів, що дасть можливість автоматизувати рутинні завдання з обліку фінансів, надання послуг та виставлення рахунків, спілкування з клієнтами, управління персоналом.

Також зростатиме сфера штучного інтелекту, де інтелектуальні системи виконують творчі функції, які традиційно вважаються прерогативою людини: написання текстів та новин, пошук музики в додатку тощо.

А далі постає логічне запитання: які ж професії будуть затребувані в цих сферах?

                5. Перегляд відеороликів « Найактуальніші професії», « 7 професій майбутнього».

                6. Притча про селянина, у якого зламався трактор ( відео )

У селянина поламався трактор. Усі спроби полагодити машину були марними. Нарешті він покликав фахівця. Той оглянув трактор, спробував, як діє стартер, підняв капот і все ретельно перевірив. Потім узяв молоток, один раз ударив по мотору і привів його у дію. Мотор заторохтів, начебто і не був зіпсований. Коли майстер подав селянину рахунок, той здивовано поглянувши на нього, обурився: «Як, ти хочеш 50 доларів тільки за один удар молотком!?» «Дорогий друже, - сказав майстер, - за удар молотком я порахував тільки один долар, а 49 я повинен взяти з тебе за мої знання, завдяки яким я зміг зробити цей удар по потрібному місцю».

 Висновок: кожна людина повинна бути на своєму місці. Лише знаходячись на «своєму» місці людина є корисною не тільки собі, а й оточенню. Яку професію Ви б не обрали, який фах Ви б не освоїли, фахівці і професіонали у своїй справі завжди потрібні. Ваш правильний вибір - запорука Вашого майбутнього добробуту і впевненості.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лубенець Олена
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Stadnik Nadya
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
7 квітня 2022
Переглядів
580
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку