Тема: ВИБІР ВИРОБУ ТА ВІЗЕРУНКА ДЛЯ ВИШИВАННЯ
Мета:
Обладнання, матеріали та наочність: тканина, зразки вишитих виробів, схеми розміщення вишивки на квадраті, прямокутнику, малюнки для вишивання хрестиком та гладдю, матеріали й пристосування для перенесення візерунка вишивки на тканину, пам'ятка «Подорож Країною Майстринь-вишивальниць».
Об'єкт праці: виріб для вишивання.
Тип уроку: застосування (закріплення) знань, вмінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Тренінгова вправа «Весела квітка»
Учням пропонується обрати одну з пелюсток. На зворотному боці кожної пелюстки написано прислів’я. Усно відповідаючи, що воно означає, учень прикріплює пелюстку до «серединки квітки», яка розташована на дошці. У результаті утворюється весела усміхнена квітка. Підсумовуючи означену діяльність, учитель наголошує на тому, що створена власноруч квітка символізуватиме розквіт майстерності учнів, їхню наполегливу діяльність з виготовлення вишитого виробу й успішний результат.
Орієнтовні прислів'я для роботи
Учитель звертає увагу учнів на прислів’я «Чим більше науки, тим розумніші руки» й пропонує питання з та завдання.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Саме лічильні шви ви застосовуватимете в процесі виготовлення вишитого виробу: серветки, рушничка, листівки для поздоровлення, картини тощо. Сподіваюся, що попередньо проведені вами дослідження, спрямовані на вибір виробу для вишивання, були вдалими, і з допомогою рідних та друзів ви вже визначили кращі ідеї для реалізації. Отже, «не лінуйся, дівонька, вишивати, буде чим» людей здивувати! Та спершу давайте ще раз обговоримо ваш вибір і розпочнемо «Подорож Країною Майстринь-вишивальниць».
Учитель. Народна мудрість учить, що, вирушаючи у подорож, перед довгою дорогою треба присісти ненадовго та все ретельно обміркувати. Давайте й ми дослухаємось до цієї поради. Діти, хочу нагадати вам відоме прислів’я: «Як роботу розпочнеш, так її й закінчиш», тобто для того, щоб отримати потрібний результат, насамперед необхідно чітко продумати та спланувати свої дії. Адже саме планування надає змогу вибрати правильні методи й технологічну послідовність під час виготовлення нових виробів. Отже, якщо ви навчитеся планувати свою роботу, це дасть можливість цілком реалізувати свій творчий задум. Учитися планувати ми будемо за допомогою наступної Пам’ятки.
Пам'ятка «Подорож Країною Майстринь-вишивальниць»
Любий друже! Запрошуємо до Країни Майстринь-вишивальниць, які чудово розуміються на послідовності роботи з виготовлення вишитого виробу та нададуть тобі гарні поради. Отже, щоб твоя діяльність була успішною, радимо дотримувати наступного алгоритму:
(Цю частину роботи було запропоновано на попередньому уроці як домашнє завдання. Діти повідомляють результати досліджень, спрямованих на вибір виробу для вишивання, та продовжують ознайомлення з Пам’яткою.)
Учитель. Який із них вибрати, залежить від кольору тканини (світла або темна) і особливостей її поверхні — фактури (гладка або ворсиста).
Крім того, враховується техніка вишивання (за рахунком ниток чи за вільним контуром вишивки). Почнемо з найпростішого способу.
Так переводять малюнки на гладенькі тканини будь-якого кольору: для світлої тканини беруть темний копіювальний папір, для темної — світлий (жовтий, червоний). Бажано мати набір кольорового копіювального паперу. Оскільки копіювальний папір бруднить тканину, то для білої тканини краще використати папір жовтого чи зеленого кольору, тобто такий, який не залишає яскравого масного сліду.
На добре пропрасовану тканину кладуть копіювальний через копіювальний папір
глянцевою (блискучою) стороною вниз і зверху приколюють малюнок. щоб у процесі роботи рисунок не зсунувся. Контури рисунка акуратно обводять гостро заструганим олівцем (тканина повинна лежати на твердій поверхні), пам’ятаючи, що в процесі вишивання виправити викривлення ліній контура набагато важче.
«Припорохом» через трафарет переводять малюнок на тканину будь-якого кольору і фактури, у тому числі й на бархат.
Спочатку готують трафарет. На м’яку підстилку кладуть чистий аркуш паперу і на нього — малюнок. Потім шилом або голкою проколюють контур малюнка через кожні 2 мм. Трафарет готовий, залишилось зняти з нього опуклості від проколів. Для цього достатньо протерти трафарет наждачним папером. Потім змішують машинне масло або гас із зубним порошком (замість порошку можна взяти синьку або сажу) і одержують суміш, схожу на густу сметану. Ватяний тампон, щільно обгорнутий тканиною, змочують у суміші і протирають увесь малюнок по проколу. Розчин проходить крізь дірочки, залишаючи відтак контури малюнка.
Такий спосіб переведення використовують для темних ворсових тканин. Насамперед перемальовують малюнок з паперу на целофан (авторучкою) або прозорий папір, потім накладають малюнок на тканину, закріпляють булавками і по контуру прострочують на швейній машині або прошивають швом «уперед голку». Потім папір акуратно відривають. Недоліком цього способу є те, що лінія контуру малюнка пунктирна.
На дно звичайного дерев’яного ящика ставлять настільну електричну лампу і накривають ящик склом. На скло кладуть малюнок, на нього — прозору тканину, для надійності скріпляють їх шпильками, вмикають світло й обводять контур малюнка гострим м’яким олівцем (М-2М).
5.Переведення малюнка за допомогою компресного паперу
Тканину кладуть на тверду поверхню, накривають компресним папером вощаною стороною вниз, зверху розміщують малюнок і скріплюють усі три шари шпильками. Потім обводять малюнок олівцем, звільняють тканину і на ній кольоровим світлим олівцем посилюють зображення.
Складніше скопіювати узор із готової вишивки. Вишитий узор перезнімають так: готовий виріб накривають склом, на нього кладуть прозорий папір, фіксують краї клейкою стрічкою і обводять контури узору олівцем. Якщо немає прозорого паперу, узор із тканини переводять «бабусиним» способом: кладуть на узор непрозорий лист паперу, закріплюють по краях шпильками і труть по паперу алюмінієвою ложкою, поки не з’явиться контур узору. Папір знімають і поправляють переведений контур олівцем, звіряючись з оригіналом.
VI. ОСМИСЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Бесіда
для вишивання?
(Спочатку треба визначитись:
Фізкультхвилинка
НАБРИДЛО!
Щось не хочеться сидіти, |
|
Треба трохи відпочити: |
|
Руки вгору, руки вниз, |
|
На сусіда подивись, |
(2 рази) |
Руки вгору, руки вбоки, |
|
І зроби чотири кроки |
(2 рази) |
Вище руки підніміть |
|
І спокійно опустіть. |
(2 рази) |
Розведіть їх в боки.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу — все гаразд.
VІІ. ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
ПРАКТИЧНА РОБОТА «ВИБІР ОРНАМЕНТУ ДЛЯ ВИШИВАННЯ ВИРОБУ»
Методична порада. Можна запропонувати різнорівневі завдання: створення композиції з використанням ілюстрацій різних орнаментів методом аплікації, у техніці «колаж», з поєднанням аплікації та зарисовок олівцями, створення композиції олівцями, з опорою на моделі-ана- логи, створення ексклюзивної композиції з використанням досвіду своєї родини.
Учитель. Щоб вишивка була гарною, необхідно правильно розмістити її на виробі (серветці, доріжці тощо), а форми й розміри її повинні гармоніювати з формою й розмірами виробу.
Узор вишивки має бути і не занадто маленьким, і не дуже великим, розміщувати його потрібно перш за все на тій частині, яка більше привертає до себе увагу.
Якщо узори симетричні, то не можна допускати зміщення елементів вгору чи вниз, вліво чи вправо.
Рис. 39. Приклади неправильного разташування орнаменту
Саме тому орнаментальну смугу на виробах слід вишивати з середини рапорту й середини малюнка.
VIII.МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ
1