ВИБІР ВИРОБУ ТА ВІЗЕРУНКА ДЛЯ ВИШИВАННЯ

Про матеріал
Мета: □ навчальна: забезпечити засвоєння учнями знань із послідовності підго¬товки й виготовлення вишитого виробу та способів перенесення візерун¬ка вишивки на тканину; формувати уміння планувати роботу, вибиратиспосіб перенесення малюнка і виконувати перенесення (за потребою); □ розвивальна: сприяти розвитку пізнавальних інтересів учнів, навичокгрупової роботи; □ виховна: виховувати культуру праці, повагу до традицій українськогопобуту, бажання працювати, створювати вироби власними руками, до¬брозичливість до товаришів.
Перегляд файлу

Тема: ВИБІР ВИРОБУ ТА ВІЗЕРУНКА ДЛЯ ВИШИВАННЯ

Мета:

  • навчальна: забезпечити засвоєння учнями знань із послідовності підго­товки й виготовлення вишитого виробу та способів перенесення візерун­ка вишивки на тканину; формувати уміння планувати роботу, вибирати спосіб перенесення малюнка і виконувати перенесення (за потребою);
  • розвивальна: сприяти розвитку пізнавальних інтересів учнів, навичок групової роботи;
  • виховна: виховувати культуру праці, повагу до традицій українського побуту, бажання працювати, створювати вироби власними руками, до­брозичливість до товаришів.

Обладнання, матеріали та наочність: тканина, зразки вишитих виробів, схеми розміщення вишивки на квадраті, прямокутнику, малюнки для вишивання хрестиком та гладдю, матеріали й пристосування для пе­ренесення візерунка вишивки на тканину, пам'ятка «Подорож Країною Майстринь-вишивальниць».

Об'єкт праці: виріб для вишивання.

Тип уроку: застосування (закріплення) знань, вмінь і навичок.

ХІД УРОКУ 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

  • Перевірка наявності учнів; підготовленості їх до уроку, наяв­ності робочого одягу.
  • Створення позитивного емоційного настрою учнів.

 Тренінгова вправа «Весела квітка»

Учням пропонується обрати одну з пелюсток. На зворотному боці кожної пелюстки написано прислівя. Усно відповідаючи, що воно означає, учень прикріплює пелюстку до «серединки квітки», яка розташована на дошці. У результаті утворюється весела усміх­нена квітка. Підсумовуючи означену діяльність, учитель наголо­шує на тому, що створена власноруч квітка символізуватиме розквіт майстерності учнів, їхню наполегливу діяльність з виготовлення ви­шитого виробу й успішний результат.

Орієнтовні прислів'я для роботи

  • Аби руки і охота буде зроблена робота.
  • Балаканиною роботи не зробиш.
  • Терпінням і працею всього добудеш.
  • Добра праця ніколи не пропадає.
  • Із працею радість, а з безділлям смуток.
  • Зробиш спішно, то й вийде смішно.
  • Кожна робота легка, коли охоче її робиш.
  • Людська праця не дурниця, розкидатись не годиться.
  • Майстра по роботі видно.
  • Робота мучить, зате годує й учить.
  • Якщо будеш трудитись, тоді й буде чим ділитись.
  • Чим більше науки, тим розумніші руки.

ІІ. ВИЯВЛЕННЯ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Учитель звертає увагу учнів на прислів’я «Чим більше науки, тим розумніші руки» й пропонує питання з та завдання.

  1. Які лічильні шви вам відомі?
  2. Чому вони називаються лічильними?
  3. Знайди пару:



 


ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Саме лічильні шви ви застосовуватимете в процесі виготовлення вишитого виробу: серветки, рушничка, листівки для поздоровлення, картини тощо. Сподіваюся, що попередньо проведе­ні вами дослідження, спрямовані на вибір виробу для вишивання, були вдалими, і з допомогою рідних та друзів ви вже визначили кра­щі ідеї для реалізації. Отже, «не лінуйся, дівонька, вишивати, буде чим» людей здивувати! Та спершу давайте ще раз обговоримо ваш вибір і розпочнемо «Подорож Країною Майстринь-вишивальниць».

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

  • Тема уроку «Вибір виробу та візерунка для вишивання».

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель. Народна мудрість учить, що, вирушаючи у подорож, перед довгою дорогою треба присісти ненадовго та все ретельно об­міркувати. Давайте й ми дослухаємось до цієї поради. Діти, хочу нагадати вам відоме прислів’я: «Як роботу розпочнеш, так її й за­кінчиш», тобто для того, щоб отримати потрібний результат, насам­перед необхідно чітко продумати та спланувати свої дії. Адже саме планування надає змогу вибрати правильні методи й технологічну послідовність під час виготовлення нових виробів. Отже, якщо ви навчитеся планувати свою роботу, це дасть можливість цілком ре­алізувати свій творчий задум. Учитися планувати ми будемо за до­помогою наступної Пам’ятки.

Пам'ятка «Подорож Країною Майстринь-вишивальниць»

Любий друже! Запрошуємо до Країни Майстринь-виши­вальниць, які чудово розуміються на послідовності роботи з виготовлення вишитого виробу та нададуть тобі гарні пора­ди. Отже, щоб твоя діяльність була успішною, радимо дотриму­вати наступного алгоритму:

  1. Обери виріб для виконання практичної роботи. Обґрунтуй свій вибір.
  • Банк ідей
  • Виріб для дому
  • Виріб для себе
  • Виріб для гімназії
  • Виріб-подарунок
  • Запиши результати обмірковування.
  • Яке призначення твого виробу?
  • За який час ти плануєш його виготовити?
  • Які матеріали є в наявності?
  • На якому обладнанні та з якими інструментами ти вже можеш працювати?
  • Сформулюй мету й очікувані результати діяльності. (Наві­що ти хочеш виготовити цей вишитий виріб.)
  • Проведи дослідження, спрямовані на вибір виробу для ви­шивання. (Зроби на чернетках зарисовки майбутнього виро­бу, покажи їх друзям, учителям, рідним. Поцікався їхніми думками, запиши позитивні й негативні відгуки, а також нові пропозиції.)
  • Визнач кращі ідеї для реалізації у власному проекті.
  • Укажи назву твого вишитого виробу.

(Цю частину роботи було запропоновано на попередньому уроці як домашнє завдання. Діти повідомляють результа­ти досліджень, спрямованих на вибір виробу для вишивання, та продовжують ознайомлення з Памяткою.)

  1. Розроби узор для вишивання, визнач техніки виконання, його кольорову гаму та місце розташування візерунка на виробі. (Цю вказівку виконуватимуть на уроці під час прак­тичної роботи.)
  2. Підготуй тканину й нитки для виготовлення та оздоблення вибраного об’єкта праці. За потреби продекатируй тканину. Перевір нитки на стійкість фарбування.
  3. Визнач розмір тканини для вишивання, не забудь про при­пуски на оброблення краю. Переведи обраний малюнок на тканину (для вільних швів) або розподіли тканину на ква­драти 10x10 ниток (для лічильних швів).
  4. Обметай зрізи тканини простою швейною ниткою чи оброби краї клеєм ПВА.
  5. Натягни тканину на п’яльці. (Цю частину роботи учні ви­конуватимуть самостійно, готуючись до наступного уроку, тому на цьому уроці слід приділити увагу способам переве­дення малюнків на тканину.)
  6. Визнач середину тканини та послідовність виготовлення узору.
  7. Під час вишивання використовуй потрібну техніку вико­нання.
  8. Остаточно оброби виріб. За потреби зроби: обробку краю ви­шивки, прання, прасування, виведення плям.
  9. Проконтролюй та оціни виготовлену вишивку.
  10. Підготуйся до презентації виробу, оздобленого вишивкою.
  • П'ять способів переведення малюнків на тканину

Учитель. Який із них вибрати, залежить від кольору тканини (світла або темна) і особливостей її поверхні — фактури (гладка або ворсиста).

Крім того, враховується техніка вишивання (за рахунком ни­ток чи за вільним контуром вишивки). Почнемо з найпростішого способу.

  1. Переведення малюнка через копіювальний папір

Так переводять малюнки на гладенькі тканини будь-якого ко­льору: для світлої тканини беруть темний копіювальний папір, для темної світлий (жовтий, червоний). Бажано мати набір кольорового копіювального па­перу. Оскільки копіювальний папір бруднить тканину, то для білої тканини краще використа­ти папір жовтого чи зеленого ко­льору, тобто такий, який не за­лишає яскравого масного сліду.

На добре пропрасовану тканину кладуть копіювальний через копіювальний папір

глянцевою (блискучою) стороною вниз і зверху приколюють малюнок. щоб у процесі роботи рисунок не зсунувся. Контури ри­сунка акуратно обводять гостро заструганим олівцем (тканина по­винна лежати на твердій поверхні), пам’ятаючи, що в процесі ви­шивання виправити викривлення ліній контура набагато важче.

  1. Переведення малюнка «припорохом» через трафарет

«Припорохом» через трафарет переводять малюнок на ткани­ну будь-якого кольору і фактури, у тому числі й на бархат.

Спочатку готують трафарет. На м’яку підстилку кладуть чистий аркуш паперу і на нього — малю­нок. Потім шилом або голкою про­колюють контур малюнка через кожні 2 мм. Трафарет готовий, за­лишилось зняти з нього опуклості від проколів. Для цього достатньо протерти трафарет наждачним па­пером. Потім змішують машин­не масло або гас із зубним порош­ком (замість порошку можна взяти синьку або сажу) і одержують су­міш, схожу на густу сметану. Ватяний тампон, щільно обгорнутий тканиною, змочують у суміші і протирають увесь малюнок по про­колу. Розчин проходить крізь дірочки, залишаючи відтак контури малюнка.

  1. Переведення малюнка методом прошивання за допомогою цело­фану, кальки або цигаркового паперу

Такий спосіб переведення використовують для темних ворсових тканин. Насамперед перемальовують малюнок з паперу на цело­фан (авторучкою) або прозорий папір, потім накладають малюнок на тканину, закріпляють булавками і по контуру прострочують на швейній машині або прошивають швом «уперед голку». Потім папір акуратно відривають. Недоліком цього способу є те, що лінія конту­ру малюнка пунктирна.

  1. Переведення малюнка на тканину за допомогою світлового ящика

На дно звичайного дерев’яного ящика ставлять настільну елек­тричну лампу і накривають ящик склом. На скло кладуть малюнок, на нього — прозору тканину, для надійності скріпляють їх шпиль­ками, вмикають світло й обводять контур малюнка гострим м’яким олівцем (М-2М).

5.Переведення малюнка за допомогою компресного паперу

Тканину кладуть на тверду поверхню, накривають компрес­ним папером вощаною стороною вниз, зверху розміщують малюнок і скріплюють усі три шари шпильками. Потім обводять малюнок олівцем, звільняють тканину і на ній кольоровим світлим олівцем посилюють зображення.

Складніше скопіювати узор із готової вишивки. Вишитий узор перезнімають так: готовий виріб накривають склом, на нього кла­дуть прозорий папір, фіксують краї клейкою стрічкою і обводять контури узору олівцем. Якщо немає прозорого паперу, узор із тка­нини переводять «бабусиним» способом: кладуть на узор непрозо­рий лист паперу, закріплюють по краях шпильками і труть по па­перу алюмінієвою ложкою, поки не з’явиться контур узору. Папір знімають і поправляють переведений контур олівцем, звіряючись з оригіналом.

VI. ОСМИСЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  Бесіда

  • Скажіть, будь ласка, як підібрати тканину, нитки та візерунок

для вишивання?

(Спочатку треба визначитись:

  • який виріб будеш вишивати;
  • обрати вид орнаменту (рослинний, рослинно-геометричний, зооморфний, геометричний) та його кольорове рішення;
  • зробити ескіз композиції виробу на папері;
  • графічно зобразити види швів на ескізі композиції;
  • для вишивання лічильними швами бажано взяти канву, для вишивання вільними швами можна використати однобарвне полотно. Тканину бажано продекатирувати, а нитки переві­рити на міцність фарбування.)

 

    Фізкультхвилинка

НАБРИДЛО!


Щось не хочеться сидіти,

 

Треба трохи відпочити:

 

Руки вгору, руки вниз,

 

На сусіда подивись,

(2 рази)

Руки вгору, руки вбоки,

 

І зроби чотири кроки

(2 рази)

Вище руки підніміть

 

І спокійно опустіть.

(2 рази)

 

     Розведіть їх в боки.

     Плесніть, діти, кілька раз,

     За роботу все гаразд.

VІІ. ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

ПРАКТИЧНА РОБОТА «ВИБІР ОРНАМЕНТУ ДЛЯ ВИШИВАННЯ ВИРОБУ»

  1. Аналіз завдань практичної роботи
  1. Розробити узор для вишивання, визначити техніки виконан­ня, його кольорову гаму та місце розташування візерунка на виробі, зробити ескіз композиції виробу на папері (див. дода­ток Банк ідей).

Методична порада. Можна запропонувати різнорівневі завдання: створення композиції з використанням ілюстрацій різних орнаментів методом аплікації, у техніці «колаж», з поєднанням аплікації та зарисо­вок олівцями, створення композиції олівцями, з опорою на моделі-ана- логи, створення ексклюзивної композиції з використанням досвіду своєї родини.

  1. Скласти технічний опис майбутнього виробу, оздобленого ви­шивкою (вид виробу рушничок, серветка, листівка, карти­на тощо) за планом:
  • якої форми виріб;
  • краї оброблені... швом;
  • для композиції вибрані... шви;
  • які орнаменти використані;
  • у якій гамі кольори;
  • які додаткові шви використані у вишивці тощо.
  1. Забезпечення необхідними інструментами та матеріалами
  2. Правила безпечної праці, організація робочого місця та санітар­но-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи
  3. Самостійне виконання завдань практичної роботи

Учитель. Щоб вишивка була гарною, необхідно правильно роз­містити її на виробі (серветці, доріжці тощо), а форми й розміри її повинні гармоніювати з формою й розмірами виробу.

Узор вишивки має бути і не занадто маленьким, і не дуже ве­ликим, розміщувати його потрібно перш за все на тій частині, яка більше привертає до себе увагу.

Якщо узори симетричні, то не можна допускати зміщення еле­ментів вгору чи вниз, вліво чи вправо.

Рис. 39. Приклади неправильного разташування орнаменту


 

Саме тому орнаментальну смугу на виробах слід вишивати з се­редини рапорту й середини малюнка.

  1. Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вмін­нях учнів
  2. Поточний інструктаж (індивідуальний, груповий, якщо необхідно)
  3. Підбиття підсумків практичної роботи:
  •   демонстрування кращих робіт;
  •   аналіз недоліків у результатах роботи та шляхи їх усунення;
  •   оцінювання результатів практичної роботи.

VII.РЕФЛЕКСІЯ

  • Чи виправдались ваші очікування і сподівання?
  • Що винесли для себе особисто з уроку:
  • для розвитку розуму;
  • для практичної майстерності;
  • для духовного удосконалення?

VIII.МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ

IХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Підготувати тканину й нитки для виготовлення та оздоблення вибраного об’єкта праці (див. Памятку пп. 3-6, стор. 122-123).

Х. ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ

1

 

docx
Додано
15 квітня 2020
Переглядів
3056
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку