Тема: МАШИНИ І МЕХАНІЗМИ. ШВЕЙНА МАШИНА
Мета:
Обладнання, матеріали та наочність: швейні машини з ручним, ніжним та електричним приводами, моделі зубчастої та ремінної передач,
Об'єкт праці: моделі зубчастої та ремінної передач із деталей конструктора, зразки рознімних та нерознімних з'єднань деталей, завдання для перевірки знань учнів.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель заздалегідь записує на дошці прислів’я: «Знання — це скарб, а вміння вчитись — ключ до нього».
Учитель. Діти, прочитайте, будь ласка, прислів’я, записане на дошці, та скажіть, як ви його розумієте. (Учні пояснюють зміст прислів’я, після чого вчитель висловлює своє побажання.)
Бажаю всім вам, любі діти,
Чудовий скарб оцей дістати,
А потім ключиком надійним
Його постійно відмикати!
II.ВИЯВЛЕННЯ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Учитель. Зараз слушна нагода «відімкнути скарб» — знання, які ви здобули на попередніх уроках. Вам потрібно виконати тестові завдання для оцінювання навчальних досягнень учнів з теми «Процес виготовлення вишитого виробу» (див. додаток 7).
III.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Замість теми уроку на дошці нарисовані закриті цифрами клітинки. Учитель пропонує учням гру «Поле чудес», у якій потрібно дати відповіді на запитання за раніше вивченим матеріалом, скориставшись життєвим досвідом. Учень обирає номер (наприклад 2) та отримує запитання під цим номером (Широке поле простелилось, а люди в нього одяглись.) Якщо учень дає правильну відповідь: «Тканина», то відкривають букву під № 2 (А) та всі інші букви А в цьому слові (в цьому випадку під № 6).
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
М |
А |
Ш |
И |
Н |
А |
На вагах не зважиш.
Сам здобуваєш,
У комору складаєш.
(Знання)
А люди в нього одяглись.
(Тканина)
Де проїду — стане гладко,
Тільки пальцем не торкай,
Обпечешся, так і знай!
(Праска)
(Наперсток)
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Чи є щось спільне між поняттями машина та вишивання?
(У сучасних виробах можливе поєднання ручної та машинної вишивки. Майстрині — вишивальниці працюють на вишивальних машинах або вручну.)
У нашій країні працює багато різних машин. Більшість машин складається із механізмів. Машини використовують для виконання
певних дій із метою зменшення навантаження на людину або повної заміни людини під час виконання конкретного завдання, вони є основою для підвищення продуктивності праці. Чим краще знатиме техніку людина, тим активнішою буде її участь у виробництві, тим більше зробить вона для суспільства.
Учитель. Одним із видів машин, що використовуються у домашніх умовах, є побутові швейні машини, тому доречно продовжити знайомство з машинами на прикладі швейної машини. Тема уроку — «Машини і механізми. Швейна машина».
Учитель. «Що таке машина?»
Машина (від лат.— «пристрій», «засіб», «знаряддя») — технічний об’єкт, який складається із взаємопов’язаних функціональних частин (деталей, вузлів, пристроїв, механізмів та ін.), що використовує енергію для виконання покладених на нього функцій. Традиційно під машиною розуміють технічну систему, яка виконує або допомагає у виконанні якогось виду роботи.
Проста машина — механізм, який перетворює напрям або величину сили без споживання енергії. Спочатку машину класифікували як пристрій, що мав рухомі частини і служив для перетворення механічної енергії.
Проте з появою і розвитком електроніки з’явились технічні об’єкти без рухомих частин, наприклад — електронна обчислювальна машина. Одним із різновидів машин є побутові швейні машини. Використовують їх у домашніх умовах.
Побутова швейна машина складається з платформи і рукава.
На платформі розміщені засувна та голкова пластинки, зубчаста рейка і регулятор зубчастої рейки. Внизу платформи розміщені механізми, з’єднані з механізмами рукава. Усі вони переміщують тканину й утворюють строчку.
На платформі ліва частина рукава називається головкою, права — стояком.
Рис. 46. Види швейних машин б) електричний привід в) ніжний привід
Швейні побутові машини поділяють на три види: з ручним, ніжним і електричним приводом.
Машинна строчка утворюється в результаті злагодженої роботи всіх органів швейної машини, що забезпечується відповідними механізмами. Під час роботи відбувається передача й перетворення обертового руху, тому ці механізми називають механізмами передачі та перетворення руху.
Механізм — це система з’єднаних між собою деталей, призначених для виконання цілеспрямованих рухів, для передання та перетворення руху від одних деталей до інших. Механізми складаються з деталей. Простою деталлю називають виріб, виготовлений з одного куска матеріалу (наприклад, гвинт, болт, гайка, колесо та ін.). В окремих механізмах є такі деталі, які складаються з кількох простих (наприклад, кулькопідшипник або ланцюг для велосипеда).
У процесі створення різних машин і механізмів деталі з’єднують різними способами. Одні деталі з’єднують нерухомо, другі — так, щоб їх можна було розібрати і скласти, а треті — так, щоб вони могли вільно рухатись одна відносно одної.
З’єднання деталей залежно від призначення можуть бути рухомими й нерухомими.
Щоб отримати нерознімні з’єднання, застосовують паяння, гаряче запресування, газове або електричне зварювання, склеювання.
Рознімні з’єднання, як правило, виконують за допомогою деталей з різьбою (болтів, гвинтів, гайок, шпильок тощо). Такі з’єднання називають різьбовими. Рознімні з’єднання, які утворюють за допомогою штифтів (циліндричних або конічних стержнів), називають штифтовими. Зубчасті колеса, шківи на валу часто кріплять шпонкою, що входить і в тіло вала машини, і в з’єднувану з ним деталь. Таке з’єднання називають шпонковим. Застосовують також інші типи рознімних з’єднань, наприклад шліцьові, у яких виступи на одній деталі входять в пази другої.
Деталі механізмів здійснюють різні види рухів: обертальний (вали, вісі, шківи, зубчасті колеса) і поступальний (поршні, повзунки). Деталі, які передають рух, називають ведучими, а деталі, які сприймають цей рух, називають веденими. У різноманітних механізмах широко використовується обертальний рух. Цей рух можна передавати з ведучої деталі на ведену за допомогою з’єднань, які називають передачами.
Рис. 48. Види передач
Типові передачі обертального руху: пасова (г), зубчаста (б, в) та фрикційні передачі (а) (рис. 48).
За допомогою передач знижують або підвищують частоту обертання, перетворюють обертальний рух на поступальний, і навпаки, змінюють напрям руху. Передачі є тертям (пасові г), фрикційні а), передачі з зачепленням (зубчасті б), черв’ячні в), ланцюгові д), гвинтові е) та інші (див рис. 48).
Механізми передач характеризуються передаточним числом, яке визначається відношенням числа обертів ведучого валу до числа обертів веденого валу. Якщо передача руху здійснюється кількома передачами, то незалежно від їх типу загальне передаточне число визначається добутком окремих передаточних чисел.
Рис. 49. Пасова передача.
1 — ведучий шків; 2 — приводний пас; 3 — ведений шків
Пасова (ремінна) передача передає обертальний рух за допомогою пасу (ременя), надітого на шківи.
Вона складається з ведучого валу, ведучого шківа 1, приводного пасу (ременя) 2, веденого шківа 3, веденого валу.
У побутових швейних машинах пасова (ремінна) передача застосовується в ніжному та електричному приводах.
Зубчаста передача є найпоширенішою серед механічних передач. Тут зусилля від ведучого валу до веденого передаються через зубчасті колеса (шестерні).
Ведучі й ведені елементи пасової та зубчастої передач завжди перебувають у певній залежності один від одного. Ця залежність характеризується передаточним числом (и), яке можна визначати за формулою:
де п1 — частота обертання (кількість обертів за секунду) ведучого вала;
п2 — частота обертання (кількість обертів за секунду) веденого вала.
Передаточне число пасової (ремінної) передачі залежить від співвідношення діаметрів шківів і виражається формулою:
Методична порада. Для кращого засвоєння учнями знань учитель демонструє дві моделі пасової (ремінної) передачі: одну — зі шківами однакового діаметра, другу — зі шківами різних діаметрів. За позначеними рисками на шківах обох моделей учні спостерігають під час обертання ведучих шківів за швидкістю обертання ведених. Вони мають переконатися, що шків меншого діаметра завжди обертатиметься швидше, ніж такий самий шків більшого діаметра.
Рис. 53. Пасові передачі. а) зі шківами однакового діаметру; б) зі шківами різних діаметрів
Учитель. Передаточне число зубчастої передачі також можна визначити за кількістю зубців ведучого та веденого коліс за формулою:
де 21 і 22 — кількість зубців відповідно ведучого та веденого коліс передач.
Методична порада. Для наочності можна використати моделі зубчастих передач. В одній моделі кількість зубців ведучого та веденого коліс має бути однаковою, у другій — кількість зубців ведучого колеса удвічі більша, ніж у веденого. За позначеними рисками обох моделей учні спостерігають під час обертання ведучих коліс за швидкістю ведених. Результати зіставлення підтверджують формулу, оскільки ведене колесо моделі з однаковою кількістю зубців обертається зі швидкістю, яка дорівнює швидкості ведучого колеса, а швидкість обертання веденого колеса другої моделі удвічі більша, ніж ведучого.
Початкове положення: всі сидять; учитель, заплющивши очі (краще відвернувшись), задає класу число — і викидає над головою відповідну кількість пальців (якщо число більше п’яти, знадобляться обидві руки (це зауваження не для математиків).
Потім він вимовляє: «Раз-два-три! Замри!» — розплющує очі (повертається до учнів). У класі має стояти рівно стільки учнів, скільки пальців їм було пред’явлено. Під час виконання ігрового завдання кожному з учнів доводиться швидко зорієнтуватися: якщо кількість менше заданої — схопитися самому; якщо ж більша — то миттєво сісти.
Родзинка цієї вправи — у своєрідній мобілізації всіх учасників.
Учитель. Механізми передач передають обертальний рух, змінюючи лише швидкість і напрям обертального руху.
Механізми перетворення руху змінюють швидкість, напрям і вид руху. Найпоширенішими механізмами перетворення руху є гвинтові, рейкові, кулачкові, кривошипно-шатунні.
Гвинтовий механізм перетворює обертальний рух гвинта на поступальний рух гайки.
Гвинтовий механізм застосовують для перетворення обертального руху на поступальний із метою збільшення зусилля. Обертаючи гвинт, до ручки воротка прикладають певне зусилля. На гайці, що пересувається вздовж гвинта, внаслідок його вгвинчування або вигвинчування зусилля багатократно зростає. Завдяки цій властивості гвинтовий механізм часто застосовують там, де треба значно збільшити зусилля, наприклад у лещатах, домкратах, пресах тощо.
Рис. 54. Гвинтовий механізм
Рис. 55. Рейковий механізм перетворення руху колеса на поступальний рух рейки і навпаки
Кривошипно-шатунний механізм призначений для перетворення зворотно-поступального руху на обертальний і навпаки. У швейній машині його застосовують у механізмі голки.
Рис. 56. Кривошипно-шатунний механізм
Кулачковий механізм призначений для перетворення обертального руху на складний повторювальний, що відбувається за певним заданим циклом. У швейній машині його застосовують у вузлі вертикального переміщення механізму, що протягує тканину, та механізмі ниткопритягувача.
VII.ОСМИСЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1.Робота з робочими зошитами для учнів
Завдання. Визначити загальне передаточне число пасової (ремінної) та зубчастої передач, якщо діаметри шківів Б1 = 150 мм, Б2 = 250 мм, а кількість зубців шестерень 21 = 30, 22 = 36.
Матриця гри
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
2. Гра «Хрестики-нулики»
Клас ділиться на ланки, які готуються до гри «Хрестики-нулики».
Питання до гри
VIII.ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК
ПРАКТИЧНА РОБОТА «ВИЗНАЧЕННЯ ПЕРЕДАТОЧНОГО ЧИСЛА ЗУБЧАСТОЇ ТА РЕМІННОЇ ПЕРЕДАЧІ»
Визначити передаточне число та обрати правильну відповідь із запропонованих. (Роботу виконують за двома варіантами.)
X.МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ
Визначення передаточного числа зубчастої та ремінної передачі
1-й варіант
2-й варіант
Перші спроби винайти швейну машину належать до другої половини XVIII ст.
Найпростіші машинки з’явилися тільки наприкінці XVIII ст. 1735 р. в Англії винахіднику Вейзенталю було видано патент на швейну машину, яка копіювала утворення стібка вручну (машина однониточна ланцюжкового стібка).
1790 р. патент на швейну машину для пошиття чобіт одержав англієць Т. Сент. Машині надавали руху рукою, причому вручну під голкою переміщувались заготівки чобіт.
1830 р. французький кравець Бартелемі Тімоньє створює швейну машину, де колесо оберталося за допомогою педалі. Колесо піднімало та опускало голку. Машинка робила до 200 стібків за хвилину, а кравець — до 30. Кравці побоювались втратити роботу, і розлючений натовп знищив усі 80 швейних машин, які були зроблені за моделлю Тімоньє для роботи у майстернях.
1845 р. у США інженер Еліас Хоу теж винайшов швейну машину — першу машину човникового стібка. Вона була дуже недосконалою: тканину під час шиття на ній укріплювали вертикально, наколюючи на шпильки, переміщувалась вона тільки у прямому напрямку завдяки спеціальній стрічці, а човник, схожий на човник ткацького верстата, робив зворотно — поступальні рухи. Швидкість роботи — 300 стібків за хвилину. Через фінансові складності Хоу змушений був продати свій винахід за дуже низькою ціною.
Рис. 57. Схема утворення човникового стібка
Наступні винахідники вдосконалювали швейну машину. У перших машинках А. Вільсона, І. Гіббса, І. Зінгера голка рухалася вертикально, а тканина, притиснута лапкою, розміщувалася на горизонтальній платформі. 1851 р. американець І. Зінгер організував велике виробництво швейних машин. Проблема пошиття одягу була розв’язана.
У дореволюційній Росії не було свого виробництва швейних машин, їх привозили з Англії та Німеччини. 1923 р. у підмосковному Подільську американська фірма «Зінгер» організувала складальну майстерню, у якій машини складали з деталей, завезених з-за кордону.
Процес виготовлення виробів на швейних підприємствах складається з трьох етапів. У цеху розкроювання є машини для настилання тканин. Стрічкові різальні машини та електророзкроювальні машини розкроюють деталі виробу. А у швейному цеху проводять пошиття виробу. Сучасне швейне виробництво характеризується високим рівнем техніки, технології та організації виробництва, наявністю спеціалізованих підприємств. Для виготовлення якісних виробів застосовують швидкісні швейні машини, які дозволяють виконувати близько 5000 стібків за хвилину. Усі швейні машини різноманітні за зовнішнім виглядом, за конструкцією, за призначенням.
На швейних підприємствах існує така класифікація швейних машин:
Технологічна класифікація передбачає поділ швейних машин залежно від їхніх технологічних параметрів. Ця класифікація полягає у поділі швейних машин на 4 типи:
Відповідно до заводської класифікації кожна машина нової конструкції отримує своє умовне позначення або відповідний клас. Кожен завод-виготовлювач надає черговий порядковий номер новій швейній машині. Якщо на базі цієї швейної машини розробляють нові варіанти (заміна або додавання механізмів), тоді або цифрами перед класом базової швейної машини, або буквами після класу. Наприклад: Оршанський завод легких машин (ОЗЛМ) випускає 97 А клас — зшивна машина човникового стібка; 397 клас — зшивна машина з ножем для обрізування зрізів деталей; 597 клас — зшивна машина з голкою, що ухиляється.
За ступенем механізації та автоматизації швейні машини поділяються на автомати та напівавтомати. Під час роботи напівавтоматів просування матеріалу за заданим контуром і на певну величину здійснюється самою машиною.
Швейна машина вимикається після того, як операція буде виконана. Подачу виробів та їх установку виконує робітник. Для таких машин належать петельні, машини для пришивання ґудзиків, виготовлення закріпок, обшивання петель.
На швейних фабриках, в ательє використовують виробничі швейні машини, а в домашніх умовах — побутові. Побутова швейна машина призначена для зшивання матеріалів прямолінійною або зі- гзагоподібною строчкою. На ній також можна виконати й інші види робіт: обметувати зрізи, оздоблювати вироби, пришивати ґудзики, виготовляти закріпки, обшивати петлі тощо.