Корекційно-розвивальна програма
для підлітків «Усе у твоїх руках»
Пояснювальна записка
Щоб змінити людей, їх треба любити.
Вплив на них пропорційний любові до них.
І. Песталоцці
Виховувати людину – означає виховати в ній перспективні шляхи, на яких перебуває її завтрашня радість.
А.С. Макаренко
Психолого-педагогічна корекція як метод комплексного впливу на підлітка для зміни його життєвих установок і навичок поведінки передбачає формування нових конструктивних стосунків з оточуючими. Вирізняють такі види психологічного впливу, як переконування, навіювання, наслідування, підкріплення. Усі вони використовуються і в індивідуальній, і в груповій психокорекційній роботі
Робота направлена на учнів, які стикаються із труднощами в шкільній адаптації. Таку роботу можна проводити з дітьми індивідуально або в мікрогрупах, сформованих на основі подібності проблем, виявлених у дітей на етапі діагностики.
Провідною суперечністю підліткового віку є прагнення дорослості й неможливість адекватно його реалізувати. Ця суперечність розуміється як прагнення підлітка самоствердитися. Сучасний підліток не має умов для реалізації своїх можливостей, для самоствердження і вияву самостійності в суспільно-корисній діяльності, а чим менше у нього можливостей для цього, тим із більшою ймовірністю він шукатиме можливості досягнути успіху в діяльності асоціальній.
Намагання бути і вважатися дорослим - головна особливість підлітка, яка виражає його нову життєву позицію щодо людей, довкілля, визначає зміст і спрямованість соціальної активності, систему прагнень, переживань.
Для підлітка стає дуже важливим ставлення до нього як до рівного з боку дорослих, батьків, старших. З цього випливає загострене почуття власної гідності, тому будь-які зауваження, а тим більше нетактовність, ставлення до підлітків як до маленьких можуть боляче поранити самолюбство. Звідси і виникає багато конфліктних ситуацій, різних форм протесту (неслухняність, упертість, негативізм, опір виховному впливу).
Згадані суперечності викликають неадекватність поведінки та відхилення від норми в моралі. Неадекватність поведінки може виявлятися через так звані атрибути дорослості: паління, уживання алкогольних напоїв, лихослів’я, бродяжництво тощо. Дорослі своїми невмілими діями ( жорстокістю, брутальністю, потураннями тощо ) можуть глибоко травмувати душу дитини, привести до відчуження, яке потім нелегко буде усунути. За таких умов виникає деформації моральних стосунків.
Мета програми: корекція поведінки, емоційних порушень та патологічних рис характеру, зниження рівня тривожності та агресивності, формування позитивної «Я-концепції», підвищення самооцінки, розвиток комунікативних якостей, стимуляція особистісного зростання.
Завдання програми:
Програма має сприяти:
- культурі поведінки підлітка;
- усвідомленню власної цінності та формуванню адекватної самооцінки;
- гармонізації емоційного стану підлітка;
Предмет корекції: поведінка особистості, а також комунікативна та емоційна сфера.
Засоби корекції: діагностичні методики, бесіди, дискусії, інформаційні повідомлення, притчі, вправи на розвиток та корекцію.
Програма «Все в твоїх руках» може використовуватися для роботи з учнями 5-8 класів. Вид роботи індивідуальний. Кожне заняття розраховане на 2 години.
План корекційно-розвивальної програми
«Усе у твоїх руках»
№п/п |
Назва заняття |
Кількість годин |
1. |
Хто Я? |
2 |
2. |
Я-концепція |
2 |
3. |
Чи вмію я спілкуватися? |
2 |
4. |
Конфлікт. Стилі поведінки у конфліктах |
2 |
5. |
Мої емоції |
2 |
6. |
Агресивна, невпевнена та впевнена поведінка |
2 |
7. |
Мої життєві плани |
2 |
8. |
Я учуся бути щасливим |
2 |
|
Всього |
16 |
Заняття 1. Хто Я?
Мета: знайомство, закладення фундаменту взаємодії; засвоєння прийомів самодіагностики і способів саморозкриття, передачі і прийому зворотнього зв’язку.
Вправа 1. «Мій Всесвіт»
Мета: розширення уявлень підлітка про себе
У центрі альбомного аркуша намалюй коло – сонце. У його центрі напиши велику букву Я. Потім від Я-центру твого Всесвіту – накресли лінії-промені до інших зірок і планет.
Мій Всесвіт
Моє улюблене заняття…
Мій улюблений колір…
Моя улюблена тварина…
Мій найкращий друг…
Мої улюблені книги…
Моя улюблена гра…
Мій улюблений запах…
Мій улюблений одяг…
Моя улюблена музика…
Моя улюблена пора року…
Моя улюблена рослина…
Мій улюблений вид спорту…
Мій улюблений виконавець…
Місце, де Я люблю бувати…
Я маю здібності до…
Найкраще Я вмію…
Мій улюблений герой…
Людина, якою Я захоплююся…
Мій улюблений урок…
Я впевнений у тому, що…
Може, у твоєму Всесвіті є ще й інші зірки і планети?
Вправа 2. «Який Я?»
Мета: розвивати інтерес до себе, своєї особистості та вмотивовувати на розвиток і вдосконалення.
Психолог пропонує учню виписати в стовпчик із заданого списку прикметників слова, що максимально точно характеризує його, прорангувати їх і відповісти на запитання: які якості тобі у собі подобаються, а які – ні; скільки тих і інших; чого хотіли б набути, від чого позбутися ( Додаток 1 ).
3. Тест на самовизначення ( Додаток 2 ).
Вправа 4. «Намалюй себе»
Мета: проаналізувати і усвідомити своє «Я».
Психолог пропонує намалювати автопортрет – реалістичний, символічний чи гумористичний – і відобразити в ньому своє хобі. Портрет вивішується на дошці і проводиться аналіз відчуття, настрою, емоцій, які він викликає.
Вправа 5. «Рефлексія»
Мета: розвивати навички рефлексії та самоусвідомлення.
Підлітку пропонується зробити аналіз сьогоднішнього дня:
Заняття 2. «Я-концепція»
Мета: вербально та невербальними засобами визначити Я-концепцію (відносно узгодженого та зафіксованого уявлення про самого себе); відзначити залежність Я-концепції від сприйняття Вас іншими людьми.
Вправа 1. «Незакінчені речення»
Мета: самопізнання і рефлексія особистого досвіду.
Проаналізуйте причини виникнення у вас тих чи інших емоційних станів. Закінчіть речення : «Мені добре, коли…», « Мені сумно, коли…», «Я відчуваю себе нерозумно, коли…», « Я серджуся, коли…», « Я почуваю себе невпевнено, коли…», «Я боюся, коли…», «Мені легко і радісно, коли…», «Я пишаюся собою, коли…» Намалюйте вираз свого обличчя, коли ви відчуваєте ці почуття.
Вправа 2. « Виявлення субособистостей»
Мета: аналіз почуттів, бажань, поведінки, особистісних проблем.
Субособистостями називають численні психологічні утворення в межах нашої власної особистостості, які мають свої напівсамостійні цілі і потреби. Деякі з таких субособистостей маєте тільки ви. Інші, навпаки, притаманні багатьом людям: Дитина, Батько, Шукач, Зануда, Поет, Самотній та ін. Починаючи вправу, виявіть найбільш важливі для вас або найбільш активні на даному етапі субособистості. Наступна вправа допоможе вам виявити свої субособистості:
Вправа 3. «Розтотожнення»
Мета: усвідомлення різних сторін особистості.
Деякі люди ототожнюють себе з якоюсь частиною свого Я (головною роллю, яку вони грають у житті, провідною рисою характеру, тілесними відчуттями, розумом або домінуючими почуттями) і тим самим потрапляють у полон до неї, стають її «рабами». Коли ж людина усвідомлює свою субособистість, або провідну рису характеру, чи домінуюче почуття, у неї з’являється можливість відмежуватися від неї, розглянути, проаналізувати її. А отже, - звільнитися від полону, узяти гору над частиною своєї особистості, підкорити її цілісному Я.
У психосинтезі широко використовують вправи з розтотожнення. Сутність їх зводиться до переживання й усвідомлення досвіду, який сформульовано у таких висловлюваннях:
- Я маю тіло (уточнювальні фрази, які допомагають уявити своє тіло і тілесні відчуття), але Я-не тільки тіло.
- Я маю інтелект, але Я-не тільки інтелект.
- Я маю відчуття (можна конкретизувати), але Я-щось більше за мої відчуття.
- Я маю бажання, але Я-щось більше за мої бажання.
- Я маю риси характеру, але Я-щось більше за мої риси характеру.
4. Тест “Семантичний диференціал” ( Додаток 4 )
Вправа 5. «Самохарактеристика»
Мета: проаналізувати та усвідомити свої життєві позиції.
Запропонувати дати відповідь на такі запитання:
Заняття 3. Чи вмію я спілкуватися?
Мета: формувати інтерес до проблем спілкування; розвивати навички ефективного спілкування; сприяти вихованню культурної поведінки.
Вправа 1. «Моє «Я»
Мета: проаналізувати свої якості та ролі, що створюють Твоє цілісне «Я».
Наше «Я» - одна з найскладніших загадок. Іноді «Я» має здоровий глузд, іноді – це голос творчої фантазії. А буває – прояви безтурботності та нерозсудливості. Деякі дії ми виконуємо взагалі всупереч своїй волі. Ми знаємо, що «Я» утворюється пластами, як земна кора – чим глибше, тим давніші пласти власного самоусвідомлення. Давай, спробуємо зануритися у власне «Я».
2. Вправа «Мій стиль спілкування»
Мета: визначити якості, важливі для спілкування, оцінити розвиток цих якостей у себе.
Вправу виконують у три етапи. На першому етапі учень складає список якостей, важливих для спілкування (не менше 10). Складаючи список, бажано уявляти себе товариською людиною. Як ця людина відрізняється від інших людей? Яка вона? Одним словом, потрібно намалювати свій образ товариської людини. Можна згадати літературних героїв або знайомих людей.
На другому етапі учень записує на аркуш щойно складений загальний список якостей, важливих для спілкування. Потім у графі «Самооцінка» повинен поставити собі оцінку за 10-бальною шкалою. Наприклад:
Якості, важливі для спілкування |
Самооцінка |
|
|
|
|
На третьому етапі необхідно проаналізувати отримані результати. Які якості добре виражені? Які необхідно вдосконалювати? Підрахувати середній бал по всім якостям і зробити висновок про комунікабельність та рівень самооцінки.
3. Тест" Контакт"( Додаток 4 ).
4. Вправа «Ситуації»
Мета: визначити помилки у спілкуванні та шляхи їх запобігання. Розіграти ситуації, обговорити бажані шляхи взаємодії.
Ситуація 1
Батькам не подобається коло вашого спілкування, у якому ви проводите свій вільний час. Ви намагаєтеся пояснити, що люди, з якими ви спілкуєтеся, мають право бути вашими друзями.
Ситуація 2
Випадково ви дізналися про те, що хтось розпускає про вас плітки. Ви вирішили поговорити з цією людиною. Як це зробити, не конфліктуючи.
Ситуація 3
Ваші рідні намагаються дати вам пораду із власного досвіду, а ви не хочете до них дослухатися. Як вийти із цієї ситуації, не ображаючи рідних?
5. Рефлексія. Вправа «Відверто кажучи»
Мета: розвивати готовність до природного висловлювання власних думок та емоцій.
Продовжити речення:
Заняття. Конфлікт. Стилі поведінки у конфліктах.
Мета: розглянути конструктивні та деструктивні способи поведінки у конфліктній ситуації.
1. Вправа «Емоції в конфлікті»
Мета: усвідомлення своїх почуттів у конфліктній ситуації; формування навичок розпізнавання емоцій.
Інструкція: записати на папері ті почуття, емоції, які переживають майже всі люди під час сварки.
На ІІ етапі – підібрати антоніми до цих почуттів.
Обговорення: чи складно точно охарактеризувати свій стан? Чи важливо, щоб твій співрозмовник знав про ті почуття, що ти відчуваєш? Чи однаково у різних людей виявляються ті самі почуття? Для чого треба знати настрій співрозмовника під час конфлікту?
2. Вправа «Стилі поведінки у конфліктах»
Мета: вивчити найпоширеніші способи поведінки в конфліктній ситуації.
Інструкція: Кожен стиль поведінки у складних ситуаціях асоціюється із поведінкою певної тварини. Ознайомившись із способами поведінки в конфлікті, ви маєте описати ті риси особистості, що, на ваш погляд, властиві людині, у якої переважає цей стиль поведінки.
Способи поведінки у конфлікті
3. Опитувальник «Моя поведінка в конфліктній ситуації» ( Додаток 5 ).
4. Рефлексія. Притча про блакитного коня
За давніх часів один цар відправив гінця до царя сусідніх земель. Гонець спізнився й, поспішно вбігши до тронної зали, задихаючись від швидкої їзди, почав викладати доручення свого владики:
Війна тривала довго, багато крові було пролито, багато земель спустошено – воєнні дії дорого обійшлися обом сторонам.
Нарешті обидва царі, виснаживши скарбниці й залишившись майже без вояк погодилися на перемир’я, щоб обговорити свої претензії один до одного.
Коли вони почали переговори, другий цар запитав першого:
Завдання. Проаналізувати правила вислуховування співрозмовника. Показати, до чого призводять ситуації, у яких не до кінця вислуховуєш співбесідника.
Заняття 5. Мої емоції
Мета: актуалізувати досвід і знання з емоційної сфери; тренувати вміння виражати і контролювати свій емоційний стан.
Вправа 1. «Наші емоції і почуття»
Мета: визначити переважаючі емоції, розвивати навички саморегуляції.
Психолог пропонує записати під диктовку на окремому аркуші назви деяких почуттів і емоцій: радість, сум, гнів, страх, спокій, нудьга, роздратування. Далі підлітку пропонують протягом 2 хвилин продовжити самостійно список емоцій. Після цього переглянь свій список і підкресли лінією ті емоції, які ти відчуваєш часто. Хрестиком позначте ті почуття, які не хотіли б відчувати.
Обговорення завдання. Які почуття ти відчуваєш частіше – приємні чи неприємні? Які почуття і емоції ти хотів би відчувати частіше, які - зовсім не хотів би? Чи хотів би ти, що у тебе узагалі не було ніяких емоцій? Чи були випадки у твоєму житті, коли тобі заважали емоції (приклади із життя)? Чи були випадки у твоєму житті, що тобі заважали емоції інших людей? Чи траплялося, що люди не розуміли твоїх почуттів? Чи було так, що ти не розумів емоцій інших людей? До чого це призводило?
Вправа 2. «Рольова гімнастика»
Мета: розширити діапазон самосприйняття.
Вправа 3. «Відреагування негативних емоцій»
Мета: усвідомлення і вербалізація свого психічного стану.
Психолог говорить, що у процесі виконання цієї вправи підлітки познайомляться з різними «нешкідливими» способами розрядки власного гніву й агресивності.
Сядьте зручніше, розслабтеся. Глибоко вдихніть 3-4 рази і заплющіть очі. Уявіть, що ви потрапили на невелику виставку. На ній виставлені фотографії людей, на яких ви розгнівані, які викликають у вас злість, які скривдили або обійшлися з вами несправедливо. Виберіть будь-яку з них і зупиніться біля неї. Постарайтеся пригадати якусь конфліктну ситуацію, яку спричинила ця людина. Спробуйте подумки побачити самого себе в цій ситуації.
Уявіть, що висловлюєте свої почуття людині, на яку розгнівані, говорите їй усе, що про неї думаєте, але «тарабарською мовою».
Якщо ви закінчили вправу, дайте знак – кивніть головою. 3-4 рази глибоко вдихніть і розкрийте очі.
Обговорення. «Уявіть образ, який викликає у вас почуття зібраності і спокою. Поділіться своїм досвідом. Що легко. Що важко було робити в цій вправі? Що сподобалося, що не сподобалося? Хто з оточуючих увійшов у вашу галерею? На кому ви зупинилися? Яку ситуацію уявили? Розкажіть про неї. Як змінювався ваш стан у процесі вправи? Чим відрізняються почуття на початку і наприкінці вправи? Що ви відчуваєте тепер? Який образ незворушності і спокою ви придумали?
Вправа 4. «Рефлексія емоційного стану»
Мета: Навчити відслідковувати і контролювати свої емоції.
Проаналізуй, коли у тебе виникають ті чи інші емоційні стани. Закінчіть речення «Мені добре, коли…», «Мені сумно, коли…», «Я почуваю себе нерозумно, коли…», «Я серджуся, коли…», «Я почуваюся невпевнено, коли…», «Я боюся, коли…», «Мені легко і радісно, коли…», Намалюй вираз свого обличчя, коли ти відчуваєш ці почуття.
Заняття 6. Агресивна, невпевнена та впевнена поведінка
Мета: розширити та систематизувати знання щодо: правил і норм спілкування, прийнятих у суспільстві; рефлексії власної поведінки та партнерів по спілкуванню.
Вправа 1.«Психологічний захист»
Мета: розвивати навички саморегуляції поведінки.
Учневі пропонується зіграти самого себе у різних ситуаціях, наприклад: запізнився на урок, образив ровесника, здійснив крадіжку тощо. У контексті розіграних сцен варто виділити виправдання як спосіб самозахисту. Розповісти підлітку, що людина часто вдається до самообману, щоб виправдати себе у власних очах.
2. Тест " Чи агресивні ви?"(Додаток 6).
Вправа 3.«Виконання ролі»
Мета: розвивати саморегуляцію поведінки.
Підліток розігрує ролі впевненої, агресивної та невпевненої людини у різних ситуаціях. Під час вправи з’ясовується, що саме робить людину такою, як поводяться впевнені, невпевнені, самовпевнені люди, які риси їм притаманні, навіть як вони ходять, розмовляють, сидять тощо.
Вправа 4.«Хочу і можу»
Мета: проаналізувати свою діяльність, навчити визначати пріоритети.
Візьміть аркуші паперу та спробуйте відповісти на запитання, що Ви виконуєте з того, що Вам не хотілося б робити і, навпаки, що Ви не виконуєте з того, що Вам хотілося б робити?
Справді, людям часто доводиться робити зовсім не те, що їм хотілося б.
3. Тепер поясніть, чого Ви не робите достатньо і що робите багато.
.
5. Рефлексія. Вправа «Пустий стілець»
Мета: висловлювати власні думки, контролювати себе у спілкуванні.
Кожний з вас часто бачить наслідки своєї агресії, але не завжди розуміє її мотиви, не може пояснити її причини.
Наші справжні мотиви або наміри часто ховаються від нас. Коли ви знайдете причину вашої агресії, визначите мету, якій вона служить, ви, нарешті, навчитесь розуміти її природу. Зараз ми спробуємо розібратись в цій проблемі.
Сядьте навпроти пустого стільця. Спробуйте в думках повернутись до галереї «негативних» образів. Ви можете звертатись до будь-якого персонажа. Визначте, що не подобається в цій людині і проговоріть це вголос до пустого стільця, начебто він і є та сама людина. Після того як вимовите фразу, пересідаєте на пустий стілець і від імені опонента відповідаєте на вашу тезу.
І так, перед вами людина, яка вас дратує, на яку ви тримаєте зло і якою ображені. Починайте фразу із слів: «Мені не подобається, коли ти…» і закінчуйте на вибір словами: « і тому я злюся», « і тому мені хочеться облаяти тебе» .
Після завершення вправи обговорюються труднощі в її виконанні: яким персонажам найважче було виражати свої почуття, чи легко було знайти те, що викликає гнів і агресію.
Заняття 7. Мої життєві плани
Мета: сприяти усвідомленим поведінковим змінам, навчитися планувати своє майбутнє.
Вправа 1. «Власна мета життя»
Мета: учити визначати мету та планувати засоби її досягнення.
За 5 хвилин необхідно дати відповідь на запитання: «Які мої життєві завдання?» Їх можна формулювати і в загальному вигляді – «Особисте щастя», «Успіх у навчанні», і конкретно – «Стати директором фірми», «перемогти у змаганнях» тощо.
Потім дати відповідь на запитання: «Як би я хотів провести наступні 3 роки?». Отримавши відповіді, в кожному зі списків виділити 3 головні завдання, з них обрати найголовніші.
Вправа 2. «Погляд у майбутнє»
Мета: навчити проектувати перспективи на майбутнє.
П’ятнадцятьма реченнями необхідно змалювати своє майбутнє. Визначити можливі та нездійсненні плани. З можливих обирають ті, які можуть втілитися у життя у найближчій чи віддаленій перспективі. З’ясувати, яких якостей не вистачає, щоб можливе стало реальністю.
Вправа 3. «Час життя»
Мета: навчити усвідомлювати часові перспективи, розвивати навички «таймменеджменту»
Підлітку пропонується уявити своє життя від народження до смерті, розбивши його на три-п’ять періодів і давши їм назви. Далі слід у лівій колонці написати п’ять слів, які асоціюються позитивно з даним віком, а в правій – п’ять слів, пов’язаних із негативними враженнями.
Вправа 4. «Мій ідеал»
Мета: розвиток вміння ототожнювати себе із соціально-цінними зразками, відтворювати у своїй поведінці суспільно-позитивні якості.
Охарактеризувати свій ідеал (реальний або уявний), вирізняючи ті риси, на які хотів би орієнтуватися.
За допомогою прикметників напишіть та прорангуйте ті якості, які характеризують Ваш ідеал. Потім зазначте якості, які характеризують Вас.
5. Рефлексія. Вправа «Вчинки для позитивного майбутнього»
Мета: усвідомлення відповідальності за своє майбутнє.
Заняття 8. «Я навчаюся бути щасливим»
Мета: розкрити розуміння поняття «щастя» та сприяти розвитку унікального вміння володіти ним.
Вправа 1. «Я – щасливий?»
Мета: розглянути поняття «щастя», допомогти усвідомити значення цього поняття.
Учень пояснює, як він розуміє щастя. Від чого і від кого воно залежить? Дитині пропонується продемонструвати поведінку щасливої і нещасливої людини в різних ситуаціях.
2. Інформаційне повідомлення «Що таке щастя»
На запитання, що таке щастя, пробували відповідати історики, письменники і філософи, залишивши нам перлини своїх геніальних думок. «Прагнення до щастя – це прагнення прагнень», - писав Л. Фейєрбах.
Існують формули щастя:
1 формула – найщасливіша та людина, яка потрібна всім.
2 формула – щастя у праці.
3 формула – щастя, коли маєш багато грошей.
4 формула – щастя у коханні.
5 формула – щастя у подоланні себе, у самовдосконаленні.
6 формула – щастя в дітях.
7 формула – якщо хочеш бути щасливим – будь ним.
Спробуй створити власну формулу щастя.
Вправа 3. «Любить – не любить»
Мета: аналіз власних вподобань та пріоритетів.
На аркуші, розділеному вертикальною лінією навпіл, з лівого боку записати усе те, що любиш у собі, в інших людях, природі, житті, а з правого – те, що не любиш.
Вправа 4. «Мої хороші справи»
Мета: розвивати емпатійні здібності.
Психолог пропонує дитині пригадати, які хороші вчинки вони свого часу здійснили, які добрі справи зробили. Аналізується, що відчували люди, у ставленні до яких були зроблені добрі справи, і що відчувала при цьому сама дитина. Пропонується поміркувати разом над запитанням: «Що заважає нам робити більше корисних справ?». Дитина отримує домашнє завдання:
5. Рефлексія. Колаж «Формула щастя»
Мета: на основі малюнка, стимулюючи уяву, розкрити та закріпити глибину розуміння щастя.
Завдання: за допомогою вирізок із журналу, висловів відомих людей, малюнку створити колаж «Формула щастя».
ДОДАТКИ
Додаток 1
Список прикметників до вправи «Який Я?»
Агресивний, акуратний, активний, амбітний, альтруїстичний, байдужий, боязкий, відповідальний, ввічливий, ощадливий, заздрісний, егоїстичний, емпатійний, життєрадісний, вдумливий, неуважний, запальний, добрий, щирий, допитливий, конфліктний, надійний, наполегливий, товариський, слабовільний, неорганізований, чуйний, терплячий, господарський, спортивний, сміливий, самостійний, скромний, кмітливий, старанний, стриманий, працьовитий, умілий, упевнений, сумлінний, ініціативний, цікавий, компетентний, обережний, рішучий, привітний, розважливий, уразливий, лагідний, захоплений, чесний, справедливий, чуйний, цілеспрямований, ерудований, спритний, життєрадісний, упертий, відповідальний, грубий, гордий, мрійливий, уміє володіти собою.
Додаток 2
Тест на самовизначення
Відповідайте «так» чи «ні» на наступні питання.
А1. Чиє в тебе почуття гумору?
А2. Чи довірливий і відвертий ти з друзями?
А3. Чи легко тобі просидіти понад годину не розмовляючи?
А4. Чи охоче ти позичаєш свої речі?
А5. Чи багато в тебе друзів?
Б1. Чи вмієш ти розважити гостей?
Б2. Тобі властиві точність, пунктуальність?
Б3. Чи робиш ти грошові заощадження?
Б4. Чи полюбляєш ти діловий стиль одягу?
Б5. Чи вважаєш ти, що потрібні правила внутрішнього розпорядку?
В1. Чи виявляєш ти привселюдно свою антипатію до когось?
В2. Чи зарозумілий ти?
В3. Чи сильний у тобі дух суперечності?
В4. Ти намагаєшся стати центром уваги в компанії?
В5. Чи наслідують тебе?
Г1. Ти вживаєш брутальні слова розмовляючи з людьми, яких це шокує?
Г2. Ти любиш напередодні іспиту чи контрольної роботи похвалитися, що знаєш все на відмінно?
Г3. Ти маєш звичку робити зауваження, читати нотації?
Г4. У тебе буває бажання будь-що вразити друзів оригінальністю?
Г5. Чи дістаєш ти задоволення від висміювання думки інших?
Д1. Які професії тобі подобаються: жокей, актор, телевізійний диктор чи інженер, лаборант, бібліограф?
Д2.Ти почуваєшся невимушено в товаристві малознайомих людей?
Д3. Чи займаєшся ти ввечері спортом замість того, щоб посидіти спокійно вдома і почитати книгу?
Д4. Ти здатний зберігати секрети?
Д5. Чи любиш ти святкову атмосферу?
Е1. Ти чітко дотримуєшся на письмі правил пунктуації?
Е2. Ти готуєшся заздалегідь до недільних розваг?
Е3. Ти можеш точно відзвітувати щодо своїх покупок і витрат?
Е4. Чи любиш ти прибирати?
Е5. Чи властива тобі поміркованість та далекоглядність?
Підрахуйте кількість відповідей “так” у кожній частині тесту, позначених літерою. У тих частинах, де більшість відповідей “так”, ставте індекс: А, Б, В, Г, Д, Е. Потім там, де більшість відповідей “ні”, поставте “0”. Має вийти один з варіантів відповіді за кожною групою індексів.
Інтерпретація результатів
АОО. Тебе часто вважають надійною людиною, хоча насправді ти трішки легковажний. Ти веселий і говіркий, робиш часом менше, ніж обіцяєш. Друзям нескладно потягти тебе за собою, і тому вони іноді думають, що ти піддаєшся впливу інших. Однак у серйозних речах ти можеш наполягти на своєму.
АОВ. Ти справляєш враження людини не дуже сором’язливої, іноді навіть нечемної. Прагнучи оригінальності, суперечиш іншим, а часом і собі, спростовуючи сьогодні те, що стверджував учора. Ти здаєшся людиною безтурботною, неакуратною. Але варто захотіти – станеш спритним та енергійним. Тобі не вистачає того, що називається врівноваженістю.
АБО. Ти дуже подобаєшся оточенню. Ти товариський, серйозний, поважаєш думку інших, ніколи не залишиш друзів у важку хвилину. Але дружбу твою заслужити нелегко.
АБВ. Ти полюбляєш командувати оточенням, але дискомфортно почуваються тільки найближчі люди. З усіма іншими ти стриманий. Висловлюючи свою думку, не думаєш про те, як твої слова вплинуть на інших. Оточення часом уникає тебе, боячись, що ти скривдиш.
ООО. Ти стриманий, замкнутий. Ніхто не знає, про що ти думаєш. Зрозуміти тебе важко.
ООВ. Можливо, про тебе говорять: “Який нестерпний характер”. Ти дратуєш співрозмовників, не даєш їм висловитися, насаджуєш свою думку і ніколи не поступаєшся.
ОБО. Такі люди, як ти, - зразкові учні, ввічливі, акуратні, дисципліновані, завжди з гарними оцінками. Учителі поважають їх і довіряють їм. Стосовно товаришів одні вважають таких “задаваками”, інші пропонують їм свою дружбу.
ОБВ. Можливо, дехто вважає тебе людиною, якій постійно здається, що її кривдять. Ти сваришся через дрібниці. Іноді буваєш у гарному настрої, але це трапляється нечасто. Загалом ти справляєш враження вразливої та недовірливої людини.
ООО. Тебе вабить усе нове, маєш багату уяву, одноманітність не для тебе. Але мало хто достеменно знає, який ти насправді. Тебе вважають людиною спокійною, тихою, задоволеною своєю долею, тоді як насправді ти прагнеш життя, сповненого яскравих подій.
ООЕ. Швидше за все, ти сором’язлива людина. Це видно, коли тобі доводиться мати справу з незнайомими людьми. Самим собою буваєш тільки у колі сім’ї або найближчих друзів. У присутності сторонніх почуваєшся скуто. Але намагаєшся приховати це. Ти сумлінний, працьовитий. У тебе є багато задумів, ідей, проектів, але через свою скромність ти нерідко залишаєшся в тіні.
ОДО. Ти дуже товариський, полюбляєш зустрічатися з людьми, збирати їх навколо себе. Навіть думати не можеш про те, щоб залишитися наодинці. Тобі важко навіть залишитися в кімнаті, щоб заповнити якісь важливі папери. Дуже сильний дух протиріччя: неодмінно кортить зробити щось не так, як інші. Іноді піддаєшся такому пориву, але здебільшого стримуєшся.
ОДЕ. Ти стриманий, але не боязкий, веселий, але в міру, товариський, ввічливий з усіма. Звик, що тебе часто хвалять. Хотів би, щоб тебе любили без зусиль із твого боку. Без друзів тобі не комфортно. Тобі приємно робити добро людям. Але тобі можна дорікнути в схильності витати в мріях.
ГОО. Ти схильний висловлювати і захищати досить парадоксальні думки. Тому в тебе чимало супротивників, навіть друзі не завжди тебе розуміють. Але тебе це мало турбує.
ГОЕ. Тобі доведеться вислухати не дуже приємні слова. Як тобі вдалося дібрати таке сполучення літер? Характер досить важкий, вкрай непоступливий. Недостатньо виражене почуття гумору, не розумієш жартів. Часто критикуєш чужі дії та змушуєш інших чинити так, як хочеш ти. А якщо тобі не підкоряються, починаєш злитися. Тому в тебе мало друзів.
ГДО. Ти великий оригінал і полюбляєш дивувати друзів. Якщо хтось дасть тобі пораду, робиш усе навпаки лише заради того, щоб подивитися що з цього вийде. Тебе це тішить. А інших дратує. Тільки найближчі друзі знають, що ти не такий самовпевнений, яким здаєшся.
ГДЕ. Ти енергійний. Усюди почуваєшся на своєму місці. Завжди володієш собою, товариський, але, схоже, любиш товариство друзів тільки за умови, що ти відіграєш в компанії головну роль. Полюбляєш бути арбітром у суперечках і організовувати ігри. Оточення визнає твій авторитет, тому що у твоїх судженнях завжди присутній здоровий глузд. Але твоє прагнення повчати стомлює.
Додаток 3
Тест “Семантичний диференціал”
включає такі полярні прикметники:
1) низький – високий; 2) темноокий – світлоокий; 3) неприємний – привабливий; 4) темноволосий – світловолосий; 5) негарний – гарний; 6) худий – повний; 7) рівнозубий – кривозубий; 8) гарний ніс – негарний ніс; 9) усміхнений – похмурий; 10) прищавий – чистошкірий; 11) повногубий – тонкогубий; 12) зігнутий – стрункий; 13) коротконогий – довгоногий; 14) спортивний – неспортивний; 15) неохайний – акуратний; 16) блідий – яскравий; 17) тендітний – грубий; 18) жіночий – мужній; 19) життєрадісний – незадоволений; 20) холодний – теплий.
Досліджувані повинні визначити за семипунктною шкалою ставлення до:
2) проектується у виникнення негативних відносин “батьки-діти”;
3) включається у міжособові відносини, руйнуючи вільність спілкування; 4) в статеві відносини, провокуючи тривожність; 5) у професійну діяльність, збуджуючи тривожність стосовно можливості успіху.
Додаток 4
Тест «Контакт»
Оцініть у балах від 0 до 4 наступні висловлювання:
Результати тестування.
1-12 балів. Інтроверт. Звернений у себе, важко зав’язує контакти, в компанії здатний на всіх нагнати нудьгу. Орієнтований в основному на власні почуття, стриманий, сором’язливий, перед спілкуванням надає перевагу книгам. В рішеннях серйозний, емоціям не довіряє, любить порядок. Песимістичний, тому навряд чи з нього вийде гарний педагог чи організатор. За темпераментом звичайно, флегматик чи холерик.
13-24 бали. Амбаверт. Характерні, спокійні рівні відносини з людьми, відповідальність за свої вчинки. Саме такими рисами володіють, як правило, найкращі керівники, педагоги - ті, чия робота вимагає вміння спілкуватись з людьми.
25-36 балів. Екстраверт. Словоохочий, оптиміст, який любить спілкуватись, любить неординарні запитання, гострий гумор. Спілкування з ким би, то не було для нього не проблема і тут він прекрасний імпровізатор. Все виходить легко й невимушено. Але не менш легко він ставиться і до власних зобов’язань, тому хазяїном свого слова його можливо назвати лише з іронією. Нестриманий, тому що не вважає за потрібне контролювати свої емоції та почуття. Звичайно, холерик або сангвінік.
Додаток 5
Опитувальник «Моя поведінка в конфліктній ситуації»
Інструкція. Як звичайно ви поводитеся в конфліктній ситуації або суперечки?
Якщо вам властива та чи інша поведінка, поставте відповідну кількість балів після кожного номера відповіді, що характеризує повний стиль поведінки.
Якщо подібним чином ви поводитеся:
Бали внесіть у бланк відповідей:
1 |
6 |
11 |
Тип «А» |
2 |
7 |
12 |
Тип «Б» |
3 |
8 |
13 |
Тип «В» |
4 |
9 |
14 |
Тип «Г» |
5 |
10 |
15 |
Тип «Д» |
Питання. Як ви зазвичай поводитеся в суперечці або конфліктній ситуації?
Відповіді
Опрацювання результатів:
Підрахуйте кількість балів під літерами.
Якщо учень набрав найбільше балів під літерами:
«А» - це «жорсткий» тип вирішення конфліктів і спорів. Людина до останнього стоїть на своєму, захищаючи свою позицію. У будь-що прагне виграти. Це тип людини, яка завжди права.
«Б» - це «демократичний» стиль. Людина схильна думати, що завжди можна домовитися. Під час суперечки намагається запропонувати альтернативу, шукає рішення, які задовольнили б обидві сторони.
«В» - «компромісний» стиль. З самого початку людина згодна йти на взаємні поступки.
«Г» - м’який стиль. Свого супротивника ці люди нищать добротою. Охоче стають на точку зору супротивника, відмовляючись від своєї.
«Д» - «стиль уникнення». Кредо – «вчасно піти». Ці люди намагаються не загострювати ситуацію, не доводити конфлікт до відкритого зіткнення.
Отримані результати аналізують.
Додаток 6
Тест " Чи агресивні ви?"
Виберіть і відмітьте одну із трьох відповідей.
1. Як ви реагуєте, якщо вас образять?
А. Зразу переходите в контратаку;
Б. Вас це не хвилює, тому ви не реагуєте;
В. Хоч вам це і не байдуже, ви уникаєте відповідних реакцій;
2. Як ви себе поводите, якщо попадаєте в автомобільну пробку?
А. Починаєте лаятись в адресу інших шоферів і від цього вам стає легше;
Б. У вас це викликає роздратування;
В. Упадаєте у відчай, у вас з’являється бажання кинути машину і йти пішки.
3. Чи виникають сварки у вашому сімействі?
А. Вони завжди страшні, із криками, на підвищених тонах, із бахканням дверей та жорстокими звинуваченнями;
Б. Рідко, а коли й бувають, то без скандалів;
В. Вони вносять зміни ваші стосунки на довгий час.
4. Якщо в дружній компанії виникає спір, то ви з тих, які…
А. Висловлюють свою думку, приводять аргументи і намагаються свою думку донести до всіх, навіть якщо для цього доводиться підвищувати тон;
Б. Уникають сварок завжди, коли є можливість це зробити;
В. Хотіли б висловити свою думку. Але соромляться і мовчать, хоч і не згодні з кінцевим результатом;
5. Якщо б вам прийшлось визначити свій характер, то, що б ви сказали про себе?
А. Я принципова й вимоглива натура;
Б. Я спокійна й приємна людина;
В. Я дуже люблю спілкуватись.
6. Як ви тримаєтесь, коли дуже роздратовані?
А. Здатні на все, даєте волю своїй словесній і фізичній агресивності;
Б. Ви з тих, які тільки викидають пару, але нічого не роблять;
В. Ви дуже рідко гніваєтесь, завжди намагаєтесь зберегти спокій.
7. Як ви реагуєте, коли хтось помилився, а відобразиться на вас?
А. Намагаєтесь накричати на нього за промахи, говорите, що помилки він повинен виправити сам;
Б. Обговорюєте, що відбулося із винуватцем, визначаєте причини й способи. Як поправити справи;
В. Мовчки намагаєтесь виправити помилки.
Результати:
Якщо переважають оцінки А:
У вас велика схильність до вербальної та фізичної агресії. Люди, такі як ви, кидаються предметами, коли знаходяться в стані гніву, б’ють кулаками по столу, навіть готові перейти до бійки. Або перестають контролювати свою мову. Вам немає чого гордитись, якщо належите до таких людей.
Переважають оцінки Б:
Вам не властива агресивність. Навіть коли ви сердитесь, вмієте стримувати себе. Одне зауваження - така поведінка теж крайність. Оточуючі можуть вважати це ознакою м’якості слабкості й нездатності постояти за себе.
Переважають оцінки В:
У вас є певний заряд агресивності, який ви намагаєтесь контролювати, але інколи, коли ви менше всього цього хочете, ваша агресивність може вилитись на тих, хто цього зовсім не заслуговує.
Література
1