Відбивання світла. Закони відбивання. Плоске дзеркало

Про матеріал
Відбивання світла. Закони відбивання. Плоске дзеркало Мета уроку: формування уявлень про відбивання світла та закони відбивання, про утворення зображень у плоскому дзеркалі.
Перегляд файлу

Тема.             Відбивання світла. Закони відбивання.

                                       Плоске дзеркало

Мета уроку: формування уявлень про відбивання світла та закони від­бивання, про утворення зображень у плоскому дзеркалі.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: прилад для демонстрації законів оптики, плоскі дзерка­ла, лінійки, транспортири, аркуші паперу, картон або пластина пінопласту, шпильки, скріпки.

                                      План уроку

1. Організаційний етап

2. Актуалізація знань учнів.

3. Мотивація навчальної діяльності

4.Повідомлення теми й мети уроку

5.Вивчення нового матеріалу

                 Відбивання світла. Дзеркальне та розсіяне відби­вання.

       Закони відбивання.

6. Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу

7. Підсумок уроку. Рефлексія

8. Домашнє завдання

 

                                                  ЗМІСТ УРОКУ

  1. Організаційний етап

Вітання, перевірка присутніх, заповнення карток настрою.

            Учитель: Здрастуйте! Хлопчики й дівчатка, сідайте. Перш ніж ми розпочнемо наш урок давайте перевіримо готовність до а тепер пропоную вам заповнити картки настрою (додаток 1).

У картках, які я вам роздала поставте мітку у строчці На початку уроку під тією картинкою, яка відповідає вашому настрою зараз.

  1.  Актуалізація знань учнів

Розповідь учителя (повторення вивченого)

Давайте пригадаємо:

  1.    Які джерела світла вам відомі?
  2.    Що таке світловий промінь?
  3.    Чим відрізняється півтінь від тіні?    

         3.Мотивація навчальної діяльності  

          Учитель. Кожного дня, нас оточують різні фізичні процеси, які ми спостерігаємо в навколишньому середовищі. Ми можемо не задумуватися над причинами їх  виникнення, не можемо їх пояснити. Серед таких явищ процес відбивання світла.

        На сьогоднішньому уроці ми з вами і з’ясуємо, яким чином відбувається процес відбивання світла.

        4.Повідомлення теми й мети уроку

  Запишіть тему сьогоднішнього уроку.

Світло «годує»  і розум і серце. 90% інформації, яку ми здобуваємо про світ за допомогою відчуттів, ми отримуємо за допомогою зору. Ми можемо спостерігати красу природи, читати, милуватися шедеврами мистецтва-картинами, скульптурами, кінофільмами, розглядати зоряне небо завдяки тому що ми бачимо предмети. Але ж далеко не всі фізичні тіла є джерелами світла. Чому ми бачимо тіла?

         5.Вивчення нового матеріалу

Вчитель: 1.Як «поводитиметься» світловий промінь, який падає на поверхню якогось тіла?

Учень: Світловий промінь буде відбиватися від поверхні якогось тіла.

Вчитель: Це твердження нам допоможе підтвердити демонстраційний дослід.

На приладі для демонстрації законів оптики встановлюємо плос­ке дзеркало та спостерігаємо відбивання вузького пучка світла. Потім на поверхню дзеркала кладемо по черзі смуги білого та чорного паперу.

Вчитель: Чим відрізнялися три ситуації, які ви спостерігали?

Відбивання світла від гладенької поверхні є дзеркальним (вузь­кий пучок світла після відбивання залишається вузьким). Відбивання світла від шорсткої поверхні є розсіяним (вузький пучок світла після відбивання розсіюється в різних напрямах).

Білий папір відбиває практично стільки ж світла, скільки від­биває дзеркало. Проте характер відбивання в цих випадках суттє­во відрізняється. А от чорний папір відбиває лише кілька відсотків світла, що падає на нього.

Кращим прикладом дзеркальної поверхні в природі є поверхня спокійної води. А відбивання світла від переважної більшості тіл є розсіяним. Саме завдяки розсіяному відбиванню світла ми можемо бачити одне одного, бачити будівлі, дерева, тварин...

Вчитель: А які об'єкти на нічному небі ми можемо бачити завдяки розсія­ному відбиванню світла?

Учень: На нічному небі ми можемо бачити Місяць, різні зірки, планети, сузір я, комети та різні штучні супутники Землі.

Вчитель: Згодна. А тепер проведемо ще спостереження.

Повернувшись до приладу для демонстрації законів оптики, роби­мо спробу спостерігати відбитий вузький пучок світла на білому аркуші, який утворює певний кут з площиною оптичного диска. Потім звертаємо увагу учнів на те, як змінюється напрям відбито­го пучка внаслідок зміни напряму пучка, що падає на дзеркало. Після обговорення результатів демонстраційних дослідів фор­мулюємо закони відбивання.

ЗАПИС У ЗОШИТ. Закони відбивання

Промінь падаючий і промінь відбитий лежать в одній площині з перпендикуляром до поверхні в точці відбивання.

Кут відбивання світла дорівнює куту падіння.

Плоске дзеркало

 

Вчитель: Коли ми дивимось у дзеркало або на поверхню спокійної води, або інших тіл бачимо не просто відбите світло (як при погляді на освітлений бі­лий аркуш). Ми бачимо зображення свого обличчя або якихось пред­метів! Як утворюються ці зображення?

Перш за все треба розібратися: за якої умови пучок променів, що потрапляє до наших очей, викликає уявлення про світну точку? Відповідь проста: треба, щоб продовження цих променів перетина­лись в одній точці (див. рисунок). Тоді саме в цій точці ми побачимо світну точку.

Побудуємо хід довільного променя, що вийшов з точки А та за­знав відбивання від плоского дзеркала. Використовуючи закони від­бивання світла, можна довести: продовження відбитого променя обов'язково пройде через точку А1, яка розташована в «задзеркаллі» симетрично до точки А відносно площини дзеркала (див. рису­нок).

Отже, коли пучок відбитих від дзеркала променів потрапляє нам в очі, ми сприймаємо ці промені як такі, що вийшли з точки Ах1 Та­ким чином, у точці Аг ми бачимо зображення точки А, як показано на рисунку.

ЗАПИС У ЗОШИТ Зображення, утворені перетинанням продовжень променів, на­зивають уявними.

Скоро ви познайомитесь і з іншим типом зображень: дійсними зображеннями, які утворені перетинанням самих променів.

З безлічі таких точок складається зображення будь-якого пред­мета, що перебуває перед дзеркалом.

 

 

Зображення предмета в плоскому дзеркалі є уявним. Його розмір дорівнює розміру предмета, зображення розташоване симетрич­но до предмета відносно плоскості дзеркала.

6.Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу

1.Інтерактивне експрес - опитування. Метод «ТАК - НІ»

  1.                Промінь, який задає напрям пучка світла, що падає, називають падаючим (ТАК)
  2.                Кут падіння - це кут, утворений поверхнею і падаючим променем (НІ)
  3.                Кут відбивання - це кут між відбитим променем та перпендикуляром до поверхні відбиття, поставленим в точку падіння променя (ТАК)
  4.               Світловий промінь необоротний(НІ)
  5.               Падаючий промінь, промінь відбитий і перпендикуляр до поверхні відбиття, поставлений в точку падіння,  НЕ лежать в одній площині (НІ)
  6.               Кут падіння світла дорівнює куту відбивання (ТАК)
  7.               Відбивання від гладкої поверхні називають розсіяним (НІ)
  8.               Відбивання від шорсткої поверхні називають дзеркальним (НІ)

В кінці тесту слід звернути увагу на питання, які учнями були погано засвоєні.

 

2.Експрес –тест Час: 1 хв.

     Взаємоперевірка в парах ( варіанти відповіді – на дошці)

1) Кут падіння

     А) α

     Б) β

     В) φ                                                                                  α                    β

     Г) немає вірної відповіді                                                    φ

  

          2) Кут відбивання

     А) α              Б) β

     В) φ               Г) немає вірної відповіді

 

3) Закон відбивання світла (математичний запис)

      А) α ≠ β                              Б) α  = β

      В) α = φ                              Г) немає вірної відповіді

 

4)Кут падіння світлового променя 300. Чому дорівнює кут відбивання?

     А) 600                                   Б) 300

     В) 150                                   Г) немає вірної відповіді

 

5) Кут між падаючим і відбитим променем 600. Чому дорівнює кут падіння?

     А) 300                                   Б) 600

     В) 900                                    Г) немає вірної відповіді

 

6) Який з представлених рисунків є правильним?

       А)                Б)           В)              Г)

7. Підсумок уроку. Рефлексія

Прийом «Ромашка»

На столі вчителя лежить ромашка, на кожній «пелюстці» якої написано запитання. Учні по черзі відривають пелюстки, зачитують запитання та відповідають.

Орієнтовні запитання:

  •               Що ми вивчили сьогодні на уроці?
  •               Що таке світловий промінь?
  •               Назвіть закон відбивання променя світла?
  •               Що називають уявним зображенням?

         Що ж наш урок підходить до завершення. У тій атмосфері й обстановці, у якій ми сьогодні працювали, кожен із вас почувався по – різному. І зараз мені хотілося б, щоб ви оцінили на скільки комфортно вам було на цьому уроці і чи сподобалось вам те, чим ми сьогодні займалися. Візьміть, будь – ласка, картки настрою та відмітьте ту клітинку, яка вам підходить.

8. Домашнє завдання

Творчі завдання (для охочих):

           1.Виготовити з пластиліну моделі молекул кисню, вуглекислого газу, води;

           2.Підготувати повідомлення «Дифузія в природі і техніці», «Броунівський рух»

 

 

 

 

 

 

                                        

                                                  Додаток 1

 

 

 

Картка «Настрою»

 

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

радісний

діяльний

пригнічений

поганий

роздратований

На початку уроку

 

 

 

 

 

По закінченню уроку

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
Додано
12 січня 2022
Переглядів
1432
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку