Систематизувати знання учнів, набуті на попередніх заняттях, перевірити знання з історії розпису тканини, її практичного виготовлення, систематизувати знання з технологічних особливостей розпису тканин.
План-конспект залікового заняття по батіку.
Тема: Види художнього розпису тканини.
Мета:
Навчальна: систематизувати знання учнів, набуті на попередніх заняттях, перевірити знання з історії розпису тканини, її практичного виготовлення, систематизувати знання з технологічних особливостей розпису тканини.
Розвиваюча: сприяти розвитку творчих здібностей, уяви, естетичного смаку розвивати процес зорового сприймання, чіткості, уваги, уявлення, пам’яті, логічного мислення, відчуття композиції, підбору і гармонії кольорів, координації рухів у процесі резервування контурів елементів, розвивати цікавість, уміння здійснювати самоконтроль і взаємоконтроль, самостійність і навички аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки, пробуджувати у учнів віру у власні творчі здібності.
Виховна: виховувати у дітей повагу до своєї праці, формувати
у учнів художній смак та естетичний підхід до творчої праці, виховувати
охайність,терплячість, старанність, формувати інтерес до предмету.
Форма проведення: ділова гра.
Обладнання: робочий зошит, олівець, гумка, лінійка, рама, тканини,
скляні трубочки, фарби, дидактичні картки, виставкові роботи, зразки виробів, ілюстрації.
Дидактичне забезпечення уроку: технологічна картка послідовності і
виконання розпису, зразки дитячих робочих та виставкових робіт.
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, історія, математика,
хімія.
Тип заняття: комбінований.
План заняття:
I. Організаційна частина. Пiдготовка до заняття.
II. Актуалізація опорних знань, умінь, уявлень та чуттєвого досвіду.
Мотивація навчальної діяльності. Повiдомлення теми, завдання заняття й мотивацiя навчання.
III. Перевірка практичних умінь та теоретичних знань, навичок, що до особливості розпису тканини. Перевірка знань з техніки безпеки при роботі в техніці холодний батік.
IV. Презентація творчих виробів учнів.
V. Підсумок. Атестація.
Хід заняття:
I. Організаційна частина.
Привітання. Перевірка готовності до заняття. Добрий день, діти! (Перевіряю наявність учнів , готовність їх дозаняття, правильність організації робочих місць.
II. Актуалізація опорних знань, умінь, уявлень та чуттєвого досвіду.
Мотивація навчальної діяльності. Повiдомлення теми, завдання заняття й мотивацiя навчання.
Сьогодні ми підбиваємо підсумки за навчальний рік, розбираємо види розпису тканини та аналізуємо результати. Сподіваємося на вашу активність та взаємоповагу.
III. Перевірка практичних умінь та теоретичних знань, навичок що до особливості розпису тканини.
Пригадаємо усі матеріали та інструменти, технологічну послідовність різних видів розпису тканини.
Гра «Підказка»
У грі використовується набір карток із зображенням предметів чи інструментів, назви яких учень повинен розповісти групі. За правильну відповідь 5 балів.
Гра «Розумниці»
За кожне правильне твердження - 1бал
Що таке ручний розпис? ( правильна відповідь)
Ручний художній розпис тканини, як своєрідний вид оформлення текстильних виробів, має багатовікову історію. Найпоширенішим є спосіб оформлення тканини за допомогою резервуючих сумішей ( резервів), відомий під назвою батік.
В чому полягає суть способу? ( правильна відповідь)
Суть цього способу полягає в тому, що ділянки тканини, які не мають бути зафарбованими, покривають резервом (бджолиний віск, парафін, різні смоли), які просочуючи тканину, захищають її від фарб.
Підготовлену таким чином тканину опускають у фарбу і зафарбовують, а
потім видаляють з неї резерв. Внаслідок цього на тканині дістаємо білий
малюнок на зафарбованому фоні.
Що означає слово «батік»? ( правильна відповідь)
Слово “батік” яванського походження і в перекладі означає “малювання
гарячим воском”.
Коли з’явилося мистецтво батіку? ( правильна відповідь)
Мистецтво батіку розвивали з глибокої давнини. Багато
народів світу – індійці, китайці, єгиптяни, перуанці займались цим видом мистецтва, але найвищого розвитку і художньої досконалості воно досягло в Індонезії на Яві.
Більшість дослідників вважає, що батік зародився у 13-14 столітті, а
став найпоширенішим у 17 столітті, коли був винайдений “чантинг” –
оригінальний інструмент для нанесення узорів розтопленим воском.
У нашій країні батік зародився у 30-х роках 20 століття і отримав
розвиток і визнання.
Ручні розписи тканини вміщують так званий холодний батік, гарячий батік
і вільний розпис тканини. Кожний з них має свої особливості.
Які ви знаєте ручні способи художнього розпису тканини? ( правильна відповідь)
Гарячий батік, холодний батік, вільний розпис, вузликовий батік, акварельний розпис, термічний батік
У чому полягає суть названих способів? Перелічте їх відзнаки. Покажіть на наданих прикладах який батік є холодним, гарячим, вузликовим, термічним, де вільний розпис та акварельний.
Перегляд демонстраційного матеріалу.
Художня тканина. Які її особливості, художньо-естетичні функції?
( правильна відповідь)
Розпис тканин важливий вид художнього оформлення. Основне джерело його
розпису – художні традиції.
За характером виробленням і досягнення кінцевого результату художня
тканина має двояку природу. По-перше; ужиткова річ, необхідна в житті і
діяльності кожної людини. По-друге; утилітарна функція тканини ніколи
не виступає як самодостатня і тим паче абсолютна, а завжди доповнюється
здатністю прикрашати, приносити задоволення, радість, збуджувати і
формувати почуття прекрасного, одним словом, доповнюється
художньо-естетичною функцією.
Прекрасне закладене в самій сутності тканини: її м”якості, еластичності,
здатності набирати будь-яких еластичних форм.
Яке місце у діяльності людини посідає тканина? ( правильна відповідь)
Оздоблення тканин почалося ще здавна. Розпис по тканині – незвичайно
багатий, гідний подиву вид декоративної творчості, лише йому притаманні
засоби виразності.
Чим ручний розпис відрізняється від машинно-заводського? ( правильна відповідь)
Основне кредо розпису – рукотворний, імпровізований характер. Цим ручний
розпис відрізняється від машинно-заводського. Такий розпис оформить
інтер’єр житла, офісу, учбового закладу, оскільки в ньому стає “тепліше”
від ваших рук.
Художній розпис – можливість розписати хустки на шию, косинки, шарфи,
портьєри, скатертини. Сумки і навіть взуття.
Перевірка навичок практичної діяльності.
Отже, з чого починаємо роботу? ( правильна відповідь)
З тканини. Тканина незалежно від вибраної техніки потрібна бути натуральною.
Перевіримо себе. Як перевірити натуральність тканини? Хімічна перевірка.( правильна відповідь) Бавовна, льон – горить швидко, згорає повністю, залишає світло-сірий попіл, запах згорілого паперу.
Волокно, шовк, шерсть – горить погано, залишає маленьку темну кульку на кінці, запах горілого рога.
Штучне волокно – не горить, плавиться, залишає на кінці темну кульку, запах відсутній.
Необхідно нам мати підрамник? ( правильна відповідь) Так.
Які фарби застосовують для роботи на тканині? Продемонструйте відзнаки фарб.
( правильна відповідь) Акрилові, анілінові барвники
Чим наносять малюнок на тканину у холодному та гарячому батіку?
( правильна відповідь)
Особливістю малюну холодного батіку є їх чітко виражений графічний
характер. Малюнки ці наносяться на картину спеціальними резервними
сумішами (резервами) у вигляді замкнутих контурів і вже у їх межах
фарбами розписують виріб. Резерви для холодного й гарячого батіку
відрізняються між собою.
Що входить до складу резервуючи сумішей для холодного батіку?
( правильна відповідь)За розпису скляною трубочкою до складу резервуючи сумішей для холодного батіку входять гумовий клей, бензин, віск, парафін, вазелін і каніфоль.
Існує кілька рецептів для холодного батіку.
Холодні резерви для батіку, г1 2 3
Гумовий клей 200 200 200
Бензин 250 250 250
Парафін 50 25 50
Віск бджолиний - 25 -
Каніфоль - - 2
500 500 500
Для розпису у гарячому батіку беруть воск, парафін, суміш «холодний воск».
Як здійснується розпис способом холодний батік? Технологічна послідовність? Резервування?
Які інструменти застосовують для нанесення контурів малюнку резервом?( правильна відповідь)
За розпису тканини способом холодний батік малюнки можуть бути виконані різноманітні, але обов’язково чіткий поділ кольорових площин. Кожну зтаких площин обводять резервом. Для нанесення контурів резервом
застосовують скляні трубочки довжиною 15...20 см з тонкими загнутими
кінчиками. На невеликій відстані від кінчика є потовщення – резервуар
для резервуючої суміші. Для набирання резерву кінчик трубочки опускають
у резерв і через широкий кінець втягують його у трубочку до заповнення
резервуару.
При розписуванні кінчик трубочки з набраним резервом обтирають ватою.
Після цього трубочку швидко опускають на тканину і почекавши, поки
резерв затече у кінчик трубочки, починають наводити контури малюнку.
Залежно від волокнистого складу тканини, її щільності й товщини,
трубочки необхідно вести з різною швидкістю. Наприклад, за наведення
контуру по щільних і більш товстих бавовняних тканинах (полотно, бязь)
трубочку слід вести досить повільно, щоб резерв міг повністю просочити
тканину (для таких тканин необхідно наводити контур також із зворотного
боку тканини). При наведенні контурів на капроні й натурального
шовку трубочки слід наводити швидше, постійно стежачи за тим, наскільки
рівномірно резерв просочує тканину.
Як слід контролювати якість наведення малюнку? ( правильна відповідь)
Якість наведення контуру слід контролювати з зворотнього боку, поки резерв не висох. Місця, які погано просочені, або мають пропуски, треба зарезервувати із зворотнього боку тканини.
Після нанесення резерву на тканину йому дають висохнути. Тривалість
висихання залежить від температури приміщення і становить у середньому
20...40 хвилин.
У холодному батику зарезервовані контури назавжди залишаються на
тканині.
Демонстрація практичних навичок.
Перед розписом діти наносять малюнок на тканину олівцем, а потім нанесені
контури малюнку обводять скляною трубочкою з резервом. Виріб
виконуватиметься у кількох примірниках, доцільно спочатку виготовити
шаблон. . Контурна лінія рисунка повинна мати ширину не менше 1 мм, щоб її було добре видно через тканину. Отриманий шаблон підколюють до тканини.
Розпис фарбами.
Коли починати розпис фарбами? Однаково чи ні веде себе фарба на різних тканинах? ( правильна відповідь)
Починати розпис фарбами можна лише після повного висихання резерву.
Розписаний резервом виріб не рекомендується залишати більше як на 24
години, тому, що резерв дасть ореол і, фарба не буде підходити до
контурів .
Які застосовують пензли для розпису тканини? ( правильна відповідь)
Для нанесення фарб при розписі холодний батик застосовують різні пензлі
й тампони. Тампони виготовляють із вати й поролону. Вату накручують на
дерев’яні стержні різного діаметра.
Тканини з різних волокон неоднаково вбирають фарби. Тому останній слід
застосовувати різного ступеня насиченості. Фарби на різних тканинах
розтікаються неоднаково.
Як веде себе фарба на різних тканинах? ( правильна відповідь)
Добре розтікаються фарби на бавовняних, віскозних тканинах, натуральному шовку, трохи гірше – на ацетатних і триацетатних тканинах, ще гірше – на капронових. Тому при розписуванні останніх пензлик або тампон з фарбою слід підводити до країв зарезервованого рисунка. В процесі розписування тканин, на яких фарби добре розтікаються, під час покриття невеликих площин рисунка тампон або пензлик з фарбою треба ставити у центрі площини й фарба сама рівномірно підтече до країв зарезервованого контуру.
На поверхні тканини фарба швидко висихає, тому її потрібно наносити
однаково насиченим тампоном швидко й рівномірно. Інакше під час покриття великих площин утворюються ореоли й затікання, які є браком у роботі.
Як сушать вироби? ( правильна відповідь)
Розписані фарбами вироби сушать на рамах в горизонтальному положенні,
щоб не підтікала фарба. Після повного висихання вироби запарюють, щоб
зафіксувати барвник на волокні. Час запарювання визначається видом і
класом барвника, яким була розписана тканина.
Перевірка знань з техніки безпеки при роботі в техніці холодний батік та гарячий батік. ( правильна відповідь)
При виготовленні резерву для холодного батику слід строго дотримуватись
правил пожежної безпеки. Варити резерв необхідно у добре вентильованому
приміщенні на закритому вогні (електроплитка із закритою спіраллю) на
водяній бані.
У склянку або металеву банку насипають подрібнений парафін і
розплавляють на водяній бані до отримання однорідної маси. Такий резерв
готовий до вжитку, його слід зберігати у щільно закритому посуді. За
зберігання резерву парафін, віск випадають в осад, бензин випаровується.
Тому перед вживанням його слід розігріти на водяній бані, якщо надто
густий долити бензину.
а) поточний інструктаж;
б) індивідуальний інструктаж.
IV. Презентація творчих виробів учнів.
За цікаву, змістовну рекламу - 10 балів.
Запитання учням, які презентують свої вироби.
Як працював — такий і врожай зібрав.
Учні заповнюють картку оцінювання виробу. Працюють у парах, оцінюючи етапи, вироби один одного. Виставляється оцінка. Додаток 2
Рефлексивна презентація власного виробу.
Аукціон. Ділова гра.
Виберіть виріб, який хотілося б купити, але не свій. Відповідь обгрунтуйте.
V Підведення підсумків.
Завдання на літо.
Прибирання робочих місць.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Аврунина А.И., Зонова Е.А., Тюленев Н.В. Технология отделки тканей.
М.: Лег. Индустрия, 1972. – 452.
Прямые красители. Проспект. – М.: ВО Союзанилпром.
Активные красители. Проспект. – М.:ВО Союзанилпром.
Катионовые красители. Проспект. – М.: ВО Союзанилпром.
Кислотные красители. Проспект. – М.: ВО Союзанилпром.
Кричевский Г.Е., Корчагин М.В., Сенахов А.В. Химическая технология
текстильных материалов. – М.: лег индустрия, 1985.
Рогова И.В., Будровина А.И., Губырин В.Л.. отделка шелковых тканей. –
М.: Гизлегпром, 1954.
Справочник по отделке текстильных материалов /. Г.С. Сарибеков. Е.Е.,
Старикович, Осик Ю.И., Молоков В.Л. – к.: Техника, 1984.
Дмитриевская И.В. Опыт предприятий по художественной росписи
текстильно-галантерейных изделий./ Обзор. М.: ЦНИИТЭИлегпром, 1971.
Активные красители в печати по хлопчатобумажным тканям. Каталог. М.:
НИИТЭХИМ, 1977.
Атестаційна картка Додаток 3
Прізвище, ім'я |
Результат оцінювання |
1.Кудра Альона
2. Пузик Ілля
3. Тульчевская Маргарита
4.Тертичная Таісія
5.Савоник Олександр
6. Медяник Ярослав
7. Боровік Дарья
8. Найдьонкова Дарья
9. Коржовська Олена
10 Кам'янська Тетяна
11.Шевчук Валерія
12. Маслєй Вероніка |
|
Центр дитячої творчості «Дивосвіт»
Залікове заняття по батіку
за 2011-2012 учбовий рік
Основний рівень навчання
Тема: Види розпису тканини
Підготувала і провела:
Кирилова В.М.
Кривий Ріг
2012
Картка оцінювання якості виробу Додаток 2
Виготовив учень (П.І.)
Перевірив учень (П.І.)
Показники оцінювання |
Результат оцінювання |
Актуальність виготовленного виробу
|
|
Економічні розрахунки
|
|
Опис виготовленного виробу
|
|
Якість реклами, оригінальність |
|
Візуальна оцінка виробу
|
|
Оформлення виробу
|
|
Відповіді на запитання (конкурси)
|
|
Підсумкова оцінка
|
|
Проблема 1
Резерв не витікає з скляної трубочки.
Причина
Кінець трубочки закупорився.
Дуже густий резерв.
Уникнення проблеми.
Проблема 2
Фарба тече крізь контурні лінії
Причина
Резерв наносився дуже швидко.
Уникнення проблеми.
Проблема 3
З'єднання ліній, нанесених контурним засобом, пропускають краску.
Причина
Неуважність під час нанесення ліній.
Уникнення проблеми.
Проблема 4
Лінії плотні, фарба все одно тече.
Причина
На маленьку ділянку нанесли забагато фарби, або пензлик проводився дуже близько до лінії і краска перейшла крізь неї.
Уникнення проблеми.