Урок "Види і мова мистецтва"

Про матеріал

У рамках даної теми наведені види мистецтва, а також наведений приклад ігрової діяльності з учнями для кращого розуміння теми та закріплення понять.

Перегляд файлу

Тема 1: Види і мова мистецтва

 

Мета уроку:

Ознайомити із структурними компонентами культури, особливостями курсу «Мистецтвознавство». Дати поняття про специфіку та засоби художньої мови і виразності різних видів мистецтва. Формувати інтерес до різних видів мистецтва. Виховати позитивне ставлення до мистецьких цінностей. Коригувати вимову дітей.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання: роздатковий матеріал, навчальна таблиця, «Види мистецтва; ілюстрація А.Герасимова до повісті М.Гоголя «Тарас Бульба»; репродукції картин «Пори року»; звукозапис «Пори року» Чайковського.

 

Основні поняття для засвоєння: мистецтво, види мистецтва, художній образ.

 

Хід уроку

 

I. Організаційний момент

 

II. Мотивація навчальної діяльності

Чи можемо ми уявити життя людини без творів мистецтва?

 ( Діти дають відповідь, обґрунтовуючи свою думку).

Мистецтво робить людей творчими, мудрими, чуттєвими, є проявом прекрасного у нашому житті.

 

III. Вивчення нового матеріалу.

  1.               Розповідь учителя  з елементами бесіди

Культура – це сукупність матеріальних та духовних цінностей, вироблених людством протягом усієї історії, а також сам процес творення цих цінностей. Окремо виділяється художня культура: це література і мистецтво.

Мистецтво – це творче відображення дійсності в художніх образах; творча художня діяльність.

 

Всі мистецькі твори створені людиною, отже:

Людина – творець. Не кожна людина може бути творцем мистецьких творів, але кожна особа переробляє у власній душі цінності світової культури і визначає своє ставлення до світу, відчуває причетність до культури свого народу.

Відносно людини мистецькі твори виконують декілька функцій:

  1.               естетична функція – відбувається тоді, коли людина милується твором мистецтва (демонстрація наочності: картин, скульптури, архітектурних пам`яток, тощо);
  2.               комунікативна функція – виражається через спілкування (1-2 учні можуть висловити власну думку щодо побачених творів);
  3.               виховна функція – мистецькі твори сприяють вихованню естетичного смаку, допомагають у формуванні загальнолюдських цінностей;
  4.               пізнавальна функція  – завдяки мистецьким творам людина пізнає світ, розширює свої знання у різних сферах.

Мистецькі твори умовно поділяють на три види:

 

ВИДИ МИСТЕЦТВА

Просторові

 

Існують у просторі; в обмеженому об`ємі – необмежений час

 

Часові

 

Види мистецтва, що існують обмежений час, не маючи просторового носія

Просторово-часові, синтетичні

Вони існують обмежений час і мають просторових носіїв-артистів, декорації

Архітектура

Скульптура

Живопис

Графіка

Дизайн

Декоративне мистецтво

Фотомистецтво

Садово-паркове мистецтво

Музика

Література

Декламація

Хореографія

Театр

Кіно

Телебачення

Цирк

Мистецтво естради

 

  • На які групи можна розділити всі види мистецтва?
  • Які види мистецтва входять у склад синтетичних видів мистецтва?
  • Чому театр і кіно отримали назву «синтетичних видів мистецтва»?

 

Отже, види мистецтва – це форми художньо-творчої діяльності людей. Розрізняє  їх між собою спосіб матеріального втілення художнього змісту: слово – для літератури, звук – для музики, рух, пластика – для танцю, об’єми – для архітектурних споруд і т.п.  Але найголовніше у знайомстві з різними видами мистецтва – це устремління пізнати щось нове, щось дуже цікаве.

 

Театр  і кіно отримали назву «синтетичних видів мистецтва».  Синтетичні види мистецтва – види мистецтва, що були отримані шляхом з'єднання раніше автономних видів мистецтва.

Наприклад, поєднання музики і театру призводить до появи музичного театру у різноманітних його формах. Архітектурний простір обумовлює характер оздоблення. Синтез образотворчого мистецтва і архітектури породжує монументальний живопис. Не менш важливим є і безпосередній зв’язок, який здійснюється між видами мистецтва, коли під впливом одного твору мистецтва народжується інший.  Під впливом вражень живописних творів народжується музичний твір (наприклад «Картинки з виставки» Модеста Мусоргського, російського композитора ХІХ століття були написані під враженням від відвідування виставки його товариша художника В. Гартмана.

 

Щоб повноцінно насолоджуватися мистецтвом, треба знати мистецьку мову. Музиці властива інтонаційно-образна мова, де основним елементом емоційного вираження є проінтонований звук, навколо якого кристалізуються всі інші художні засоби (ритм, темп, мелодія, гармонія, тембр). У зображувальних мистецтвах переважають різні елементи художньої мови: у графіці – лінія, у живописі – колір. Кінематограф має складну художню мову, оскільки поєднує засоби різних видів мистецтв – літератури, музики, образотворчого мистецтва, театру – з власними художньо-технічними досягненнями, насамперед мистецтвом монтажу.

Попри всі відомості, різновиди мистецтва об`єднані спільною властивістю – здатністю відтворювати світ у художніх образах і виражати власне естетичне  ставлення митця до зображуваного.

Художній образ – результат відображення в дійсності у вигляді естетичної реальності, переданій специфічними засобами мистецтва:словом, звуками, фарбами, пластикою, в мармурі, в глині тощо.

Специфіка способів відтворення дійсності та художній завдань, а також матеріальних засобів створення художнього образу визначає особливості видів мистецтва.

Вид мистецтва

Художні засоби

Література

 слово

Музика

звукові інтонації

Живопис

зорове сприйняття кольору і відтінків

Скульптура та архітектура

пластичні образи, об'ємно-просторові форми

Графіка

лінія малюнка, штрих, світлотінь,

Театр та кіно

втілення акторами дій героїв (слово, міміка, жести)

Хореографія

Рух, пластика танцівників

 

2Практична робота

1. Перегляд відеофрагменту з опери М.Лисенка «Тарас Бульба»

  • Які види мистецтва  поєднуються у театральному мистецтві?
  • Яку роль відіграє зображення у постановці спектаклю?
  • Що доповнює гру акторів у цьому виді мистецтва?
  • Яку роль відіграє музика в опері?
  • До якого виду мистецтва належить опера М.Лисенка «Тарас Бульба»?

 

2. Подивіться на ілюстрацію А.Герасимова до повісті М.Гоголя «Тарас Бульба»

До якого виду мистецтва належить ця ілюстрація? Чому?

 

3. А повість М.Гоголя «Тарас Бульба» до якого виду мистецтва належить?

 

Взаємовплив різних видів мистецтва часто зумовлює виникнення дуже цікавих творів. Так, відомий літературний твір М.Гоголя «Тарас Бульба» став основою створення шедеврів художнього, музичного, театрального й кінематографічного мистецтв.

 

  1. Гра «Який вид мистецтва»

1. Розгляньте репродукції картин, які відображують різні пори року.

Як ви вважаєте, чи з натури мальовані ці краєвиди?

Чи вони виникли в уяві митця?

До якого виду мистецтва належать ці картини?

 

2. Прослухаємо музику Чайковського «Пори року»

Що ви відчули в цій музиці? До якого виду мистецтва належить ця музика?

 

3. Переглянемо відеофрагмент  з фільму С.Параджанова «Тіні забутих предків» (перегляд відеофрагменту).

До якого виду мистецтва належить цей фільм?

У чому проявляються образотворчі засоби кіно у даному виді мистецтва?

Фільм – візуальний вид мистецтва. Головний художній засіб кіно – це зображення, тобто зняті на плівку люди, події, предмети.

 

 

IV Підсумок уроку

Висновки щодо вивчення даної теми:

Мистецтво – творче відображення дійсності в художніх образах.

Які види мистецтва ви знаєте?

 

V  Рефлексія

Що сподобалося на уроці?

Що нового ви дізналися?



Картинки по запросу пори року картини відомих художників    Похожее изображение

Картинки по запросу весна картини відомих художниківКартинки по запросу лето картини відомих художників

 

Пори року в реконструкції картин


http://musiclessons.ucoz.com/papka/gogol_bulba_ill1.jpg

А. Герасимов "Тарас Бульба"

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Мистецтво, Розробки уроків
Інкл
Додано
4 січня 2023
Переглядів
1466
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку