6 клас
Види опадів та закономірності їх розподілу на земній кулі
Практична робота (Продовження) Складання діаграми опадів.
Мета: поглиблювати та систематизувати знання учнів про атмосферні опади; сформувати знання про причини їх утворення; розвивати логічне мислення , спостережливість під час виділення основних закономірностей розподілу опадів на земній кулі; розвивати навички побудови діаграм, роботи із статистичними даними; виховувати інтерес до предмету.
Обладнання: підручник, зошит для практичних робіт, атлас, фізична карта півкуль.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1.Індивідуальна робота біля дошки (Задача)
При температурі +100 абсолютна вологість дорівнює 5 г/м3 . Визначте відносну вологість. Розв’язання: 5:9Х100%=55,6%
2.Бесіда за запитаннями:
1. Що таке абсолютна вологість повітря?
2. Що таке відносна вологість?
3. Які є основні види хмар?
4.Які хмари розташовуються на дуже великій висоті та схожі на нитки?
5. Прилад для вимірювання відносної вологості (гігрометр)
6. Повітря, що містить максимально можливу кількість водяної пари, називають (насиченим)
7. Чим відрізняється насичене водяною парою повітря від ненасиченого?
8. Найнижче розташовуються хмари… (шаруваті) і приносять…(дрібний дощ,сніг)
9. Купчасті хмари зазвичай приносять…( рясні зливи)
3.«Спрогнозуй погоду»
а) На небі швидко стали рости великі, важкі, темні хмари. Ось вони вже закрили сонце. Це до... (Купчасті хмари. Зливи з грозами)
б) Вийшов з оселі і ніби знову побачив над собою стелю. Хмари висіли так низько, що здавалося, ось-ось упадуть на землю. (Шаруваті хмари; обложні дрібні дощі)
III. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Щоранку ми цікавимося, яка сьогодні погода. «Хороша, погана, дощова, сонячна»,— можна почути у відповідь. Але ми вже знаємо, що для спеціалістів це звучить так: «Сьогодні хмарна погода з проясненнями. Вранці можливий короткочасний дощ. Атмосферний тиск 750 мм рт. ст. Відносна вологість 78 %. Вітер північно-західний 5–10 м/с».
Поняття «погода» включає в себе шість основних показників. З деякими із показників (якими саме?) ми вже ознайомилися. Сьогодні будемо говорити про атмосферні опади — дощ, сніг, град, роса, іній — усім вам добре відомі. Їх поява в атмосфері пов’язана з унікальними властивостями води. Дії атмосферних опадів дуже суперечливі. Наприклад, дощ несе живильну вологу рослинам, а може бути джерелом руйнівних повеней. Або сніг — вкриває посіви та коріння рослин від згубних морозів, а може стати причиною обриву ліній електропередач, заносів, аварій на дорогах. То які вони — атмосферні опади? Поговоримо про них більш докладно.
(Записування теми в зошити)
ІV. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
- У яких станах може перебувати вода?
- Чи може вода переходити із одного стану у інший? За яких умов?
V. Вивчення нового матеріалу
1.Поняття про атмосферні опади
Учитель. Хмари є джерелом води: вони утворюються з води, яка випаровується із суходолу й океанів та повертається назад у вигляді опадів. Без опадів не було б річок, озер, прісної води. Опади очищують забруднення повітря від домішок. А що ж таке атмосферні опади? (Учні актуалізують свої знання про атмосферні опади, отримані в курсі природознавства; відтворюють знання про кругообіг води)
-Від чого залежить випадання опадів? (Кількість опадів залежить від вологості повітря: чим більша вологість, тим ймовірніше випадання опадів.)
Атмосферні опади - вода,що випадає з хмар чи безпосередньо з повітря,у рідкому,твердому чи газоподібному стані.
2.Різновиди опадів Залежно від температури повітря,вологості,видів хмар,швидкості вітру: За агрегатним станом:
Рідкі: Тверді Газоподібні
дощ, мряка, роса град,сніг,іній туман
За характером утворення:
З хмар З повітря
дощ , сніг, град туман, роса,іній, паморозь
За характером випадання:
Обложні Зливові Мрячні
рівномірні і тривалі сильні і короткочасні дуже дрібні
3.Характеристика видів опадів з хмар
Дощ . Хмари утворюються на небі і складаються з кристаликів льоду і крапельок води,які за певних умов зливаються одна з одною,поступово збільшуючись. Хмара темнішає, збільшені крапельки води не можуть більше утримуватися в повітрі і падають на землю. Іде дощ. Крапельки води бувають зовсім дрібні менше 0,5 мм і до 6-7 мм. Дощі випадають у період з весни до осені. У рідкісних випадках дощ може йти і взимку. Люди дають дощам найрізноманітніші визначення – теплі і холодні, довгоочікувані і обридлі, короткочасні і тривалі. Часто дощі бувають із градом, зі снігом, з грозою. Сліпий дощ або грибний відбувається влітку, під час такого дощу на небі світить сонце, і такий дощ ще називають сонячним, після сонячного дощу обов'язково з'являється веселка. Потрапити під такий дощ, та ще побачивши веселку, вважається гарною прикметою. Так само за народними прикметами після дощу починають рости гриби – звідси і назва – грибний дощ.
Вчені підрозділяють дощі на три види: мрячні, обложні і зливові дощі.
Мряка-це дуже дрібні не більше 0,5 мм краплі, які ніби зависають у повітрі, так як мають дуже маленьку швидкість падіння, мряка так само випадає при тумані. При мряці крапель не видно, а саме повітря здається дуже вологим.
Причиною зливових дощів є сильна спека, вологий грунт сильно прогрівається, і волога, що випаровується з земної поверхні, утворює важкі, переобтяжені водою хмари. Ці випари можна спостерігати часто на весні, волога земля ніби димить. Зливові дощі починаються раптово, і так само раптово закінчуються. Вони зазвичай тривають недовго, але можуть бути дуже сильними.
-Які дощі є кращими для сільського господарства?
Часто зливові дощі, стають причиною повеней, переповнені водою річки виходять з берегів, потоки води розмивають дамби і греблі, затоплюють населені пункти, руйнують будинки, дороги, мости, з гір сходять селеві потоки, виникають зсуви.
Грозові дощі завжди бувають зливовими, вони так само виникають раптово, супроводжуються сильним вітром, громом і блискавкою.
Сніг утворюється в хмарах, при температурах нижче від 0 0 . Він складається з дрібнесеньких кристаликів-голочок льоду, що з’єднуються у сніжинки. Якщо сніжинки пролітають через краплинки води – то утворюється сніжна крупа. Сніг випадає у помірних широтах узимку 30-60см, в полярних - цілий рік, утворюючи на поверхні сніговий покрив, а у горах декілька метрів.
-Яку роль відіграє у природі сніговий покрив? (Відповіді учнів)
Сніг покриває поля, оберігаючи озимі культури від вимерзання. Він містить великий запас води, яка навесні живить річки, насичує вологою грунти і поповнює підземні води.
Град - це крупинки снігу, покриті кірочкою льоду, але випадає тільки влітку.
-Чому він буває тільки влітку? (Відповіді учнів)
Виявляється, град випадає з купчастих хмар, які з теплим повітрям піднялися на висоту 10 км. Він утворюється у хмарах під час висхідних потоків повітря теплої пори року. Крапельки води за цих умов, потрапляючи на велику висоту, замерзають, і на них шарами нарощуються водяні кристали. Падаючи, вони додатково насичуються переохолодженою вологою і збільшуються в розмірах. Величина градинок буває від міліметра до розмірів курячого яйця. Град завдає великої шкоди: знищує посіви, ламає гілки фруктових дерев, пошкоджує дахи будинків, іноді навіть гинуть дрібні тварини.
4. Фізкультхвилинка
5 .Характеристика видів опадів з повітря
Роса – краплі води, якими іноді вкриваються рослини і грунт. Вона утворюється після заходу сонця, літньої ночі в ясну погоду, коли повітря стикається з охолодженою земною поверхнею й залишає на ній вологу.
Туман виникає біля поверхні охолодженої землі, тобто за умов зниження температури повітря. У холодному повітрі водяна пара конденсується в дрібні завислі крапельки води. Ось чому туман буває вранці, коли поверхня землі ще не встигла прогрітися. Туман, що піднявся від поверхні землі, є хмарою.
Іній - це тонкий шар крижаних кристаликів, які осаджуються на поверхні ґрунту, траві і наземних предметах. Утворюється ранньої весни і пізньої осені , у ясну безхмарну ніч.
У тиху морозну погоду утворюється паморозь – тверді опади у вигляді кристаликів льоду, що наростають на гілках дерев та інших предметах.
Якщо в холодну пору року підвищується температура, то тепле і вологе повітря може утворити на поверхні предметів крижаний наліт якщо це супроводжується поступовим зниженням температури повітря, то на ґрунті утворюється ожеледь. Зазвичай ожеледь спричиняє холодний дощ. При сильному вітрі і низьких температурах крапельки води намерзають на предмети – так утворюється ожеледиця.
6.Прилади для вимірювання опадів . Робота за підручником
Для вимірювання кількості опадів використовують прилад, що називається опадомір. Опадомір являє собою циліндричне металеве відро діаметром 20 см. До опадоміру встановлена діафрагма, що запобігає випаровуванню води. Нижче за діафрагму розташований носик для виливання води в спеціальну вимірювальну склянку з поділками. Опадомір встановлюють на стовпі заввишки 2 м. На метеорологічних станціях кількість опадів вимірюється двічі на добу (о 7-й та 19-й годині).
Товщину снігового покриву вимірюють снігомірною рейкою.
7. Робота з кліматичною картою атласу
1.Визначити на кожному материку райони, де випадає найбільша кількість опадів.
2.Назвіть райони з найменшою кількістю опадів на Землі?
Учитель . Атмосферні опади на планеті розподіляються нерівномірно. Це залежить від географічного положення місцевості та переважаючих вітрів. Найбільша кількість опадів випадає у екваторіальних широтах(понад 2000 мм) і помірних ( понад 800мм). Мало опадів ( 200мм) у тропічних і полярних широтах.
Проблемне питання
- Чому в областях зниженого атмосферного тиску випадає багато опадів, а в областях підвищеного атмосферного тиску — мало? ( Висока температура призводить до інтенсивнішого випаровування)
8.Робота у зошиті для практичних робіт . Побудова діаграми опадів.
9. Літературна хвилинка (загадки про опади)
1.Мене часто кличуть, ждуть, а покажусь – ховатися почнуть.( Дощ)
2.Шумить у полі, у саду, лопоче і гуде.
Нікуди з дому я не йду,тому, що він іде. (Дощ)
3.В небі хмара пролетіла,білий пух порозсипала, він на землю міцно ліг,називають його …( Сніг)
4.Розсипався горошок на сімдесят доріжок,ніхто не підбере.( Град)
5.Зоря-зірниця,красна дівиця,по небу гуляла,плакала-ридала. Місяць бачив - не підняв. Сонце встало і зібрало. (Роса)
V. Закріплення нового матеріалу
1) Які опади випадають з хмар?
2) За якої умови з хмар випадає сніг і град?
3) Чому тумани бувають тільки вранці?
4) У яких одиницях визначають кількість опадів?
5) Які опади випадають із повітря ?
6) За допомогою якого приладу вимірюють кількість опадів ?
VI. Підсумок уроку. Оцінювання навчальних досягнень учнів
VII. Домашнє завдання
1. Опрацювати параграф 34 підручника
2. Побудувати стовпчикову діаграму опадів за своїм календарем погоди.
3. Підготувати повідомлення : « Кольорові» дощі; «Сухий» дощ; Найвологіше місце на Землі; Дощ «на замовлення»; Різноманіття сніжинок; Найбільша градина.
Додатковий матеріал до уроку
• «Наймокріше» місце земної кулі — Черрапунджі(Індія). Тут щороку в середньому випадає понад 12 тис. мм опадів. У «рекордний» 1947 рік кількість опадів тут становила 24 326 мм!
• Ще одним «мокрим» місцем на земній кулі є Гавайські острови , дощова погода триває 350 днів на рік.
• На Землі є місцевість, де дощ іде «на замовлення». Це — північно-західна провінція Китаю Юньнань. Дощ починається тут навіть від голосного окрику. Причому випадає тим рясніший, чим сильніший голос. Пояснюється це тим, що тут, у горах Ґаолінґ, знаходяться озера, які настільки перенасичують повітря вологою, що найменший струс його зумовлює утворення дощових краплин.
• Полюс посушливості, радше за все, перебуває в Чілійській пустелі Атакама, що простягається вздовж західного узбережжя Південної Америки. Дощів там взагалі не буває. Кількість опадів вимірюється десятими частками міліметра — у вигляді ранкових туманів. За останніми даними, посуха триває тут уже понад чотири століття!
• Найбільший град випав 28 березня 1867 р. в околицях міста Белларі в Індії. Градини мали розмір невеликої дині, вагою майже півтора кілограма.
Португалія - дощ у цій країні є поважною причиною не виходити на роботу. Також під час дощу багато власників бутиків оголошує про розпродажі, що так і називаються «Розпродажі дощу» чи «Дощові ціни»
На Кубі дощі йдуть близько полудня, а в Таїланді - тільки вночі. Великобританія - у XVII столітті у був прийнятий закон про дощ, за яким синоптика страчували за неправильне прогнозування дощу.