Подорож до країни ЧИСЛІВНИК. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Про матеріал
Перший урок під час вивчення числівника. Поглибити знання учнів про числівник, вчаться визначати його функцію у мовленні, знаходити числівники у тексті.
Перегляд файлу

Тема: Подорож до країни ЧИСЛІВНИК. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета:дати поняття про числівник;вчитися  визначати функцію числівника у мовленні; вчитись правильно вживати числівник у мовленні; виховувати бажання  говорити грамотно; виховувати любов до української мови.

Очікувані результати:знають й розуміють загальне значення числівника; функції та роль його в мовленні; визначають морфологічні ознаки, синтаксичну роль числівників у реченні; знаходять числівники в реченнях і тексті; усвідомлюють роль числівників у досягненні точності й виразності мовлення;

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Наочність: презентація, навчальні картки,
 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

          З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.

       За вікном яскраво світить сонце, лагідний вітерець ніжно колише гілки дерев, що ростуть біля школи. У вас на обличчях теплі посмішки, бо до них доторкнулись ніжні промінчики сонця. Який місяць надворі? А яке число місяця сьогодні? Котра зараз година? Коли у вас день народження? Діти, які ми слова використовували, щоб дати  відповіді на ці питання?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та метит уроку.

1.  Ціле визначення.

Запишіть у зошити тему уроку й доповніть речення.

Я повинен (повинна): навчитися… , дізнатися .., сформувати ... і розвивати .., збагачувати...

2. Уведення учнів у термінологічне поле з теми.

Опрацьовуючи числівник, ви вивчите нові терміни. Зверніть увагу на їх правильне наголошування: кі́лькісні, поря́дкові, ці́лі, дробо́ві, збі́рні, прості́, складні́, скла́дені.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Вибірковий диктант прослуховуваня тексту і виписування з нього числівників

Дуб – патріарх

 В урочищі  Юзефін між селами Глинне та Березове Рокитнівського району Рівненської області росте 1350 – річний  дуб, занесений до Книги рекордів Гіннеса як найстаріше дерево України. Юзефінський дуб є свідком походів київського князя Ігоря 945 року, а тому має відповідне прізвисько « Дуб князя Ігоря».

 Дуб – патріарх має обхват 8,4 метра, його ледве охоплюють, узявшись за руки, п’ятеро людей.  Не один раз дуб уражався блискавками. Саме після однієї з них, яка вдарила 28 червня 1997 року, зрізала найтовстішу гілку та розкроїла кору дерева аж до землі, вчені – дендрологи визначали вік шанованого дерева.

3. Заповнення таблиці — робота в парах.

Опрацюйте матеріал §37, систематизуйте й узагальніть відомості про числівник, заповнивши таблиці. Усно доберіть власні приклади.

Що означає

Питання

Розряди за значенням

Синтаксична роль

Групи за будовою

Число або кількість

Скільки?

Кількісні (змінюються за відмінками): власне кількісні, дробові, збірні, неозначено-кількісні

Підмет, іменна частина складеного присудка, додаток, означення

Прості

Складні

Складені

Порядок при лічбі

Котрий?

Порядкові (змінюються за числами, родами, відмінками)

Означення, присудок

 

Що означає

Питання

Розряди за значенням

Синтаксична роль

Групи за будовою

__________

__________

__________

__________

 

_________

_________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

 

______________

______________

______________

______________

______________

______________

______________

______________

_________

_________

_________

_________

 

__________

__________

__________

__________

__________

___________

 

_________

_________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

______________

______________

______________

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Лінгвістична гра

У кожному ряді слів сховалися «зайві». Усно визначити зайве слово. До якої частини мови належать ці слова?

1) Чотири, один, п’ятірка, шостий.

2) Ходять, п’ять, сидять, стояти.

3) Восьмий, далекий, восьмиповерховий, давній.

4) Два, двійня, двійка, дворіччя.

5) Сорока, рушниця, мішок, сорок.

6) Бігти, червоніти, їсти, п’ятий.

7) Дев’яносто, сто, двадцять, другий. 

 

2. Лінгвістична гра «Латка на прислів'ї»

(Учням на екран  проектуються прислів'я та фразеологізми із закритими «латками» числівниками. Учні переписують, уставляючи потрібний числівник. )

1. Один за всіх і всі за одного.

2. Знаю, як свої п'ять пальців.

3. Семеро одного не ждуть.

4. П'ять днів нічого не робимо, а на шостий відпочиваємо.

5. Сім раз відмір, а один відріж.

6. Десята вода на киселі.

Назвати числівники. Визначити їх синтаксичну роль у реченнях.

 

3. Індивідуальне завдання.

Утворіть кількісні й порядкові числівники від чисел 7, 90,100.  Письмово 

 

4. Розподільний диктант.

Завдання: записати числівники в дві колонки: в першу — кількісні, в другу — порядкові.

Двадцять п'ять, шестеро, четвертого, сто, дев’ятий, три дев'ятих, семисотий, тринадцятий.

Кількісні

Двадцять п’ять

Шестеро

Сто

Три дев’ятих

Порядкові

Четвертого

Дев’ятий

Семисотий

Тринадцятий

6. Творче конструювання

Прочитати. Утворити з кожної групи слів речення, поставивши слова в потрібній формі.

1) П’ять, хлопці, іти, ліс.

2) Четвірка, гребці, почати, тренування.

3) Десять, три, остача, ділиться.

4) Четвірка, диктант, бути, засмучений.

5) Сотня, бути, підрозділ, козацький, військо.

Поміркувати, чи можна було б скласти речення, не використовуючи числівники. Що зміниться при цьому? Навести приклади.

7. Практична робота. Гра «Хмаринки». Додаток 1

Завдання: поставити питання до поданих слів, щоб відрізнити числівники від інших частин мови. Визначити, до яких частин мови належать ці слова (усно).

  Ч             І         Ч Ч       ПСЛ  Ч  І    Ч  ПСЛ

П'ять, п'ятірка, п'ятеро, одна п'ята, уп'яте, сто, сотня, сотий, усоте,

Ч ПКМ     ПСЛ             Ч  Д      Ч        Ч      Ч

одна сота, подвійний, по-друге, другий, подвоїти, двійка, два, двоє.

 

 Коментар учителя.

Увага! Слова десяток, сотня, половина, чверть не числівники, вони належать до іменників: мають рід, змінюються за числами, належать до певної відміни і групи.

          9. Робота на дошці. Записати речення, виконати синтаксичний розбір. Яку синтаксичну роль можуть виконувати числівники?

1). Вісім і три – одинадцять.

2). До першого грому земля не розмерзається.

3). Десять ділиться на три з остачею.

4). Два хитрих мудрого не переважать (Н. тв.).

Мільйони зір повільним бігом пливуть над нами, мов рік. Тисяча доріг, мільйон вузьких стежинок мене на ниву батьківську веде. Дві тополі високії, одна одну хилять. Зосталася тільки надія одна: надія вернутись ще раз на Вкраїну. Три явори посадила сестра при долині. Не вертаються три брати, по світу блукають. Ще треті півні не співали. Обіцяного сім літ чекають.

8. Робота з текстом.

Прочитати текст. Визначити тему й основну думку. Дібрати заголовок. До якого стилю належить текст? Аргументувати свою відповідь.

Слово сорок влилося в лави числівників і почуває себе в цьому середовищі вельми добре. Тепер уже не звертають уваги на його неподібність до інших числівників, які вишиковуються у шеренги чисел разом з ним. Числівник сорок, як і п’ять, походить від іменника. Гадаю, що походження цього числівника можна пояснити так. У давні часи в’язка білячих шкурок кількістю чотири десятки була своєрідною «ходячою монетою». Її завжди тримали в мішку, який називався сорок. Поступово назва мішка стала сприйматися як число 40. І якщо числівник сорок був раніше іменником, то він трохи зберіг іменникову властивість поєднуватися з родовим відмінком залежного іменника: Сорок хлопчиків співали пісню; Письменник написав сорок повістей…(І. Вихованець).

 

9. Дослідження-зіставлення з елементами творчого конструювання (за наявності часу)

Прочитати сполучення числівників з іншими частинами мови у двох стовпчиках. Запам'ятати вживання числівників у другому.

Як трапляється                                    Як потрібно

Біля 5 грамів                                        Близько (приблизно) 5 грамів

У двох словах                              Двома словами

Другим разом                               Іншим разом

З однієї (другої) сторони                     З одного (іншого) боку

7 метрів у секунду                               7 метрів за секунду

Написав три строчки (стрічки)  Написав три рядки

Пів другого                                          Пів на другу

У четвертій степені                      У четвертому ступені

Більша половина                                Більше половини, значна частина

Скласти з виділеними словами речення. Визначити їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль. Відповідь аргументувати.

 

10. Тренувальна вправа (за наявності часу)

Завдання: записати подані сполучення словами; вказати числівники кількісні та порядкові.

100 років, 5-го дня, 45 зошитів, 30-й метр, 6-та година, 14 учнів.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

 Що називається числівником?

 На які розряди за значенням поділяються числівники?

 На які розряди поділяються кількісні числівники?

 Яким членом речення можуть бути числівники?

 Як відрізнити числівник від інших частин мови з число¬вим значенням?

 

VI. ПІДСУМОК

1. Рефлексія

1. Чи досягли ми на уроці поставлених цілей?

2. Чи можемо обходитися без числівників?

 

2. Оцінювання

Всі ви діти молодці

Гано працювали і сьогодні за урок отримуєте бали 

 

 

 

VII. Домашнє завдання

Підручник, § 37, вправа 417 (виписати із тексту числівники) с. 184.

 

Використана література:

1. Гончарук Наталія Числівник: загальне значення. морфологічні ознаки, синтаксична роль // https://naurok.com.ua/urok-chislivnik-zagalne-znachennya-morfologichni-oznaki-sintaksichna-rol-18654.html

2. Числівник як частина мови // https://mishenko.io.ua/s2294687/urok_z_ukraenskoe_movi_v_6_klasi._chislivnik_yak_chastina_movi._urok_klas_data_tema_chislivnik_zagalne_znachennya_morfologichni_oznaki_sintaksichna_rol._meta_dati_znannya_pro_chislivnik_yak_chastinu_movi_yogo_rol_u_mov 

3. Числівник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль    // http://korzhovanataliya.simplesite.com/439948710 

4. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Захарченко Наталія // https://naurok.com.ua/urok-chislivnik-zagalne-znachennya-morfologichni-oznaki-sintaksichna-rol-11954.html

 

Додаток 1

D:\документи\школа\архів\укр мова 6 клас\морфологія\числівник\числівник відкритий урок\1457289573_10-упяте.jpgD:\документи\школа\архів\укр мова 6 клас\морфологія\числівник\числівник відкритий урок\1457289573_10сто.jpgD:\документи\школа\архів\укр мова 6 клас\морфологія\числівник\числівник відкритий урок\1457289573_10сотня.jpgD:\документи\школа\архів\укр мова 6 клас\морфологія\числівник\числівник відкритий урок\1457289573_10сотий.jpgD:\документи\школа\архів\укр мова 6 клас\морфологія\числівник\числівник відкритий урок\1457289573_10-одна пята.jpgD:\документи\школа\архів\укр мова 6 клас\морфологія\числівник\числівник відкритий урок\1457289573_10лдна сота.jpgD:\документи\школа\архів\укр мова 6 клас\морфологія\числівник\числівник відкритий урок\1457289573_10-y.jpgD:\документи\школа\архів\укр мова 6 клас\морфологія\числівник\числівник відкритий урок\1457289573_10-y ьтритрпм.jpgD:\документи\школа\архів\укр мова 6 клас\морфологія\числівник\числівник відкритий урок\1457289573_10-y пятеро.bmpD:\документи\школа\архів\укр мова 6 клас\морфологія\числівник\числівник відкритий урок\1457289573_10-y (2) по друге.jpgD:\документи\школа\архів\укр мова 6 клас\морфологія\числівник\числівник відкритий урок\1457289573_10-y (2) другий.jpgD:\документи\школа\архів\укр мова 6 клас\морфологія\числівник\числівник відкритий урок\1457289573_10-y (2)  подвоїти.jpgD:\документи\школа\архів\укр мова 6 клас\морфологія\числівник\числівник відкритий урок\1457289573_10-y (2)  двійка.jpgD:\документи\школа\архів\укр мова 6 клас\морфологія\числівник\числівник відкритий урок\1457289573_10-y (2)  два.jpgD:\документи\школа\архів\укр мова 6 клас\морфологія\числівник\числівник відкритий урок\1457289573_10 подвійний.jpgD:\документи\школа\архів\укр мова 6 клас\морфологія\числівник\числівник відкритий урок\1457289573_10усоте.jpg

docx
Додано
25 березня 2020
Переглядів
1686
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку