План відкритого заняття з математики «Елементи комбінаторики. Розв’язування комбінаторних задач»
|
Ознайомити студентів з елементами комбінаторики, а саме з перестановками, розміщеннями, комбінаціями. Пояснити основні правила для розв’язування комбінаторних задач. Узагальнити та систематизувати знання по темі «Елементи теорії ймовірностей». |
|
Розвивати у студентів креативне і нестандартне мислення, допомагати знаходити прості шляхи виходу із ситуації. Розвивати логічне та абстрактне мислення, математичну культуру мовлення, вміння аналізувати, систематизувати та узагальнювати факти, робити висновки. |
|
Виховувати у студентів працелюбність, зібраність, організованість, вимогливість до себе. Сприяти вихованню самостійності студентів, наполегливості у пізнанні нового, уміння чітко формулювати і відстоювати свою думку. |
Показати методику проведення лекційно практичного заняття з
елементами особистісно-зорієнтованого навчання.
Повідомлення і засвоєння нових знань, формування вмінь та навичок
Інформаційно - розвивальні, проблемно – пошукові, творчо - продуктивні
комп’ютер, мультимедійний проектор
аудиторія №307
Література (основна):
1. М.І.Шкіль «Алгебра і початки ан.10-11 клас», Київ, вид. «Зодіак-еко»,
1995 р,р.12, §2- §3
2. Є.П.Нелін, О.Є.Долгова «Алгебра і початки ан.11 клас», Харків, вид. «Світ дитинства», 2006р, розділ 3, §18.
3. А.Г.Мерзляк «Алгебра 11 клас», Харків, вид. «Гімназія», 2011 р,§5 (п.30-п.31).
Література (додаткова):
1. П.Л.Свердан «Вища математика », Київ, вид. «Знання», 2008 р, розділ 8, §8.1-§8.3.
2. М.В.Богомолов «Практичні заняття з математики», Київ вид. «Вища школа», 1983 р, розділ 16,§2.
Структура і хід заняття
1. Організаційна частина до 2 хв
Привітання, перевірка наявності і підготовки студентів до заняття.
2. Актуалізація опорних знань студентів і мотивація навчальної діяльності до 20 хв
Запитання до студентів
1. Предмет теорії ймовірностей. Класифікація подій.
2. Алгебра подій. Властивості операцій додавання і множення подій.
3. Класичне і статистичне означення ймовірності події. Властивості ймовірності.
Інтерактивне розв’язування вправ
Мультимедійна презентація на тему «Елементи комбінаторики»
3. Повідомлення теми, змісту і послідовності вивчення нового матеріалу до2 хв
Тема заняття: Елементи комбінаторики. Розв’язування комбінаторних задач. до 30 хв
4. Узагальнення і систематизація знань до 20 хв
Узагальнення нового матеріалу, шляхом перегляду мультимедійних
презентацій по темах «З історії теорії ймовірностей», «Цікаві комбінаторні задачі».
5. Підсумки роботи студентів до 4 хв
Підведення підсумків заняття. Аналіз загальної активності студентів,
шляхом рефлексії.
6. Домашнє завдання до 2 хв
1. М.І.Шкіль «Алгебра і початки ан.10-11 клас», Київ, вид. «Зодіак-еко», 1995 р,р.12, §2- §3,
стр.445, №17, №18.
2. Є.П.Нелін, О.Є.Долгова «Алгебра і початки ан.11 клас», Харків, вид. «Світ дитинства», 2006р, розділ 3, §18, стр.238, №5-№7.
Пояснення нового матеріалу
Комбінаторика – розділ математики, в якому вивчаються способи вибору і розміщення елементів деякої скінченної множини на основі певних умов. Вибрані (або вибрані і розміщені) групи елементів називаються сполуками.
Якщо всі елементи заданої впорядкованої множини різні – дістаємо перестановки без повторень, а якщо в заданій множині елементи повторюються, то дістаємо перестановки з повтореннями.
Означення. Перестановкою з п елементів називається будь-яка впорядкована множина з п елементів.
Інакше кажучи, це така множина, для якої указано, який елемент знаходиться на першому місці, який – на другому, …, який – на п-му.
Приклад. Скільки різних шестизначних чисел можна скласти з цифр 1, 2, 3, 4, 5, 6 при умові, що цифри в числі не повторюються?
Розв’язання. Кількість чисел буде дорівнювати числу перестановок з шести елементів:
Приклад. Кур’єр повинен рознести пакети в 7 різних установ. Скільки маршрутів він зможе вибрати.
Розв’язання. Кількість маршрутів буде дорівнювати числу перестановок з семи елементів:
Означення. Розміщенням з п елементів по називається будь-яка впорядкована множина з елементів, складена з елементів п – елементної множини.
Приклад. Скільки різних тризначних чисел можна скласти з цифр 1, 2, 4, 5, 6, 7, якщо цифри в числі не повторюються.
Розв’язання. Кількість тризначних чисел дорівнює числу розміщень з шести елементів по три:
Приклад. Скільки різних трицифрових чисел можна скласти з цифр 1, 2, 3, 4, 5, 6, 0, якщо цифри в числі не повторюються.
Розв’язання. Кількість трицифрових чисел, які можна скласти з семи цифр, дорівнює числу розміщень із семи елементів по три, тобто .
Але серед даних цифр є цифра 0, з якої не може починатися трицифрове число. Кількість таких чисел буде дорівнювати числу розміщень із шести елементів по два:
Означення. Комбінацією з п елементів по називається будь-яка -елементна підмножина, складена з п – елементної множини.
Деякі властивості числа комбінацій без повторень:
Приклад. Із класу, що складається з 25 учнів треба вибрати 3 на чергування. Скількома способами це можна зробити?
Розв’язання. Кількість способів дорівнює числу комбінацій з 25 елементів по 3.
Приклад. Під час зустрічі 16 осіб потисли один одному руки. Скільки всього зроблено рукостискань?
Розв’язання. Кількість рукостискань дорівнює числу комбінацій з 16 елементів по 2.
Розглянемо схему розв’язування комбінаторних задач. Спочатку вибираємо правило.
Правило суми. Якщо елемент А можна вибрати m способами, а елемент В
n способами, то елемент А або В можна вибрати (m + n) способами.
Правило добутку. Якщо елемент А можна вибрати m способами, а після елемент В - n способами, то елемент А і В можна вибрати (m n) способами.
Вибір формули
Чи враховується порядок слідування елементів у сполуці?
Так Ні
Чи усі елементи входять у сполуку? Комбінації
Так Ні
Перестановки Розміщення
Комбінаторні задачі для закріплення даної теми
1. Скількома способами можна розділити 20 підручників з фізики між 18 учнями?
Розв’язання. Кількість способів буде дорівнювати числу комбінацій з 20 елементів по 18.
2. Із вази, у якій 10 різних яблук і 5 різних груш, потрібно вибрати 3 яблука і 2 груші. Скількома способами це можна зробити?
Розв’язання. Кількість способів буде дорівнювати добутку числа комбінацій з 10 елементів по 3 і 5 елементів по 2.
3. Студент пам’ятає, що телефон його товариша закінчується цифрами 2, 3, 4, 5, але забув, у якому порядку вони розміщені. Укажіть, яке найбільше число варіантів, яке йому доведеться перебрати, щоб додзвонитися товаришу?
Розв’язання. Кількість способів буде дорівнювати числу розміщень з 10 елементів по 4.
4. Скільки серед чотирицифрових чисел, складених із цифр 3, 5, 7, 9 без повторення, є таких, які: а) починаються з цифри 3; б) кратні 5?
Розв’язання. а) кількість чисел, які починаються з цифри 3, буде дорівнювати числу перестановок з 3 елементів.
б) кількість чисел кратних 5 буде дорівнювати числу перестановок з 3
елементів.
5. Скількома різними способами збори, що складаються з 40 осіб, можуть обрати зі свого числа голову зборів, його заступника і секретаря?
Розв’язання. Кількість способів буде дорівнювати числу розміщень з 40 елементів по 3.
6. Розв’язати комбінаторне рівняння: