Відкритий урок - подорож "Майбутній час дієслів"

Про матеріал
Відкритий урок - подорож з української мови "Майбутній час дієслів" для учнів 6 класів. Мета: навчальна:  закріпити, поглибити та узагальнити знання учнів  про час як  граматичну категорію дієслова;  навчити (практично) змінювати дієслова у майбутньому часі; повторити й закріпити раніше набуті знання про дієслово;  продовжувати виробляти вміння визначати граматичні ознаки дієслова, правильно вживати форми дієслів у мовленні, знаходити й пояснювати орфограми. розвивальна:  розвивати усне та писемне мовлення, уміння виділяти головне в навчальному матеріалі, розвивати самостійне мислення. виховна:  продовжувати формувати ключові компетентності особистості, а саме: спілкування державною мовою, соціальну і громадянську компетентності, уміння навчатися впродовж життя, загальнокультурна грамотність.
Перегляд файлу

Конспект

відкритого уроку з української мови у 6-А класі

Вчитель: Петляк Ю. С.

 

Тема. «Майбутній час дієслів»

Мета:

навчальна:

  • закріпити, поглибити та узагальнити знання учнів  про час як  граматичну категорію дієслова;
  • навчити (практично) змінювати дієслова у майбутньому часі; повторити й закріпити раніше набуті знання про дієслово;
  • продовжувати виробляти вміння визначати граматичні ознаки дієслова, правильно вживати форми дієслів у мовленні, знаходити й пояснювати орфограми.

розвивальна:

  • розвивати усне та писемне мовлення, уміння виділяти головне в навчальному матеріалі, розвивати самостійне мислення.

виховна:

  • продовжувати формувати ключові компетентності особистості, а саме: спілкування державною мовою, соціальну і громадянську компетентності, уміння навчатися впродовж життя, загальнокультурна грамотність.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок-подорож.

Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.

Обладнання: дошка, підручник з української мови для учнів 6 класу, картки для самостійної роботи, різнокольорові картки, схема «Часи дієслів», малюнки «Подорож у часі».

Методи і прийоми навчання: інтерактивна вправа «Очікування», «Вірю-не вірю», «Вибірково-розподільний диктант», «Творча робота», «Лексико-фразеологічна п’ятихвилинка»,  «Творче конструювання», «Дослідження-відтворення», «Мікрофон».

Зміст і структура уроку:

Девіз уроку:

Похожее изображение Немає нічого сильнішого за знання,

воно завжди і в усьому переважає.

                                                          Платон

 

І. Організаційний момент.

Вчитель. Доброго дня, діти! Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми здійснемо подорож у часі. Мандруючи з минулого в теперішнє, зазирнемо в майбутнє. Подорожуючи  в минулому, теперішньому та майбутньому, збагатимо словниковий запас, вдосконалимо вміння визначати час дієслів. Попрацюємо творчо, плідно та результативно. Девізом сьогоднішнього уроку будуть слова відомого вченого Платона: «Немає нічого сильнішого за знання, воно завжди і в усьому переважає». Розпочнемо наш урок з невеличкої вправи.

 

  • Інтерактивна вправа «Очікування»

https://scontent-frx5-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/57775049_318101478862209_2552093438711431168_n.jpg?_nc_cat=107&_nc_ht=scontent-frx5-1.xx&oh=8369523d57edd26c63774dbd461b7b3f&oe=5D3B51EDВчитель. Чого кожен з вас очікує від уроку? (перед учнями картки «Я очікую, що…», «Цей урок навчить мене…»). Ваше завдання висловити свої очікування від уроку та помістити їх у спеціальну «капсулу часу», наприкінці уроку ми відкриємо «капсулу» і дізнаємося чи виправдалися сподівання.

 

II Актуалізація опорних знань.

  • Перевірка домашнього завдання

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Діти, наша машина часу ніяк не може перенестися в майбутнє. Спочатку необхідно продемонструвати все, що ви вже знаєте і вчите зараз (учні розподілені на 3 групи. Кожна група має карту з індивідуальними завданнями – Додаток 1).

 

 

  • Вправа «Вірю-не вірю»

(Кожна група має по 2 картки – рожева - «не вірю», зелена – «вірю». Для відповіді на питання групи підіймають картку відповідного кольору).

 

Чи  вірите  ви, що …

1.    Дієслово – це  службова  частина  мови. (Не  вірю). 2.    Дієслово  означає  дію  або  стан  і  відповідає  на  питання  що  робить? Що  зробить? (Вірю).

3.    Початковою  формою  дієслова  є  інфінітив. (Вірю).

4.    Дієслово  змінюється  за  родами, числами, відмінками. (Не  вірю).

5.    У  реченні  дієслово  найчастіше  може  виконувати  роль  підмета, означення, додатка. (Не  вірю).

6.    Дієслово  має  кілька  морфологічних  ознак, не  властивих  іншим  частинам  мови, зокрема  час, вид, спосіб. (Вірю)

7. У реченні Мій друг не має нових книжок дієслово не має пишемо разом (Не вірю).

 

Вчитель. Ви молодці, стільки всього вже навчились і знаєте, що наша машина часу зазирнула в минуле і захотіла вам, зробити приємне і нагадати, якими ви були в минулому семестрі(на дошці фото учнів в першому семестрі «Ми в минулому»)

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Вчитель. Ми продовжуємо нашу подорож у часі. Тема сьогоднішнього уроку «Майбутній час дієслів». Саме дієслово є тим механізмом, що запускає в дію інші частини мови. Велике значення мають і три часи дієслова. Хто знає, чи дізнались би ми про минуле нашого народу, коли б не минулий час, а майбутній час дозволяє нам поглянути далеко вперед у майбутнє. Майбутній час вказує на події, факти, які відбудуться в майбутньому. Отже, запишіть тему сьогоднішнього уроку.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу
Вчитель. Ми-мандрівники. Наше завдання: познайомитися, дослідити, зробити висновки про особові форми дієслів майбутнього часу.

 

Алгоритм подорожі:

  1.          Розгляньте таблицю «Майбутній час дієслів» с. 184-185
  1.          Повторіть запитання майбутнього часу.
  1.          Зверніть увагу на особові займенники, питання й особові форми дієслів майбутнього часу.

 

ІV. Сприймання та усвідомлення матеріалу

  • Пояснення вчителя з використанням таблиці «Дієслово» (підручник с. 184-185)

Картинки по запросу форми майбутнього часу

 

Вчитель. Щоб машина часу швидше нам відкрила теперішнє, давайте зараз не відкладаючи ані хвилинки продемонструємо, як вміємо визначати часові форми дієслів. .

  • Вибірково-розподільний диктант.

Вчитель. Виберіть дієслова й розподіліть їх у три колонки: I – теперішнього часу; II – минулого; III – майбутнього.

Дрімає ліс, прокинеться літо, біг навприсядки, літо збігло, прийшла осінь, іде дощ, тане сніг, прилетіли журавлі, небо потемніло, зачарований красою, земля ожила, посіємо пшеницю, сьогодні буду косити.

Вчитель. Молодці, і машина часу відкриває нам секретик - вона вміє зупиняти час і давайте запам’ятаємо, якими ви є зараз, в теперішньому (зробити фото «Ми в теперішньому»).

 

https://scontent-frx5-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/58374990_588562911627129_4125006248867266560_n.jpg?_nc_cat=107&_nc_ht=scontent-frx5-1.xx&oh=68b4e8d229ae13510ff43849fec55f65&oe=5D2C4794https://scontent-frx5-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/58375734_840082953032779_2306132923801141248_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent-frx5-1.xx&oh=0f4e59a14bb4a639e658a12aac0ee2fb&oe=5D35F930 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Похожее изображениеВчитель Діти, відкладіть на секундочку ручки, покладіть руки вільно, сядьте рівно, розправте плечі, закрийте очі і уявіть: тепле літнє сонечко зігріває вас, приємне тепло розливається по всьому тілу, воно – в кінчиках пальців рук і ніг.

 

 

  • Виконання завдань творчого характеру.
  • Творча робота.

Вчитель. Від неозначеної форми дієслова утворити складну і складену форму майбутнього часу в 1 (Я, МИ) та  2 (ТИ, ВИ) особах однини й множини.

Зразок виконання.

Складна                                                     Складена

летітиму                                                    буду летіти

летітимеш                                                  будеш летіти

летітимемо                                                 будемо летіти

летітимете                                                  будете летіти

 

Летіти, сидіти, казати, берегти, стригти.

 

  • Лексико-фразеологічна п’ятихвилинка.

До фразеологічних зворотів дібрати синонімічні дієслова з довідки. Утворити від них складену форму майбутнього часу.

Зразок виконання.

Пасти задніх – відставати, буду відставати

 Крутити носом, пасти задніх, ані пари з уст, узятися за розум, продавати душу.

Довідка: розумнішати, вередувати, мовчати, зрадити, відставати.

 

  • Творче конструювання

Утворити від складеної форми майбутнього часу складну.

Буде радіти, буду стояти, будемо служити, будемо будувати, буду захищати.

 

  • Дослідження – відтворення

Відновити вислови усної народної творчості.

 

Біля жару й камінь … (тріснути). Біля сухого дерева і мокре … (горіти). Блискавка … (блищати) – і камінь … (тріщати). Від зрізаного дерева пагінці таки … ( прорости).

 

V. Підбиття підсумків уроку.

 

 

 

  • Метод «Мікрофон». Дайте відповіді на запитання:
  • Яким видався урок?
  • На сьогоднішньому уроці я дізнався/дізналася, що…
  • Який настій після уроку?
  • Я ти оцінюєш свою роботу на уроці та роботу своїх товаришів?

 

Вчитель. Тепер можна сміливо зазирнути у майбутнє та дізнатися чи виправдалися наші очікування від уроку.

 

VІ. Оцінювання учнів.

VІІ. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Завдання творчого характеру

за темою «Майбутній час дієслів»

 

І. Вибірково-розподільний диктант

Завдання 1: Виберіть дієслова й розподіліть їх у три колонки: I – теперішнього часу; II – минулого; III – майбутнього.

 

Дрімає ліс, прокинеться літо, біг навприсядки, літо збігло, прийшла осінь, іде дощ, тане сніг, прилетіли журавлі, небо потемніло, зачарований красою, земля ожила, посіємо пшеницю, сьогодні буду косити.

 

ІІ. Творча робота

Завдання 2: Від неозначеної форми дієслова утворити складну і складену форму майбутнього часу в 1 (Я, МИ) та  2 (ТИ, ВИ) особах однини й множини.

Зразок виконання:

Складна                                                     Складена

летітиму                                                    буду летіти

летітимеш                                                  будеш летіти

летітимемо                                                 будемо летіти

летітимете                                                  будете летіти

 

Летіти, сидіти, казати, берегти, стригти.

 

ІІІ. Лексико-фразеологічна п’ятихвилинка

 

Завдання 3: До фразеологічних зворотів дібрати синонімічні дієслова з довідки. Утворити від них складену форму майбутнього часу.

 

Довідка: розумнішати, вередувати, мовчати, зрадити, відставати.

 

Зразок виконання:

Пасти задніх – відставати, буду відставати

 

Крутити носом, пасти задніх, ані пари з уст, узятися за розум, продавати душу.

 

ІV. Творче конструювання

 

Завдання 4: Утворити від складеної форми майбутнього часу складну.

 

Буде радіти, буду стояти, будемо служити, будемо будувати, буду захищати.

 

 

Додаткові завдання:

 

Завдання 5: Відновити вислови усної народної творчості.

 

Біля жару й камінь … (тріснути). Біля сухого дерева і мокре … (горіти). Блискавка … (блищати) – і камінь … (тріщати). Від зрізаного дерева пагінці таки … ( прорости).

 

Завдання 6: Перепишіть речення, підкресліть усі члени речення. Визначте дієслова, зясуйте їх час, вид, особу й число.

1.Якщо ти прагнутимеш вершини, то матимеш середину (Г. Сковорода). 2. Я рідним полем завжди буду йти (Д. Павличко). 3. Хоч ти на півпальця збрешеш, а лиха наробиш (Г. Квітка-Основяненко).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 травня 2019
Переглядів
1605
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку