Конспект
відкритого уроку з української мови у 6-А класі
Вчитель: Петляк Ю. С.
Тема. «Майбутній час дієслів»
Мета:
навчальна:
розвивальна:
виховна:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок-подорож.
Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.
Обладнання: дошка, підручник з української мови для учнів 6 класу, картки для самостійної роботи, різнокольорові картки, схема «Часи дієслів», малюнки «Подорож у часі».
Методи і прийоми навчання: інтерактивна вправа «Очікування», «Вірю-не вірю», «Вибірково-розподільний диктант», «Творча робота», «Лексико-фразеологічна п’ятихвилинка», «Творче конструювання», «Дослідження-відтворення», «Мікрофон».
Зміст і структура уроку:
Девіз уроку:
Немає нічого сильнішого за знання,
воно завжди і в усьому переважає.
Платон
І. Організаційний момент.
Вчитель. Доброго дня, діти! Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми здійснемо подорож у часі. Мандруючи з минулого в теперішнє, зазирнемо в майбутнє. Подорожуючи в минулому, теперішньому та майбутньому, збагатимо словниковий запас, вдосконалимо вміння визначати час дієслів. Попрацюємо творчо, плідно та результативно. Девізом сьогоднішнього уроку будуть слова відомого вченого Платона: «Немає нічого сильнішого за знання, воно завжди і в усьому переважає». Розпочнемо наш урок з невеличкої вправи.
Вчитель. Чого кожен з вас очікує від уроку? (перед учнями картки «Я очікую, що…», «Цей урок навчить мене…»). Ваше завдання висловити свої очікування від уроку та помістити їх у спеціальну «капсулу часу», наприкінці уроку ми відкриємо «капсулу» і дізнаємося чи виправдалися сподівання.
II Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. Діти, наша машина часу ніяк не може перенестися в майбутнє. Спочатку необхідно продемонструвати все, що ви вже знаєте і вчите зараз (учні розподілені на 3 групи. Кожна група має карту з індивідуальними завданнями – Додаток 1).
(Кожна група має по 2 картки – рожева - «не вірю», зелена – «вірю». Для відповіді на питання групи підіймають картку відповідного кольору).
Чи вірите ви, що …
1. Дієслово – це службова частина мови. (Не вірю). 2. Дієслово означає дію або стан і відповідає на питання що робить? Що зробить? (Вірю).
3. Початковою формою дієслова є інфінітив. (Вірю).
4. Дієслово змінюється за родами, числами, відмінками. (Не вірю).
5. У реченні дієслово найчастіше може виконувати роль підмета, означення, додатка. (Не вірю).
6. Дієслово має кілька морфологічних ознак, не властивих іншим частинам мови, зокрема час, вид, спосіб. (Вірю)
7. У реченні Мій друг не має нових книжок дієслово не має пишемо разом (Не вірю).
Вчитель. Ви молодці, стільки всього вже навчились і знаєте, що наша машина часу зазирнула в минуле і захотіла вам, зробити приємне і нагадати, якими ви були в минулому семестрі(на дошці фото учнів в першому семестрі «Ми в минулому»)
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Вчитель. Ми продовжуємо нашу подорож у часі. Тема сьогоднішнього уроку «Майбутній час дієслів». Саме дієслово є тим механізмом, що запускає в дію інші частини мови. Велике значення мають і три часи дієслова. Хто знає, чи дізнались би ми про минуле нашого народу, коли б не минулий час, а майбутній час дозволяє нам поглянути далеко вперед у майбутнє. Майбутній час вказує на події, факти, які відбудуться в майбутньому. Отже, запишіть тему сьогоднішнього уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вчитель. Ми-мандрівники. Наше завдання: познайомитися, дослідити, зробити висновки про особові форми дієслів майбутнього часу.
Алгоритм подорожі: |
|
|
|
ІV. Сприймання та усвідомлення матеріалу
Вчитель. Щоб машина часу швидше нам відкрила теперішнє, давайте зараз не відкладаючи ані хвилинки продемонструємо, як вміємо визначати часові форми дієслів. .
Вчитель. Виберіть дієслова й розподіліть їх у три колонки: I – теперішнього часу; II – минулого; III – майбутнього.
Дрімає ліс, прокинеться літо, біг навприсядки, літо збігло, прийшла осінь, іде дощ, тане сніг, прилетіли журавлі, небо потемніло, зачарований красою, земля ожила, посіємо пшеницю, сьогодні буду косити.
Вчитель. Молодці, і машина часу відкриває нам секретик - вона вміє зупиняти час і давайте запам’ятаємо, якими ви є зараз, в теперішньому (зробити фото «Ми в теперішньому»).
Вчитель Діти, відкладіть на секундочку ручки, покладіть руки вільно, сядьте рівно, розправте плечі, закрийте очі і уявіть: тепле літнє сонечко зігріває вас, приємне тепло розливається по всьому тілу, воно – в кінчиках пальців рук і ніг.
Вчитель. Від неозначеної форми дієслова утворити складну і складену форму майбутнього часу в 1 (Я, МИ) та 2 (ТИ, ВИ) особах однини й множини.
Зразок виконання.
Складна Складена
летітиму буду летіти
летітимеш будеш летіти
летітимемо будемо летіти
летітимете будете летіти
Летіти, сидіти, казати, берегти, стригти.
До фразеологічних зворотів дібрати синонімічні дієслова з довідки. Утворити від них складену форму майбутнього часу.
Зразок виконання.
Пасти задніх – відставати, буду відставати
Крутити носом, пасти задніх, ані пари з уст, узятися за розум, продавати душу.
Довідка: розумнішати, вередувати, мовчати, зрадити, відставати.
Утворити від складеної форми майбутнього часу складну.
Буде радіти, буду стояти, будемо служити, будемо будувати, буду захищати.
Відновити вислови усної народної творчості.
Біля жару й камінь … (тріснути). Біля сухого дерева і мокре … (горіти). Блискавка … (блищати) – і камінь … (тріщати). Від зрізаного дерева пагінці таки … ( прорости).
V. Підбиття підсумків уроку.
Вчитель. Тепер можна сміливо зазирнути у майбутнє та дізнатися чи виправдалися наші очікування від уроку.
VІ. Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
Додаток 1
Завдання творчого характеру
за темою «Майбутній час дієслів»
І. Вибірково-розподільний диктант
Завдання 1: Виберіть дієслова й розподіліть їх у три колонки: I – теперішнього часу; II – минулого; III – майбутнього.
Дрімає ліс, прокинеться літо, біг навприсядки, літо збігло, прийшла осінь, іде дощ, тане сніг, прилетіли журавлі, небо потемніло, зачарований красою, земля ожила, посіємо пшеницю, сьогодні буду косити. |
ІІ. Творча робота
Завдання 2: Від неозначеної форми дієслова утворити складну і складену форму майбутнього часу в 1 (Я, МИ) та 2 (ТИ, ВИ) особах однини й множини.
Зразок виконання:
Складна Складена
летітиму буду летіти
летітимеш будеш летіти
летітимемо будемо летіти
летітимете будете летіти
Летіти, сидіти, казати, берегти, стригти. |
ІІІ. Лексико-фразеологічна п’ятихвилинка
Завдання 3: До фразеологічних зворотів дібрати синонімічні дієслова з довідки. Утворити від них складену форму майбутнього часу.
Довідка: розумнішати, вередувати, мовчати, зрадити, відставати.
Зразок виконання:
Пасти задніх – відставати, буду відставати
Крутити носом, пасти задніх, ані пари з уст, узятися за розум, продавати душу. |
ІV. Творче конструювання
Завдання 4: Утворити від складеної форми майбутнього часу складну.
Буде радіти, буду стояти, будемо служити, будемо будувати, буду захищати. |
Додаткові завдання:
Завдання 5: Відновити вислови усної народної творчості.
Біля жару й камінь … (тріснути). Біля сухого дерева і мокре … (горіти). Блискавка … (блищати) – і камінь … (тріщати). Від зрізаного дерева пагінці таки … ( прорости). |
Завдання 6: Перепишіть речення, підкресліть усі члени речення. Визначте дієслова, з’ясуйте їх час, вид, особу й число.
1.Якщо ти прагнутимеш вершини, то матимеш середину (Г. Сковорода). 2. Я рідним полем завжди буду йти (Д. Павличко). 3. Хоч ти на півпальця збрешеш, а лиха наробиш (Г. Квітка-Основ’яненко). |