06.02.2019 Відкритий урок з хімії (8-Б клас)
Тема: Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура.
Мета: познайомити учнів з основними класами неорганічних речовин; сформувати вміння визначати за формулою приналежність речовини до певного класу; розвивати в учнів загальнонавчальних навички, самостійність, логічне мислення, вміння порівнювати і аналізувати, класифікувати об'єкти і явища, мислити абстрактно; розвивати пізнавальний інтерес учнів до предмету хімія, використовуючи конкретні приклади з життя.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Форма проведення: розповідь вчителя, групова робота, робота з картками.
Обладнання: мультимедійний проектор, на демонстраційному столі – скло, оксиди металів, оксид заліза у вигляді бенгальського вогню, кислота, основа, солі лимонна кислота, аскорбінова кислота, миючий засіб «Сантрі», поварена сіль.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання з класом. Готовність до уроку.
Доброго дня! Сьогодні у нас буде урок-рослідування. (Слайд 1)
Нам треба буде зробити розслідування та визначити неорганічні речовини, їх склад та як вони називаються.
ІІ. Мотивація до навчання
На початку уроку я хочу прочитати Вам уривок з твору «Аліса в країні чудес» (Слайд 2)
За кілька кроків від Аліси сидів на гілці Чеширський кіт.
- Скажіть, будь ласка, куди мені звідси йти? – запитала Аліса
- А куди ти хочеш потрапити? – сказав у відповідь кіт.
- Мені все одно. - відповіла Аліса
- Тоді все одно куди йти – зауважив кіт.
Питання до Вас «Що хотів цим сказати кіт Алісі?»
Щоб знати куди рухатися, треба мати мету для своїх дій.
Так правильно, потрібно знати мету своєї роботи. (Слайд 3)
І сьогодні на уроці ми будемо вчитися спостерігати та робити висновки.
Ці вміння потрібні в житті кожної людини.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Всі речовини на Землі поділяються на неорганічні та органічні. (Слайд 5)
Зараз ми повинні визначити, чим вони відрізняються?
(Слайд 6)
Неорганічні сполуки – це сполуки у складі яких є практично всі елементи періодичної системи.
Неорганічні сполуки відносяться до неживої природи, більшість з них є мінералами.
Сполуки у складі яких визначили наявність атомів Карбону (С), які з'єднуються між собою.
Багато перших таких сполук виявили у живих організмах (тварини, рослини), називали органіка – organics (з анг.)
Неорганічні речовини поділяються на прості та складні. (Слайд 7-переписати у зошити)
Прості речовини ми вивчали у 7 класі.
Прості речовини – речовини, які складаються з одного виду атома. До простих речовин відносяться метали та неметали. Неметали в свою чергу поділяються на неметали атомної будови (інертні гази також), та молекулярної будови (H2, O2, N2, галогени - F2, Cl2, Br2, I2 також).
Таблиця Менделєєва – поділення на метали та неметали (Слайд 8)
Складні речовини – це речовини, які складаються з декількох різних елементів.
Складні речовини поділяються на оксиди, основи, кислоти, солі. (Слайд 9, Слайд 10 – переписати у зошити)
Кожний вид складних речовин підпорядковуються загальній формулі. (Слайд 11-переписати у зошити)
Оксиди – речовини, які складаються з двох елементів, один з яких завжди Оксиген. Тому при визначені речовин, які будуть належати до оксидів у формулах, завжди повинно бути тільки два елемента, і один з них завжди Оксиген.
Кислоти – речовини, які складаються з Гідрогена та кислотного залишку. Тому при визначені кислот завжди дивимося, чи є попереду речовини Гідроген (Н).
Основи – речовини, які складаються з металу та гідроксогрупи (-ОН). Тому завжди шукаємо гідроксогрупу.
Солі – речовини, які складаються з металу та кислотного залишку. Тому дивимося на метал у складі, але без наявності гідроксогрупи (-ОН).
Якщо подивимося уважно, основи та солі мають один елемент – це метал. Тому основи відрізняються від солей наявністю гідроксогрупи (-ОН).
Давайте повернемося до органічних та неорганічних речовин. В органічних речовинах як і в неорганічних, є клас КИСЛОТ. Але давайте порівняємо їх. (Слайд 12)
Органічні кислоти більш складні за структурою, неорганічні більш прості, органічні кислоти мають тільки у складі С, Н, О; неорганічні можуть мати різні елементи, але завжди починаються з Н. Органічні кислоти зустрічаються у рослинах, неорганічні кислоти практично завжди добувають за допомогою хімічних реакцій на виробництвах, у природі чистими зустрічаються не часто (НСl (сильно розведена) – шлунковий сік).
ІV. Закріплення матеріалу
Групова робота
Описати приклади речовин, чи однакового вони кольору, в якому агрегатному стані вони знаходяться.
Робота за картками.
А зараз нам треба трішки побути Шерлоками та визначити ряд речовин за класами складних неорганічних сполук.(Слайд 13)
У вас є роздруківки, у кожний стовпчик треба вставити відповідні речовини – ОКСИДИ, КИСЛОТИ, ОСНОВИ, СОЛІ.(Слайд -14).
На виконання завдання дається 5 хвилин.
«А тепер подивимося, що отримали. Обміняйтеся картками з сусідом, та перевіримо»
По черзі відкриваємо колонки, діти перевіряють, та пояснюють, чому ці речовини потрапили до визначеного класу. (Слайд 15)
V. Підсумки уроку.
- з якими новими речовинами ми сьогодні познайомилися на уроці?
- навіщо ми їх почали вивчати?
- чи складно було їх визначати за формулою?
VІ. Домашнє завдання
Підручник с. 122 опрацювати, вчити схему класифікації.
Оксиди ЕхОy |
Кислоти НxR |
Основи Ме(ОН)x |
Солі МеxRy |
Оксиди ЕхОy |
Кислоти НxR |
Основи Ме(ОН)x |
Солі МеxRy |
|
|
|
|
|
|
|
|
Оксиди ЕхОy |
Кислоти НxR |
Основи Ме(ОН)x |
Солі МеxRy |
Оксиди ЕхОy |
Кислоти НxR |
Основи Ме(ОН)x |
Солі МеxRy |
|
|
|
|
|
|
|
|
Оксиди ЕхОy |
Кислоти НxR |
Основи Ме(ОН)x |
Солі МеxRy |
Оксиди ЕхОy |
Кислоти НxR |
Основи Ме(ОН)x |
Солі МеxRy |
|
|
|
|
|
|
|
|
Оксиди ЕхОy |
Кислоти НxR |
Основи Ме(ОН)x |
Солі МеxRy |
Оксиди ЕхОy |
Кислоти НxR |
Основи Ме(ОН)x |
Солі МеxRy |
|
|
|
|
|
|
|
|
Оксиди ЕхОy |
Кислоти НxR |
Основи Ме(ОН)x |
Солі МеxRy |
Оксиди ЕхОy |
Кислоти НxR |
Основи Ме(ОН)x |
Солі МеxRy |
|
|
|
|
|
|
|
|
Оксиди ЕхОy |
Кислоти НxR |
Основи Ме(ОН)x |
Солі МеxRy |
Оксиди ЕхОy |
Кислоти НxR |
Основи Ме(ОН)x |
Солі МеxRy |
|
|
|
|
|
|
|
|