Тема: Головні члени речення. Тире між підметом і присудком.
Мета: поглибити знання учнів про головні члени речення (види підметів і присудків, способи вираження підмета і присудка), удосконалювати вміння знаходити прості, складені іменні й складені дієслівні присудки в реченнях; формувати вміння знаходити в реченні підмет і присудок, складати речення, в яких би підмет виражався різними способами; ознайомити учнів з правилами вживання тире між підметом і присудком; розвивати: навички виділяти головне та порівнювати й узагальнювати факти, вміти знаходити вивчену пунктограму; логічне мислення; виховувати: вміння спілкуватися, любов до України, до краси рідної природи, рідного слова, рідної мови, бажання її вивчати; здатність до елементарного сприйняття дійсності.
Обладнання: таблиця « Тире між підметом і присудком»; картки; дидактичний матеріал; таблиця; слайди; мультимедійне обладнання; підручники з мови для 8 класу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (з елементами повторювання).
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Діти, добрий день!
ІІ. Установлюючи-мотиваційний етап.
Вчитель: Діти! Сьогодні на уроці наше завдання з раніше вивчених тем про головні члени речення, а також за допомогою різних засобів організації своєї пізнавальної діяльності дістати і засвоїти нові знання.
- Як ви вважаєте, ця тема актуальна?
- Чи потрібно її вивчати?
- Якщо потрібно, то чому?
а)поглиблювати знання з мовного матеріалу;
б)розвивати творчі вміння побудови речення;
в)бути грамотними, правильно вживати розділові знаки.
(учитель пропонує учням звернути увагу на основні поняття з теми (на одинці!)
Вчитель: Діти! А зараз зверніть увагу... (на таблиці).
Слайд №1
Головні члени речення:
- Підмет і присудок.
- Способи вираження підмета.
- Простий і складений (іменний та дієслівний) присудок, способи їх вираження.
- Тире між підметом і присудком.
ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданням уроку, оголошення епіграфу й робота з ним.
(на дошці запис)
Вчитель: Отже, тема нашого уроку: Головні члени речення. Тире між підметом і присудком.
Мета уроку: поглибити знання учнів про головні члени речення (види підметів і присудків, способи вираження підмета і присудка), удосконалювати вміння знаходити прості, складені іменні й складені дієслівні присудки в реченнях; формувати вміння знаходити в реченні підмет і присудок, складати речення, в яких би підмет виражався різними способами; ознайомити учнів з правилами вживання тире між підметом і присудком; розвивати: навички виділяти головне та порівнювати й узагальнювати факти, вміти знаходити вивчену пунктограму; логічне мислення; виховувати: вміння спілкуватися, любов до України, до краси рідної природи, рідного слова, рідної мови, бажання її вивчати; здатність до елементарного сприйняття дійсності.
Епіграфом до нашого уроку будуть слова Леонардо да Вінчі:
«Навчання – корінь гіркий,
так плід солодкий»
Вчитель: Діти! Вам було дано попереднє завдання: знайти (за бажанням і
вивчити!) вірші про мову, про Батьківщину, про рідний край, природу. Щоб ідея цих віршів перегукувалась би з ідеєю вислову письменника П.Панча:
Слайд №2
«Мова - це коштовний скарб, набутий віками нашим
народом, його невичерпне духовне багатство»
(це наш другий епіграф до уроку)
Вчитель: Ідея: Українська мова має велику красу і силу! Треба любити свою рідну мову і вивчати, щоб пізнати її духовність.
(учні читають вірші, пояснюють)
Мова
В землі віки лежала мова
І врешті вибилась на світ.
О мово, ночі колискова!
Прийми мій радісний привіт.
Навік пройшла пора безславна..
Цвіти і сяй, моя державна...
(О.Олесь)
Рідна мова
Мово рідна!
Колискова
Материнська ніжна мово!
Мово сили й простоти, –
Гей, яка ж прекрасна Ти!
Перейшов усі світи я –
Є прекрасних мов багато,
Але першою, як Мати,
Серед мов одна лиш ти є.
Ти велична і проста.
Ти стара і вічно нова.
Ти могутня, рідна мово!
Мово – пісня колискова.
Мова –матері уста.
(І. Багряний)
Робота з картками
Картка №1
Спишіть речення, вставивши пропущені букви. Підкресліть граматичну основу.
Визначте чим виражений підмет, вкажіть вид присудка.
- Які два займе….ики заважають їздити по дорозі?
- У кінці вер…сня все ще було тепло.
- Н…озорий степ ро…лягався переді мною. (О. Цюпа).
Картка №2
Спишіть речення, вставивши пропущені букви. Підкресліть граматичну основу.
Визначте вид присудка.
- Йти було ва…ко.
- В…сна цього року була ра…я.
- Дієслова можуть означати дію зав…рш…ну й незав…..рш…ну. (І.Копиленко).
(«акваріум» отримує картку із завданням; визначається доповідач, який висловлює думку групи, запитавши про виконання завдання; робить висновки, коментатор – «мікрофон»).
Завдання для «акваріуму»
Запишіть подані присудки у три стовпчики:
а) простий;
б) складений дієслівний;
в) складений іменний.
Складіть і запишіть по одному реченню з кожним видом присудка. По можливості об’єднайте складені речення у зв’язний текст.
Була глибокою, буде учителем, хотіли працювати, будеш пояснювати, зможе виконати, радий виконати, стати піснею, може творити, будемо знати, почали малювати, їду.
3.Фронтальна бесіда:
- Що таке предмет? (Річ. Об’єкт)
- Якими частинами мови він може виражатися? (Іменник. Займенник)
- Який іменник-предмет називається простим, а який складеним? Тобто словосполучення (2-3 слова, маю обличчя, голос).
- Що таке присудок?
- Які види присудків ви знаєте? (Навести приклади).
- Який присудок називається простим? (Навести приклади).
-Який присудок називається складеним дієслівним? (Навести приклади).
- Який присудок називається складеним іменним? (Навести приклади).
а) Починати оживати, можуть переходити, раді поїхати, треба бачити і т.п.
Це складений дієслівний присудок: допоміжне дієслово + інфінітив;
б) можу стати чарівником, хотіла б стати піснею, здається меншим, було закладене, Андрій – мешканець Києва.
Це складений іменний присудок: дієслово – зв’язка (бути, є) + іменна частина.
4. Перевірка роботи з картками.
5. Перевірка роботи в «акваріумі» («Мікрофон»- виступ доповідача).
6. Учитель підбиває короткий підсумок даного етапу уроку. Визначає, яка група краще відповіла на запитання.
7. Опрацювання (повторення) таблиці « Способи вираження підмета» (за підручником для 8 класу, § 30-31 ст. 81).
8. Слово вчителя: Отже, підмет може виражатися різними частинами мови.
V.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Проблемне (мотиваційне) запитання.
- Діти, допоможіть, будь-ласка, визначити граматичну
основу у реченні (слова, які належать Д.Білоусу). Зачитати.
Слайд №3
Як прислів'я чудове,
Йде від роду до роду,
Що народ — зодчий мови,
Мова – зодчий народу.
Дмитро Білоус
-Яким способом вираження є присудки у реченні?
- Чому у нас виникають ускладнення?
- Що ми ще не знаємо про граматичну основу речення?
а) Про відсутність дієслова-зв'язки у присудку.
б) Не знаємо про розділові знаки між головними членами речення.
Вчитель: 2. Отже, наше завдання: дізнатися, ознайомитися з правилами вживання тире між підметом і присудком.
Слайд №4
№ з/п |
Умови постанови тире |
Приклади |
1 |
Якщо підмет і присудок виражені н.в. іменника, а дієслово зв’язка – нульова. |
Україна – це труд і свято. Україна –це мир. (з газети) |
2 |
Якщо підмет і присудок виражені числівником у н.в. |
Два і два – чотири. (з підручника) |
3 |
Якщо один або два головні члени речення виражені неозначеною формою дієслова. |
Жити – Україні служити. (народне прислів’я) |
4 |
Коли перед присудком, вираженим іменником чи неозначеною формою дієслова, стоять частки це, то, ось |
Книга - це морська глибина. (І.Франко) Поезія – то мова душі людської (І.Цюпа) |
5 |
Коли на підмет, виражений займенником, падає логічний наголос. |
Ми – сила незламна! Ми – господарі своєї землі! |
Завдання: Запишіть речення, підкресліть граматичну основу. Поясніть вживання тире.
- Поезія - то мова душі людської, поезія- то музика слова.
- Найбільше і найдорожче добро у кожного народу- це його мова.
(П. Мирний)
Завдання: Перебудувати і записати речення так, щоб на місці пропущеної зв'язки стояло тире. Підкреслити граматичну основу.
- Для нас Шевченко є великим прикладом вірного служіння народові.
(О. Гончар)
- Я єсть Людина, я є син народу.
(М. Бажан)
- Справжня гуманність є передусім справедливістю.
( В. Сухомлинський)
( підручник для 8 класу О.Авраменко, §34-35, вправа №7 (завдання 2)
Слайд №6
До поданих підметів доберіть складені іменні присудки, побудуйте речення з пропущеною зв'язкою.
Моя мама. Двадцять четверте серпня. Київ. Підмет і присудок. Чесність.
Вчитель:
Батьківщина - це труд і свято,
Батьківщина - це мама і тато,
Це твої найщиріші друзі
І бджола у веснянім лузі.
Батьківщина - це рідна мова
І дотримане чесне слово...
(Л.Костецький)
- Чи сподобався урок?
- Чим?
Використана література