Відкритий урок для 8 класу Тема: «Головні члени речення. Тире між підметом і присудком»

Про матеріал
Поглибити знання учнів про головні члени речення (види підметів і присудків, способи вираження підмета і присудка), удосконалювати вміння знаходити прості, складені іменні й складені дієслівні присудки в реченнях; формувати вміння знаходити в реченні підмет і присудок, складати речення, в яких би підмет виражався різними способами; ознайомити учнів з правилами вживання тире між підметом і присудком; розвивати: навички виділяти головне та порівнювати й узагальнювати факти, вміти знаходити вивчену пунктограму; логічне мислення; виховувати: вміння спілкуватися, любов до України, до краси рідної природи, рідного слова, рідної мови, бажання її вивчати; здатність до елементарного сприйняття дійсності
Перегляд файлу

D:\марина\ігри та метрики\МЕТРИКИ\все для метрики\разное\україна\pngtree-ukraine-flag-abstract-background-brush-image_1402479.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Головні члени речення. Тире між підметом і присудком.

Мета: поглибити знання учнів про головні члени речення (види підметів і присудків, способи вираження підмета і присудка),  удосконалювати вміння знаходити прості, складені іменні й складені дієслівні присудки в реченнях; формувати  вміння знаходити в реченні підмет і присудок, складати речення, в яких би підмет виражався різними способами; ознайомити  учнів з правилами вживання тире між підметом і присудком; розвивати: навички виділяти головне та порівнювати й узагальнювати факти, вміти знаходити вивчену пунктограму; логічне мислення; виховувати: вміння спілкуватися, любов до України, до краси рідної природи, рідного слова, рідної мови, бажання її вивчати; здатність до елементарного сприйняття дійсності.

Обладнання: таблиця « Тире між підметом і присудком»; картки; дидактичний матеріал; таблиця; слайди; мультимедійне обладнання; підручники з мови для  8 класу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (з елементами повторювання).

Хід уроку

 І. Організаційний момент.

 Діти, добрий день!

 ІІ. Установлюючи-мотиваційний етап.

  1. Психологічна настанова щодо повторення вивченого про головні члени речення (види підмета і присудка, способи вираження підмета і присудка).

Вчитель: Діти! Сьогодні на уроці наше завдання з раніше вивчених тем про головні члени речення, а також за допомогою різних засобів організації своєї пізнавальної діяльності дістати і засвоїти нові знання.

  1. Питання до учнів (проблемне):

-  Як ви вважаєте, ця тема актуальна?

-  Чи потрібно її вивчати?

-  Якщо потрібно, то чому?

а)поглиблювати знання з мовного матеріалу;

б)розвивати творчі вміння побудови речення;

в)бути грамотними, правильно вживати розділові знаки.

  1. Уведення учнів у понятійно-термінологічне поле:

(учитель пропонує учням звернути увагу на основні поняття з теми (на одинці!)

Вчитель: Діти! А зараз зверніть увагу... (на таблиці).

 

Слайд №1

Головні члени речення:
- Підмет і присудок.
- Способи вираження підмета.
- Простий і складений (іменний та дієслівний) присудок, способи їх вираження.
- Тире між підметом і присудком.

 

 

  ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданням уроку, оголошення епіграфу й робота з ним.

(на дошці запис) 

Вчитель: Отже, тема нашого уроку: Головні члени речення. Тире між підметом і присудком.

Мета уроку: поглибити знання учнів про головні члени речення (види підметів і присудків, способи вираження підмета і присудка),  удосконалювати вміння знаходити прості, складені іменні й складені дієслівні присудки в реченнях; формувати  вміння знаходити в реченні підмет і присудок, складати речення, в яких би підмет виражався різними способами; ознайомити  учнів з правилами вживання тире між підметом і присудком; розвивати: навички виділяти головне та порівнювати й узагальнювати факти, вміти знаходити вивчену пунктограму; логічне мислення; виховувати: вміння спілкуватися, любов до України, до краси рідної природи, рідного слова, рідної мови, бажання її вивчати; здатність до елементарного сприйняття дійсності.

Епіграфом до нашого уроку будуть слова Леонардо да Вінчі:

«Навчання – корінь гіркий,

  так плід солодкий»

  1. Вчитель:  Діти! Уважно вчитайтесь  в слова епіграфа до нашого уроку. Вдумайтесь в них. Кожна людина прагне досягти успіху; відчути  себе особистістю, професіоналом, як член соціуму.  Тож сьогодні нас чекає  дуже цікава мандрівка неосяйними просторами рідної мови. Який же скарб чекає нас на уроці?
  2. Хвилина позитивного психологічного настрою.

Вчитель: Діти! Вам було дано попереднє завдання: знайти (за бажанням і

вивчити!) вірші про мову, про Батьківщину, про рідний край, природу. Щоб ідея цих віршів перегукувалась би з ідеєю вислову письменника П.Панча:

Слайд №2

   «Мова - це коштовний скарб, набутий віками нашим

    народом, його невичерпне духовне багатство»

(це наш другий епіграф до уроку)

Вчитель: Ідея: Українська мова має велику красу і силу! Треба любити свою рідну мову і вивчати, щоб пізнати її духовність.

 (учні читають вірші, пояснюють)

  1. «Мова», О.Олесь.
  2. «Рідна мова», І. Багряний.

                         

              Мова

В землі віки лежала мова
І врешті вибилась на світ.
О мово, ночі колискова!
Прийми мій радісний привіт.
Навік пройшла пора безславна..
Цвіти і сяй, моя державна...

                            (О.Олесь)

 

     Рідна мова

Мово рідна!

Колискова

Материнська ніжна мово!

Мово сили й простоти, –

Гей, яка ж прекрасна Ти!

 

Перейшов усі світи я –

Є прекрасних мов багато,

Але першою, як Мати,

Серед мов одна лиш ти є.

 

Ти велична і проста.

Ти стара і вічно нова.

Ти могутня, рідна мово!

Мово – пісня колискова.

Мова –матері уста.

                    (І. Багряний)

 

  IV. Актуалізація опорних знань учнів. Виконання системи творчих завдань на основі повторення вивченого матеріалу.

  1. Учитель дає двом учням картки для індивідуальної роботи на місцях (або працювати у парі!).

Робота з картками

Картка №1

  Спишіть речення, вставивши пропущені букви. Підкресліть граматичну основу.

Визначте чим виражений підмет, вкажіть вид присудка.

-  Які два займе….ики заважають їздити по дорозі?

-  У кінці вер…сня все ще було тепло.

-  Н…озорий степ ро…лягався переді мною. (О. Цюпа).

 

Картка №2

   Спишіть речення, вставивши пропущені букви. Підкресліть граматичну основу.

Визначте вид присудка.

-  Йти було ва…ко.

-  В…сна цього року була ра…я.

-  Дієслова можуть означати дію зав…рш…ну й незав…..рш…ну. (І.Копиленко).

  1. Робота в «акваріумі».

(«акваріум» отримує картку із завданням; визначається доповідач, який висловлює думку групи, запитавши про виконання завдання; робить висновки, коментатор – «мікрофон»).

Завдання для «акваріуму»

 Запишіть подані присудки у три стовпчики:

   а) простий;

   б) складений дієслівний;

   в) складений іменний.

Складіть і запишіть по одному реченню з кожним видом присудка. По можливості об’єднайте складені речення у зв’язний текст.

  Була глибокою, буде учителем, хотіли працювати, будеш пояснювати, зможе виконати, радий виконати, стати піснею, може творити, будемо знати, почали малювати, їду.

     3.Фронтальна бесіда:

- Що таке предмет? (Річ. Об’єкт)

- Якими частинами мови він може виражатися? (Іменник. Займенник)

- Який іменник-предмет називається простим, а який складеним? Тобто словосполучення (2-3 слова, маю обличчя, голос).

- Що таке присудок?

- Які види присудків ви знаєте? (Навести приклади).

- Який присудок називається простим? (Навести приклади).

-Який присудок називається складеним дієслівним? (Навести приклади).

            - Який присудок називається складеним іменним? (Навести приклади).

а) Починати оживати, можуть переходити, раді поїхати, треба бачити і т.п.

   Це складений дієслівний присудок: допоміжне дієслово + інфінітив;

б) можу стати чарівником, хотіла б стати піснею, здається меншим, було закладене, Андрій – мешканець Києва.

    Це складений іменний присудок: дієслово – зв’язка (бути, є) + іменна частина.

4. Перевірка роботи з картками.

5. Перевірка роботи в «акваріумі» («Мікрофон»- виступ доповідача).

6. Учитель підбиває короткий підсумок даного етапу уроку. Визначає, яка група краще відповіла на запитання.

7. Опрацювання (повторення) таблиці « Способи вираження підмета» (за підручником для 8 класу, § 30-31 ст. 81).

8. Слово вчителя: Отже, підмет може виражатися різними частинами мови.

V.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Проблемне (мотиваційне) запитання.

-       Діти, допоможіть, будь-ласка, визначити граматичну
основу у реченні (слова, які належать Д.Білоусу). Зачитати.

 Слайд №3

Як прислів'я чудове,
Йде від роду до роду,
Що народ — зодчий мови,
Мова – зодчий народу.

                   Дмитро Білоус

-Яким способом вираження є присудки у реченні?

-       Чому у нас виникають ускладнення?

-       Що ми ще не знаємо про граматичну основу речення?

а) Про відсутність дієслова-зв'язки у присудку.

б) Не знаємо про розділові знаки між головними членами речення.

Вчитель:   2. Отже, наше завдання: дізнатися, ознайомитися з правилами вживання тире між підметом і присудком.

 

 

 

  1. Робота з таблицею «Тире між підметом і присудком»

 

   Слайд №4

№ з/п

Умови постанови тире

Приклади

1

Якщо підмет і присудок виражені н.в. іменника, а дієслово зв’язка – нульова.

Україна – це труд і свято. Україна –це мир. (з газети)

2

Якщо підмет і присудок виражені числівником у н.в.

Два і два чотири. (з підручника)

3

Якщо один або два головні члени речення виражені неозначеною формою дієслова.

Жити – Україні служити. (народне прислів’я)

4

Коли перед присудком, вираженим іменником чи неозначеною формою дієслова, стоять частки це, то, ось

Книга  - це морська глибина. (І.Франко)

Поезія – то мова душі людської (І.Цюпа)

5

Коли на підмет, виражений займенником, падає  логічний наголос.

Мисила незламна!

Мигосподарі своєї землі!

  1.     Хвилинка відпочинку (записати слова з рубрики «Культура слова» - Підручник для  8 класу, §34-35 ст. 93)
  1. Осмислення знань, формування вмінь та навичок.
  1. Практична робота.

Завдання: Запишіть речення, підкресліть граматичну основу. Поясніть вживання тире.

-         Поезія - то мова душі людської, поезія- то музика слова.

-         Найбільше і найдорожче добро у кожного народу- це його мова.

(П. Мирний)

  1.   Слайд №5

Завдання: Перебудувати і записати речення так, щоб на місці пропущеної зв'язки стояло тире. Підкреслити граматичну основу.

-           Для нас Шевченко є великим прикладом вірного служіння народові.

(О. Гончар)

-           Я єсть Людина, я є син народу.

(М. Бажан)

-           Справжня гуманність є передусім справедливістю.

( В. Сухомлинський)

  1.   Тренувальна вправа.

( підручник для 8 класу О.Авраменко, §34-35, вправа №7 (завдання 2)

Слайд №6

          До поданих підметів доберіть складені іменні присудки, побудуйте речення з пропущеною зв'язкою.

     Моя мама. Двадцять четверте серпня. Київ. Підмет і присудок. Чесність.

  1. Навчальний диктант.(міні або зоровий) (Записати по пам'яті, пояснити вживання)

Вчитель: 

 Батьківщина - це труд і свято,

 Батьківщина - це мама і тато,

Це твої найщиріші друзі
І бджола у веснянім лузі.

Батьківщина - це рідна мова
І дотримане чесне слово...

(Л.Костецький)

  1. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.

-       Чи сподобався урок?

-       Чим?

  1. Домашнє завдання.
  1.   §34-35 (Повторення).
  2.   Усне висловлювання на лінгвістичну тему «Граматичні основи речення».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література

 

  1. Іван Огієнко «Написи з історій мови», 1950.
  2. Д.Х.Баранник « Навчальний правописний словник української мови»,1997.
  3. О. Авраменко « Українська мова»,8 клас, К.Грамота, 2021.
  4. Л.І. Крівіч «Майстер –клас», 2012.
  5. Т.М. Шабельник «Майстер –клас», 2014.

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Головні члени речення:- Підмет і присудок.- Способи вираження підмета.- Простий і складений (іменний та дієслівний) присудок, способи їх вираження.- Тире між підметом і присудком.

Номер слайду 2

«Мова - це коштовний скарб, набутий віками нашим народом, його невичерпне духовне багатство»

Номер слайду 3

Як прислів'я чудове,Йде від роду до роду,Що народ — зодчий мови,Мова – зодчий народу. Дмитро Білоус

Номер слайду 4

Тире між підметом і присудком№ з/п. Умови постанови тире. Приклади1 Якщо підмет і присудок виражені н.в. іменника, а дієслово зв’язка – нульова. Україна – це труд і свято. Україна –це мир. (з газети)2 Якщо підмет і присудок виражені числівником у н.в. Два і два – чотири. (з підручника)3 Якщо один або два головні члени речення виражені неозначеною формою дієслова. Жити – Україні служити. (народне прислів’я) 4 Коли перед присудком, вираженим іменником чи неозначеною формою дієслова, стоять частки це, то, ось. Книга - це морська глибина. (І. Франко)Поезія – то мова душі людської (І. Цюпа)5 Коли на підмет, виражений займенником, падає логічний наголос. Ми – сила незламна!Ми – господарі своєї землі!

Номер слайду 5

Завдання: Перебудувати і записати речення так, щоб на місці пропущеної зв'язки стояло тире. Підкреслити граматичну основу. Для нас Шевченко є великим прикладом вірного служіння народові.(О. Гончар)Я єсть Людина, я є син народу. (М. Бажан)Справжня гуманність є передусім справедливістю. (В. Сухомлинський)

Номер слайду 6

До поданих підметів доберіть складені іменні присудки, побудуйте речення з пропущеною зв'язкою. Моя мама. Двадцять четверте серпня. Київ. Підмет і присудок. Чесність.

zip
Додано
22 жовтня 2023
Переглядів
637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку