Конспект уроку допоможе учителю вибрати певні форми роботи з твором, Учні залучаються до дослідницької роботи, уважніше читають текст. Використання на уроці уривків з кінофільму допомагає учителю порівняти різне сприйняття змісту твору Е. Портер учнями і режисером
1
Слайд 1 Тема: Елеонор Портер «Полліанна».
Ідея радості життя й відкриття світу у творі
Слайд 2 Мета уроку: Формувати навички роботи над характеристикою літературного персонажа;
прослідкувати зміни в характерах героїв;
розвивати вміння вибирати з тексту головне, аргументуючи свою думку прикладами і цитатами,
сприяти вихованню мужнього й світлого ставлення до світу, до власного життя; розвивати позитивне мислення, вміння знаходити радісні моменти в повсякденному житті;
виховувати уміння висловлювати та відстоювати власні думки; виховувати почуття гумору, поваги до старших, найкращі моральні якості.
ОБЛАДНАННЯ:
Слайд 3 Тип уроку: урок-дослідження
Слайд 4
Епіграфи:
Якщо доля подає вам лимон, постарайтесь
зробити із нього лимонад.
(Дейл Карнегі)
Завжди радійте.
(Євангеліє)
(запис на дошці)
• Людина народилася для радості, для щастя, треба вміти їх побачити, відчути навіть у найдрібнішому, найзвичайнішому.
• Ми повинні намагатися робити людям добро, підтримувати їх, їхню силу духу.
• Самотність нікого не зігріває, не розраджує, потрібно бути ближче до людей, з людьми
ХІД УРОКУ
Вступне слово вчителя.
За вікном зима, а у нас на уроці буде затишно і цікаво, адже ми будемо говорити про надзвичайно цікавий і важливий для майбутнього життя кожного з вас твір. Бажаю вам активності, виважених відповідей і вчасних записів. Ось папка, в яку ми зберемо всі напрацювання на уроці. Адже у нас урок-дослідження. Бажаю успіху!
І. Перевірка домашнього завдання
Слайд 5 Учитель: Інтерактивна вправа “Уважний слухач”
Завдання учням: Слухаючи повідомлення товаришів, продовжіть речення.
Цікаво, що…
Слайд 6
Слайд 7
Слайд 8
Слайд 9 Полліанна в кіно і театрі
Учитель:
Який фільм дивились ви?
-Чи може кінофільм чи мультфільм замінити читання книги? Аргументуйте відповідь
Учитель : Покажіть, як уважно ви читаєте твір, відповідаючи на питання .
Слайд 10
2.Літературний диктант «Уважний читач»
Відповіді:
ІІ Актуалізація опорних знань.
Слайд 12
Учитель: Ми переконались, що ви добре знаєте зміст твору, нам буде легко і цікаво працювати на уроці.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми уроку та епіграфа.
Учитель: Продовжимо розмову про роман «Полліанна» і дізнаємося, чому вчить нас цей твір, розкриємо ідею твору:
Слайд 13 Учитель: Ідея роману – в цих словах:
У житті завжди є привід для радості, навіть у найскрутнішу хвилину можна знайти для себе розраду, головне — мати для цього бажання.
Зверніть увагу на питання, послідовність наших досліджень:
Слайд 14 Питання для дослідження:
Учитель: У кожного з вас є певні судження. Але не на всі питання легко дати відповіді, тому будьте уважні , щоб на кінець уроку все було зрозуміло.
Слайд 15
« Портрет Полліанни»
Учитель:
– Чи гарна дівчинка ? ( Ні. Руда, має ластовиння на обличчі, якого соромиться)
- Яка доля цієї дівчинки ( На її долю випало багато випробувань. Вона залишилася сиротою, згодом отримала тяжку травму хребта й була прикута до ліжка)
- Яка гра допомагала дівчинці долати сум, поганий настрій? (Гра в радість).
- А що таке радість?
Учениця виразно читає:
Радість — всесвіту пружина,
Радість — творчості душа,
Дивна космосу машина
Нею живиться й руша.
Радість квіти розвиває
І розгін дає сонцям,
їх в простори пориває,
Невідомі мудрецям.
(Ф. Шиллер. Ода «До радості» у перекладі М. Лукаша)
Учитель: Такі слова взяті за основу для гімну Євросоюзу. Це свідчить про те, що провідна думка розвитку світової цивілізації спрямована на реалізацію людиною її прагнення до щастя, гармонії та радості в цьому, на жаль, досить короткочасному людському житті.
Значення слів радість і щастя досліджували за словниками наші психологи. Їм слово
1-ий психолог: Щастя – це стан цілковитого задоволення життям; вияв радості від спілкування з рідними, близькими; успіх, удача. ( Тлумачний словник української мови).
2- ий психолог: Щастя – благополуччя, земна благодать, бажання жити без горя, смутку, тривоги, спокій і задоволення взагалі, усе бажане, усе те, що заспокоює і задовольняє людину, за переконаннями, смаками і звичками її. ( Словник Даля)
Слайд 16
Учитель: (запис у зошити) Отже, радість – основа щастя. Радість - це емоційний вираз великого щастя
Учитель: Пропоную вам збудувати гірлянду асоціацій до слова радість. (2хв.)
Вправа «Гірлянда асоціацій»
1-ша група: скласти синкан «Радість». Можливі результати:
Радість
Щира, відкрита
Підбадьорює, лікує, допомагає
Завжди є місце у житті
Щастя
2-га група: «Квітка радості» ЩО б ви намалювали, що асоціюється у вас з радістю?
Малюнок веселки, салюту, феєрверку…
Учитель: всі ваші асоціації наче ілюструють визначення із психологічного словника:
Учень: Радість – це позитивне емоційне переживання, яке відчуває людина в ситуаціях, коли задоволені її потреби. Відчувати радість на святі, радість від зустрічі з давнім другом, радіти подарунку, гарній оцінці, чудовій погоді – це закономірно і природно для будь – якої людини.
Учитель: А от знайти радість, не втратити сили духу, коли ти самотній, поряд немає друзів, коли трапилося горе, коли хворієш під силу не кожному.
Згадаймо життя мешканців містечка до приїєду Полліанни. Що спільного між людьми?
(Вони здаються незадоволеними життям невеселими, безрадісними)
Після знайомства з Полліанною в житті багатьох мешканців містечка відбулися зміни, давайте з’ясуємо, які?
Слайд 17
IV Самостійна робота
Вправа «Знайди відповідності»
Завдання: поєднайте героїв і зміни, що відбулися в їхньому житті завдяки дівчинці..
1 варіант 1-5
|
, 2 варіант 6-10
|
Ненсі |
Свяще-ник Пол Форд |
Садів-ник Том |
Лікар Чилтон |
Місіс Сноу |
Вдова Бентон |
Джон Пендл-тон |
Місіс Пейсон |
Джиммі |
Тітка Поллі |
Сдайд 18 Відповіді (звірте, використовуючи кольори)
Сдайд 19Асоціативна хвиля» Світ Полліанни»
Учитель: Отже, зробимо висновок. Полліанна стала для мешканців міста путівником, рятівником, ангелом, який розбудив у них позитивне, навчив бачити хороше абсолютно в усьому, навіть у поганому. Вона навчила їх радіти життю!
Всі учні класу взяли участь у дослідженні тексту. З результатами досліджень познайомить нас учениця.
Учениця: Ми отримали два завдання для дослідження тексту «Полліанна».
Кожен учень опрацьовував певний розділ.
Перше завдання:
Виписати числа з тексту і сказати, яку роль вони відіграють в текті.
Результати цього дослідження такі:
В тексті зустрічається 59 чисел. Вони вказують на вік героїв, час, відстані. Всього 6 раз зустрічається одиничка, мабуть одинокими, самотніми герої були недовго.А ось число 2 зустрічається найбільше- 11раз.
З числом вісімсот пов’язана ціла історія: саме вісімсот раз зустрічається в Біблії слова, які закликають до радості.
А скільки таких слів є у тексті «Полліанна»?- Знайти відповідь на це запитання – це і було другим завданням.
Ось які результати ми отримали.
Радість, радіти зустрічаються 88 раз, щастя, веселі – 11раз.. Разом 99раз
Сдайд 20
Джон Пендлтон, який назвавПолліанну «любителькою веселок», «райдужною дівчинкою»
Сдайд 21 Слова, які символізують радість, щастя” Веселка Призма
Учитель: А чи від того, що ми вживаємо слово радість ми будемо щасливими? Для того ще потрібен скарб – характер
Давайте заповнимо скарбничку Полліанни,
тоді ми зрозуміємо, завдяки чому Полліанні вдалося так вплинути на мешканців містечка
Сдайд 22
Інтерактивна вправа «Скринька скарбів характеру»
(На партах ЛИСТОЧКИ З РИСАМИ характеру)
Учитель: З переліку рис характеру виберіть ті, які, на вашу думку, притаманні героїні, напишіть на листочку і прикріпіть до дерева.
Жадібність, цікавість, сила волі, стриманість, обережність ,розсудливість, працелюбність, заздрісність, оптимізм, люб’язність, скромність,нетерпимість, щедрість, доброта, егоїзм, чемність, щирість,конфліктність, хитрість, балакучість, терпимість, лінь, винахідливість, турботливість, легковажність, різкість, рішучість, відкритість, низький контроль поведінки старанність, байдужість, запальність, енергійність, душевність, простота, правдивість, сміливість, відданість, схильність до образ.
Учитель: Міні-вікторина
Хто сказав про Полліанну:
Учитель:
ВИСНОВОК Отже, Полліанна – дівчина зі щирим серцем, добрим характером, уміє радіти навіть тоді, коли радіти нема чому. Своїм оптимізмом повертає радість оточуючим. Про це свідчить і мова героїні : ключовими словами для неї є чудовий, гарний, щасливий, кращий
Що ж допомогло їй здолати такі тяжкі випробування? ( Гра в радість) "Що це таке?" – запитаєте ви.
І Поліанна відповість: " Гра в радість – це коли в будь-якій ситуації треба знайти щось таке, з чого можна порадіти"
Сдайд 23 (уривок з кінофільму)
Учитель: Тато Полліанни священик… А священики – люди серйозні,. Як же так сталось, що саме тато навчив її гри? Розкажіть про історію гри, в чому її суть.
Учень: Все почалося з того, що одного разу пастору Вітьєру, Полліанниному татові, було дуже сумно. Тоді він узяв Біблію, перечитав її всю та порахував скільки разів у Святому Письмі Господь закликає Своїх вірних до радості. Вийшло – понад вісімсот разів! Отож: «Коли вже Бог узяв собі клопіт вісімсот разів звернутися до нас із закликом радіти й веселитися,» – сказав собі він і відтоді старанно намагався виконати цю Божу заповідь. Саме ті «радісні тексти» й наштовхнули його на думку про гру в радість, коли його маленькій донечці з місіонерської станції замість ляльки прислали милиці
- Міні-дискусія. - Чи є «гра в радість» щирою, якщо Полліанна грає в неї, ковтаючи сльози від образи й смутку? Чи не є ця гра втечею від дійсності з її проблемами та неприємностями? Чи справді вона може допомогти людині
Сдайд 25
Учитель:Тренінгова вправа «Яка радість»
Мета: розвивати позитивне мислення, вміння знаходити радісні моменти в повсякденному житті.
Завдання: продовжіть речення.
1. Я дізнвався про зраду друга, яка радість… (тепер я знаю, хто мій справжній друг; добре, що це трапилося зараз, а не в більш відповідальний момент).
2. Прийшли вихідні, пішов дощ, яка радість (нарешті я висплюсь; дочитаю до кінця книгу; зможу повишивати…)
3. Мій кращий друг переїздить в інше місце, яка радість ( на канікулах я поїду до нього в гості, побуваю в новому місці, здійсню подорож).
4. На Новий рік не отримала бажаного подарунку, яка радість (на День народження я його отримаю і в мене буде вже два подарунки…).
5. Отримав двійку, яка радість (тепер я точно впевнений в тому, чого не знаю і зможу краще підготуватися).
Що заважає людині бути щасливою Слайд 28, Слайд 29
Висновок учителя: Чи може людина змінити своє життя? Звісно, може, якщо захоче, якщо радісними очима подивиться на цей світ, на саму себе. Яскравим прикладом для нас стали герої твору, який ми вивчили сьогодні на уроці.
Слайд 30
V. Релаксація
« Ланцюжок радісних відкриттів». Кожен із учнів, передаючи крейду, записує на дошці одне речення « Чого я навчився у Полліанни»
Слайд№31 Домашнє завдання
Повернення до записів на дошці
Оцінювання учнів
Слайд№32
Звернення до гостей: «Пограйтеся з нами у Радість»
Додаткові матеріали
Учитель: Тітка Поллі про гру
(«– Так, люба, тепер в цю гру гратимуться усі. Гадаю, все містечко вже грається в неї. Ось бачиш, люба, усе це завдяки тобі. Все місто тепер грається в цю гру і все місто набагато щасливіше – і все це через одну дівчинку, яка подарувала людям нову гру і навчила гратися в радіть».
Учитель:Ми повірили Полліанні і переконалися, що щасливим може бути кожен.
Проблемне питання: Чому ж тоді не всі люди щасливі ???
Постійно нарікаємо
На дірку в мості,
На п'яте колесо у возі,
На масло, якого в каші мало,
На крапку без "і",
На м'яч, що ламає квіти,
На щастя без... далі буде,
На те, що нас не видно,
На те, що вмирають всі, а не дехто,
На те, як багато треба любити, щоб себе зруйнувати
Але завжди треба тільки те, що не треба
Польський священик Ян Твардовський
Які риси характеру є ворогами, руйнівниками людського щастя ?
Жадібність,, заздрісність, егоїзм нетерпимість,, лінь, конфліктність,
схильність до образ.,низький контроль поведінки , байдужість, , легковажність, різкість
Є така притча
Якось двоє друзів багато днів ішли пустелею.Раз вони посперечалися, і один з них зопалу дав іншому ляпаса. Друг біль відчув, але промовчав. Лише написав на піску: «Сьогодні мій найкращий друг дав мені ляпаса».
Друзі продовжили подорож, і через багато днів знайшли оазис із озером, у якому вирішили викупатися. Постраждалий від ляпаса мало не втонув, але друг його врятував.
Коли ж отямився, то висік на камені: «Сьогодні мій найкращий друг урятував мені життя».
Перший поцікавився:
– Коли я тебе скривдив, ти написав на піску, а тепер – пишеш на камені. Чому?
І друг відповів:
– Коли хтось кривдить нас, ми повинні писати це на піску, щоб вітри могли стерти напис. Але повідомлення про гарні вчинки ми повинні висікати на камені, щоб ніякий вітер не міг це стерти. Навчися писати образи на піску й висікати радощі на камені. Залиш трішки часу для життя! І нехай тобі буде легко й світло…
:Слова преподобного Пола Форда Елеонор Портер нам підказує шлях до щастя «Людям потрібне заохочення. їхню природну опірність треба зміцнювати, а не послаблювати... Не треба гудити людей за їхні вади – радше вкажіть їм на їхні чесноти. Спробуйте відволікти їх від поганих звичок. Покажіть їм їхні переваги, справжнє єство, що здатне зважуватись, робити й перемагати! Приваблює людина гарна, ладна допомогти, дати надію, і це може перемінити ціле містечко. Люди випромінюють те, що у них в думках і на серці. Якщо людина добра і обов'язкова, її сусіди незабаром це відчують. Але якщо людина гадить, супиться і критикує, сусіди відплатять тим же, ще й додадуть. Якщо ви шукаєте погане, чекаєте на це, то ви його знайдете. Але якщо знаєте, що знайдете добро, – матимете його. Скажіть сину Тому, що ви впевнені, що він з радістю наповнить ящик, і ви побачите, як з'явиться жвавість, готовність і зацікавленість!»