Урок «Кулінарне шоу «Майстер Шеф» Смачні рецепти з іменників»
Мета: узагальнити знання учнів про іменник, його значення, граматичні ознаки;
розвивати вміння знаходити іменник у тексті серед інших частин мови;
виховувати інтерес до усної народної творчості, відповідальність за власні навчальні досягнення, працелюбність. Вдосконалювати вміння виділяти його серед інших частин мови через правильно поставлене запитання. Збагачувати словниковий запас учнів і вдосконалювати навички грамотного письма.
Загально пізнавальні цілі:
Конкретизовані навчальні цілі:
Обладнання: флеш – картки, роздатковий матеріал, відео презентація, телевізор, сигнальні картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітаю усіх. Сьогодні ви станете учасниками цікавої та захоплюючої, сповненої пригод та несподіванок подорожі сторінками кулінарної науки. Учасникам гри стануть в пригоді знання з теми «Іменник», кулінарні вміння та навички.
II. Повідомлення теми і мети уроку
Ото ж, тема нашого уроку «Кулінарне шоу «Майстер Шеф» Смачні рецепти з іменників».
Мета нашого уроку:
Навчальна: узагальнити знання учнів про іменник, його значення, граматичні ознаки.
Розвивальна: розвивати вміння знаходити іменник у тексті серед інших частин мови, використовувати в мовленні.
Виховна: виховувати інтерес до усної народної творчості, до української кухні.
Застосування знань: правильно харчуватися, складати меню, використовувати набуті знання у побуті.
Скажіть,
Вживання їжі є невід’ємною частиною нашого життя. Саме вона дає енергію та поживні речовини, які допомагають нам рости, розвиватися та успішно навчатися. Однак, попри те, що харчування для нас – це справа буденна, не варто забувати про загрози, які приховує необачне вживання їжі.
Усім нам варто частіше згадувати слова «Треба їсти для того, щоб жити, а не жити для того, щоб їсти» - Сократ.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
На сьогоднішньому уроці ми з вами підсумуємо вивчений матеріал про іменник. І в мене для вас є питання у формі смачного печива.
Харчування є невід’ємною частиною культури кожного народу. Так, наші предки завжди намагалися пояснити нащадкам, що їжу потрібно поважати, берегти і цінувати.
Прочитайте прислів’я і приказки про їжу, визначте іменники – назви страв, укажіть число іменників /речення на окремих листках/
Вправа «Народ скаже, як зав’яже»
Без їжі й віл не потягне.
Добра паска, як є ковбаска.
Де хліб-сіль-каша, там домівка наша.
Краще сухий хліб із водою, ніж паляниця з бідою.
Найсмачніший хліб од свого мозоля.
Млин меле водою, а чоловік живе їдою.
Риба – вода, ягода – трава, а хліб – усьому голова.
Бесіда «Смачна частинка культури»
Ми вже говорили, що їжа – це не лише джерело енергії, а й невід’ємна складова національної культури. Особливі страви є в кожного народу, який проживає на території України. А ще ми сьогодні ознайомимося з українськими народними стравами.
Українці завжди славилися працелюбством. Любили добре попрацювати, а потім смачно пообідати. Після хліба королем українського столу був і залишається борщ. У давнину його називали «варивом із зілля». Сьогодні лише в Україні налічується понад 30 рецептів варіння борщу. Не борщем єдиним славиться наша Україна. Пропоную переглянути відео.
Відео «Топ 5 найкорисніших страв»
От і сьогодні наші 3 групи працюватимуть з іменниками та змагатимуться у приготуванні найсмачніших страв.
Завдання «У світі професій». Знайти відповідники – фемінітиви до професій /флеш – картки/ - індивідуальне завдання.
СЛОВНИКОВА РОБОТА /робота із словами/
Слова - іменники
Овочеві культури
Коренеплоди |
Морква, буряк, пастернак, редиска, редька, ріпа |
Бульбоплоди |
Картопля, топінамбур |
Капустяні |
Капуста білоголова, червоноголова, брюссельська, савойська, пекінська, кольрабі, цвітна, броколі. |
Цибулеві |
Цибуля ріпчаста, шніт, шалот, часник |
Зелень |
Салат, шпинат, щавель |
Пряно - смакові |
Базилік, кріп, коріандр, м’ята, меліса, фенхель, хрін |
Десертні |
Артишок, ревінь, спаржа |
Гарбузові |
Гарбуз, кавун, диня, огірок, кабачок, патисон |
Томатні |
Помідор, баклажан, перець |
Зернобобові |
Горох, квасоля, біб, кукурудза |
Робота в групах
1 група – іменники І відміни
2 група – іменники ІІ відміни
Вибрати іменники, які стосуються певної відміни і скласти рецепти страв, використавши ці іменники.
3 група – дієтологи – страви розподілити, коли їх маємо вживати
Розподілити корисні і шкідливі страви. Визначити рід, відміну, вказати незмінювані іменники
Скласти дієтичне меню.
Самостійна робота.
Учні 1 групи
Доповнити речення. Позначити число іменників.
Для приготування цієї страви використовують борошно…
Учні 2 групи
Доповнити речення. Позначити рід іменників.
Я люблю вареники з картоплею, ... , ... .
Учні 3 групи
Списати речення, позначити відміна іменників.
Вареники змащують ..., .... .
Тісто для вареників замішували з пшеничного, гречаного, житнього борошна. Готували з начинкою із сиром, картоплею, капустою, квасолею, вишнями та іншими фруктами. Варили їх в окропі. Їли вареники зі сметаною, маслом, олією, смаженим салом з цибулею, зі шкварками.
Вправа «Пестливі слова на кухні»
Завдання. Утворити за допомогою суфіксів –ечок-, ичок-, -ичк-, -ечк-, -ц-, нові слова
Вареник, коржик, бублик, яйце
Сало, м’ясо
Суниця, чорниця, брусниця
Вправа «Борщ»
За малюнком скласти усно розповідь про приготування борщу, використовуючи іменники – картинки
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань.
Вправа «Подай сигнал»
Обладнання: сигнальні картки «однина», «множина».
Завдання: правильно визначити число іменників сигнальною карткою.
Матеріал для гри - набір слів: вергуни, галушки, гарбузова каша, деруни, душенина, зрази, лемішка, млинці, оладки, пампушки, куліш, мамалига, налісники, медівник.
Вручення мотиваційних карток
Ось і уроку кінець!
Хто працював, той молодець!
Всі дружні і активні були увесь час.
Хороші оцінки чекають на вас.
V. Домашнє завдання
1 група – записати рецепт приготування родинної страви.
2 група – записати назви страв, які готують у вашій родині