Відкритий урок на тему: "Абревіація як спосіб творення слів"

Про матеріал

На уроці діти дізнаються, що таке абревіатури, як їх утворювати, а головне – правильно написати. Навчаються визначати роди абревіатур, як їх розшифровувати і зашифровувати. Ознайолюються з абревіатурами на англйській мові, порівнюють з українськими.

Перегляд файлу

Тема: Творення складноскорочених слів. Правопис складноскорочених слів.

Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, презентація, картки.

Хід уроку

  1.               Організаційна частина.

Доброго ранку!

Ой, яка чудова,
Світла і багата
Українська мова,
Мова мами й тата!
Мова мами й тата,
діда і бабусі.
Знаю її добре,
ще краще навчуся.
Марійка Підгірянка

Діти, бажаю вам завжди мати мотивацію та сили до вивчення рідної мови., нехай вам це дається легко і цікаво. Сьогодні гарна погода, і настрій у вас, бачу, теж гарний. Перевірте готовність робочих місць. Налаштуйтеся на серйозну роботу. Нам сьогодні потрібно буде розглянути дуже цікаву тему, тож давайте визначимо ваш настрій за допомогою градусника від 0 до 12 градусів за шкалою Цельсія і до кінця уроку побачимо, як змінився ваш настрій. Позначте, будь ласка, цифрою на полях у зошиті ваш настрій.

Перевірка домашнього завдання.

Зараз ми швиденько перевіримо, як ви засвоїли попередню тему, дамо відповіді на наступні запитання.

“Мозковий штурм”

Що вивчає словотвір?

Які частини слова є значущими?

Слова, утворені від інших слів називаються?

Які способи творення слів ви знаєте?

Діти, темою попереднього уроку було написання складних слів разом і через дефіс. Вдома ви мали опрацювати впр. 123. Давайте перевіримо цю вправу. Поруч із вами лежать картки двох кольорів – зеленого і жовтого. Я буду називати слова цієї вправи, а ви піднімати відповідні картки. Якщо слово написане вами разом – картка має бути синьою, а якщо через дефіс – жовтою. Отже, починаємо.

 

Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Сьогодні ми підходимо до дуже цікавої теми, розглянемо ще один спосіб словотворення – абревіацію. Запишіть, будь ласка, в зошити число, класна робота і тема: «Абревіація як спосіб творення слів».

На уроці ми дізнаємось, що таке абревіатури, як їх утворювати, а головне – правильно написати.

Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Складноскорочені слова – це слова утворені складанням початкових частин слів, початкових звуків чи букв.

Складноскорочені слова (абревіатури), утворені з початкових літер власних і загальних назв, переважно пишуться великими літерами. Це офіційні назви країн: КНР, США; державних установ і організацій: АПН (Академія педагогічних наук), МВС; а також складноскорочені слова, утворені складанням основ:АЗС(Автозаправна станція).

Коли всередині скороченої назви є голосний звук, читаємо абревіатуру як звичайне слово: ЦУМ (читаємо як «цум»)Центральний універсальний магазин, ЧАЕС («чаес»). Якщо голосного всередині абревіатури немає, то потрібно вимовляти, називаючи кожну букву: МЗС («ем-зе-ес»), СБУ («ес-бе-у»). Із правил є винятки, наприклад ЗМІ (змі), США (сша)

Диктант-зашифрування. Запишіть абревіатури, що відповідають поданим тлумаченням. Правильно прочитайте їх.

Київський національний університет, Міністерство внутрішніх справ, нерозпізнаний літальний обʼєкт, Національний банк України, Чорнобильська атомна електростанція, Українська повстанська армія, Національний мультипредметний тест, Збройні сили України.

Тепер давайте перевіримо написане і спробуємо правильно зачитувати наші абревіатури, дотримуючись орфоепічних норм.

Діти, давайте подумаємо, яку з цих абревіатур у наш час ми використовуємо найчастіше? Чому? Правильно, наші ЗСУ стоять на захисті наших кордонів, нашої свободи і життя, кожного дня ми уславлюємо пам’ять про загиблих хвилиною мовчання і віримо у сили наших воїнів, чекаємо миру і повернення цих мужніх героїв додому.

Кодовий диктант

Діти, зараз ми виконаємо завдання «Кодовий диктант»
Накресліть табличку і поділіть її на дві колонки, перша буде під кодом 1ч, друга під кодом 2п.
До 1Ч відносимо слова, які утворені способом складання частин слова.

До 2П запишемо слова, утворені способом складання перших літер слів.

Міськрада, ЄС, держбюджет, ЗСУ, СБУ, спортзал, зарплата, автовокзал, НЛО, НМТ.
Діти, обміняйтесь зошитами і зробіть взаємоперевірку, увага на екран.

Молодці. Діти, а давайте поміркуємо, як ми будемо визначати рід абревіатур? Якщо ми повернемось до вивченого матеріалу, то ми з вами дійшли до висновку, що рід складних слів визначаємо за головним словом.

Наступним завданням буде відредагувати речення. Обгрунтувати свій вибір. За потреби скористайтеся довідкою.

ФК «Шахтар» виграла матч Ліги чемпіонів.
МКСК оголосила конкурс на одержання щорічних грантів.

ДОВІДКА. Футбольний клуб, Міністерство культури та стратегічних комунікацій.

Ви чудово впорались із завданням. Діти, а ви знаєте, що таке грант? Це кошти, які надаються людям для реалізації проектів розвитку. Останнє речення, яке ви редагували реалізоване на практиці. Міністерство культури та стратегічних комунікацій України (МКСК) дійсно оголосило конкурс призначений для діячів певних галузей.

Метою грантів є підтримка створення і реалізації творчих проектів. Цей конкурс надає унікальну можливість молодим талановитим українцям отримати допомогу для втілення своїх ідей, що сприятиме розвитку національної культури. Задумайтесь, можливо, саме ви, плідно попрацювавши, реалізуєте якусь свою мрію і отримаєте чудовий стартовий капітал для вкладень  у подальші мрії.

Фізкультхвилинка. Давайте трішки розімнемось, виконуючи завдання. На екрані ви будете бачити абревіатуру, я буду її розшифровувати. Якщо абревіатура чоловічого роду, ви присідаєте, якщо жіночого – піднімаєте руки.
ООН (Організація об’єднаних націй), МВФ (Міжнародний валютний фонд), МАН (Мала академія наук), ДПА(Державна підсумкова атестація), ПК (персональний комп’ютер), ТЮГ (Театр юного глядача), ТСН (Телевізійна служба новин), ПК (Палац культури)
Чудово, сідайте на місця. Діти, ви помітили, що у нас було дві однакових абревіатури? Але ж розшифровка їх була зовсім різна. Як в українській мови ми називаємо слова, що пишуться однаково, але мають зовсім різне значення?

Відповіді дітей.

Робота в парах. Зараз виконаємо роботу в парах, хто з ким сидить і обговорите, що означають подані на екрані англійські абревіатури. Спробуєте поєднати їх із картинками напроти.

OMG (Oh my God)
HBD (Happy Birthday)
USA (United States of America)
VIP (Very important person)

UNO (United Nations Organization)
Супер, а тепер давайте розшифруємо дані поняття і знайдемо, які англійські абревіатури в українській мові теж будуть абревіатурами.
ООН (організація об’єднаних націй). Що ж це за організація, діти? (Відповіді) Метою цієї організації є підтримання й зміцнення миру і міжнародної безпеки.

Ви молодці, а тепер увага на екран, уважно розгляньте дописи, прочитайте їх назви. Знайдіть та запишіть абревіатуру,  розшифруйте їх.  Спрогнозуйте, про що може йтися в новинах із зазначеними заголовками.

НУШ – що ж це таке? Нова українська школа – це видозмінена школа, у якій ви, діти зараз навчаєтесь, в якій приємно навчатись і вона не тільки дає знання, а і вчить їх використовувати в житті. Як ви думаєте, про що йдеться у цьому дописі? (Відповіді). Так, в освіті відбулись зміни, відповідно підручники повинні підпорядковуватись цим змінам, йти в ногу з часом. Саме тому, зараз ви маєте змогу користуватись новими підручниками.

photo_2024-10-10_20-34-44

АЕС – атомна електростанція. На вашу думку, який зміст укладено в поданому пості? Діти, жорстокий нападник-сусід росія кожного дня демонструє свою злу сутність, одним з таких проявів є маніпуляції стосовно Запорізької АЕС. Ми повинні бути готові до всього, тому давайте переглянем коротеньку інструкцію «Що робити в разі ядерного вибуху».

Відеоперегляд.

Як ви думаєте, які проблеми може становити для людства вибух на атомній електростанції? Адже, на превеликий жаль, у нашій країні вже є досвід такого лиха.

Ядерний вибух надзичайно небезпечний для здоров’я, наслідками можуть бути безліч хвороб, опіків та смертей, знищення споруд, надзвичайно поганих впливів на екологію та навколишнє середовище. Не лякайтесь діти, ми сподіваємось і віримо кожного дня, що мирні дні прийдуть якнайшвидше. Переходимо до наступного допису, що скажете стосовно нього?

(Відповіді) НЛО – невпізнаний летючий об’єкт, який завжди був загадкою для людей та дослідників. Суперечки людей стосовно цієї теми не вщухають, цікаво дізнатись, як воно насправді, і чи єдині живі створіння у галактиці ми з вами. До речі, в англійській мові НЛО теж позначають абревіатурою UFO (unidentified flying object).

Підсумок уроку. Рефлексія.

 «Незакінчене речення». Завершіть речення.

На сьогоднішньому занятті ми ....

Я зрозумів (-ла), що ....

Найбільш цікавим було ....

Потрібно попрацювати ще над ....

Самооцінювання.

За допомогою лайка оцініть свою роботу на сьогоднішньому уроці

Якщо ви відчуваєте, що працювали сьогодні на відмінно, поставте пальчик вгору

docx
Додано
2 листопада
Переглядів
115
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку