Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти і науки України
Полтавської обласної державної адміністрації
Полтавський професійний ліцей
Розробка відкритого уроку
на тему:
Підготувала
викладач
Яцько І.В.
Полтава, 2019
План відкритого уроку
Тема: «Технологія приготування пісочного та млинцевого тіста та виробів з них. Вимоги до якості».
Мета уроку:
• узагальнення і повторення знань з теми: «Технологія приготування пісочного та млинцевого тіста та виробів з них. Вимоги до якості»;
• розвиток в учнів алгоритмічного мислення; пізнавального інтересу, творчої активності; уміння висловлювати думки;
• виховувати стійкість, винахідливість, уміння працювати в колективі, повагу та любов до обраної професії «Кухар, кондитер».
Тип уроку: нестандартний урок узагальнення та систематизації вивченого матеріалу з використанням інтерактивних вправ та інформаційних технологій.
Матеріально-технічнезабезпечення: комп’ютер, мультимедійний проектор.
Навчально-методичне забезпечення: робочі зошити для виконання вправ «Вірю – не вірю», «Таємний інгредієнт», «Цифровий диктант», мультимедійна презентація, відео «Технологія приготування млинцевого тіста», «Технологія приготування пісочного тіста», «Технологія приготування тістечка «Кільце пісочне»»,«Технологія приготування печива «Листочок»», «Технологія приготування печива «Зірочка»», «Технологія приготування «Пиріг з млинчиків»», «Технологія приготування «Налисників»», «Технологія приготування «Пиріжків з млинчиків»».
Міжпредметні зв’язки: предмет «Організація виробництва і обслуговування» – теми: «Способи подачі кондитерських виробів», «Загальні правила підбору посуду для подачі кондитерських виробів», предмет «Санітарія та гігієна» – тема: «Санітарні вимоги до приготування кондитерських виробів», предмет «Устаткування підприємств харчування» – теми «Теплове устаткування. Жарові шафи», «Механічне обладнання: тістомісильна та збивальна машини».
План уроку
1. Організаційний момент.
2. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
• Вступне слово викладача.
• Налаштування учнів на роботу
3. Відтворення і узагальнення системи знань.
3.1. Вступне слово викладача.
3.2. Вправа «Вірю – не вірю».
3.3. Перегляд відео «Технологія приготування млинцевого тіста», «Технологія приготування пісочного тіста».
3.4. Рольова гра: участь учнів у передачі «Мастер-шеф. Кондитери» у ролі учасників телевізійного шоу з доповідями про технології приготування виробів та вимог якості до них та перегляд «Технологія приготування тістечка «Кільце пісочне»»,«Технологія приготування печива «Листочок»», «Технологія приготування печива «Зірочка»», «Технологія приготування «Пиріг з млинчиків»», «Технологія приготування «Налисників»», «Технологія приготування «Пиріжків з млинчиків»».
3.5. Вправа «Цифровий диктант».
3.6. Вправа «Таємний інгредієнт».
3.7. Експрес-опитування.
4. Підведення підсумків уроку.
5. Повідомлення домашнього завдання.
Хід уроку
1. Організаційний момент:
• привітання з учнями та перевірка їх присутності на уроці.
2. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
• Вступне слово викладача.
Викладач. (Слайд 1)Сьогодні у нас урок з теми «Технологія приготування пісочного та млинцевого тіста. Вимоги до якості.». У сучасному кондитерському виробництві існує безліч кондитерських виробів та способів їх оформлення, але, крокуючи в ногу з сучасними тенденціями, кондитери повинні бути всебічно розвинуті стосовно створення нової продукції, тому що цікава та людина, яка розвивається, а професія кондитера – це бездонне море, в якому велика кількість течій та спрямувань. У закладах ресторанного господарства великим попитом користуються ті кондитери, які мають розвинену уяву стосовно приготування виробів, оформлення та презентації, тому вам знадобляться ті знання у майбутньому, які ви одержите сьогодні на уроці.
• Налаштування учнів на роботу.
Викладач. Давайте налаштуємося на плідну працю. Спочатку ми перевіремо ваші знання під час опитування, потім потренуємо мозок — порозв'язуємо задачі, і пригадаємо технології приготування пісочного та млинцевого тіста.
3. Відтворення і узагальнення системи знань.
Вступне слово викладача. (Слайд 2).У сучасних умовах поряд із забезпеченням високої якості кондитерських виробів висувається нагальна необхідність у розширенні й поновленні їх асортименту.Шукаючи нові смакові властивості виробів, крім впровадження нових оригінальних рецептів, можна застосовувати різні поєднання вже існуючих напівфабрикатів і сировини.
В умовах сучасного виробництва кондитер повинен володіти певними знаннями і необхідними практичними навичками. А зараз ми поговоримо про технологію приготування млинцевого та пісочного тіста.
Технологія приготування млинцевого тіста.
(Слайд 3) Тісто готують у збивальних машинах або вручну. В бачок збивальної машини закладають цукор, сіль, яйця і збивають на великих обертах, доки не утвориться однорідна маса. Потім додають 50 % молока, перемішують, швидко, але поступово, всипають просіяне борошно і продовжують збивати на великих обертах, доки не утвориться тісто консистенції густої сметани. Не можна всипати борошно надто швидко і залишати його не розмішаним навіть на
короткий час, оскільки в тісті утворюються грудочки, яких потім важко позбутися. У густе тісто вливають решту (50 %) молока і збивають на повільній швидкості машини, щоб тісто не розбризкувалося. Збивають протягом 2—3 хв., доки не утвориться тісто сметаноподібної консистенції. Якщо в тісті утворилися грудочки, його необхідно процідити і повторно збити.(Слайд 4).
Технологія приготування пісочного тіста.
(Слайд 5)Борошно просівають на стіл у вигляді гірки. У центрі гірки роблять заглиблення, викладають в нього розтертий з цукром жир, вливають яєчну суміш і швидко замішують тісто, починаючи з основи гірки.
Пісочне тісто розкачують шаром потрібної товщини (від 3 до 10 мм) за допомогою металевих чи дерев'яних качалок на столах, ледь посипаних борошном. Випікати пісочне тісто можна цілим пластом або попередньо сформованим у вигляді заготовок для печива і тістечок різноманітної форми.
Для випікання цілим пластом тісто розважують на шматки відповідної маси, формують з них прямокутники і розкачують шаром завтовшки 10 мм за розмірами кондитерського листа. Пласт повинен мати однакову товщину по всій площі, оскільки під час випікання тонкі місця будуть швидше пропікатися і коліруватися. Розкачаний шар тіста акуратно намотують на качалку і переносять на сухий кондитерський лист, краї вирівнюють. Випікають напівфабрикат при температурі 230—240°С протягом 10—15 хв. Готовий напівфабрикат має світло-коричневий колір з золотистим відтінком. Для випікання пісочного печива чи заготовок для тістечок тісто розкачують шаром потрібної товщини і за допомогою металевих виїмок відсаджують заготовки різної форми (кільця, зірочки, півмісяці, листочки тощо). Заготовки викладають на сухі кондитерські листи на відстані 2—3 см одну від одної і випікають при температурі 230—240°С. Якщо заготовки викласти щільно, то внаслідок теплового розширення під час випікання вони злипнуться і деформуються. Під час формування виробів необхідно намагатися, щоб утворювалося якомога менше обрізків. При додаванні обрізків у тісто погіршується якість готових виробів, вони стають грубими, затяжними.
У сучасних умовах поряд із забезпеченням високої якості кондитерських виробів висувається нагальна необхідність у розширенні й поновленні їх асортименту. (Слайд 6)
Розпочнемо роботу із виконання вправи.
(Слайд 7)Отже виконуємо першу вправу «Вірю – не вірю», перед вами на партах знаходяться робочі зошити, відкриваємо першу сторінку, потрібно письмово написати «так» чи «ні» на поставлене запитання.(Слайд 8)
Викладач. А зараз проведемо ток шоу «Мастер - шеф. Кондитер» Заздалегідь учасники приготували вироби з пісочного та млинцевого тіста, зараз вони повинні презентувати свої страви, розказавши технологію приготування та вимоги до якості.
Заслухаємо презентацію учасника та його виробу: «Тістечко «Кільце пісочне»».(Слайд 10)
Тістечко у формі кільця з фігурними краями, поверхня обсипана подрібненими горіхами. Пісочне тісто розкачують шаром завтовшки 6—7 мм. Спеціальною круглою виїмкою з фігурними краями і трубочкою по центру штампують заготовки у формі кільця. Заготовки викладають на сухі чисті кондитерські листи, поверхню заготовок змащують яйцем, посипають подрібненими горіхами і випікають при температурі 230—240°С.(Слайд 11)
Викладач. Заслухаймо презентацію печива «Листочок».(Слайд 12)
Печиво «Листочок». Пісочне тісто розкачують шаром завтовшки 7—8 мм, змащують яйцем і спеціальною виїмкою штампують заготовки овальної форми із загостреним кінцем, що нагадують форму листочка.
Заготовки викладають на сухий кондитерський лист і кінчиком ножа наносять контури жилок «листочка». Випікають при температурі 230—240°С протягом 8—10 хв.
Вимоги до якості: печиво має форму листочка, не деформоване, краї рівні, поверхня рельєфна; колір світло-коричневий із золотистим відтінком; консистенція крихка; смак приємний, солодкий, без сторонніх присмаків.(Слайд 13)
Викладач. Заслухаймо презентацію печива «Зірочка».(Слайд 14)
Печиво «Зірочка». Готове десертне тісто за допомогою кондитерського мішка з круглим зубчастим наконечником (діаметр отвору 1,5 см) відсаджують на сухий кондитерський лист у вигляді зірочок. По центру кожного печива кладуть шматочок цукату або родзинку (родзинки попередньо замочують у літній воді на 15 хв. і ретельно промивають). Випікають при температурі 220—230°С протягом 10—12 хв.
Вимоги до якості: форма зірочки; поверхня рельєфна, по центру акуратно викладені шматочок цукату чи родзинка; колір світло-жовтий з золотистим відтінком; консистенція крихка; смак солодкий.(Слайд 15)
Викладач. Заслухаймо презентацію наступного учасника та його виробу: «Пиріг з млинчиків». (Слайд 16)
«Пиріг з млинчиків». Круглу форму з високими бортами діаметром 24—26 см змащують маргарином. Дно і борти форми (з внутрішньої сторони) вистеляють млинчиками, на них рівномірно викладають м'ясну начинку, зверху на неї — знову млинчики, і так 5—6 шарів. Верхні млинчики змащують маргарином. Сформований виріб запікають у духовій шафі при 220—230°С протягом 7—10 хв. Готовий пиріг нарізають на порції масою 160 г і подають гарячим з вершковим маслом.
Пиріг можна готувати із різноманітними начинками.
Вимоги до якості: пиріг круглої форми; поверхня зарум'янена, на розрізі видно 5—6 шарів м'ясної начинки, що перекладені млинчиками; консистенція начинки соковита, млинчиків — м'яка, еластична. (Слайд 17)
Викладач. Заслухаємо презентацію наступного учасника з його виробом: «Налисники».(Слайд 18)
«Налисники». На пропечену поверхню млинчика викладають начинку і загортають, надаючи відповідної форми: з м'ясною і сирною начинкою — прямокутної, з повидлом — рулетика, з яблучною начинкою — трикутної.
Сформовані налисники обсмажують з обох сторін до утворення рум'яної поверхні та ставлять у духову шафу на 5—6 хв. Подають гарячими з вершковим маслом.
Вимоги до якості: налисники відповідної форми; поверхня рівномірно зарум'янена, не підгоріла, золотистого кольору; консистенція еластична; начинка — соковита.(Слайд 19)
Викладач. (Слайд 20)Заслухаймо презентацію страви «Пиріжки з млинчиків».
Пиріжки з млинчиків. На випечену сторону млинчика викладають начинку і загортають у вигляді пиріжка, надаючи йому прямокутної форми. Сформовані пиріжки змочують у яйцях, панірують у сухарях і смажать у фритюрі.
Найчастіше пиріжки готують з несолодкими начинками, наприклад, м'ясною, ліверною, грибною, рибною тощо.
Вимоги до якості: форма прямокутна; поверхня рівномірно зарум'янена, золотистого кольору; консистенція еластична, начинки — соковита.(Слайд 21)
Викладач. (Слайд 22)Виконаємо вправу «Цифровий диктант». Завдання: я зачитую характеристику кулінарного поняття, а ви повинні відгадати та записати у цифровому еквіваленті відповідь на запитання у робочий зошит .
Правильність написання я перевірю зібравши зошити.
Викладач. (Слайд 23)Наступна вправа «Таємничий інгредієнт». Завдання: я зачитую товарознавчу характеристику сировини, а ви повинні відгадати його і піднявши руку озвучити .
V. Узагальнення вивченого матеріалу. (Слайд 24)
• Експрес-опитування.
VI. Підведення підсумків уроку.
VII. Повідомлення домашнього завдання.
Вивчити матеріал на сторінках 167-170, 173-182 підручник Зайцева Г.Т.Технологія виготовлення борошняних кондитерських виробів : Підруч. для проф.-техн. навч. закладів. — К. : Вікторія, 2002. - 400 с..