Укрок з предмету « Живопис» 4 клас.
Розділ: «Живопис»
Тема уроку: « Тональне рішення у живописі в техніці гризайль»
Тип уроку: Практично-комбінований.
Методі уроку : Пояснювальна – наглядні, практичні.
Мета уроку:
•Навчальна:
Навчити бачити тональну різницю обраного кольору. Навчити повітряної перспективи композиції за допомогою тонального рішення. Навчити виділяти головні елементи за допомогою тільки тону.
Розвиваюча : Розвити вміння тонального відчуття.
Виховна : Виховати естетичне сприйняття відповідної техніки живопису.
План уроку:
Встановлення цілей і задач.
Експрасс- виставка.
Самоаналіз учнів( які були труднощі)
Хід уроку:
1. Організаційний момент.
Привітання .
Організація уваги.
Наявність всіх необхідних матеріалів до уроку.
2. Темою нашого уроку сьогодні є: «Тональне рішення у живописі в техніці гризайль»
Гризайль –це вид живопису, виконуваної тоновими градаціями одного кольору, найчастіше сепії або сірого, а також техніка створення намальованих барельєфів та інших архітектурних або скульптурних елементів. У гризайлі враховується тільки тон предмета, а колір не має значення.
Техніка гризайли - це малюнок зроблений пензлем в два кольори, найчастіше чорно-білий або коричнево-білий.У нашому навчальному процесі заняття гризайлью переслідують декілька завдань.
Перша - ліплення форми плямою, коли не використовуються лінії, як в техніці рисунка олівцем.
До завдань гризайли входить і зв'язок тони з конструкцією форми. Для ліплення форми плямою треба вже в достатній мірі розуміти, як будується конструкція предмета, щоб покласти мазок на правильне місце.
У техніці гризайли зручно розбирати форму на фронтальні, бічні, верхні і підрізання поверхні. На заняттях я вважаю за краще робити гризайль темперою, олією або акрилом. Але не аквареллю. У всякому разі, перші кроки. Щільні, покриваність фарби дають можливість виправлень і, що більш важливо - можливість поступової деталізації форми.
Завдання два - яке ми ставимо в роботі гризайлью - тон. Тут ми вчимося вибудовувати тональний масштаб використовуючи тональну шкалу.
Гризайль дає можливість створити фіксовану тональну шкалу, використовуючи для цього заготовлені відтінку. Ми вчимося створювати тональну шкалу з 5-7-9 тонів. І в кілька етапів розбираємо, яким чином будується тональний зображення.
Крім того, гризайль - це хороший спосіб розібратися з тоном в живопису, коли ми працюємо пензлем і фарбою, але без кольору, переводимо форму на пляму, що, власне, і є живописною мовою. Гризайль часто приймають за живопис, проте - це малюнок, але виконаний живописними засобами. Практика гризайли дає можливість більш осмислено підійти до мальовничої роботі, застосувавши в ній все, що ми знаємо про роботу з тоном і додавши до цього колір.
Тональний масштаб - Передача світла, тіні, півтонів пропорційна тому, що ми спостерігаємо в натурі. Створення тонального масштабу необхідно тому художні засоби для передачі натури (папір, полотно, олівець, вугілля, фарби та ін.) мають значно менший діапазон темного і світлого, ніж сама натура.
Тон - світлосила, яка залежить від освітлення, власною забарвлення предметів, ступеня їх віддаленості від спостерігача.
3. Як ми вже звами знаємо , що гризайль це вид живопису виконаний тоновими градаціями одного кольору. Ця техніка застосовується у різних жанрах живопису. І кожен з цих жанрів підпорядковується стійким законам тіньових градацій . Пригадаємо з чого починається робота над створенням пейзажу за допомогою цієї техніки. Насамперед це пошук натхнення( яке виражається в сплеску емоційноїенргетики від предмету ,події, чи оточуючого соредовища). Цю емоцію ви і переносите на папір , і чим яскравіша та потужна ваша емоція, тим більше енергеточного посилу несе ваше творіння. Правильно підібраний змість композиції , а саме
силуети
активність тону
деталізація чи її відсутність
динаміка чи статика
контраст форм та фактур
Зміст наповнення композиції цілком і повністю залежить від емоції яка вас надихає.
3. Сьогодні ми зосередимо свою увагу на тіньових-градаціях .Ви вже знаєте що спираючись на закони перспективи та закони світла й тіні ми звами створюємо об’ємну та багатопланову композицію. Почнемо з того відберемо собі фото пейзажу керуючись емоційним потягом.
У вас може виникнути питання – як можна створити повноцінну , обємну та гармонійну композицію одним кольором. Саме цьому ми зараз навчимось.
Спочатку ми виконаємо розбір двох планового пейзажу. Роботу виконаємо на А3 – два пейзажа ( одна лінія гір на другому плані та дерева на першому)
Тепер виконаємо пейзаж з більшою кількістю планів ( Дві лінії гір на другому та третьому плані , дерева на першому плані.
4.Добре наш час з вами закінчується . Прошу вас викласти свої роботи для експресс-виставки. Подивимось уважно на свої роботи та оцінимо свої зусилля та зусилля однокласників . Ви дуже гарно впорались із завданням яке було поставлене перед вами . Сьогодні ви здобули поняття тіньового розбору який використовується не тільки в гризайлі , а і в інших видах образотворчого мистецтва. Я вдячна вам за співпрацю. Наш урок завершено. Допобачення.