Відкритий урок на тему : "Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості"

Розробка відкритого уроку з хімії у 7 класі. Урок розроблено до підручника Хімія 7 клас, автори: Попель Павло і Крикля Людмила.

Урок 37

Тема. Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості.

Мета: сформувати поняття про воду як найважливіший природний оксид, ознайомити з фізичними властивостями води, обговорити поширення води в природі; розвивати пізнавальний інтерес та критичне мислення; виховувати дбайливе ставлення до водних ресурсів Землі.

Обладнання та реактиви: кулестержнева модель молекули води, підручник,  зошит, картки із завданнями, пластелин.

Базові поняття і терміни: агрегатний стан, оксиди, кругообіг води.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Антуан де Сент-Екзюпері

Хід уроку

І. Організаційний момент (2 хв.)

Добрий день!  Як говорив французький письменник та філософ епохи Відродження Мішель де Монтень: «Найкращим доказом мудрості є безперервно хороший настрій». Я бажаю нам, щоб гарний настрій та мудрість не залишали нас протягом сьогоднішнього уроку, адже мова піде про ЖИТТЯ.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Стадія виклику. (10 хв.)

Учитель. «Чорний ящик» (4 хв.)

Ми сьогодні будемо говорити про речовину, що знаходиться у таємничому ящику, а вам треба відгадати її.

На дошці є підказка

У Періодичній системі знайдіть елементи з відповідними відносними атомними масами. Запишіть перші літери назв цих елементів і отримаєте назву речовини, яку будемо вивчати на уроці.

Так ця речовина – ВОДА. Демонстрація води у трьох агрегатних станах.

1. Яку просту речовину ми вивчили на попередніх уроках? (Кисень) .
  2. А які речовини утворюються при взаємодії кисню з простими та складними речовинами? (Оксиди).
  3. Дайте визначення оксидів. (Оксиди – це складні речовини, які складаються з двох хімічних елементів, один з яких Оксиген з валентністю ІІ).
  4. Який оксид найпоширеніший на Землі? (Вода).

Тож тема нашого сьогоднішнього уроку «Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості» (Записується тема уроку у зошитах)

-         Давайте згадаємо, що ми вже знаємо про воду «Павучок» .(учні називають, що вони знають про воду тільки одним реченням).  ( 3 хв.)

А чи все ми з вами знаємо про воду? (відповіді учнів, підвести до того що з точки зору хімії – не знають про будову молекули води)

Так ми ще не все знаємо про воду. Недаремно французький письменник А. де Сент-Екзюпері у своєму романі «Планета людей» писав про воду так: «Вода! Ти не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не знаючи, що ти таке.» І тому на сьогоднішньому уроці ви познайомитися з водою як з хімічною речовиною. А план нашого уроку такий:

План

2. Фізичні властивості води
  3. Поширеність у природі.

ІІІ. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу. Стадія осмислення. (20 хв.)

Учитель.

Оскільки вода за хімічною природою — оксид, то вона складається з двох елементів Гідрогену й Оксигену. Запишіть, будь ласка Гідроген і Оксиген поруч один з одним.

Н О

1.​ Якісний та кількісний склад молекули води

а) Насамперед слід сказати, що кла​сичну формулу води Н20 уста​новили в 1805 р. учені Гей-Люссак і А. Гумбольдт.

б) Пізніше воду розклали на во​день і кисень і встановили співвідно​шення Гідрогену й Оксигену масові (1 : 8) і об’ємні (2:1).

2О = 2Н2+ О2

в) Урешті-решт, ви самі можете відчути себе вченими й вивести й довести формулу води, адже вам уже відоме поняття «валент​ність». (Учні дають визначення поняття «ва​лентність» - це здатність атома сполучатися з певною кількістю таких самих або інших атомів, називають валентності Гідрогену й Оксигену.)

І        ІІ

Н2О

Запишіть у зошит: Н20. (Учень виво​дить формулу біля дошки.)

Молекулярна формула води – Н2О                                                                                                                          - Хімічна назва – гідроген оксид                                                                                                                     - Кількісний склад молекули – 3 атоми                                                                                                             - Якісний склад молекули – Н і О.

- Які обчислення можна виконати за хімічною формулою?

Відносна молекулярна маса: Мr (Н2О) = 18

• Масові частки елементів:  W = nAr/Mr

W(H) = , або 11,1%

W(О) = , або 88,9%

2. Структура молекули води

(Демонстрація кулестержневої мо​делі води)

Вода – це молекулярна речовина. Молекула води має кутову форму. Запишіть у зошит графічну формулу води:

На малюнку зображено моделі молекули води – кулестержневу і масштабну. У кожній моделі атоми представлено кульками. Масштабна модель відрізняється тим, що в ній дотримано співвідношення розмірів атомів і молекули. Хочу звернути вашу увагу, що кут між атомами Гідрогену у молекулі води становить 105о.

Давайте разом спробуємо виготовити кулестержневу  модель води. Вам потрібно надати пластиліну форму кульки і з’єднати  відповідні кульки – атоми за допомою зубочисток. Пам’ятайте, що кут між атомами Гідрогену у молекулі води становить 105о. Саме така будова зумовлює властивості води.

1. Фізичні властивості води

Давайте згадаємо, за якими озна​ками ми оцінюємо фізичні власти​вості.

( агрегатний стан, ко​лір, смак, запах, температура кипіння, температура замерзання, густи​на тощо.)

Які ж фізичні властивості має вода?

Прийом «Читання з маркуванням» (5 хв.)

(Робота з підручником «Фізичні властивості»: учні отримують завдання та записують у бланках, потім зачитують результати)

Завдання. Користуючись підручником с.167 впишіть характеристики, які відображають фізичні властивості води:

1.               Температура кипіння

100оС (за тиску 760 мм.рт.ст.)

1.               Густина

1 г/см3 ( за температури +4 °С)

1.               Теплопровідність

Мала

1.               Колір

Безбарвна

1.               Запах

Немає

1.               Смак

Немає

1.               Електропровідність

Не проводить

1.               Агрегатні стани води

Твердий(лід), рідкий (вода), газоподібний (водяна пара)

9.       Густина льоду при t нижче 0оС

0,917г/см3

Чиста вода не проводить електричного струму, але звичайна вода з під крана або мінеральна вода,  добре проводить електричний струм, тому що містить розчинені солі.

Найбільшу густину вода має при температурі +4 °С, при нижчій    температурі вода розширюється. Густина льоду становить 0,917г/см3, тобто лід                трохи легший за воду. (Інші речовини у твердому стані мають більшу густину, ніж у рідкому). Між молекулами води у льоді існують порожнини. Під час танення вони зникають, і речовина «ущільнюється».

Завдяки тому, що лід не тоне, водойми не промерзають до дна. Це рятує рибу, інших мешканців річок і озер від загибелі.

На перший погляд, нічого особли​вого в цих властивостях немає, вони звичні для нас. Але така звичайна речовина – дуже важлива для нашого життя. (повернення до епіграфа уроку)

Японськими вченими було встановлено, що завдяки такій будові, ВОДА може мати дивовижні властивості. До вашої уваги пропоную подивитись відеоролик. Виявляється, вода має пам'ять. Так вчені зробили дослід. Розлили воду у кілька пробірок, промовили воді різні слова. Пізніше, розглянувши будову води з кожної пробірки під мікроскопом, виявили, що на воду можна впливати словами. Але лише з добрими словами вона зберігає життєво важливі властивості (відео).

Ось такі таємні властивості є виявляється у води, яку ми з вами вважали простою та вивченою.

1. Поширеність у природі.

Вода – одна із найпоширенішх речовин на нашій планеті.

-         вода вкриває понад 2/3 поверхні Землі

-         приблизно 97 % усієї води знаходиться в морях і океанах.

-         прісної води менше 3 %,  майже вся вона сконцентрована у снігах і льодах Антарктиди, Арктики, територіях із «вічною мерзлотою».

-         річки, озера, ставки містять лише 0,03 % води, наявної на планеті. Саме цю воду (здебільшого після очищення) людина використовує для своїх потреб.

-         Вода в незначній кількості міститься в атмосфері, причому у трьох агрегатних станах. Водяна пара зумовлює вологість повітря; із маленьких краплинок води, сніжинок, часточок льоду утворюються хмари, тумани, атмосферні опади. Вода є також у літосфері – у «вільному» стані (підземні води) і в «хімічно зв’язаному» ( її молекули входять до складу різних мінералів).

-         Постійний обмін вологою між гідросферою, атмосферою і земною поверхнею, що складається з процесів випаровування, пересування водяної пари в атмосфері, його конденсації в атмосфері, випадання опадів і стоку, отримав назву кругообігу води в природі.

-         Чистої води в природі не існує. Контактуючи з повітрям, вода розчиняє невеликі кількості його компонентів – кисню, азоту, вуглекислого газу. У ній містяться ще й часточки пилу, інші розчинні та нерозчинні домішки.

-         Природну воду з хімічної точки зору не можна назвати чистою, тому що вона містить розчинені речовини, переважно різні солі. Саме тому вода, взята із різних колодязів, має різний смак, морська вода солона.

-         Воду, в 1 л якої міститься понад 1 г розчинених солей, називають мінеральною. Склад мінеральних вод різноманітний, багато з них мають лікувальні властивості, («Миргородська», «Моршинська», «Нафтуся», Березівська»). Мінеральні води завдяки спе­цифічному хімічному складу не можна пити необмежено, а тільки в певних кількостях, необхідних для лікування.

-         Відносно чистою хіміки називають дистильовану воду, але вона є шкідливою для організму, оскільки позбавлена корисних солей, вимиває з клітин шлунка й кишечника солі, які містить клітинний сік, що викликає різноманітні захворювання.

-         Вода — джерело життя на Землі. Саме у воді зародилося колись і зароджується сьогодні життя. Оскільки саме у воді 9 місяців перебуває плід дитини перш ніж народитися.

-         Вода має велике значення для життя рослин, тварин і людей. Без неї неможливе існування живих організмів. У всякому організмі вода є середовищем, у якому відбуваються хімічні процеси, що забезпечують життєдіяльність організму, і сама вода бере участь у багатьох біохімічних реакціях. Відомо, що у живих організмах від 50 до 99 % води. В організмі дорослої людини її приблизно 65 % за масою, медузи на 99%

-         продукти харчування та рослини містять значні кількості води, наприклад: кавун – 96%,  огірки – 95%, помідори – 90%, буряк – 88 %, картопля – 75 %, м’ясо – 75 %, яйце – 73 %, деревина – 45 % .

ІV. Узагальнення і систематизація знань (5 хв.)

На уроці ми  дізналися про  будову  молекули води, з’ясували  якісний та кількісний склад молекули води, фізичні властивості та поширеність у природі. Бачимо, що вода невід’ємна  складова кожного із нас. Без води не існує життя. А наше завдання ощадливо використовувати воду і не забруднювати її.

Учитель. А тепер проведемо вправу, яка допоможе перевірити, наскільки до­бре ви засвоїли те, що ми вивчали на сьогоднішньому уроці.

Вправа «Так» чи «Ні»

1.Вода — це проста речовина? (Ні)

2.Молекула води складається з двох атомів Оксигену й одного атома Гідрогену? (Ні)

3.Вода — найпоширеніша речовина на планеті й займає площу понад 2/3 поверхні Землі? (Так)

4. Крига плаває на воді? (Так)

5. Чи корисно пити хімічно чисту (дистильовану) воду? (Ні)

6. Густина води найбільша за температури 0 °С? (Ні, за температури +4 °С)

7. Вода повільно остигає й повіль­но нагрівається? ( Так)

8. Атоми Гідрогену розміщені у молекулі води під кутом 90°? (Ні,105°)

9. Вода має формулу Н2О ?(Так)

10. Вода розширюється при замерзанні? (Так)

VII. Підсумок уроку. (5 хв.)

Оцінюємо роботу учнів на уроці.

Підрахунок балу, отриманого за урок у «Листку оцінювання».

VIII. Домашнє завдання. (2 хв.)

-         Опрацювачи параграф 27.

-         Виконати завдання 199 на с. 169.

Завдання. Користуючись підручником впишіть характеристики, які відображають фізичні властивості води:

9. Густина льоду при t нижче 0оС

Завдання. Користуючись підручником і довідником впишіть характеристики, які відображають фізичні властивості води:

Антуан де Сент-Екзюпері

План

2. Фізичні властивості води
  3. Поширеність у природі.

C:\Users\Назар\Desktop\pict_4.jpg