РОЗВИТОК гармонІчНого слухУ на уроЦІ сольфеджІо
Відкритий урок с учнями 6 класу
1. Вступне слово
Тема уроку «Розвиток гармонічного слуху на уроці сольфеджіо».
Гармонічний слух – це прояв ладового відчуття, яке виражається в усвідомленні взаємодії цілих співзвуч і акордів. Інакше кажучи, здатність сприймати декілька звуків як єдине ціле. Основну роль в цьому сприйнятті відіграють емоційні відчуття, забарвлення акорду, його роль в ладу і в музичному творі в цілому. В цьому питанні необхідно звертати увагу учнів на такі поняття логіки розгортання музичного матеріалу, як напруга і розслаблення, кульмінація, заключення, затихання. Тобто, з початку явище повинно бути почуте, відчутне, а потім теоретично обдумане. Одне з завдань педагога – виховати спрямованість уваги на ті чи інші сторони багатоголосся, навчити розуміти гармонію. Безсумнівно, що для повноцінного розуміння гармонічних явищ необхідні теоретичні знання, так як завдяки їм усвідомлюються слухові враження. Для розвитку гармонічного слуху і навичок його сприйняття на сольфеджіо використовуються різноманітні форми роботи: спів гармонічних послідовностей і дво- триголосних прикладів, слуховий аналіз в ладу, гармонічний і основи цілісного аналізу музичного тексту, пудбур на слух. Також можна додати такі форми роботи, які передбачають творчу фантазію, талант і підвищений інтерес до музичного мистецтва – це композиція і імпровізація. Слід відмітити, що останні два види і підбір на слух можливі лише за ініціативи учня, його кропіткої домашньої роботи і направляючої ролі викладача в індивідуальному підході. Також результат подвоюється при аналогічних заняттях на уроках з фаху (це питання міжпредметних зв’язків). На даному уроці буде зроблений акцент на конкретному способі засвоєння великої кількості слухового і теоретичного матеріалу за допомогою вивчення найбільш рзповсюджених гармонічних зворотів, які складаються з 3-4-х акордів. Вони, як правило, пов’язані інтонаційно в кожному голосі і ладовими тяжіннями. Слід відмітити, що ці звороти не придумані з навчальною метою, а виокремлені з більш, ніж трьохсотрічної практики європейської музичної культуры.
2. Тема урока: Гармонічні звороти в мажорному ладу та їх виразні особливості в музичних творах.
3. Тип уроку: Урок комплексного застосування знань і навичок.
4. Мета уроку: Закріплення у практичних вправах теоретичних знань, інтонаційних і слухових навичок.
5. Завданя:
Освітні:
• оволодіти навичками багатоголосного співу;
• використовувати різноманітні форми роботи з гармоніями;
• застосовувати отримані знання в незнаймому матеріалі.
Розвиваючі:
• намагатися досягнути усвідомленого і точного інтонування;
• розширяти слухові уявлення про гармонічні звороти, вміння їх аналізувати;
• використовувати елементи аналізу музичних творів на уроках сольфеджіо.
Виховні:
• підвищити у учнів інтерес до предмету сольфеджіо шляхом застосування різних форм музичної діяльності;
• виховувати інтерес і емоційний відгук на гармонічні особливості музичних творів;
• підтримувати стремління до самостійної роботи з гармонічними послідовностями, творчу фантазію.
6. Методи: частково-пошуковий.
7. Обладнання: комп’ютер, відеопроектор, екран.
8. План уроку:
1. Ввідний розділ – 1 хв.
2. Розспівування в тональності Сі мажор – 3 хв.
3. Усне опитування та інтонаційні вправи на тему акорди – 4 хв.
4. Слуховий аналіз гармонічних зворотів – 7 хв.
5. Перевірка домашнього завдання – 10 хв.
6. Знайомство с новим акордом – 8 хв.
7. Гармонічний аналіз музичного твору – 7 хв.
8. Підбір на слух – 3 хв.
9. Заключна частина – 2 хв.
3. Опис уроку
1.Доброго дня, діти! Тема нашого уроку «Гармонічні звороти в мажорному ладу і їх виразні особливості в музичних творах». Ви вже знайомі з багатьма акордами, які утворюють гармонічну основу будь-якого музичного твору. А з багатьма вам ще треба буде познайомитись. В музиці мелодія і гармонія складаються в фактуру, тобто спосіб викладення музичного матеріалу. Він буває поліфонічним, коли всі голоси рівноправні, і акорди ховаються між ними; акордовим, коли мелодія і акорди єдині, утворюють щільну музичну тканину; і гомофонно-гармонічним – в ньому мелодія і акорди ніби роз’єднані, навіть зорово в нотах ми бачимо це розділення між правою і лівою рукою, але складають єдине ціле.
2. Сьогодні ми будемо слухати, співати і аналізувати гармонічні звороти в тональності Сі мажор. Давайте згадаємо, скільки знаків в цій тональності? Які два види мажору ви знаєте? Співаємо гаму Сі мажор натурального і гармонічного виду; тепер разділимося на два голоси і виконаємо натуральний вид в розхідному русі і в терцію.
3. Дайте відповідь на наступні запитання:
- Які ступені є головними в ладу? Як вони називаються?
- Які акорди утворюються від них? Як називаються їх обернення?
- Як називається акорд, який складається з 4-х звуків? Від якого ступеня він звучить? Назвіть його обернення.
- Назвіть звуки всіх цих акордів в Сі мажорі, тепер заспівайте їх, завершуючи тонічним трезвуком. Те, що ви заспівали, називається повним гармонічним зворотом, тому що він включає всі головні гармонічні функції ладу.
4. А які гармонічні звороти ви ще знаєте? Візьміть олівці і відкрийте зошити. Наступним завданням буде Визначення на слух гармонічних зворотів, які складаються з 3-4-5-ти акордів. Постарайтесь з першого програвання відмітити римськими цифрами рух басу, потум визначити гармонії, потім вид акорду.
Т53-Т6-S53-D53-T53
T6-S53-D2-T6
T53-S6-K64-D7-T3,
T53-VI53-K64-D7-T3
T53-S64-s64-T53
5. У вас було домашнє завдання: в Сі мажорі записати нотами акордову послідовність і співати її мелодично і по голосам.
Т53 D64 T6 S53 T64 D53 D2 T6 Т53 S64 S64 гарм. Т53
Давайте назвемо, з яких акордів вона складається, які гармонічні звороти вони утворюють. Як ви думаєте, які акорди являються кульмінацією, а які, на ваш слух, звучать найбільш виразно? Скажіть, який малюнок басової лінії цього ланцюжка? Один з принципів класичної гармонії говорить про те, що голосоведіння басових звуків повинно бути якомога більш плавним, без різких стрибків.
Спів послідовності по схемі: разом басову партію, мелодично кожен акорд; розділитись на 3-4 голоси і співати кожну партію окремо – з’єднати спочатку в мелодичному вигляді, потім в гармонічному, досягаючи кінцевого чистого звучання.
6. Тепер послухайте цей ланцюжок у виконанні на фортепіано і визначіть, в якому з зворотів я зробила зміни. Тепер послухайте лише цей уривок і скажіть, як змінився бас. Послухайте новий акорд і назвіть його виразні властивості. Це малий ввідний септакорд. Його слід визначати по характерному забарвленню і по ввідному тону в басу. Увібравши в себе всі нестійкі ступені ладу, цей акорд звучить дуже напружено і повинен неодмінно розв’язатися в тоніку. В музичній практиці дуже часто використовується розв’язання MVII7 через D65, який також звучить від VII ступеня і відрізняється лише одним звуком (замість VI – V), а потім вже відбувається повернення до устою. Такий плавний перехід утворює гарну інтонацію великої секунди на інших витриманих звуках акордів. Давайте заспіваємо цей зворот мелодично, потім окремо бас і верхній голос.
T53 MVII7 D65 T53
7. Тепер подивіться уважно на наступний уривок. Я пропоную вам його проаналізувати і визначити, які гармонічні звороти тут зустрічаються.
8. На одному з попередніх уроків ми записали диктант. Його виразна мелодія сподобалась дітям, і я запропонувала підібрати до неї акорди. Зручність і навчальна роль цієї мелодії заключається ще і в тому, що вона часто рухається по акордовим звукам ладу. Кращий варіант я пропоную вам обрати і оцінити.
9. Завершити наш урок я хотіла б повторним виконанням акордової послідовності, але без називання нот, а на склад «та».
Діти, сьогодні на уроці ми повторили і закріпили ваші знання про акорди і їх поєднання у вигляді зворотів, а також познайомились з новим акордом і його застосуванням в мажорному ладу. Розкажіть, що нове ви дізнались сьогодні? Для закріплення я пропоную вам дома зробити в Рабочому зошиті вправи №7, пограти і поспівати отримані акорди.