Відкритий урок "Повторення вивченого про іменник"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови в 6 класі на комунікативну тему " Моя маленька Батьківщина".
Перегляд файлу

 

 

КОНСПЕКТ

ВІДКРИТОГО УРОКУ НА ТЕМУ

 

"Повторення та узагальнення вивченого про іменник"

 

 

ПІДГОТУВАЛА

ВЧИТЕЛЬ  УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА

ЛІТЕРАТУРИ   I КАТЕГОРІЇ

ЗОШ І-ІІІ ст. Старого Добротвора

Кам'янка- Бузького району

Львівської області

 

КІСІЛЬ ЯРИНА ЗІНОВІЇВНА

 

2019 р.

 

 

Тема: Повторення та узагальнення вивченого про іменник.

Мета:

Навчальна: повторити та узагальнити знання з теми, поглибити знання про іменник, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні, складні випадки правопису; удосконалювати правописні навички школярів, формувати ключові компетентності: комунікативну, особистісну, творчу, пізнавальну.

Розвивальна: розвивати спостережливість, увагу, творче і логічне мислення, пізнавальний інтерес до вивчення рідної мови, уміння узагальнювати і систематизувати мовний матеріал.

Виховна: виховувати бажання глибоко пізнавати мовні закономірності, інтерес до пізнання й пошуку, любов до рідної мови, рідного краю, зацікавленість до творчості талановитих людей нашої місцевості.

Внутрішньо предметні зв’язки: культура мовлення, граматика, література  (суспільно- мистецький альманах "Добротвір").

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, дидактичний матеріал.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

  • визначати  ознаки іменників;
  • систематизувати знання про іменник;
  • пояснювати  деякі орфограми;
  • працювати в парі,
  • усно  висловлюватися;
  • навчатися перевіряти знання та вміння з теми.

 

Епіграф Ми ще сьогодні просто діти

І хочемо життю радіти,

Щоб мирною була Вкраїна

І розцвітала, мов калина.

                      Настя Мандрика

 

 

 

ХІД УРОКУ

І Організація класу

1. Створення психологічного настрою (мобілізація активності учнів)

- Добрий  день, діти! Я дуже щаслива працювати сьогодні з вами.

  • Зараз я вам скажу 2 фрази, а ви мені на кожну з них будете відповідати:  "Краще і краще!" Домовилися?
  • Як ваше здоров*я"?
  • Як ваш настрій?
  • Сьогодні на уроці я хочу побачити у вас те, що часом буває непомітним: сміливість - у

скромних, комунікабельність - у мовчазних, рішучість - у невпевнених, а жагу до знань - у всіх. 

 

- Дорогі діти! Подивіться одне на одного, посміхніться, подаруйте усмішку гостям, які завітали до нас сьогодні. І ми почнемо  мандрувати чарівною країною Іменник.

 

ІІ. Повідомлення мети та завдань уроку

Тема нашого уроку «Повторення та узагальнення  вивченого про іменник», запишіть у зошити. (Слайд 1)

 

 Наступного уроку ви будете писати  контрольну роботу, тому сьогодні у нас підсумковий урок, мета якого – повторити та узагальнити знання з теми, поглибити знання про іменник, його морфологічні ознаки,  складні випадки правопису; удосконалювати правописні навички школярів, формувати ключові компетентності.(Слайд 2)

            Комунікативна тема - моя маленька Батьківщина, будемо користуватися матеріалами зі суспільно- мистецького альманаху "Добротвір", куди ввійшли  поетичні твори членів літературної студії під керівництвом С.Головацької.

 

Отже,  подивіться на дошку, що ви повинні знати після уроку:

 

(На дошці таблиця « Цілі») (Слайд 3)

 

Діти, зверніть увагу на епіграф до уроку. (Слайд 4)

 

    Про що говорять ці рядки?

 

У кожної людини є Велика Батьківщина і мала Батьківщина.

А яке  село, селище України є вашою маленькою Батьківщиною?

Сьогодні  ви більше дізнаєтеся не тільки про іменник, а ще почуєте вірші талановитих людей нашої місцевості. Адже нам є ким  пишатися.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

Я хочу представити вам гостей, які прийшли   на урок. Знайомтеся: пані Морфологія та її улюбленець Іменник. Надаємо їм слово.

 


Морфологія.

 

Чи ви задумувались відкіль оті

У нашій мові зливки золоті?

Як намистинки, диво калинові –

Частини мови.

Який олівець, поет, який письменник

Уперше слово вигадав – іменник?

 

 

 

Іменник.

 

Я іменник. Я взяв собі на плечі

Велике діло – визначати речі:

Ім’я, найменування і наймення.

Робота. Біль. І радість, І натхнення,

Слова ці – назви наче звичні,

Полюбиш їх – красиві, поетичні!

«Ура! – гукнеш ти друзям неодмінно, -

Сьогодні з мови я дістав відмінно».


 

Учитель. Я теж бажаю вам отримати на уроці лише хороші бали.

Аутотренінг  (Слайд 5)

А щоб краще працювалося, налаштуємо себе на активну роботу за допомогою аутотренінгу ( auto – я; trening – треную.)

 

У цьому  вам допоможуть ось такі слова:

Я готовий працювати, думати,  відкривати нове.

Прошу повторити за мною.

 

Отож  до роботи!

 

ІV. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.

Давайте з’ясуємо, як ви засвоїли теоретичний матеріал з теми «Іменник».

1. Гра "Так " чи   "Ні" (на кожне твердження  показати  сигнальними картками "Так " чи   "Ні"  ).  (Слайд 6)

1) Іменник – це самостійна частина мови, що означає предмет і відповідає на питання хто? Що? (так)

2) Іменники відмінюються за відмінками (так).

3) Назви неістот відповідають на питання хто? (ні).

4) Іменники бувають чол., жін., сер. і спіл. роду. (так).

5) До істот належать назви людей і тварин. (так).

6) Власні назви пишуться з малої літери (ні).

7) В українській мові шість відмінків. (ні.)

8) Іменники української мови поділяються на 4 відміни. (так).

9) Іменник край  належить до ІV відміни (ні).

10) Іменник Україна належить до І відміни (так) .

          11) Іменник Карпати має лише форму множини? (так)

          12) Родовий відмінок іменника дощ - доща? (ні)

 

2. Вправа «Знайди  ключ». Робота  біля  дошки. (Слайд 7)

- Випишіть  з  поданих  слів :

І  – назви  істот;

ІІ   – назви  неістот.

Розподільне  письмо

 

Дитина, рибалка, двері, учень, одяг, рух, жінка, олівець, брат, автор, гриб, автобус

(З перших букв слів складіть слово – ключ)

Ключ. Дружба – дорога.

 

- Справді, діти, дружба – це гарна риса, шляхетна. Вірний друг – то найбільший скарб. Недарма народне прислів’я говорить: “Людина без друзів, що дерево без коріння”. Тож завжди дружіть і будьте вірними друзями!

 

 

 

3. Дослідження-пошук.  (Слайд 8)

Завдання: підберіть до іменників – власних назв потрібні за значенням іменники- загальні назви. ( усно)

1) …… Старий Добротвір  6) ……Західний Буг

2) …… Добротвір   7) ……Шевченко

 3) ……Петро             8) ……"Експрес"

4) ……Оксана    9) ……Різдво

5) ……Україна           10) ……”Федько - халамидник

 

- Що  об’єднує  ці  слова?

Це загальні  назви. Вони  пишуться  з  маленької  букви.

 

4. Світлофор (Слайд 9)

Учні на кожний іменник сигналізують кольоровими  картками  – іменники чоловічого роду- зелена картка, середнього -жовта та жіночого - червона.

 

Зима, учитель, хлопець, українка, ім’я, вікно, учень, добро,  мак, волошка, колосок, хліб, Україна, квітка, полин, Дніпро, Буг, річка, собака,шампунь, біль, нежить, тюль.

5. Вправа “Редактор” . (Слайд 10)

Відредагуйте і запишіть речення, звертаючи увагу на рід іменників.

Запис у щоденнику була зроблена абияк. Дівчина відчувала страшну біль. Біля двору нас зустрічала собака.

 

 

 

 

 

Учитель.  Добре впоралися із цим завданням. А тепер можна відпочити і розважитися. Настав час «Cміхопанорами» (гумореска "Турок").

 

 

Учитель. Дякуємо нашому  гумористові.  Працюємо далі.

 

 

6.Сходинки «Відміни» (розподілити іменники за відмінами). (Слайд 12)

 

Стриганка, село, школа, верба, рік, літо,  край, сердечко, хвиля, добро, мати, сіль, вітер,теля, ім"я, дорога, ніч, радість, тінь, сирота, ведмежа.

 

 

7.  Орфографічний практикум. Поставте подані іменники в орудному відмінку однини.

(Слайд 13)

 

Радість-…

Любов-…

Тінь-…

Ніч-…

Чемність -

Суміш -

Молодість-

Кров-

Мати-

Висновок: подвоєння відбувається…

                   Пишемо апостроф…

         Подвоєння не відбувається…

 

 

8. Робота в парах.  (Слайд 14)

 

Завдання: перепишіть, розкривши дужки, поставте іменники в потрібній формі.

 

Моє (село),  моє роздолля,

Признатися тобі я мушу,

що ти в мені по самі вінця,

що ти в мені по саму (душа).

Несказанна (краса) над (Буг),

і тиха радість, і любов,

шукаю (слова) таких для тебе,

шукаю (слова), як  молитов.

                        Ганна Гасюк, поетеса   Старого  Добротвора (Слайд 15)

 

Втративши (мова) свою українську,

Все найдорожче втрачаємо ми:

Батьківське (слово) і мамину (пісня),

(Зірка), яку ще не встигли знайти.

                     Стефанія Головацька,  керівник літературної студії  Добротвора (Слайд 16)

 

 

Люблю (Україна)

За небо, за (зорі),

За запах (полин)

 І хвилі на (море).

            Богданка Головацька, юна поетеса  нашої школи (Слайд 17)

 

 

 

Поетична хвилинка. Молодчинки А тепер до вашої уваги  вірші  нашої учениці Альбіни Долинської, яка є членом літературної студії під керівництвом С. Головацької.

 (Слайд 18)

 

 

*9. Завдання: у першій  строфі вірша назвати   іменники, вказати число.

(Слайд19)


 

 

 

 


 

*10. Місток через Джерело Знань

     Записати якомога більше іменників,що вживаються тільки в множині, тільки в однині.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Підсумок уроку. (5хв.)

1) Рефлексія.

- Пригадайте поставлену мету та цілі на початку уроку. Чи досягли ми їх?

- Продовжіть речення:      (Слайд 20)

 - На уроці я навчився… 

Я знаю…

Я вмію…

Я запам’ятав…

- Що було цікавого на уроці?

- Які види роботи  вам сподобались?

 

Діти, наш рідний край – це маленька частинка планети Земля. Любіть, бережіть свою Батьківщину, примножуйте її багатства, прагніть зробити, як і сьогодні на уроці, якомога більше для свого краю, бо, як сказала Ганна Гасюк:   (Слайд 21)

 


Мій рідний краю калиновий,

життя мойого оберіг,

вертаюся до тебе знову

з-за асфальтованих доріг...

Малесенька твоя зернинка,

самотня пташка ввишині,

я все тобі віддам, мій краю,

останню ниточку душі.


 

Ось і добігає кінця урок.  Наші гості – Іменник і Пані Морфологія хотіли б подякувати вам.

 


Іменник. Збіг урок наш, як коротка мить,

Дуже швидко час біжить,

Але попереду у нас багато кроків,

І цікавих, і важливих уроків.

 

 

Морфологія.

 

-Ось і уроку кінець.

Хто працював, той молодець!

Всі дружні та активні були увесь час.


                                                                               Хороші оцінки чекають на вас.

 

Справді, усі завдання виконані. Ви старанно працювали. Я задоволена вашими знаннями, адже ви зуміли застосувати їх на практиці. Мудрий не той, хто надто багато знає,а той, чиї знання корисні. Ви ж свої знання зуміли застосувати на практиці. Усі учні - молодчинки.

 

2) Оголошення оцінок.

 

VІ. Домашнє завдання (Слайд 22)

 

Підготуватися до тематичного оцінювання, скласти  невелику розповідь «Мій рідний краю

калиновий », використовуючи іменники.

Дякую за урок. Дякую за активну роботу!  (Слайд 23)

 

doc
Додано
19 лютого
Переглядів
178
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку