Мовознавчий квест "Мовний вояж"

Про матеріал
Мовознавчий квест "Мовний вояж". Рекомендовано для учнів 5-7 класів. Квест відбувається у приміщенні школи. Учням заздалегідь оголошено про початок квесту та місце збору. Квестери отримують маршрутні листи, які в процесі гри заповнюють координатори. Перемагають квестери, які набрали найбільшу кількість балів.
Перегляд файлу

 

 

для учнів 5 – 7 класів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета:

  • формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава;
  • розширювати знання про красу і багатство української мови;
  • пробудити почуття національної гідності;
  • виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

    Квест відбувається у приміщенні школи. Учням заздалегідь оголошено про початок квесту та місце збору. Квестери  отримують маршрутні листи, які в процесі гри заповнюють координатори. Перемагають квестери, які набрали найбільшу кількість балів.

                                                      ПЕРЕБІГ КВЕСТУ:

Учитель: Дорогі друзі! Ми раді вас сьогодні вітати на святі, присвяченому Міжнародному Дню рідної мови.

Рідна мова – це мова, що першою засвоюється дитиною і залишається зрозумілою на все життя. Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов'язує людину з її народом, з попередніми поколіннями, їхніми духовними надбаннями.

Загинули б люди, повірте, без мови,

                    Бо як же вони спілкуватись могли?

                   Якби говорити не вміли, й читати,

                   То дикі б, печерні ще й досі були.

За рішенням ЮНЕСКО 21 лютого всі народи землі  відзначають     Міжнародний  день  рідної  мови.

Міжнародний день рідної мови святкують з 2000 року. Саме так вчені-лінгвісти намагаються привернути увагу людей щодо володіння рідною мовою. На сьогоднішній день людство розмовляє на семи тисячах мов. А кожні два тижні одна з них зникає (!). А зникає мова – перестає існувати й народ!

Мова – це  той  інструмент , який  єднає  націю,  народність, народ до єдиного цілого. Це великий  скарб, який треба шанувати, берегти  і  розумно  збагачувати.

Ведучий : Моя мово! Мово невмируща!

                   Нездоланна в просторі віків,

                   Ти потрібна нам, як хліб насущний,

                   Як дарунок вічний прабатьків.

Світ захоплюється українською мовою, яка належить до першої трійки наймилозвучніших мов земної кулі.У 1934 році на конкурсі мов у Парижі українська мова була визнана поряд з французькою і перською як найкраща, найбагатша мова світу.За мелодійністю українська мова займає друге місце серед мов світу, поступаючись лише італійській.

А зараз ми з вами проведемо квест-гру «Мовний вояж». Представники кожної команди  отримають маршрутні листи.  Але, перш, ніж розпочати гру, дозвольте представити вам наше шановне журі:

Тож починаємо змагання знавців  української мови.

Станція «Ерудит»

  Координатор задає запитання. Відповіді задаються протягом 1 хвилини. Оцінювання: одна правильна відповідь – 1 бал.

  1. Державна  мова  України  (українська)
  2. Частина  мови, яка  називає  ознаку (прикметник)
  3. Слова з  протилежним  значенням (антоніми)
  4. Головні  члени  речення  (підмет,  присудок)
  5. Частина  мови  «Ой!» (вигук)
  6. Префікс  у  слові  прекрасний  (пре-)
  7. Частина  мови  а (сполучник)
  8. Список  літер  встановленого  порядку ( алфавіт)
  9. Найменша  одиниця  мови (звук)
  10. Слова  спільного  кореня (спільнокореневі)
  11. Знак  у  кінці  розповідного  речення (крапка)
  12. Словник  про  значення  слів  (тлумачний)
  13. Знак  у  слові  пів-Європи  (дефіс)
  14. Остання  частина  слова  (закінчення)
  15. Розмова  двох  осіб  (діалог)
  16. Частина  мови про  кількість  (числівник)
  17. Опис  природи  (пейзаж)
  18. Що  стоїть  перед  коренем  (префікс)
  19. Слова,  близькі  за  значенням  (синоніми)
  20. Остання  літера  алфавіту  (я)

Станція  «Перекладач»

Координатор задає завдання. Оцінювання: одна правильна відповідь – 1 бал.

Завдання. Потрібно перекласти подані слова українською мовою і заповнити горизонтальні клітинки.

 

 

 

 

 

 

  1. Скамья
  2. Баня
  3. Ссора
  4. Звено
  5. Мешок
  6. Цепь
  7. Лакомство
  8. Водянаялилия
  9. Ласковый
  10. Зановес в театре
  11. Веснушки

Відповідь: Лава, лазня, лайка, ланка, лантух, ланцюг, ласощі, латаття, лагідний, лаштунки, ластовиння.

Станція «Шифрувальник»

Координатор задає завдання. Оцінювання: 5 балів. 

Завдання: дізнайтеся, що написано в цій грамоті. Зібрати літери в слова вам допоможуть чарівні стрілочки.

 

Відповідь: Не кажи не вмію, а кажи навчуся.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Станція «Народ скаже, як зав’яже»

Координатор задає завдання. Оцінювання:  одна правильна відповідь – 1 бал.

 Завдання. Пояснити фразеологізми.

  1.   Води в рот набрати – мовчати
  2. Витрішки продавати – ледарювати
  3. Заливатися червоним маком – червоніти
  4.   Накивати п’ятами – втекти
  5.    Повісити носа – засумувати
  6. Як кіт наплакав – мало
  7.    Водити за ніс – обманювати
  8.   Ведмідь на вухо наступив – немає слуху
  9.   Давати задній хід – відступати
  10.   Задирати ніс – зазнаватися
  11. Розбити глек – посваритися
  12. Плутатися під ногами  - заважати

Станція «Жартівлива»

Координатор задає завдання. Оцінювання:  одна правильна відповідь – 1 бал.

1.Що тепліше одного кожуха? (Два кожуха)

2.Коли дурень розумний  (Коли мовчить)

3.Що в хаті щодня цілують? (Чашку)

4.Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві)

5.Біжить, біжить, а не оглядається. (Час)

6. Що в світі найшвидше? (Думка)

7.Що за трава, що й сліпий знає? (Кропива)

8.Що посеред землі стоїть? (Літера М)

9.На небі одно, на землі немає, у баби двоє, у дівки нема? (Літери Б)

10.Мовчить, а сто дурнів навчить.(Книга)

Станція «Лінгвістична»

Координатор задає завдання. Оцінювання:  одна правильна відповідь – 1 бал.

  1. З кожного слова утворити нове слово.

Кіно, тіло, ручка , сосна, ласка, Баку, мета, фарш, масло, повар, силач

 

                                                Станція «Словникар».  

Учасникам  запропоноване одне велике слово, з його літер вони  повинні за 1 хвилину скласти якомога більше нових слів.

«Милозвучність»  1 слово – 1 бал

(Мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли тощо.)

                                                Станція «Чорна скриня»

За 5 підказок учні повинні відгадати, що знаходиться в чорній скрині (Чим менше підказок використали – тим більший бал)

Підказка 1: Найбільший такий предмет має величезні розміри: 6Х3 метри, а його вага становить 492 кілограми. Висота найменшого такого предмета – 0,3 мм. (5 балів)

Підказка 2: Один із цих предметів був проданий на аукціоні у 2013 році за 24 мільйони доларів (4 бали)

Підказка 3: Щоб створити цей предмет, людина використовує в середньому 475 годин свого часу (3 бали)

Підказка 4;В Україні такий предмет вперше зʼявився у 1574 році за сприяння Івана Федорова (2 бали)

Підказка 5: Грецькою це слово звучить як «бібліа» (1бал)

Правильна відповідь: КНИГА

 

Станція  «Латка на фразеологізм»

(за кожну правильну відповідь – 1 бал)

Відновіть фразеологізми, вставляючи на вільне місце слово-латку

1 команда

«Латки»: язик, око, ніс

  1. Розвʼязався …
  2. Впадати в …
  3. Водити за …
  4. Виткнути …
  5. Дати волю …

Правильні  відповіді: розвʼязався язик, впадати в око, водити за ніс, виткнути носа, дати волю язикові

2 команда

 «Латки»: курка, кінь, коза, кіт

  1. Носиться, як … з яйцем
  2. Бути на …
  3. І … загребуть
  4. Нагадали … смерть
  5. Шкребуть на серці …

Правильні відповіді: носиться, як курка з яйцем, бути на коні, і кури загребуть, нагадали козі смерть, шкребуть на серці кішки

Станція  «Розумне перо»

Час виконання-5хв.

Оцінка-максимум 5б(за кожне речення 1б).

Завдання:розставити розділові знаки,там де потрібно.

1. Я маю багато ідеальних якостей  щедрість  шляхетність і доброту.

2. В парку росли такі дерева липи клени дуби берези.

3. Кожен кущик горбок долина стежечка  все це йому знайоме.

4. Люблю тебе моя ти пісне тобі я дякую за все.

5. Кажуть  мудрість приходить з роками.

Відповіді:

1.Я маю багато ідеальних якостей: щедрість , шляхетність і доброту.

2.В парку росли такі дерева: липи, клени, дуби, берези.

3.Кожен кущик, горбок, долина, стежечка — все це йому знайоме.

4. Люблю тебе, моя ти пісне, тобі я дякую за все.

5. Кажуть, мудрість приходить з роками.

 

 

 

 

  • Підказка (на листочках):знайдіть у кабінеті української мови «Кобзар». На сторінці 148  прочитайте підкреслені букви.
  • Відповідь: Вітаю Вас. Завдання виконані. Квест успішно завершено.
  • Підводяться підсумки квесту, переможці нагороджуються подарунками. Дозвольте розпочати нагородження учасників квест-гри «У царстві рідної мови». ( директор вручає грамоти квестерам)
  •  На цьому наша гра завершена. Всім спасибі за активну участь.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
19 лютого
Переглядів
441
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку