Відкритий урок
з математики
на тему
«Раціональні числа»
(6 клас)
Підготувала
учитель математики
Коропецької ЗОШ І-ІІІ ст.
Петришин Г.С.
Коропець – 2015
Тема. Ділення раціональних чисел
Мета. Закріпити знання та відпрацювати навички використання правил ділення раціональних чисел, обчислення значень виразів, що містять раціональні числа з використанням чотирьох арифметичних дій; розвивати позитивні риси особистості; виховувати почуття патріотизму, відповідальності за доручену справу.
Обладнання: фізична карта Європи, макет козацької чайки, піратського корабля, сигнальні картки, картки-завдання; підручник для 6-го класу: Математика. Галина Янченко, Василь Кравчук.
Тип уроку: комбінований.
|
Хід уроку
Розум полягає не лише в знаннях, але
й у вмінні застосовувати ці знання.
Аристотель
І. Організаційний момент
Повідомлення теми, очікуваних результатів.
Добрий день, сьогодні в нас незвичайний урок, тому закінчуючи вивчати тему «Ділення раціональних чисел», проведемо цей урок у формі подорожі. На нас чекають цікаві зупинки. Хочу зауважити, що в роботі нам допоможе вислів давньогрецького філософа і вченого Аристотеля «Розум полягає не лише в знаннях, але й у вмінні застосовувати ці знання». Вам надається можливість застосувати свої знання і вміння.
Ми здійснимо гру-подорож на козацькій чайці за маршрутом: Дніпро, Чорне море, Босфорська протока, а далі перетнувши Середземне море, дійдемо до берегів Франції – Батьківщини відомого математика Рене Декарта. Здійснити цю далеку подорож допоможуть козаки.
Сьогодні в нас на уроці є історикознавці, які розкажуть нам про запорізьких козаків.
Історикознавець. Зародком нової української державності – козацької – стала Запорізька Січ. Її демократичний характер пояснюється тим, що Запорізьку Січ створив сам народ для подолання загрози знищення; козакам були потрібні злагода й порозуміння.
|
Образ запорізького козака став символом захисника Батьківщини. Козацтво захищало українські землі від руйнівних набігів турецько-татарських загарбників, повернуло до життя спустошені татарськими ордами південноукраїнські землі. Запорізькі козаки піднялися у військовій справі до рівня кращих європейських армій XVII-XVIII ст.
Досконало володіли мистецтвом морського бою. Їхній флот складався із чайок – легких маневрених човнів, які мали два керма (кормове і носове), рухалися як на веслах, так і з допомогою вітрила. Чайки вміщували 50-70 козаків, озброєних рушницями і шаблями та невеликими гарматами
Саме в козаках український народ бачив своїх найбільш надійних захисників. От що писав мандрівний поет XVII сторіччя Климентій Зинов’єв:
...Козаків, немов святих, треба шанувати.
Позаяк і кров свою в битвах проливають.
Тим з небес подай свою, Господи, корону,
Хто для нашої землі лагодить оборону.
ІІ. Актуалізація опорних знань
І етап «Старт»
Починаємо старт. На цьому етапі потрібно привести екіпіровку чайки в повний порядок: розкласти все по своїх місцях, щоб нічого не заважало в подорожі. Для цього потрібно дати відповіді на запитання.
ІІІ. Відпрацювання навичок
ІІ етап «Маршрут руху»
Ми успішно подолали першу частину шляху – Дніпро і вийшли у Чорне море. Ми правильно склали маршрут, рухались правильним курсом, але шторм збив нас з курсу. Щоб зорієнтуватися в просторі, нам треба розв’язати завдання, за правильними відповідями відшукати слово, яке вкаже на курс нашої подорожі.
3)
4) 5) 6) .
Б |
А |
О |
Р |
Д |
М |
Ф |
Е |
С |
У |
К |
|
|
2 |
9 |
– 2 |
– 9 |
– 3 |
3 |
– 6 |
6 |
12 |
|
Ми правильно відгадали: наш курс – Босфор. А зараз знову послухаємо історико знавця.
Історикознавець. Босфор – протока між Європою та Малою Азією, з'єднуюча Чорне море з Мармуровим і разом з Дарданелами – з Середземним. За легендою свою назву протока отримала завдяки Іо. Щоб уникнути гніву своєї дружини Гери, Зевс перетворив свою прекрасну кохану на ім’я Іо у білу корову. Нещасна Іо обрала водний шлях порятунку, пірнувши у синій вир протоки, що з тих пір так і називається «коров'ячим бродом» або Босфором. З обох боків протоки розташоване історичне місто Константинополь, сьогоднішній Стамбул. Стамбул розташований одразу в двох частинах світу — Європі та Азії — і немов з’єднує їх у вічному поцілунку. Багаторазово змінював своє ім’я, кожне з яких знаменує яскраві періоди світової історії, – Візантія, Новий Рим, Константинополь, Стамбул, Царгород.
ІІІ етап «Поповнення запасів їжі і питної води»
Ми вже довго подорожуємо, в нас закінчилися запаси їжі та води, треба їх поповнити.
Робота з сигнальними картками:
Тестові завдання (учні підіймають картку з правильною, на їх думку, відповіддю).
|
Обчислити:
12 : ( – 3)
А: 4 Б: – 4 В: 9
– 24 : (– 6)
А: 4 Б: – 4 В: – 30
0 : (– 8,7)
А: 8,7 Б: – 8,7 В: 0
(–1)100
А: – 100 Б: – 1 В: 1
(–1)121
А: 1 Б: – 1 В: – 121
А: – 7700 Б: 1100 В: 7700
ІV етап «Пірати»
І знову ми в дорозі. Ми пливемо Середземним морем. Що ж це? На нас накинулися пірати. Щоб врятуватися від піратів, вам необхідно розв’язати вправи №125(в).
в)
1) 0,85
4
3,40;
2) ;
3) 1,56 : (- 0,3) = - 5,2;
4) ;
5) 3 – ( - 5,2) = 3 + 5,2 = 8,2.
Четверо учнів виконують завдання на картках-корабликах.
V етап «Франція – Батьківщина Рене Декарта»
І ось, нарешті на горизонті з’явився маяк, вогник який ледь-ледь світить у далечині.
Історикознавець. У Європі від’ємні числа почали використовувати, починаючи з ХІІ ст.. Однак ставились до від’ємних чисел з недовірою, називаючи їх « фіктивними», «абсурдними», «хибними» тощо. «Справжніми» числами вважали лише додатні числа. Тільки у ХVІІ ст., коли видатний французький математик Рене Декарт (1596 – 1650) запропонував зображувати від’ємні та додатні числа точками координатної прямої, від’ємні числа були повністю визнані й стали повноправним атрибутом математики.
Щоб пришвартуватися до берегів Франції, треба пройти випробування.
Математичний диктант.
Учні обмінюються зошитами і перевіряють правильність кожного завдання математичного диктанту ( кожне завдання по 2 бали).
ІV. Підсумки уроку та пояснення домашнього завдання.
Ось і закінчилася наша подорож. І закінчувати урок вже настала пора. Сьогодні ви не витрачали час, тому є кандидати для нагород у нас(Оцінювання учнів).
V. Домашнє завдання. Виконати: №1391, 1390 (додатково).