Відкритий урок у 6 класі з української мови з теми "Іменник"

Про матеріал
Цікаві вправи та завдання, які допоможуть не тільки донести новий матеріал, але й зацікавити учнів у вивченні миови.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови у 6 класі на тему "Іменники загальні й власні, конкретні та абстрактні. Збірні іменники."

Мета:

 - повторити, поширити знання про іменник;

- зміцнити навички розрізняти загальні й власні назви, конкретні й абстрактні назви;

- дізнатись, які іменники відносяться до збірних;

 - розвивати в учнів навички точності, інформативності й виразності мовлення,   розвивати мислення, творчі здібності, стимулювати бажання досліджувати й аналізувати мовні явища;

- виховувати   почуття гордості за Україну, любові до України, повагу до її  волелюбного народу.

Обладнання: ноутбук, проетор, підручник.

 

 

Хід уроку:

 

І. Мотивація.

 

Учитель. Добрий день, діти, рада вас усіх бачити і дуже хочу почати роботу з вами! Сьогодні ми з вами продовжимо подорож країною Іменник,в якій познайомимось з її мешканцями: власними,загальними,конкретними,абстрактними,збірними. Тож бажаю успіху і гарних оцінок!

Не забуваємо про правило піднятої руки.

СЛАЙД 1 –тема.

 

ІІ. Актуалізація

1) Учитель. Щоб відновити в пам'яті матеріал із попереднього заняття,  запрошую вас узяти участь у грі "Чиста дошка"

Правила гри: перед вами  білі цеглинки,що ведуть до загадкових дверей.

Перше завдання розчистити шлях від цеглинок (на звороті написане питання - від вас відповідь). Таким чином і перевіримо, як добре ви вивчили правила

 

 

236865700_2c2b7f3ed12b4541d644904623076e2c_800.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Іменник - це......

2.Іменники змінюються за...........(числами, відмінками) родами

3. У реченні іменник може бути...(будь - яким членом речення)

4.Іменники,назви істот відповідають на питання....(хто?)

5. Іменники,назви неістот відповідають на питання...(що?)

6.Розділ мовознавства ,що вивчає слова як частини мови називається...(морфологія)

7. В українській мові ...... частин мови (10)

8. Частини мови поділяють на ....(самостійні та службові)

9.Частина мови,яка не належить ні до самостійних ні до службових частин мови .....(вигук)

 

 

2) Учитель. Добре, молодці. Проте є ще одна перепона - двері! Відчинивши їх,ми потрапимо в особливе  місце  для кожного з нас, зігріте родинним затишком, добротою, материнською ласкою, найрідніше. І ви всі знаєте, для того ,щоб зайти до хати,треба відчинити двері ключем. Точно так само і на уроках. Ви можете зрозуміти нову тему, якщо матимете ключ знать від попередньої.

236865700_2c2b7f3ed12b4541d644904623076e2c_800.jpg

 

 

 

 

СЛАЙД 2 - слова

Завдання "Знайди ключ"

Учитель . Подивіться уважно. Вам іменників треба розподілити у два стовпчики за належністю до істот і неістот.

Українець,Євангеліє,крейда,козак,знання, робітник,австрієць, їжак, насіння, наречена, акула, акваріум.

 

українець

Євангеліє

козак

крейда

робітник

знання

австрієць

насіння

їжак

акваріум

наречена

 

акула

 

 

Словничок .

- австрієць - народ, що становить основне населення Австрії.

- наречена - те саме, що названий (а)(названа сестра); жінка стосовно до того, з ким має одружитися.

- Євангеліє - Частина Біблії (головна частина Нового завіту), в якій вміщено легенди про життя та повчання міфічного Ісуса Христа і яка є основою християнської релігії.

 

А тепер вже й можна відкрити двері і подивитися, що ховалося за дверима.

 

Ключ: Україна - єдина!

(учитель перегортає малюнок із дверима,на звороті - карта України)

1450427546_67311555.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда.

Учитель . Як ви гадаєте,чому ключем став саме вислів "Україна - єдина"?

(відповіді учнів)

Учитель . Нам доводиться жити в складний час, повний різних випробовувань. І щоб  із честю здолати перешкоди, ми повинні бути справжніми патріотами своєї держави  - України, у єдності долати ці перешкоди, зберігати традиції нашого народу, не забувати його історію. Також важливо не цуратись рідної мови, пізнавати її глибини, бо доки існує мова - доти існує народ.

Отже,справжня любов до своєї країни неможлива без любові до своєї мови.

 

 

ІІІ. Створення проблемної ситуації , у результаті якої учні самостійно сформулюють мету уроку

 

Учитель. Розгорніть зошити, запишіть число, класна робота. Спишіть тему уроку з дошки.

 

Тринадцяте листопада

Класна робота

 

Іменники загальні й власні,( конкретні та абстрактні.) Збірні іменники.

 

 

3) Асоціації

Учитель . Діти, які асоціації виникають у вас зі словом  УКРАЇНА?(учні називають слова)

 УКРАЇНА:


 Дніпро

верба

Карпати

солов'ї

мати

Батьківщина

гордість

Тарас Шевченко

верба

калина

пахощі

українці

Європа

барвінок

Чорне море

прапор

єдність

Лисичанськ

душа

мова

любов

повага

воля

вічність

молитва

свобода

вишиванка

щиріст


ІV. Пошук рішення проблемних ситуацій(нові знання в результаті дослідження)

 

1) Розподільний диктант

 а) Учитель. Уявіть себе фотографами, що з переліченого (асоціації) ви могли б сфотографувати? Назвіть ці слова


Ці слова відносяться до явищ реальної дійсності?

 

б) Учитель. А тепер уявімо, що ми тонко відчуваємо дійсність,те,що нас оточує. Які слова  існують в людській свідомості?

До якої групи іменників відносяться  ці слова ?(абстрактні іменники)

Назвіть їх


 

Дніпро

верба

Карпати

прапор

 

душа

свобода

воля

любов


 

 

2) Дослідження (загальні власні назви)

Учитель.  (Повертаємось до асоціацій)

- Чому деякі іменники ми написали з великої букви?

 

Учитель .  Як називаються  такі іменники? (власні назви)

 Учитель . Що відноситься до власних назв? ( за підручником – с 80 )

 Учитель . Подумайте,як узагальнено можна назвати ці предмети, явища, стани, людей?

(Загальні - називають однотипні предмети, стани, явища.)

Учитель .Чим відрізняються загальні назви від власних? (учні самостійно роблять висновок)

 

Увага на екран!

 

СЛАЙД 3 – правила

 

Слайд 4 – слова (пари)

 

3) Ланцюжок ( власна + загальна) в парах

- Подивіться уважно на екран

 

Завдання: ланцюжком додати до запропонованого загальної назви   власну і навпаки.

письмово


Дівчинка

 

 

Говерла

 

Норвегія

Озеро

 

Журнал

 

 

Велика Вермедиця

Прізвище

 

 

Кривий Ріг

 


Добре, отже, з якої літери ми напишемо власну назву?

 

СЛАЙД 5 - речення

 

4) Віднови  речення (письмово)

Дніпро, моя, моя, Шевченко,земля,Україна,душа.

Дніпро, Шевченко, Україна – моя душа, моя земля.

(підкреслити іменники як члени речення)

 

Назвіть іменники. До якої групи вони належать? (загальні \ власні)

 

5) Будьмо знайомі - збірні іменники (пояснення вчителя)

Учитель. Є ще одна цікава група іменників - збірні( пояснення вчителя про збірні іменники)

 

СЛАЙД 6 – збірні іменники

http://schooled.ru/textbook/mova/6klas/6klas.files/image021.jpg

 

 

Збірні іменники – с 80

Серед іменників, що означають загальні назви, виділяються так звані збірні іменники, які означають сукупність однорідних предметів, що сприймаються як одне ціле (молодь, студентство, дітвора, гілля, бурячиння).

Збірні іменники, що означають сукупність тварин і неживих предметів, речей, відповідають на питання що?: вороння, ганчір’я. Збірні іменники, означаючи сукупність предметів як єдине ціле, вживаються лише в однині..

Зверніть увагу! Не є збірними іменники: група, загін, рота, команда, ансамбль, народ, хор (хоч вони і означають певну сукупність). Вони означають предмети, які піддаються лічбі. Ці іменники можуть вживатися і в множині: дві групи, три загони, чотири роти, п’ять команд тощо.

Збірні іменники творяться за допомогою суфіксів -ств(о), -цтв(-о), -инн(-я), -н(-я), -ин(-а), -ст(-а), -ур(-а), -ат, -ник, -як та ін.: птаство, козацтво, картоплиння, собачня, городина, агентура, терник, вишняк.
Збірні іменники не мають форми множини, тому що виражають об’єднання багатьох предметів, які не підлягають лічбі. Проте в них є рід і словозміна.

гілка-                           птах-  картопля-

студент- козак-

7) А зараз невеличка розминка

 Плескаємо в долоні, якщо чуємо збірний іменник


Камінь -каміння

селянин- селянство

колосок -колосся

волосок -волосся

жінка- жіноцтво- жінки

птах -птаство- птахи


 

V. Закріплення

 

СЛАЙД 7 – пісня

 

1) Схопи іменник (українська народна пісня "Ой, гоп, черевички")

Учитель. Я переконана, що нам усім пощастило народитись і жити в Україні. Пісня є невід’ємною частиною духовного життя українського народу і не залишає наших співвітчизників ні в радості, ні в смутку, вона крок за кроком слідує за кожним українцем від перших днів життя до глибокої старості.
 

 Завдання. Уважно прослухати пісню ,"схопити" іменники і записати в зошит.

Аналіз : до якої групи належить - конкретний чи абстрактний,загальний чи власний)

(черевички, неділенька, базар, Києв, личко, Василечко)

 

VІ. Рефлексія , узагальнення

 Учитель.  "Подорожувати" країною Морфологія вам доведеться ще довго, тому знання , які ми сьогодні отримали ви повинні взяти у свої валізи, як справжні мандрівники.

СЛАЙД 8 - валiза

 

VІІ. Домашнє  завдання. с 80-повтор правила, с 82-вивч правила, впр 202 –виконати

 

VІІІ. Оцінювання.

docx
Додано
5 травня 2020
Переглядів
3494
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку