Метаморфози слів, або коли писати префікси пре-, при-, прі-

Про матеріал
Це розробка робочого уроку з української мови для учнів 5го класу. Буде корисним та дієвим для застосування мовниками. У конспекті вже розрахований часопростір до кожного етапу уроку та підібрані різнорівневі завдання та вправи, які допоможуть активізувати увагу та зацікавленість учнів протягом всього уроку, дозволять їм бути активними та результативними на уроці і, найголовніше, точно дадуть можливість опанувати тему правопису префіксів та активного вживання слів з різними префіксами у повсякденному житті.
Перегляд файлу

Міністерство освіти та науки України

Миколаївська приватна загальноосвітня школа І-ІІІ ст “Гіпаніс-ЕОС”

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку для 5го класу

на тему:

“Метаморфози слів, або коли писати префікси пре-, при-, прі-”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель

української мови та літератури

Краковська К. Л.

 

 

 

 

 

 

 

 

Миколаїв — 2019

 

 

Мета: навчити розрізняти правопис префіксів при-, пре-, прі-, користуючись правилами, правильно записувати слова з вказаними префіксами; розвивати творчі вміння використання цих префіксів для створення нових слів, висловлювань, вміння співпрацювати в команді, самостійно мислити, навички колективної роботи; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу; виховувати мовленнєву культуру учнів, зацікавленість у вивченні української мови.

Обладнання: підручник (Українська мова 5 клас О. П. Глазова, - 2018), картки з дидактичними матеріалами

Тип уроку: комбінований

Перебіг уроку:

І. Організаційний момент (1хв)

Створення емпатичного настрою учнів. Інтерактивна вправа “Комплімент”.

Учням роздається невеликий аркуш на якому вони мають написати комплімент одним словом використавши префікс! Аркуші вчитель збирає, перемішує і дає можливість кожному витягнути та зачитати отриманий несподівано комплімент!

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

“Мозкова атака” (2-3 хв)

Робота за командами (біля дошки). Із поданих слів створіть якомога більше нових слів! Перемагає та команда, яка швидше виконає завдання і створить максимально слів

Писати                                                                     казати

- Скажіть, діти, яким чином ви творили нові слова? Що ви додавали до кореня?

А чи однакові за лексичним значенням виявилися нові слова?

Ви здогадалися над чим ми будемо сьогодні працювати? Для чого нам потрібно знати правопис префіксів? Як це нам знадобиться у житті?

Оголошення теми та мети уроку. Отже, сьогодні на уроці ми з вами будемо працювати над вимовою і правописом префіксів пре-, при- та прі-.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань (3хв)

- Який розділ науки про мову вивчає значущі частини слова? (Будова слова)

Для того, щоб ми могли рухатися далі, нам необхідно пригадати та зясувати, що ми знаємо про будову слова.

Гра “Так чи ні”

 

1.Слова складаються з основи і закінчення або тільки основи (так)

2.Основа слова – це частина слова із закінченням (ні)

3.Суфікс – значуща частина слова, що стоїть після кореня (так)

4.Закінчення – незмінювана частина слова (ні)

5.Префікс – це частина слова, що стоїть після кореня (ні)

6.Слова, в яких корені подібні , але мають різне значення, не спільнокореневими (так)

7.Слова бувають змінні та незмінні (так)

8.У слові може бути тільки один префікс, корінь і суфікс (ні)

9.Незмінні слова не мають закінчення (так)

10.До незмінних слів належать прислівники (так)

11.Слова «мова», «мови», «мовою» є спільнокореневими.(ні)

 

Взаємоперевірка та оцінювання роботи (учні ставлять один одному набрані бали, ці бали вчитель додає до загальної оцінки за урок)

 

 

V. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу. Виконання вправ та завдань. (20 хв).

 

Завдання 1. «Лінгвістичне спостереження» Робота з підручником (ст.83)

  • Опрацювання таблиці “Написання префікса пре-, при-, прі-”
  • Який висновок можемо зробити?
  • Учні підсумовують, що префікс пре-, коли збільшена ознака якості, префікси при-, коли приєднання, приближення, префікс прі- лише у трьох словах: прірва, прізвище, прізвисько

Завдання 1. Робота ланцюжком (усно на швидкість учні мають придумати словосполучення в якому б було слово із префіксом пре-, при-, прі- )

Робота за підручником. Виконання впр №166 ст. 84

Додаткове завдання: скласти 2ва речення із будь-якими словами з вправи на вибір.

 

Завдання 2.  Робота біля дошки. До словосполучень дібрати означення з префіксом пре-

Мамині руки (дуже ніжні) –

Мамина усмішка (дуже ласкава) –

Татусеві поради (дуже цінні) –

Бабусині слова (дуже лагідні) –

Бабусині пампушки (дуже смачні) –

Дідусева наука (дуже мудра) –

 

Робота в парі - Гра «Квіточка» А зараз послухайте таку історію. Оленка та Сашко гостювали у бабусі. Граючись на лугу, вони побачили дві гарні квіточки і вирішили зірвати їх і подарувати своїй бабусі, але коли вони бігли додому, звіявся сильний вітер і розвіяв всі пелюстки з квіточок. Діти допоможіть зібрати правильно пелюстки назад Василькові і Наталочці.

І кв.: прибрати,приручений,прихилити,причинити,привів.

ІІ кв.: премокрий, преколючі, предивний, пресолодкий, препоганий.

 

Лінгвістичне дослідження

Робота біля дошки – Розібрати за будовою слова предмет, приємна

 

Коментар учителя. Не слід сплутувати слова, в яких пре-, при-, прі-є префіксами, з тими, де вони входять до складу кореня. Зазвичай це слова іншомовного походження, правопис яких потрібно запам’ятати: президія, пріоритет, примула               і т. п.

Робота за підручником. (Впр 170, ст. 85) Перепешіть речення, підкресліть орфограму в префіксі. Взаємоперевірка в парах.

 

Завдання 5. Розподільчий диктант із ключем. Два учні біля дошки. (Згрупуйте слова у дві колонки: де пре-, при- є префіксом та частиною кореня. Якщо правильно буде виконане завдання то з останніх літер кожного слова можна буде завершити вислів «Щасливий той, хто щасливий …»  )

Пречисту, природно, приріс, прещасливе, прийом, пригріб, прем’єра, прикрив, прихід.

 

VІ. Закріплення здобутих знань. РЕФЛЕКСІЯ. (7 хв)

Поетична хвилинка
Прослухайте вірш.
Що писати ПРЕ- чи ПРИ-?
Не турбуйся, друже.
Префікс ПРЕ- пиши завжди
замість слова “дуже”.

Хто премилий - дуже милий,
престарий - дуже старий.
Хто премудрий - дуже мудрий,
премалий - дуже малий.

Префікс ПРИ- пиши тоді,
коли мусиш щось зробити:
принести мамі води
чи гачок прибити.

ПРИ- тоді іще напишемо,
коли вкаже він наближення:
прибережний, приморський,
прикордонний, приміський.
- Чи всі правила написання префіксів пре-, при- названо в поезії? Які ще ви знаєте?

Робота в групах

І гр. - Кросворд

  1. Глибокий яр, провалля (прірва).
  2. Те, чим приманюють тварин, птахів, риб (приманка).
  3. Лягти на хвилинку (прилягти).
  4. Дуже мудра людина (премудра).
  5. Дуже великий (превеликий).
  6. Посадити літальний аппарат на землю (приземлитись).

ІІ гр.- дібрати до поданих слів антоніми, утворити з ними словосполучення.

Зразок: Відліт — приліт, приліт птахів.

Відв’язати, від'їхати, прегарний, відчепити, пресумний, віднести, прехороший, відхід.

ІІІ.гр. – виписати синонімічні пари слів

Притихли,прибрати,прийти,престарий,принишкли,причалапати,причепурити,

предавній

 

VІІ. Підсумок уроку. Виставлення оцінок (коментоване) (4хв)

Чи справжні ви знавці з теми нам допоможе впевнитися таке завдання. «Орфографічна плутанина». Виправте помилки у словах та поясніть правопис. Препекти, привесело,призвище, приревнувати, прирадий, прикрасний, преземлення, притихо, присісти, прірва, притримати, приакуратний.

Бесіда:

  • Над чим ми сьогодні працювали?
  • Чого ви навчилися?
  • В яких випадках пишемо префікс пре-? Приклад
  • В яких випадках пишемо префікс при-? Приклад
  • В яких випадках пишемо префікс прі-? Приклад

Оцінювання учнівської діяльності.
VІІІ. Домашнє завдання (диференційне) (2хв).

  • Опрацювати параграф №14
  • Виконати вправу №170 (переписати речення, вставити необхідний префікс)
  • придумати казку про королівство “Будови слова та братів префіксів” (за бажанням) або розказати про пригоду, що сталася із вами використовуючи слова із вивченими префіксами.

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

Пр..брати

Пр..ручений

Пр..хилити

Пр..чинити

Пр..вів

Пр..мокрий Пр..колючі Пр..дивний Пр..солодкий Пр..поганий

 

 І гр. - Кросворд

  1. Глибокий яр, провалля .
  2. Те, чим приманюють тварин, птахів, риб .
  3. Лягти на хвилинку .
  4. Дуже мудра людина .
  5. Дуже великий .
  6. Посадити літальний аппарат на землю.

ІІ. З двома відгаданими словами скласти речення.

 

ІІ гр.- дібрати до поданих слів антоніми, утворити з ними словосполучення.

Зразок: Відліт — приліт, приліт птахів.

Відв’язати, від'їхати, прегарний, відчепити, пресумний, віднести, прехороший, відхід.

 

ІІІ.гр. – виписати синонімічні пари слів

Притихли,прибрати,прийти,престарий,принишкли,причалапати,

причепурити,предавній

 

 

Місцевість біля Карпат

 

Невеликий мороз

Дуже поганий

Посадка на землю

 

Дуже глибокий

Край біля моря

Дуже високий

Повернення птахів

Напружувати слух, намагатись щось почути

 

docx
Додано
22 липня 2019
Переглядів
3485
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку