Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Прикметник»
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми “Прикметник”; удосконалити вміння й навички учнів визначати прикметники в тексті, їх граматичні та морфологічні ознаки, синтаксичну роль, утворювати ступені порівняння; розвивати логічне мислення, память, увагу, творчі вміння використовувати прикметники у власних висловлюваннях;
виховувати любов і повагу до рідної мови, українського народу, України
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого.
Форма проведення: урок – ярмарок
Обладнання: підручник, опорні конспекти «Прикметник», дидактичний матеріал, тестові завдання, тлумачний словник.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.1Беремо надувні кульки ( перед уроком їх роздаю дітям ) і малюємо маркером свій настрій на початку уроку.
2.1Перевіряємо домашнє завдання.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Отож, ви вже зрозуміли, що ми з вами йдемо на ярмарок! Ми будемо повторювати вивчене про прикметник у формі уроку-ярмарку. Тільки наша подорож на ярмарок - віртуальна. Що ж означає слово „ярмарок"?
Тлумачний словничок. (Діти знаходять в інтернеті значення слова – ярмарок).
Ярмарок. Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це - торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час. Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- На ярмарку цінувалося все найкраще, тому мені хотілося б, щоб девіз нашого уроку звучав так: «Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим». На ярмарку не тільки купували товар, а й переймали кращий досвід, зразки одягу, вчили пісень. Справжні ярмаркові дбали про якість товару. От і ви, як справжні ярмаркові, сьогодні покажіть свої знання, подбайте, щоб ваші відповіді були чіткі, ясні та виразні.
ІV. Актуалізація опорних знань , умінь і навичок учнів
- Ось і підійшли ми до ярмаркових воріт. А своєрідною перепусткою безпосередньо на ярмарок буде
1. Гра «Згоден – не згоден - обгрунтуй» . Перш, ніж перейти безпосередньо до основної частини нашого уроку, я пропоную пригадати деякі відомості про прикметник і дати відповіді на питання словами «так» чи «ні».
(Використовую м’ячик. Ловить та дитина, яка має відповісти на запитання).
1. Прикметник – це службова частина мови? (Ні)
2. Прикметник означає дію або стан предмета? (Ні)
3. Прикметник відповідає на питання який? чий? (Так)
4.Прикметник належить до певного роду: чоловічого, жіночого, середнього. (ні)
5.Прикметники поділяються на 3 групи - тверду, м'яку і мішану (ні)
4. Прикметник у реченні виступає додатком? (Ні)
6. Прикметник має три розряди? (Так)
7. Прикметник вживається тільки в повній формі? (Ні)
8. Ступені порівняння прикметника в українській мові мають дві форми? (Так)
9. Прикметник не відмінюється за відмінками? (Ні)
10. Прикметник змінюється за родами і числами? (Так)
11. Прикметник має форму кличного відмінка? ( Ні)
12. Прикметник вказує на ознаку предмета? (Так)
- Ви добре справилися із завданнями, тож ворота ярмарку для вас відчинені. Ось видніється перша лавка. Ну ж бо, підійдемо ближче!
Протягом уроку ми відвідаємо декілька лавок, де ви виконаєте певні завдання і придбаєте знання.
V. Виконання вправ.
(Кожне слово роздруковане на листку, і діти по черзі тягнуть його, прикріплюючи магнітиком на дошку у три колонки)
1. Лавка “Пошук”. Розподіліть прикметники за розрядами. Якщо ви правильно виконаєте завдання, з перших букв записаних слів складеться початок прислів'я: «… не наносить».
Березовий, мамин, охайний, дружній, дерев'яний, Елеонорин, низький, дідусів, житній, олов'яний, апетитний, людський, алюмінієвий, Улянин.
Якісні відносні присвійні
охайний березовий мамин
дружній дерев’яний Елеонорин
низький житній дідусів
апетитний олов’яний Улянин
людський
алюмінієвий
“Одна бджола меду не наносить». Як ви розумієте це прислів’я?
2. Лавка «Конструкторське бюро».
(На листках роздаю кожному завдання із словами. Виконують самостійно. Обмінюються зошитами і перевіряють. Відповіді заздалегідь написані ззаді на дошці).
Нам необхідно відновити слова та пояснити їх правопис. Напишіть правильно складні прикметники у дві колонки: А) які пишуться разом; Б) які пишуться через дефіс, поясніть правопис.
Східно/слов’янський, сто/метровий, світло/зелений, осінньо/зимовий, добро/чинний, темно/синій, східно/європейський, холодно/кровний, озерно/болотний, сніжно/білий, багряно/червоний, оче/видний, сталево/сизий, червоно/гарячий, кисло/солодкий
- За умови правильного виконання з других літер кожного слова утвориться продовження прислів’я «Добре того вчити, хто хоче все знати»
РАЗОМ ДЕФІС
Східнослов’янський світло/зелений
Стометровий осінньо-зимовий
Доброчинний темно/синій,
Східноєвропейський озерно/болотний
сніжно/білий
холоднокровний багряно/червоний
очевидний сталево/сизий
червоно/гарячий кисло/солодкий
3. Лавка «Найкраща».
( Прислівя роздруковую і розстригаю навпіл. Кожний тягне листочок і шукає пару).
У цій лавці ми маємо утворити розірвані прислів’я і пояснити їхнє значення.
Які гроші, такий і товар.
Дешеве м'ясо собаки їдять.
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
За що купив, за те і продаю.
З розумом торгувати, а без розуму бідувати.
4. Лавка «Коректор». Прочитайте подані рекламні слогани, виправте помилки в них, запишіть.( Рекла́мне га́сло або рекла́мний сло́ган — лаконічна фраза, що впадає в око, добре запам'ятовується та висловлює суть рекламного повідомлення).
«Пізнайко» - найбільш популярніший журнал для дітей.
«Ведмежатко» - саме солодке морозиво в світі.
«Nokia 6245» - найбільш тонкіший мобільний телефон.
- Що треба знати, щоб не допускати таких помилок у своїх творах?
5. Лавка «Авторська». Виконаємо коментоване письмо.
Національний Сорочинський ярмарок — це найвідоміший ярмарок в Україні, що відбувається в селі Великі Сорочинці Миргородського району на Полтавщині. Ярмарковий рух в Україні має багатовікову історію. Уже в 40-х роках XIX ст. тут діяло 12 тисяч ярмарків. Сорочинський не був ні найбільшим з них, ні найвідомішим. Його прославив на віки великий земляк Микола Васильович Гоголь у повісті «Сорочинський ярмарок».
6. Лавка «Відпочинку» . Якщо прикметник якісний – підніміть руки вгору, відносний – розведіть у сторони, присвійний – присядьте.
Заяча душа; заяча нора; заяча шапка; ведмежий барліг; ведмежа послуга; ведмежа шкура; материнська турбота; батькова порада; пшеничне волосся; золотий ланцюжок.
7. QR -код з прикметниками льорнінг. Підсумувати вивчене з теми прикметник.
9. Скласти діалог у парах про благодійний ярмарок, який відбувся у нашому навчальному закладі. (5-7 реплік).
В кінці уроку, знову беремо кульки, малюємо свій настрій. Спостерігаємо чи він змінився.
VІІ. Підсумок уроку
-Складіть до слова „Прикметник " сенкан.. Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків
Або ж так (формула):
1. Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три слова).
4. Ставлення (фраза – чотири слова).
5. Перефразування сутності ( одне слово).
Прикметник
Незамінний, прекрасний
Виражає, зв'язує , допомагає
У поезії створює образи
Означення.
Прикметник
Самостійний, змінний.
Виражає, називає, утворює.
Може мати ступені порівняння.
Повнозначне слово.
Походили ми з вами по ярмарку, багато почули, багато побачили, багато й виконали завдань. Ярмарок закінчується. Хто спродався, хто скупився – всім час додому. Всі завдання виконано, ви добре попрацювали. Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто багато знає, а той, чиї знання корисні». Тож, застосовуйте свої знання та вміння на практиці завжди.
VІІІ . Домашнє завдання.
Солодкий___________
Міцний___________
Близький__________
Важкий____________
(7-8 реплік.