Управління освіти Костянтинівської міської ради Донецької області
НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»
Костянтинівської міської ради Донецької області
5 клас
з теми «РІВНЯННЯ»
Розробила вчитель математики НВК,
канд. пед. наук, спеціаліст вищої
кваліфікаційної категорії,
старший вчитель
ЗАГРЕБЕЛЬНА
Олена Олександрівна
Костянтинівка 2021
Тема: РІВНЯННЯ
Мета:
навчальна: закріплення набутих знань учнів з теми «Рівняння», уміння застосовувати математичні знання до вирішення нестандартних практичних завдань;
розвивальна: розвивати обчислювальні навички, навички самостійності, логічного мислення, самоконтролю, розвивати пізнавальну активність;
виховна: підвищення пізнавального інтересу до предмету.
Тип уроку: застосування знань та умінь (урок-пошук істини).
Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна.
Обладнання: комп’ютери, роздавальні матеріали, відео, казковий годинник, відео презентація, книжка «Аліса в країні чудес».
Епіграф до уроку: «Рівняння – це золотий ключ, що відчиняє всі математичні сезами» С. Коваль.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Доброго ранку, діти! Так, саме доброго, бо сьогодні, (вказуємо день) січня, на дворі найчарівніша пора року, пора – коли трапляються дива, коли загадковий світ Зими, налаштовує нас на позитивні несподіванки і я пропоную вам поринути у той дивовижний світ чаклунства та пригод. Але на початку, давайте перевіримо, чи готові ви до подорожі? Перед вами казкове дерево, одягніть його сніжинками, використовуючи різнокольорові смайлики. Запам’ятайте їх колір. Подивіться, якими різнокольоровими сніжинками засіяло наше дерево, бо ті хто обрав Червоний – сьогодні на уроці - енергійні, Жовтий – оптимістичні, Зелений – амбітні, Синій – самодостатні, Рожеві – винахідливі. А всі ми разом? Успішні!
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Відповіді на питання, які виникли в учнів під час виконання домашнього завдання.
1. Проведення онлайн-тестування на тему «Вирази» (освітній проект «На урок», використовуючи комп’ютери).
2. На дошці «Будинок Виразів». І поверх – формули, ІІ поверх – рівняння, ІІІ поверх – буквені вирази, ІV поверх – числові вирази, вчора, ходячі один до одного в гості, вони змішалися. Вам треба повернути їх додому.
3. Знайдіть помилку (на дошці записані рівняння та їх корені, треба з’ясувати де припущено помилку:
№ |
Рівняння |
Корінь |
1 |
2х+3х=10 |
х=2 |
2 |
3(y-7)=27 |
y=16 |
3 |
а+2а-1=123 |
а=1 |
4 |
21х=189 |
х=9 |
Зверніть увагу, у вас на партах картки самоконтролю. Кожний етап уроку ви можете бачити та оцінити свою діяльність: 2 бали в картку самоконтролю, якщо все вірно і 1 бал, якщо є помилки.
Картка самоконтролю
Форма роботи |
Оцінка |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього: |
|
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Кожний наш з вами урок – це дивовижна історія. Що нас чекає сьогодні? (відео через проектор на екран 3D моделі Чеширського кота).
«…Вона опинилася в довгому низькому коридорі, освітленому рядочком підвішених до стелі ламп. Довкола було багато дверей, але всі позамикані. Аліса пройшла коридором з одного боку, вернулася з протилежного (дорогою вона торгала усі двері поспіль), і тепер сумно брела серединою, розмірковуючи, як же їй звідси вибратися. Раптом Аліса наштовхнулася на маленький триногий столик, весь із суцільного скла. На ньому не було нічого, опріч крихітного золотого ключика, й Алісі відразу спало на думку, що це, мабуть, ключ від котрихось дверей…»
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ТА ЕПІГРАФУ УРОКУ
З героями якої казки ми сьогодні будемо шукати істину?
Так, справді, ми поринемо у дивовижний світ «Рівнянь» з загадковими героями Льюіса Керрола «Аліса в країні чудес».
Саме той золотий ключ і є «Рівнянням, яке відчиняє всі математичні сезами». Поставимо собі за мету закріпити набуті знання з теми «Рівняння» та підготуватися до контрольної роботи.
ІV . АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
А чи знаєте діти, що казку «Аліса в країні чудес» ви зовсім скоро будете вивчати на зарубіжній літературі? А Льюіс Керрол, автор чарівного твору, був професором математики Оксфордського університету, науковцем, який займався логікою та евклідовою геометрією? Багато розмірковував та досліджував.
Давайте і ми поміркуємо, відповідаючи на запитання:
10. Як знайти невідомий множник?
V. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ
На початку уроку ви прикрашали дерево сніжинками, використовуючи різнокольорові смайлики.
Пропоную об’єднатися в групи за кольором.
Щоб допомогти Алісі відчинити перші двері необхідно разом розв’язати запропоновані вам рівняння (час – 2 хвилини на рівняння).
ГРУПА |
Завдання 1 |
Відповідь до завдання 1 |
Завдання 2 |
Відповідь до завдання 2 |
І група: |
37+4х=149; |
х=28 |
2х=10 |
х=5 |
ІІ група: |
37+4х=149; |
х=28 |
х:9=21 |
х=189 |
ІІІ група: |
37+4х=149; |
х=28 |
х-1=10 |
х=11 |
ІV група: |
37+4х=149; |
х=28 |
х+12=100 |
х=88 |
V група: |
37+4х=149; |
х=28 |
25:х=5 |
х=5 |
Прошу біля дошки представника однієї групи розв’язати перше рівняння, і всі зафіксуємо його у зошиті.
Шановні діти! Ми бачимо, що всі групи знаходили корінь одного й того самого рівняння та дуже успішно з цим впоралися. А тепер увага на екран перевірка рівнянь №2 (надається розв’язання рівнянь за допомогою презентації).
Подорожуємо далі. Треба відчинити другі двері. Подивіться на намальований на них незвичайний казковий знак (за допомогою презентації висвітлюється на екрані QR код). Чи знаєте ви, як з ним впоратися? У вас на партах, за кількістю учасників групи, лежить QR код. Оберіть собі особисто один. Зчитайте його та на зазначених аркушах виконайте самостійну роботу. Цю роботу на кінець уроку необхідно надати на перевірку. Час на виконання обмежено до 10 хвилин.
1 варіант
№1 Класифікуйте за видами вирази:
вираз |
числовий |
буквений |
формула |
рівняння |
х+2=4 |
|
|
|
|
15:3+7 |
|
|
|
|
2а |
|
|
|
|
S=a×b |
|
|
|
|
№2 Розв’яжіть рівняння
45+5х=150
2 варіант
№1 Класифікуйте за видами вирази:
вираз |
числовий |
буквений |
формула |
рівняння |
х+4=8 |
|
|
|
|
15:3+5 |
|
|
|
|
2а+7 |
|
|
|
|
S=a×а |
|
|
|
|
№2 Розв’яжіть рівняння
(х-100)+50=200
3 варіант
№1 Класифікуйте за видами вирази:
вираз |
числовий |
буквений |
формула |
рівняння |
2х+2=4 |
|
|
|
|
15:3-7 |
|
|
|
|
2а+а |
|
|
|
|
Р=2(a+b) |
|
|
|
|
№2 Розв’яжіть рівняння
45х+5х=150
4 варіант
№1 Класифікуйте за видами вирази:
вираз |
числовий |
буквений |
формула |
рівняння |
7х-2=5 |
|
|
|
|
105:5+7 |
|
|
|
|
2а-8 |
|
|
|
|
S=v×t |
|
|
|
|
№2 Розв’яжіть рівняння
(х+200)+100=300
Заплющить очі, заспокійтеся. Під музику уявіть собі, що в вас довгий ніс. Вмочить свої носи в чорніло і намалюйте геометричні фігури: коло, трикутник, квадрат, пряму.
Ми трохи відпочили і рухаємось далі.
У вас на столах розташовані розрізані на чотири частини картинки. Покажіть їх один одному та за хвилину зберіть з них правильне фото героя казки «Аліса в країні чудес». Ви об’єдналися в нові групи і я пропоную вам відкрити треті двері для нашої героїні.
Перегорніть фото. На другій його стороні розташована задача, яку треба розв’язати за допомогою рівняння. Задачі будемо розв’язувати колективно на дошці, тому приготуйтеся чути один одного. Кожній групі надається 2 хвилини для того, щоб зрозуміти про що ведеться мова в задачі та яким може бути її розв’язання (фото з задачами додаються).
І ГРУПА
Аліса задумала число. Якщо від нього відняти 125, а потім цю різницю помножити на 2, то можна отримати число 124. Яке число задумала Аліса?
ІІ ГРУПА
Білий Кролик був обурений тим, що не міг знайти відповідь на запитання: «Якими можуть бути числа, якщо одне менше за друге у 4 рази, а їх сума 130?»
ІІІ ГРУПА
Сидячі за столом Капелюшник дістав з кишені два годинника, які не показували час, але показували дні. Перший годинник показував на 5 днів менше ніж другий. Скільки днів показував перший годинник, якщо обидва годинника показали 25 днів.
Чеширський кіт, перебуваючи не в своєму розумі, потрапив до фруктового саду, де росло 340 дерев. Персиків на 60 дерев більше ніж абрикосів. Скільки дерев кожного типу росло в саду?
V ГРУПА
Якщо б Синя Гусениця курила замість кальяну цигарки, то одна цигарка скоротила б її життя на 6 хвилин. Скільки годин життя забере в себе Гусениця за 30 днів, якщо б вона викурювала в день по 10 цигарок? Яку пораду можна надати Гусениці?
Залишилися останні двері і я вважаю, що і з цим завданням ви впораєтеся успішно! Вам пропонується скласти та презентувати колективно задачу, яку можна розв’язати за допомогою рівняння. Обравши головними героями задачі – героїв казки Льюіса Керрола. Бажаю успіхів! (складання задачі, презентація за бажанням до 5 хвилин) .
Ось і підійшла до завершення наша чудова подорож країною чудес. Чи сподобалася вона вам? Чи корисною була вона? Чи дійсно Рівняння відчиняють всі математичні сезами? Чому ми сьогодні навчилися, до чого готові?
Протягом уроку ви заповнювали картки самоконтролю.
Я чекаю від вас тільки відвертих оцінок.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Повторити матеріал теми «Рівняння», розв’язати №504, №566(3), № 568(2), № 675(1). За бажанням: знайти в тексті «Аліса в країні чудес» математичні задачі . Оформіть їх у збірник.