Тема уроку: “Вічні образи у світовій літературі”
Мета уроку: на прикладах вивчених творів із зарубіжної літератури (“Прометей закутий” Есхіл “Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі” Сервантеса “Гамлет” Шекспіра “Фауст” Гете) та з української літератури, а на життєвих прикладах історичних постатей, показати що вони звернені до всіх народів і до всіх віків.
Урок проводиться з вчителями української літератури та історії
Хід уроку
Леся Українка І. Вступне слово вчителя: у художньому надбанні світової літератури є образи, що звернені до всіх народів і до всіх віків. Традиційний інтерес до цих постатей викликаний тим, що вони прагнуть щастя борючись за волю, втілюючи мрії людей. Тому вони є зрозумілими і близькими читачеві незалежно від того в якій країні і в які часи вони жили або живуть. Отож, такі загальновідомі образи чи історичні постаті називають вічними або світовими образами
ІІ. Доповіді підготовлених учнів
Учень 1: Вічні образи можуть бути міфологічного походження, як ось постать Титана Прометея із трагедії Есхіла “Прометей закутий”. Цей образ уособлює велику жертовність для блага людства.
Це образ Прометея, що навчив людей добувати вогонь, обробляти землю, навчив зводити житло, познайомив з ремеслами, ліками та мистецтвом. Дав людям те, що робить їх життя щасливішим і якіснішим. До тяжких мук приречений герой але нескорений перед Зевсом. Він свідомо прирік себе на страждання в ім'я смертних людей. Постаттю гордого титана захоплювались і Гете і Байрон. Звертався до цього образу і наш, український, видатний поет, письменник Тарас Григорович Шевченко і Леся Українка.
(Розповідь вчителя української літератури про твори Тараса Шевченка та Лесі
Учень 2: Цей образ, що ми називаємо вічним, ми також знаходимо і у Сервантеса. У віках продовжує жити, уже без його творця, ідеаліст-фантазер, благородний і наївний гідальго Дон Кіхот з Ламанчі. Дон Кіхот, якого більшість має за божевільного - людина безкорислива і щира - це благородна постать борця за гуманістичні ідеї і справедливість. Його ім'я стало називним, ця фігура лицаря на старій шкапі в іржавих обладунках зі списом у руці стала втіленням борця за добро, котрий завжди готовий до боротьби зі злом. Дон Кіхот став героєм драм, опер, лібрето, балетів та фільмів. Борець-герой, Борець-одинак, лицар печального образу живе і тепер, на сценах театрів, Учень 3: Найвищим досягненням європейської літератури доби відродження є Шекспір і його трагедія “Гамлет”. Гамлет зіткнувся у герці з морем лиха але вирішив стати на бій зі злом. Це безумовно вічний образ, адже в ньому присутні риси людини що не примирилась з лихом. Він також борець-одинак, приречений на загибель. І для всього світу він став образом людини-мислителя, еталоном істини справедливості і добра.
Учень 4: Великий німецький поет Гете, мабуть, все своє життя працював над трагедією “Фауст”. У своєму безсмертному творі поет шукає відповіді на одвічні питання: життя і смерть, молодість і старість, кохання, одвічна боротьба добра і зла втілена в образах вченого Фауста і посланця пекла Міфістофеля. Фауст в кінці свого життєвого шляху переконався, що покликання людини-служіння добру, тому образ Фауста називають вічним.
Як відомо, в різних історичних періодах наша земля народжувала тих, кого ми зараз називаємо борцями за свободу незалежність нашої України. Це і козаки-запорожці і гетьмани - це герої УПА і герої Крут це і Олекса Довбуш і Устин Кармелюк і наші воїни ЗСУ, сотні і тисячі героїв, що борються зі злом во ім'я миру і щастя людей. Вчитель української літератури: вічні образи продовжують жити і в українській літературі. І це не тільки твори але їх автори, поети та письменники. Це теж наші вічні образи. Такі особистості та постаті, як Тарас Шевченко і Іван Франко і Леся Українка, Василь Стус. (коротка біографія авторів)
ІІІ. Заключне слово вчителя та підведення підсумків:
Таким чином, вічними образами називають образи літературних і міфологічних героїв, історичних постатей та особистостей, які переросли свою епоху і набули загальнолюдського значення. Вони сприймаються, як символи, а також набули особливої естетичної цінності для нових поколінь , які шукають в їх долях сенс життя. а в роздумах і вчинках, співзвучність своїм почуттям, розв'язання своїх проблем.
Домашнє завдання: Вміти охарактеризувати вічні образи у вивчених творах зарубіжної літератури.