Зарубіжна література, 6 клас
Тема Дж. Лондон « Любов ( жага) до життя.» Життя в ньому не хотіло вмерти і йшло вгору.
Мета: практична : зацікавити здобувачів освіти оповіданням « Любов до життя»; формувати вміння заходити цитати та робити їхній аналіз та формувати навички елементів аналізування твору за допомогою вміння висловлювати власну думку; розвивальна : розвивати усне зв’язне мовлення; мовну здогадку , уяву, пам'ять ,увагу; виховна : сприяти становленню активної життєвої позиції .
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: текст оповідання « Любов до життя», опорний конспект.
Хід уроку.
І Слово вчителя.
Клондайська золота лихоманка.
16 серпня 1896 рік. У руслах річки Клондайк на Алясці були відкриті родовища золота. Це спричинило в Америці « золоту лихоманку».
100 тисяч американців пішли а пошуки золота;
60 тисяч повернулися додому або загинули дорогою;
30-40 тисяч дісталися до селища Джоусон – Сіті.
І тільки 4 тисячі знайшли золото.
Серед золотошукачів був і Джек Лондон. Золота він не знайшов , а зібрав найцінніший матеріал для своїх творів , які познайомили американців з північчю. За словами Дж.Лондона герой північних оповідань фізично і духовно сильний, великодушний, безкорисливий, сміливий , цілеспрямований.
Сьогодні ми з вами підсумуємо ті знання, які ви отримали після прочитання оповідання « Людов до життя»
Хто написав цей твір ? ( Джек ЛОНДОН).
ІІ. Робота з текстом.
Стор. 166
« Вони ступали ,кульгаючи, до річки: на всипаному камінням березі передній заточився і мало не впав. Обидва були стомлені й виснажені , з облич не сходив вираз тупого терпіння, що його карбують тривалі знегоди. На спині вони несли важкі клунки, загорнені в укривала і підтримувані ремінцями, які вони накинули на лоби. Кожен ніс рушницю. Вони йшли, нахиливши низько плечі, а ще нижче голову , втупившись очима в землю.»
Про кого ви дізналися з уривку?
( Про двох золотошукачів)
Які імена автор дає своїм героям?
( Говорить, що це ВОНИ, так як він сам був на Алясці. Вони були схожі на всіх людей, що з ними працювали)
Яким він змальовує їх?
( СТОМЛЕНИМИ,ВИСНАЖЕНИМИ, АЛЕ ТЕРПЛЧИМИ)
Стор. 168
« Він зіщулився, стоячи серед молочно – білого шумовиння, ніби вся оця неозора пустеля пригнітила його своєю нездоланною силою й моторошним спокоєм. Він затремтів, як у лихоманці. Рушниця випала з рук у воду. Зачувши плескіт він отямився, переборов страх, опанував себе, намацав на дні рушницю й витяг її з води.»
Що він зміг перебороти ?
( Він зміг перебороти страх та опанувати себе).
Стор. 169
« Він не заблудив, дарма що зостався один…Він знайде там набої для своєї рушниці , гачки й ліску, невеличку рибальську сітку – одне слово, все начиння,щоб добувати собі харчі.»
Скільки іх ішло?
( один)
А тут яку рису в боротьбі за життя показав Дж. Лондон?
(Людина сама , але завжди складає план свого життя, прагне жити по ньому і йти вперед)
Має план і живе по ньому.
Стор. 170
« О дев'ятій годині він боляче забив об каменюку пальця на нозі, заточився і впав од страшної утоми й виснаження. Довгенько він лежав на боці, не рухаючись. Потім зняв ремені й насилу сів. Ще не смеркло, і в на півсутінках він почав нишпорити між камінням ,шукаючи моху. Склавши його в купу, він розпалив вогонь - мох затлівся ,закурив - і поставив на нього бляшаний казанок з водою»
А про що свідчить цей уривок?
( не здаватися, боротися, примушувати себе піклуватися про своє здоров'я).
Стор 170-171.
« Він висушив мокре взуття біля вогню. Мокасини перетворилися на лахміття. Пошиті з укривала шкарпетки світили дірками, натерті ноги покривавили. Кісточка боліла. Він оглянув її - суглоб розпух і став завгрубшки з коліно. Він одірвав довгу смужку з одного укривала і туго перев’язав кісточку.»
На що вказує уривок з відірваною смужкою укривала для ніг?
( Що герой був винахідливий.)
Стор. 171
« Стогнучи, він через силу звівся на ноги, Суглоби неначе заржавіли. Вони аж скрипіли, і зігнути їх можна було лише великим зусиллям.»
Чи правий автор, коли показав силу волі героя?
( Так, бо хоч йому і боліло,але він не задався).
Стор. 172
« Назустріч йому вибіг чорний лис із куріпкою в зубах. Чоловік закричав. Крик був страшний; переляканий лис дременув , але куріпки не випустив.»
На що цей уривок вказує?
( Що для того, щоб вижити всі дії і вчинки підходять).
Стор. 175
« Опівдні він відчув, що нести клунок йому несила. Він знову розділив золото ,одну половину висипав просто на землю. Трохи згодом викинув і решту, залишивши при собі укривало, бляшане відерце й рушницю.»
Чому герой викинув все золото?
( Гроші, золото, потрібні здоровій людині, а він був безсилий, проте хотів жити).
Діти, так які основні почуття притаманні героєві?
( Туга,
Страх,
Фізичний біль,
Винахідливість, терпіння,
Вміння тримати себе в руках,
Планування і життя по ньому,
Йти завжди вперед,
Боротися,
Піклуватися про своє здоров'я,
Прагнути жити незважаючи ні нащо.
Добре.
Діти, коли герой боровся за життя, яких тварин він зустрів і що вони йому дали?
Олень – хотів смачного м'яса. Але звір втік,
Біла куріпка – хотів спіймати, але вона перед його носом втекла і він безсилий став її передражнювати.
Чорний лис – що ніс куріпку - страшно герой закричав, але лис куріпку не покинув і втік.
Рибка – хотів піймати у калюжі . але не зміг. Він ридав і його голос розлягався над байдужою пустелею.
Пічкури – піймав 3, зїв – 2,1 на сніданок.
Бурий ведмідь – ричав і людина ричала на нього із – за страху.Рик людини був страшніший і звір злякався і втік.
Ще одне, на що звернемо увагу.
Назвіть елементи сюжету оповідання.
Експозиція – опис півночі і героїв.
Зав'язка –Білл кинув хворого товариша.
Розвиток дії – герой бореться за життя.
Кульмінація – сутичка з вовком.
Розв'язка – порятунок героя.
Діти, доведіть, о твір є оповіданням
Він невеликий за обсягом,
Мало героїв.
Описано один випадок із життя героя,
Короткочасна дія.9 декілька місяців)
Які проблеми порушені у творі ?
Людської гідності.
Життя та смерті,
Боротьби за життя,
Дружби та зради.
Питання дружби, життя притаманне нашим воїнам.
Послухайте про одного з них.
Це мій дідусь.
Його звуть Віктор.
Він був на війні.
Воював довго. Розпочав з АТО.Загинув.
Для нас це велике горе.
Бабуся і зараз часто плаче.
Запам'ятала я його доброю,чуйною, чесною, людяною людиною. Багато товаришів прощалося з ним. Він для сім'ї- ГЕРОЙ,
Діти, якими синонімами можна замінити слово жаги?
( ЛЮБОВ,сильне прагнення. Бажання).
Згадайте, що таке оригінал твору, а що таке переклад .
Оповідання « Любов до життя» ви читали в оригіналі чи в перекладі?
Діти твір переклав Петро Соколовський.
Тільки він назвав оповідання « Любов до життя».
Інші перекладачі називають «Жага до життя»
Жага – це бажання, жадання, темперамент, запальність, пристрасність.
Любов – захоплення, уподоба, відданість, пристрасть.
Вчитель: Варіант « Жага до життя» повніше відтворює ідейно – тематичне наповнення оповідання. Перекладаючи іншою мовою. Перекладач кожне слово вибирає із синонімічного ряду слів. Щоб зробити правильний вибір , перекладач повинен не лише знати мову оригінального твору . а й орієнтуватися в поглядах письменника , чиї твори перекладає.
Діти, чи змогли б ви залишити свого товариша в біді?
Кожен художній твір завжди чогось навчає. Які уроки можна взяти з осідання Дж.Лондона.
Назвіть корисні поради :
- Життя потрібно цінувати :
- Не втрачати гідності за матеріальними статками;
- Намагатися жити за законами моралі;
- Підтримувати і допомагати тим, хто потребує допомоги, цінувати дружбу,
- Бути вірними товаришами,
- Учитися у природи;
- Не впадати у відчай;
- Упевнено йти до своєї мети.
ДІТИ, ПАМ'ЯТАЙТЕ, ЩО ПОКИ ЛЮДИНА БОРЕТЬСЯ, ВОНА СИЛЬНІША ЗА ВЛАСНУ ДОЛЮ.
ОЦІНКИ.
ПІДАРУНОК ВІД МЕНЕ ДЛЯ ВАС.
Вікторина
Сторінка самооцінювання.
1 Справжнє прізвище письменника ( Джон Гріффіт Лондон)
2. Білл до самої смерті намагався зберегти ( золото).
3.Знесиленого героя невідступно переслідував ( вовк).
4. Місцевість, де відбувається дія оповідання , мала назву ( Країна Патичків).
5. Назва китобойного судна ,що підібрало героя ( « Бедфорд»).
6.В описах природи переважає … клір ( сірий).
Хвилинка ерудита « Корисно знати»
Клондайк – ріка в Північній Америці, на північному заході Канади, права притока Юкону. Бере початок у горах Маккензі. Завдовжки 180 км. У басейні Клондайку наприкінці 19 століття відкрили родовища золота .Почалася « золота лихоманка», і тисячі золотошукачів кинулися за щастям . Багато з них загинуло від морозів, цинги й браку досвіду виживання в суворих північних краях.