Урок-дослідження "Золота доба персько- таджицької лірики.Омар Хайям . Рубаї. Лаконізм і місткість жанр"

Про матеріал
Урок-дослідження "Золота доба персько- таджицької лірики.Омар Хайям . Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма"
Перегляд файлу

  Зарубіжна література      8 клас

                                         Урок-дослідження                                                                 Тема уроку:   Золота доба персько- таджицької лірики.Омар Хайям . Рубаї. Лаконізм і  місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма.

Мета: формувати предметні компетентності:

-         розуміння та уміння пояснювати хронологічні межі доби Середньовіччя;  знати видатних представників цієї доби, визначати їх внесок у розвиток світової культури;

-         ознайомити  учнів з творчістю класика персько-таджицької літератури Омара Хайяма, його особистістю, а також основними темами та мотивами творчості; 

-         розвивати  навички  виразного  читання,  логічне, образне  мислення  учнів; 

-         вчити  школярів  аналізувати  рубаї; 

Формувати ключові компетентності:

-         навчатися упродовж життя;

-         цінувати красу природи,важливість філософської думки;

-         виховувати  почуття  прекрасного,  високі  моральні  якості;

-         усвідомлення впливу історичних подій на долю людини;

-         розуміння впливу позитивного мислення на відновлення душевної рівноваги.

 

Обладнання: Буктрейлер «Омар Хайям», відеофільм за біографією Омара Хайяма, роздатковий  матеріал : ( Збірка рубаї  Омара  Хайяма, картки з порадами від Омара Хайяма , підручник, відеоролик «Найчарівніші метелики в світі»).

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

…О, як я хочу після тисяч років

Зійти з землі хоч травкою малою!

                                     Омар Хайям

 

Хід уроку

 

Ι. Організаційний  момент.

II. Мотивація навчальної діяльності.

Слово учителя. Сьогодні ми з вами подорожуватимемо знову  у добу середньовіччя, до південно-східної Азії, у Сельджуцьку імперію, яка існувала майже тисячу років тому.

Учні складають асоціативний куш з поняттям «Середньовіччя»

Повідомлення учня.Про Сельджуцьку імперію(1037-1194) .

Сельджуцька імперія (1037-1194 роки)

Сельджу́цька імпе́рія (перс.آل سلجوق Āl-e Saljuq буквально 'Дім Сельджука') — монархічна ісламська держава в Східній і Центральній Азії в часи середньовіччя. Існувала в 10371194 роках. Простягалася від Анатолії(Азійської частини Туреччини) на заході до Гіндукуша на сході. Займала територію : сучасної Туреччини, Сирії, Палестини, Іраку, Ірану, Азербайджану, Туркменістану, частини Узбекистану й Афганістану. Заснована в ході завоювань тюрків-огузів. Керувалася султанами із тюркської династії Сельджуків. Столиця розташовувалася на території Персії в Нішапурі (10371043), Реї (10431051), Ісфахані (10511118), а також Гамадані (11181194) та Мерві (11181194). Офіційною мовою двору була перська, мовою релігії — арабська, мовою панівного класу — огузько-турецька, фарсі. Знищена  імперія у 1194 році Хорезмом.

Слово учителя: Схід.  Незвичайний,  непізнаний,  таємничий.  Зі  своїми  суворими  законами,  мечетями  й  мінаретами,  з  казковими  багатствами  султанів,  загадковими  красунями,  великою  мудрістю,  своєрідною  культурою,  сутність  якої  ми сьогодні  й  спробуємо  пізнати.

            Персія. Країна чудес, фруктовий рай. Батьківщина Омара Хайяма.

III. IV. РОБОТА з ТЕМОЮ УРОКУ.Повідомлення теми, мети (запис в зошити).

1.Перегляд буктрейлера «Омар Хайям»

2.Робота з епіграфом

Висловлюючи у цих поетичних рядках просте, зрозуміле всім бажання залишитися в пам’яті людській на багато-багато років.

 Як ви вважаєте, а це можливо, щоб людину пам’ятали тисячу років? Що для цього потрібно?

Учитель:Це трапилося у 1859 році в Англії. У книгарнях з’явилася  збірка віршів нікому не відомого до того часу  поета Омара Хайяма в перекладі відомого письменника  Едварда Фіцджеральда.   Миттєво східний поет-філософ став надзвичайно популярним не лише в Англії, але й у всіх європейських країнах.  І лише після того, як Хайям-поет був відкритий на Заході, ним почали цікавитись на Сході.

У сьогоднішньому світі рубаї Омара Хайяма не втрачають своєї популярності. І в ХХІ столітті він залишається такою ж привабливою і загадковою постаттю, яким  він був у період свого тріумфального визнання у ХІХ столітті.

3.Слово учителя.Проблемне питання:Чим приваблюють людство рубаї Омара Хайяма?   Поставимо перед собою це запитання і відповідь на нього будемо шукати на сьогоднішньому уроці.

Хто ж такий Омар Хайям? Його життя овіяне легендами і дотепер залишається багато в чому таємничим і загадковим.

4.Бібліограф(підготовлений учень) Повідомлення про О.Хайяма.

   5.   Перегляд відеоролика «Цікаві факти із життя Омара Хайяма».

Учитель: Щойно ви ознайомилися з біографією Омара Хайяма та зараз вже готові дати відповідь на питання: про що ви дізналися, що найбільше вразило, схвилювало чи здивувало у постаті цієї геніальної людини?

6.Робота в групах. Пропоную пригадати  титули  великого поета і створити «Сузір’я Омара Хайяма»

Створення « Сузір’я Омара Хайяма».

Представники від груп презентують творчі роботи « Сузіря Омара Хайяма»

Учитель: Сучасники називали Хайяма “Царем філософів Сходу і Заходу”.  Можливо, тому  що в рубаї він висловлює свої думки щодо того, як потрібно жити на землі, як треба ставитися до життя, які якості виховувати в собі тощо.                                                                                                                             Учитель. Омар Хайям – представник персько - таджицької поезії, який свої погляди, роздуми про життя, про людину, виклав у  формі популярного східного жанру – рубаї.              Відомо, що родоначальником  рубаї був Рудакі, а Омар Хайям надав цьому жанру філософських роздумів. Знавці східного слова – перекладачі об’єднали вірші у збірку «Рубаят». Нині вона відома у всьому світі.

Учитель:  Які ж особливості має жанр рубаї ? (Можлива відповідь: рубаї – це чотиривірш філософського змісту. Рубаї – це філософсько-ліричний чотиривірш, у якому три або й чотири рядки римуютьсяміж собою. Руба ї виконувалися у супроводі музичного акомпанементу, один за одним, розмежовані паузами).(Робота з підручником).

Учитель: рубаї лаконічні, але місткі, наповнені філософською думкою, тому і називать їх перлинами мудрості

Про що ж роздумував поет?  Ми визначили основні тематичні групи рубаї Омара Хайяма: запис у зошити

-цінність людини на землі;

- роздуми над сенсом життя;

- тема радощів земного життя;

- кохання як основа існування людини

- роздуми над Кораном

Учитель:Більш розширено тематику рубаї Омара Хайяма висвітлено у підручнику?(робота з підручником).ст132-133. Читаємо і аналізуємо рубаї

 

Учитель: розкрити сутність і глибокий зміст  рубаї Омара Хайяма цікаво і повчально.  Хочемо звернути вашу увагу на те, що в центрі поетичних рубаї філософа стоїть людина - найкраще творіння на Землі.

ІУ.Аналітичне дослідження рубаї. Учні читають і аналізують рубаї

Хіба у Всесвіті найкращий твір – не ми?

В очах у розуму зіниця й зір – не ми ?

Це коло Всесвіту скидається на перстень,

А камінь, що горить ясніш од зір, - це ми.

 

 Учень1.До нас з вами звертається мудрець і говорить, що людина- прекрасне творіння . Це завжди потрібно пам’ятати і гордитись  цим.

 

Учень 2.Омар Хайям багато часу провів , розмірковуючи  про смертність людини. Це сумна тема рубаї. Життя не вічне і закон його суворий: людина народжується , старіє і помирає.

 

Кульгава старість, юність бистронога-

Все товпиться до вічного порога.

Недовго світом тішаться живі:

Всі підем геть, у всіх одна дорога

   

Учень 3.Сумом пройняті вірші. Але ось послухайте, що говорить мудрець далі. Людина повинна бути господарем своєї долі, а турбуватися слід про інше… Поміркуйте разом Омаром Хайямом.

 

Ні, не гнітять мене перестрахи й жалі ,

Що вмерти мушу я , що строки в нас малі.

Того, що суджено, боятися не треба.

Боюсь неправедно прожити на землі.

 

 

Учитель:Як ви думаєте, про що ж людина повинна турбуватися в своєму житті?(відповіді учнів)

 

Учитель: А що означає праведно прожити на землі? (роздуми учнів)

 

Учень 4.Омар Хайям дає нам таку відповідь своїм рубаї:

 

Як би мені до рук  — скрижалі Долі ,

Я розписав би їх по власній волі.

Із світу вигнав би всі смутки й болі ,

Чолом небес досяг, не жив би долі!

 

 

Учень 5.А ми розмірковуємо далі. « Життя людини – це мить між минулим  і майбутнім. Лови миті життя, не гай часу, отримай щастя тут, на землі»,- пристрасно говорить філософ. Дійсно, ми з ним згодні, людина повинна бути  щасливою на землі. А в невідомому потойбіччі.

 

Учень 6.Омар Хайям -  співець прекрасного. Низку рядків своєї поезії він присвятив вічній темі в літературі, бо вважав, що в основі життя людини лежить любов.

 

 

Любов – це сонечко, щовсесвітогріває,

Любов - чудесний птах, що в квітникуспіває.

Її не знає той, хто плаче солов'єм,

Вона в душі того, хто мовчки умирає.

 

Цьому прекрасному почуттю поет присвятив багато своїх рубаї. Він ніжно говорить про те , як потрібно берегти і цінувати кохання.

 

Шукав поради я у зошитах сторіч -

I скорбний друг мені таку промовив річ:

«Щасливий тільки той, з ким поруч мила, схожа

На місяць-білозір у довгу-довгу ніч!»

 

Образ коханої змальовує поет ніжно. Мудрець називає її дуже романтично: чарівна троянда, стрункий кипарис, місяцем у довгу ніч.

 

Вчитель:Дякую вам за співпрацю, шановні філософи.А зараз слово за мудрецями. Їхні дослідження корисні і повчальні і для нас, сучасних людей.

 

 

Учень 7.В рубаї ми знаходимо безліч порад, як має поводити себе людина, щоб миттєвості життя були змістовними. Послухайте і запам’ятайте.

 

Для друга гідного душа на все готова!

І в ноги вклониться, не вимовивши й слова,

Дізнатись хочеш ти, чи є на світі пекло?

Є пекло: з підлою людиною розмова.

 

Учитель. Вірші Омара Хайяма звучать як афоризми, короткі вислови, які містять повчання. Записи у зошити

-         Живи праведно;

-         Не губи розуму,

-         Не будь блюдолизом;

-         Будь високий духом;

-         Цінуй життя.

У.Узагальнення і систематизація здобутих знань.

1.Учень у східному вбранні.  І сьогодні ми хочемо запропонувати вам «Поради від Омара Хайяма»

на фоні східної  мелодії:

 

Хай кожна мить, що в вічність промайне,                        

Тебе вщасливлює, бо головне,

Що нам дається тут, - життя: пильнуй же!

Як ти захочеш, так воно й мине.

 

Ти до зла не хились, а роби лиш добро!

Бо не зло тобі друг, а добро, лиш добро.

Якщо зло і добро тобі в друзі прибились,

Вибирай однозначно — добро, лиш добро!

Марнославцем, для влади придатним, не будь.

Будь бальзамом. Отруті подібним не будь.

Якщо прагнеш життя не прожить як нікчема,

Не збивай на дурне і злостивим не будь.

 

Не годиться вдаватись до лайки й образ,

А люб'язність тримати лише про запас.

Не розумно хвалитись нажитим багатством,

Не годиться знання виставлять напоказ.

 

Йди з добром до людей — і воздасться тобі.

Скромним будь — і не згубишся ти у юрбі.

Із маленьким муравликом краще зріднися,

Аніж з тим, хто в гордині погруз і чваньбі. 

 

Учитель:Щиро дякую мудрецю за слушні поради .

УІ.Підсумки уроку.Учитель. Читаючи поезію Омара Хайяма, ми відчули, що вона проста за формою, легко перекладається на інші мови, в тому числі і на нашу рідну українську мову. За переклади брались українці: Василь Мисик, Іван Франко, Агатангел Кримський, Терентій Масенко. Читаєш рубаї і здається, що вони мають мелодії. Я знаю, що у Омара Хайяма були гідні учні Дмитро Павличко. Він написав рубаї і надав їм сучасного звучання.

           Не поспішай, як розум твій горить,

                             Від гніву серце рветься і болить,

                             Жалітимеш ти все життя потому

                             За тим, що натворив у мстиву мить

Вчитель: Як ви зрозуміли цю правду?

 

Вчитель. «Чим  же приваблюють людство рубаї Омара Хайяма?»  (відповіді учнів).

 Учитель:Поезія Омара Хайяма приваблює сучасних читачів своїм глибоким філософським змістом, любов’ю до життя,  утвердженням права людини на особисте щастя. Бо в людях найбільшою цінністю є чесність, гідність, доброта, справедливість, незалежність та вірність у дружбі. І люди це розуміли у всі часи, розуміють вони це й сьогодні.Я впевнена, що літературна  спадщина цього поета належить сучасності й майбутньому. 

 

Учитель: Омар Хайям прожив непросте життя: були в ньому злети і падіння, кохання і ненависть, хвилини щастя і смутку. Проте і на троні поряд з султаном і у гнітючій бідності він ніколи не втрачав людської гідності, завжди залишався щирою, доброю і мудрою людиною.

Перегляд уривку з художнього  фільму «Пророк Омар Хайям. Хроніка легенди».

УІІ.Заключне слово вчителя: Мені здається, що поезія Омара Хайяма викликала у вас, як і у мене, захоплення. Вдячна учням, які  відмінно працювали сьогодні……………………, а також хочу відзначити здобувачів освіти , які працювали добре…….., сподіваюся, що байдужих на уроці не було.

Учитель: на згадку про наш урок я хочу подарувати вам «Поради від Омара Хайяма» та цих яскравих метеликів і побажати, щоб  прекрасні крила ваших душ завжди були барвистими, яскравими, щоб вони підносили вас над буденністю, спонукали творити добро, примножувати любов.

 Учитель читає (на фоні відеоролика «Найчарівніші метелики в світі»)

            У  Омара Хайяма я навчилася жити,

Почуття цінувати, як некуплений скарб,

Що зробила в житті і що треба зробити

Малювати життя, не шкодуючи фарб.

 

Бажаю всім малювати своє життя яскравими фарбами

Бажаю, щоб миттєвості вашого життя були щасливі, сповнені сенсу, кохання, добра і миру.

( подарунки учням та  колегам).

 УІІІ. Домашнє завдання.                                                                                       Вчитель:Я впевнена, що ви з цікавістю виконаєте домашнє завдання:

1.Скласти сенкан за біографією Омара Хайяма.

2. Вивчити напам’ять 2-3  рубаї  і визначити їх тематику.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Козяр Ярослава
Додано
6 лютого
Переглядів
77
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку