Зарубіжна література 8 клас
Урок-дослідження Тема уроку: Золота доба персько- таджицької лірики.Омар Хайям . Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма.
Мета: формувати предметні компетентності:
- розуміння та уміння пояснювати хронологічні межі доби Середньовіччя; знати видатних представників цієї доби, визначати їх внесок у розвиток світової культури;
- ознайомити учнів з творчістю класика персько-таджицької літератури Омара Хайяма, його особистістю, а також основними темами та мотивами творчості;
- розвивати навички виразного читання, логічне, образне мислення учнів;
- вчити школярів аналізувати рубаї;
Формувати ключові компетентності:
- навчатися упродовж життя;
- цінувати красу природи,важливість філософської думки;
- виховувати почуття прекрасного, високі моральні якості;
- усвідомлення впливу історичних подій на долю людини;
- розуміння впливу позитивного мислення на відновлення душевної рівноваги.
Обладнання: Буктрейлер «Омар Хайям», відеофільм за біографією Омара Хайяма, роздатковий матеріал : ( Збірка рубаї Омара Хайяма, картки з порадами від Омара Хайяма , підручник, відеоролик «Найчарівніші метелики в світі»).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
…О, як я хочу після тисяч років
Зійти з землі хоч травкою малою!
Омар Хайям
Хід уроку
Ι. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Слово учителя. Сьогодні ми з вами подорожуватимемо знову у добу середньовіччя, до південно-східної Азії, у Сельджуцьку імперію, яка існувала майже тисячу років тому.
Учні складають асоціативний куш з поняттям «Середньовіччя»
Повідомлення учня.Про Сельджуцьку імперію(1037-1194) .
Сельджуцька імперія (1037-1194 роки)
Сельджу́цька імпе́рія (перс.آل سلجوق Āl-e Saljuq буквально 'Дім Сельджука') — монархічна ісламська держава в Східній і Центральній Азії в часи середньовіччя. Існувала в 1037—1194 роках. Простягалася від Анатолії(Азійської частини Туреччини) на заході до Гіндукуша на сході. Займала територію : сучасної Туреччини, Сирії, Палестини, Іраку, Ірану, Азербайджану, Туркменістану, частини Узбекистану й Афганістану. Заснована в ході завоювань тюрків-огузів. Керувалася султанами із тюркської династії Сельджуків. Столиця розташовувалася на території Персії — в Нішапурі (1037–1043), Реї (1043–1051), Ісфахані (1051–1118), а також Гамадані (1118–1194) та Мерві (1118–1194). Офіційною мовою двору була перська, мовою релігії — арабська, мовою панівного класу — огузько-турецька, фарсі. Знищена імперія у 1194 році Хорезмом.
Слово учителя: Схід. Незвичайний, непізнаний, таємничий. Зі своїми суворими законами, мечетями й мінаретами, з казковими багатствами султанів, загадковими красунями, великою мудрістю, своєрідною культурою, сутність якої ми сьогодні й спробуємо пізнати.
Персія. Країна чудес, фруктовий рай. Батьківщина Омара Хайяма.
III. IV. РОБОТА з ТЕМОЮ УРОКУ.Повідомлення теми, мети (запис в зошити).
1.Перегляд буктрейлера «Омар Хайям»
2.Робота з епіграфом
Висловлюючи у цих поетичних рядках просте, зрозуміле всім бажання залишитися в пам’яті людській на багато-багато років.
Як ви вважаєте, а це можливо, щоб людину пам’ятали тисячу років? Що для цього потрібно?
Учитель:Це трапилося у 1859 році в Англії. У книгарнях з’явилася збірка віршів нікому не відомого до того часу поета Омара Хайяма в перекладі відомого письменника Едварда Фіцджеральда. Миттєво східний поет-філософ став надзвичайно популярним не лише в Англії, але й у всіх європейських країнах. І лише після того, як Хайям-поет був відкритий на Заході, ним почали цікавитись на Сході.
У сьогоднішньому світі рубаї Омара Хайяма не втрачають своєї популярності. І в ХХІ столітті він залишається такою ж привабливою і загадковою постаттю, яким він був у період свого тріумфального визнання у ХІХ столітті.
3.Слово учителя.Проблемне питання:Чим приваблюють людство рубаї Омара Хайяма? Поставимо перед собою це запитання і відповідь на нього будемо шукати на сьогоднішньому уроці.
Хто ж такий Омар Хайям? Його життя овіяне легендами і дотепер залишається багато в чому таємничим і загадковим.
4.Бібліограф(підготовлений учень) Повідомлення про О.Хайяма.
5. Перегляд відеоролика «Цікаві факти із життя Омара Хайяма».
Учитель: Щойно ви ознайомилися з біографією Омара Хайяма та зараз вже готові дати відповідь на питання: про що ви дізналися, що найбільше вразило, схвилювало чи здивувало у постаті цієї геніальної людини?
6.Робота в групах. Пропоную пригадати титули великого поета і створити «Сузір’я Омара Хайяма»
Створення « Сузір’я Омара Хайяма».
Представники від груп презентують творчі роботи « Сузіря Омара Хайяма»
Учитель: Сучасники називали Хайяма “Царем філософів Сходу і Заходу”. Можливо, тому що в рубаї він висловлює свої думки щодо того, як потрібно жити на землі, як треба ставитися до життя, які якості виховувати в собі тощо. Учитель. Омар Хайям – представник персько - таджицької поезії, який свої погляди, роздуми про життя, про людину, виклав у формі популярного східного жанру – рубаї. Відомо, що родоначальником рубаї був Рудакі, а Омар Хайям надав цьому жанру філософських роздумів. Знавці східного слова – перекладачі об’єднали вірші у збірку «Рубаят». Нині вона відома у всьому світі.
Учитель: Які ж особливості має жанр рубаї ? (Можлива відповідь: рубаї – це чотиривірш філософського змісту. Рубаї – це філософсько-ліричний чотиривірш, у якому три або й чотири рядки римуютьсяміж собою. Руба ї виконувалися у супроводі музичного акомпанементу, один за одним, розмежовані паузами).(Робота з підручником).
Учитель: рубаї лаконічні, але місткі, наповнені філософською думкою, тому і називать їх перлинами мудрості
Про що ж роздумував поет? Ми визначили основні тематичні групи рубаї Омара Хайяма: запис у зошити
-цінність людини на землі;
- роздуми над сенсом життя;
- тема радощів земного життя;
- кохання як основа існування людини
- роздуми над Кораном
Учитель:Більш розширено тематику рубаї Омара Хайяма висвітлено у підручнику?(робота з підручником).ст132-133. Читаємо і аналізуємо рубаї
Учитель: розкрити сутність і глибокий зміст рубаї Омара Хайяма цікаво і повчально. Хочемо звернути вашу увагу на те, що в центрі поетичних рубаї філософа стоїть людина - найкраще творіння на Землі.
ІУ.Аналітичне дослідження рубаї. Учні читають і аналізують рубаї
Хіба у Всесвіті найкращий твір – не ми?
В очах у розуму зіниця й зір – не ми ?
Це коло Всесвіту скидається на перстень,
А камінь, що горить ясніш од зір, - це ми.
Учень1.До нас з вами звертається мудрець і говорить, що людина- прекрасне творіння . Це завжди потрібно пам’ятати і гордитись цим.
Учень 2.Омар Хайям багато часу провів , розмірковуючи про смертність людини. Це сумна тема рубаї. Життя не вічне і закон його суворий: людина народжується , старіє і помирає.
Кульгава старість, юність бистронога-
Все товпиться до вічного порога.
Недовго світом тішаться живі:
Всі підем геть, у всіх одна дорога
Учень 3.Сумом пройняті вірші. Але ось послухайте, що говорить мудрець далі. Людина повинна бути господарем своєї долі, а турбуватися слід про інше… Поміркуйте разом Омаром Хайямом.
Ні, не гнітять мене перестрахи й жалі ,
Що вмерти мушу я , що строки в нас малі.
Того, що суджено, боятися не треба.
Боюсь неправедно прожити на землі.
Учитель:Як ви думаєте, про що ж людина повинна турбуватися в своєму житті?(відповіді учнів)
Учитель: А що означає праведно прожити на землі? (роздуми учнів)
Учень 4.Омар Хайям дає нам таку відповідь своїм рубаї:
Як би мені до рук — скрижалі Долі ,
Я розписав би їх по власній волі.
Із світу вигнав би всі смутки й болі ,
Чолом небес досяг, не жив би долі!
Учень 5.А ми розмірковуємо далі. « Життя людини – це мить між минулим і майбутнім. Лови миті життя, не гай часу, отримай щастя тут, на землі»,- пристрасно говорить філософ. Дійсно, ми з ним згодні, людина повинна бути щасливою на землі. А в невідомому потойбіччі.
Учень 6.Омар Хайям - співець прекрасного. Низку рядків своєї поезії він присвятив вічній темі в літературі, бо вважав, що в основі життя людини лежить любов.
Любов – це сонечко, щовсесвітогріває,
Любов - чудесний птах, що в квітникуспіває.
Її не знає той, хто плаче солов'єм,
Вона в душі того, хто мовчки умирає.
Цьому прекрасному почуттю поет присвятив багато своїх рубаї. Він ніжно говорить про те , як потрібно берегти і цінувати кохання.
Шукав поради я у зошитах сторіч -
I скорбний друг мені таку промовив річ:
«Щасливий тільки той, з ким поруч мила, схожа
На місяць-білозір у довгу-довгу ніч!»
Образ коханої змальовує поет ніжно. Мудрець називає її дуже романтично: чарівна троянда, стрункий кипарис, місяцем у довгу ніч.
Вчитель:Дякую вам за співпрацю, шановні філософи.А зараз слово за мудрецями. Їхні дослідження корисні і повчальні і для нас, сучасних людей.
Учень 7.В рубаї ми знаходимо безліч порад, як має поводити себе людина, щоб миттєвості життя були змістовними. Послухайте і запам’ятайте.
Для друга гідного душа на все готова!
І в ноги вклониться, не вимовивши й слова,
Дізнатись хочеш ти, чи є на світі пекло?
Є пекло: з підлою людиною розмова.
Учитель. Вірші Омара Хайяма звучать як афоризми, короткі вислови, які містять повчання. Записи у зошити
- Живи праведно;
- Не губи розуму,
- Не будь блюдолизом;
- Будь високий духом;
- Цінуй життя.
У.Узагальнення і систематизація здобутих знань.
1.Учень у східному вбранні. І сьогодні ми хочемо запропонувати вам «Поради від Омара Хайяма»
на фоні східної мелодії:
Хай кожна мить, що в вічність промайне,
Тебе вщасливлює, бо головне,
Що нам дається тут, - життя: пильнуй же!
Як ти захочеш, так воно й мине.
Ти до зла не хились, а роби лиш добро!
Бо не зло тобі друг, а добро, лиш добро.
Якщо зло і добро тобі в друзі прибились,
Вибирай однозначно — добро, лиш добро!
Марнославцем, для влади придатним, не будь.
Будь бальзамом. Отруті подібним не будь.
Якщо прагнеш життя не прожить як нікчема,
Не збивай на дурне і злостивим не будь.
Не годиться вдаватись до лайки й образ,
А люб'язність тримати лише про запас.
Не розумно хвалитись нажитим багатством,
Не годиться знання виставлять напоказ.
Йди з добром до людей — і воздасться тобі.
Скромним будь — і не згубишся ти у юрбі.
Із маленьким муравликом краще зріднися,
Аніж з тим, хто в гордині погруз і чваньбі.
Учитель:Щиро дякую мудрецю за слушні поради .
УІ.Підсумки уроку.Учитель. Читаючи поезію Омара Хайяма, ми відчули, що вона проста за формою, легко перекладається на інші мови, в тому числі і на нашу рідну українську мову. За переклади брались українці: Василь Мисик, Іван Франко, Агатангел Кримський, Терентій Масенко. Читаєш рубаї і здається, що вони мають мелодії. Я знаю, що у Омара Хайяма були гідні учні Дмитро Павличко. Він написав рубаї і надав їм сучасного звучання.
Не поспішай, як розум твій горить,
Від гніву серце рветься і болить,
Жалітимеш ти все життя потому
За тим, що натворив у мстиву мить
Вчитель: Як ви зрозуміли цю правду?
Вчитель. «Чим же приваблюють людство рубаї Омара Хайяма?» (відповіді учнів).
Учитель:Поезія Омара Хайяма приваблює сучасних читачів своїм глибоким філософським змістом, любов’ю до життя, утвердженням права людини на особисте щастя. Бо в людях найбільшою цінністю є чесність, гідність, доброта, справедливість, незалежність та вірність у дружбі. І люди це розуміли у всі часи, розуміють вони це й сьогодні.Я впевнена, що літературна спадщина цього поета належить сучасності й майбутньому.
Учитель: Омар Хайям прожив непросте життя: були в ньому злети і падіння, кохання і ненависть, хвилини щастя і смутку. Проте і на троні поряд з султаном і у гнітючій бідності він ніколи не втрачав людської гідності, завжди залишався щирою, доброю і мудрою людиною.
Перегляд уривку з художнього фільму «Пророк Омар Хайям. Хроніка легенди».
УІІ.Заключне слово вчителя: Мені здається, що поезія Омара Хайяма викликала у вас, як і у мене, захоплення. Вдячна учням, які відмінно працювали сьогодні……………………, а також хочу відзначити здобувачів освіти , які працювали добре…….., сподіваюся, що байдужих на уроці не було.
Учитель: на згадку про наш урок я хочу подарувати вам «Поради від Омара Хайяма» та цих яскравих метеликів і побажати, щоб прекрасні крила ваших душ завжди були барвистими, яскравими, щоб вони підносили вас над буденністю, спонукали творити добро, примножувати любов.
Учитель читає (на фоні відеоролика «Найчарівніші метелики в світі»)
У Омара Хайяма я навчилася жити,
Почуття цінувати, як некуплений скарб,
Що зробила в житті і що треба зробити
Малювати життя, не шкодуючи фарб.
Бажаю всім малювати своє життя яскравими фарбами
Бажаю, щоб миттєвості вашого життя були щасливі, сповнені сенсу, кохання, добра і миру.
( подарунки учням та колегам).
УІІІ. Домашнє завдання. Вчитель:Я впевнена, що ви з цікавістю виконаєте домашнє завдання:
1.Скласти сенкан за біографією Омара Хайяма.
2. Вивчити напам’ять 2-3 рубаї і визначити їх тематику.