МЕТА УРОКУ:
Навчальна – Надати основну інформацію з навчальної теми, ознайомити учнів з методами фрезерування пазів та уступів, інструментами для їх виготовлення
1
ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище «Моторобудівник»
П Л А Н
відкритого уроку виробничого навчання
Тема уроку: ФРЕЗЕРУВАННЯ УСТУПІВ ТА ПАЗІВ ДИСКОВИМИ
ФРЕЗАМИ
Матеріали до уроку підготували: Бальвас Б.В.
викладач спецтехнології
Компанієць Д.К.
майстер виробничого навчання
Запоріжжя – 2017
ТЕМА ПРОГРАМИ: ФРЕЗЕРУВАННЯ ПЛОСКИХ ПОВЕРХОНЬ
УСТУПІВ, ПАЗІВ КАНАВОК, ВІДРІЗАННЯ МЕТАЛУ
ТЕМА УРОКУ: Фрезерування уступів та пазів дисковими фрезами
МЕТА УРОКУ:
- дбайливе ставлення до обладнання, інструментів і матеріалів та приладів
- любов до обраної професії
- необхідність економії розхідних матеріалів та енерговитрат
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань
ВИД УРОКУ: метод вправ: багаторазове виконання однакових
трудових дій з метою формування вмінь та навичок
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ: бінарна
ДИДАКТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ:
- інструкції з охорони праці
- плакати: види пазів та уступів
- конспект уроку
- креслення деталей «Сухар» та «Планка»
- змінне завдання
МАТЕРІАЛЬНО – ТЕХНІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ:
№ з/п |
Обладнання та пристосування |
Кількість |
1 |
Верстати фрезерні |
15 |
2 |
Набір дискових фрез |
15 |
3 |
Креслення деталей «Планка» та «Сухар» |
15 |
4 |
Окуляри захисні |
15 |
5 |
Зразки деталей |
5 |
6 |
Допоміжні інструменти: молотки, ключі гайкові |
5 |
7 |
Креслярка |
5 |
8 |
Кернер |
5 |
9 |
Молоток, 100 гр. |
5 |
10 |
Штангенциркулі ШЦ-ІІ |
5 |
11 |
Лінійка масштабна -150мм |
5 |
12 |
Заготовки для деталей |
15 |
13 |
Оправки фрезерні |
15 |
14 |
Крейда |
5 |
15 |
Лещата машинні |
15 |
16 |
Інструкції з охорони праці |
15 |
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ´ЯЗКИ:
Х І Д У Р О К У:
І. Організаційна частина - 5 хв.
- перевірка наявності учнів та їх готовності до уроку
- перевірка наявності спецодягу та його якості
ІІ. Вступний інструктаж - 40 хв.
Сьогодні ми з вами ознайомимось з методами фрезерування уступів та пазів дисковими фрезами. Перед виконанням трудових вправ ми повинні згадати матеріал, який ми вже вивчили і який сьогодні допоможе нам в засвоєнні нової теми.
2. 1. Актуалізація опорних знань учнів: усне опитування (форма опитування - ланцюжок)
Зустрічне та попутне
фрезерних верстатах.
З швидкорізальних: Р9, Р18, Р6М5
Р- позначення швидкорізальних сталей
9,18, 6 – зміст вольфраму
М5 - 5% молібдену
2.2. Повідомлення теми програми і уроку;
Цільова установка проведення уроку:
- надати теоретичні відомості про фрезерування пазів, уступів та канавок дисковими фрезами
- формування первинних умінь щодо фрезерування пазів, уступів та канавок дисковими фрезами
- ознайомити учнів з послідовністю виконуємих робот на уроці
2.3. Інструктування учнів і ознайомлення з послідовністю виконання робіт по фрезерування пазів, уступів та канавок дисковими фрезами
- пояснення вимог до організації робочих місць
- розмічання та кернування поверхонь
- встановлення заготовок на столі фрезерного верстату
- налагодження верстату на режими фрезерування
- послідовність виконання робочих прийомів
- пояснення вимог охорони праці на фрезерних верстатах
- пояснення та демонстрація прийомів дбайливого відношення до
різальних та вимірювальних інструментів і матеріалів
- виконання розмітки
- встановлення заготовки на столі фрезерного верстату
- фрезерування пазу, виступу та уступу
- Які у вас виникли запитання під час демонстрації прийомів роботи? Якщо не має, будь – ласка, отримайте денне завдання.
- Видача денного завдання
- Повідомлення про критерії оцінювання набутих знань
ІІІ. Поточний інструктаж: - індивідуальна робота з учнями
ІV. Заключний інструктаж – 15 хв.
Підведення підсумків проведеного уроку:
повідомити оцінки
Виконати ескіз деталі «Сухар» для виконання комплексних робіт.
Майстер в/н: Компанієць Д.К.
Викладача спецтехнології: Бальвас Б.В.
ТЕОРЕТИЧНІ ВІДОМОСТІ З ТЕМИ:
«ФРЕЗЕРУВАННЯ УСТУПІВ ТА ПАЗІВ ДИСКОВИМИ ФРЕЗАМИ»
Отже, багато деталей в машинобудуванні мають пази, уступи та виступи і ми повинні навчитись їх обробляти. Тема нашого уроку –
Фрезерування уступів та пазів дисковими фрезами. Наша мета: навчитись їх виконувати та здійснювати контроль розмірів та якості обробки.
В якості навчальної роботи ми виконаємо паз на деталі «СУХАР» та виступ з уступом на деталі «Планка». Цей паз має прямокутну форму, а за довжиною обробки – він наскрізний. Деталі «Сухар» та «Планка» виконані з матеріалу Ст.3. Хто мені підкаже, що це за матеріал?
Ст.3
Ст. – позначення вуглецевої, конструкційної сталі звичайної якості
3- № групи, за яким по довіднику ми дізнаємось зміст вуглецю
При фрезеруванні уступів прийоми роботи аналогічні прийомам роботи при фрезеруванні площин. Проте в даному випадку фрезерується не вся поверхня, а тільки її частина.
Уступом називають заглиблення, обмежене двома взаємно перпендикулярними площинами (а).
Рис. 1 Уступ (а) та виступ (б)
Виступаючу частину поверхні, також утворену двома взаємно перпендикулярними площинами, називають виступом (б).
На деталі можуть бути як уступи, так і виступи, один або декілька уступів або виступів.
Пазом називають виїмку в деталі, обмежену плоскими або фасонними поверхнями. Залежно від форми виїмки пази діляться на прямокутні, трикутні, трапецеїдальних, Т-образні і фасонні).
Рис. 2 Види пазів за формою
Пази будь-якого профілю можуть бути наскрізними, відкритими або з виходом і закритими.
Уступи і пази фрезерують дисковими фрезами на горизонтально-фрезерних верстатах.
Фрезерування уступів дисковими фрезами виконують різними методами:
Рис. 3 Фрезерування уступів однією фрезою та набором дискових фрез
Для фрезерування пазів заготовку кріплять на столі верстата або за допомогою машинних лещат. Наскрізні й відкриті пази з виходом канавки по колу, радіус якого дорівнює радіусу фрези, обробляють дисковими фрезами при поздовжній подачі стола.
Давайте разом з вами ми продумаємо послідовність виконання пазу на деталі «Сухар»
Ми сьогодні не повторювали питання, які пов’язані з встановленням ріжучого інструменту та лещат, так як ми цьому навчились на попередніх уроках виробничого навчання.
З практичною послідовністю виконання роботи по фрезуванню пазів та уступів вам розповість майстер Данило Костянтинович.