Відкритий урок з алгебри у 7 класі :
Тема: Графік функції . Функція як модель реальних процесів .
Мета : формувати знання, уміння і навички виконувати побудову графіків функцій , формувати уявлення учнів про функцію як математичну модель реальних процесів; вміння аналізувати простіші реальні процеси за їх графіком; розвивати вміння самостійно застосовувати набуті знання;
виховувати комунікативну культуру на уроці.
Тип уроку: формування знань, умінь і навичок.
«Не має жодної галузі людських знань, куди б не входили поняття функції та її
графічного зображення» (К. Ф. Лебединцев)
Хід уроку.
I. Організаційний момент.
III. Актуалізація опорних знань учнів.
Інтерактивне бліц-опитування (Слайд 2 ) .
IІI. Повідомлення теми і мети уроку.
1 . Загальне поняття функції було введено в ХVII ст. Спочатку Рене Декарт увів поняття змінної величини і систему координат, почав розглядати залежність ординат точок графіка від їх абсцис. Слово «функція» ( з латинської – дія, виконання) уперше ввів видатний німецький математик Готфрід Лейбніц (1646 – 1716), який за освітою був юрист, працював бібліотекарем, історіографом, організував Берлінську академію наук. (більше про це можна дізнатися з підручника стор. 209)
На уроці ми з вами будемо дослідниками простіших графіків функцій, які є моделлю фізичних (природних процесів), і з’ясуємо, у яких галузях науки або виробництва вони застосовуються.
2. Оголошення теми і мети уроку ( слайд 3 ) .
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Вступне слово вчителя ( графік функції , поняття математичної моделі, функції як моделі, зв'язок з іншими науками):
- Кожна галузь знань: фізика, хімія, біологія, соціологія, економіка … мають свої об’єкти, між якими виникають кількісні співвідношення, і математика вивчає їх у вигляді, кажучи математичною мовою – функціональних залежностей або функцій.
Наприклад: демонстрація ілюстрацій на прикладі ( Слайд 4 ) .
2. Графік функції утворюють точки координатної площини , абсциси яких доровнюють усім значенням аргументу , а ординати – відповідним значенням функції .
3. Завдання за графіком: ( слайд 6 )
Визначити за графіком :
А ) визначити область визначення ;
Б ) визначити область значень ;
В ) визначити найбільше значення функції ;
Г ) визначити найменше значення функції ;
Д )при якому значенні функція дорівнює нулю .
4. Слайд 7.1 і 7.2 (проаналізувати графік залежності температури )
Функція , графік якої зображено на цьому рисунку ,описує реальний процес
зміни температури у лютому місяці .
5. Робота з підручником :
Розглянути приклади в підручнику .
V. Розв’язування вправ:
№ 805
№ 809 – учні самостійно аналізують графік ,записують в зошит , потім один з учнів пояснює розв’язання .
№811 учні самостійно виконують завдання , потім перевіряють і аналізують завдання сусіда ,
№ 813
VІ. Підсумок уроку
1 Виставлення оцінок.
2. На кожну літеру слова «функція» придумати слово, яке характеризує цей урок. Наприклад:
Формуємо
Уміння
Навики
Корисно
Цікаво
Ілюстративно
Якісно
VIІ. Домашнє завдання
Підручник «Алгебра 7» (Г.П.Бевз, В.Г.Бевз) Повторити п.24 , №810,812.