22 червня о 18:00Вебінар: Telegram для навчання: практичні кейси зі створення вчителем каналу та бота

Відкритий урок з фізики "Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску."

Про матеріал

Розробка відкритого уроку з фізики у 7 касі на тему "Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску."

Мета уроку:

Навчальна. Познайомити учнів з тиском як фізичною величиною; з'ясувати залежність тиску від сили тиску й площі опори; навчити розрізняти поняття «тиск» і «сила тиску».

Розвивальна. Розвивати творчі здібності та логічне мислення учнів; показати учням практичну значущість набутих знань.

Виховна. Виховувати культуру оформлення задач.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: навчальна презентація, комп'ютер.

Перегляд файлу

 

Відкритий урок

з фізики 7 клас

 

На тему:

Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску

 

 

 

 

Вчитель: Омельчук Т.В.

Урок 43 Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску

Мета уроку:

Навчальна. Познайомити учнів з тиском як фізичною величиною; з'ясувати залежність тиску від сили тиску й площі опори; навчити розрізняти поняття «тиск» і «сила тиску».

Розвивальна. Розвивати творчі здібності та логічне мислення учнів; показати учням практичну значущість набутих знань.

Виховна. Виховувати культуру оформлення задач.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер.

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

  •                   Хрестики-нулики (Додаток 1)

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Проблемні ситуації:

  1.               Візьміть у руки олівці і натисніть пальцем на основу олівця, а потім на загострений грифель.
  •            Чи однаковою є сила дії на олівець в першому і другому випадках? (Так)
  •            А результат дії сили? (Ні, у другому випадку дія сили більша)
  •            Чим відрізнялися ці дві сили? (прикладалися до різної площі)
  1.               Спробуйте натиснути на брусок долонею.
  •            Чи вдалося вам побачити дію сили (зміну швидкості чи деформацію)?
  •            А тепер візьміть кнопку і прикладіть таку ж саму дію.
  •            Чи побачимо тепер результат дії сили? В якому вигляді? (Так, деформації)
  •            Чи відрізнялися ці дві дії? (прикладалися до різної площі)

 І темою сьогоднішнього уроку є  «Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску»

Сьогодні на уроці ми повинні:

  •                 засвоїти поняття тиск та сили тиску;
  •                 навчитися їх розрізняти;
  •                 дослідити залежність тиску від сили тиску та площі поверхні;
  •                 розраховувати тиск твердих тіл;
  •                 наводити приклади зменшення та збільшення тиску в техніці та побуті.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Наслідки дії сили

Одним із наслідків  дії сили є деформація: чим більша сила діє на тіло, тим більшою є деформація.  Переконаємо у цьому на досліді.

Дослід: Візьмемо пластмасову або залізну лінійку, яку покладемо на два дерев’яні бруски. Далі на зверзу а лінійку кладемо вантажі, і спостерігаємо за тим що відбувається з лінійкою.

 

У розглянутих дослідах та прикладах сила діяла перпендикулярно до поверхні тіла. Такy силу називають силою тиску. Це не окремий вид сили, її природа може бути різною. Столик знаходився перпендикулярно до поверхні піску, і своєю вагою створював на нього тиск. Стоячи перпендикулярно до поверхні підлоги, ми  своєю вагою створюємо тиск на неї.

2. Тиск

Для характеристики залежності результату дії сили від площі поверхні, на яку ця сила діє, використовують поняття тиску.

Тиск р — це фізична величина, яка характеризує результат дії сили і дорівнює відношенню сили, яка діє перпендикулярно до поверхні, до площі цієї поверхні.


p – тиск

F – сила тиску

S – площа поверхні


Кожна фізична величина має свою одиницю вимірювання. Ми з вами вже вивчили чимало фізичних величин, тож давайте пригадаємо їх одиниці вимірювання та позначення.

Гра «Відповідність»

Одиницею тиску в СІ є паскаль (на честь французького вченого Блеза Паскаля)

[р] = Па

 

1 Па — це тиск, який створює сила в 1 Н, що діє перпендикулярно до поверхні площею 1 м2:

 

На практиці ще використовують кратні одиниці тиску:

гектопаскаль:  1 гПа = 100 Па

кілопаскаль:  1 кПа = 1000 Па

мегапаскаль:  1 МПа = 1000 000 Па.

 

Знаючи тиск можна визначити й силу тиску:

 

3. Як можна збільшити або зменшити тиск

З визначення тиску () виходить, що змінити тиск можна двома способами:

- змінивши силу тиску (зі збільшенням сили тиск збільшується, а зі зменшенням сили тиск зменшується)

- змінивши площу (якщо сила, що діє на поверхні, однакова, то тиск тим більший, чим менша площа поверхні, і навпаки).

У техніці, будівництві, на транспорті дуже часто використовують різні способи, щоб зменшити або збільшити тиск.

При зведенні будинку його фундамент роблять ширшим, ніж сам будинок, для зменшення тиску на ґрунт.

Шини вантажних автомобілів роблять набагато ширшими, ніж у легкових автомобілях.

Для збільшення тиску площу слід зменшувати (саме тому нагострюють інструменти — ножиці, шила, ножі).

 

Інтерактивна вправа

LearningApps

https://learningapps.org/view1227911

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Розв’язування задач

1. Визнати тиск, який ви чините на підлогу?

2. Знайдіть тиск, який чинить на арену цирковий слон, що стоїть на одній нозі. Маса слона 3,9 т, площа підошви ноги 750 см2.

Дано:

Розв’язання

                   

Відповідь:

3. Штормовий вітер здатний чинити тиск до 100 Па. З якою силою впливає цей вітер на стіну будинку площею 24 м2?

4. Чому дорівнює тиск на рейки чотиривісного вагона масою 60 т, якщо площа стикання одного колеса з рейкою дорівнює 10 см2?

 

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Бесіда за питаннями

1. Від чого залежить результат дії сили?

2. Дайте означення тиску.

3. Назвіть одиницю тиску в СІ.

4. Дайте означення одиниці тиску.

5. Як можна збільшити тиск? зменшити тиск? Наведіть приклади.

 VIІ. Домашнє завдання

Вивчити § 22, Вправа № 22 (1-4)

 

 

Додаток 1.

Запитання для гри «Хрестики-нулики»

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
3.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Некрасова Тетяна Степанівна
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 26.Тиск газів і рідин. Закон Паскаля
Додано
4 березня 2018
Переглядів
2773
Оцінка розробки
3.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку