Це урок вивчення нового матеріалу, який передбачає ознайомлення учнів з географічним положенням материка, з іменами вчених-дослідників Південної Америки та результатами їх роботи. На уроці учні розвивають соціальну компетентність у роботі в групах; комунікативну компетентність при формулюванні своєї точки зору; математичну грамотність при розрахунках географічних завдань; уміння навчатися впродовж життя, оцінюючи власні результати та засвоєння нових знань.Виховують географічну культуру, повагу до іншої точки зору, наполегливість у досягненні мети, оптимізм, почуття єдності та взаємопідтримки.
7 клас Відкритий урок з географії
Тема: Географічне положення. Дослідження та освоєння Південної Америки.
Мета:
навчальна: ознайомити з особливостями географічного положення Південної Америки; навчити характеризувати географічне положення материка за типовим планом; ознайомити з іменами вчених-дослідників Південної Америки та результатами їх роботи.
розвивальна: розвивати соціальну компетентність у роботі в групах; комунікативну компетентність при формулюванні своєї точки зору; математичну грамотність при розрахунках географічних завдань; уміння навчатися впродовж життя, оцінюючи власні результати та засвоєння нових знань; розвивати вміння давати характеристику географічного положення Південної Америки; працювати з картами атласу та контурними картами; презентувати свою роботу, зіставляти і робити висновки, формувати пізнавальний інтерес в кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю, поглиблювати вміння користуватися джерелами географічної інформації.
виховна: виховувати географічну культуру, повагу до іншої точки зору, наполегливість у досягненні мети, оптимізм, почуття єдності та взаємопідтримки.
Обладнання: підручники, атласи, контурні карти Південної Америки, фізична карта світу, індивідуальні картки, завдання для груп, мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований.
Ключові поняття: географічне положення, крайні точки, вчені-дослідники, берегова лінія, мис, затока, протока, півкуля.
Очікувані результати: учні зможуть називати характерні ознаки географічного положення материка, дослідників материка; визначати географічні координати крайніх точок; знаходити та показувати на карті географічні об’єкти, що характеризують географічне положення Південної Америки, презентувати власну діяльність.
Структура уроку
1. Організаційний момент – 1 хв.
2. Актуалізація опорних знань та вмінь – 5 хв.
3. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності – 2 хв.
4. Вивчення нового матеріалу – 25 хв.
5. Закріплення вивченого матеріалу – 7 хв.
6. Підбиття підсумків уроку – 4 хв.
7. Повідомлення домашнього завдання – 1 хв.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель.Доброго дня, дорогі діти та гості. Що ж розпочнемо наш урок.
На минулому уроці ми з вами закінчили вивчати материк Африка. Всі материки різні, але водночас і подібні. Так само як і ви. Я зараз дивлюся на вас і, на перший погляд, всі ви такі різні, кожен особливий по-своєму. Проте і схожі, а схожі своїми добрими, допитливими, веселими та розумними оченятами. Тож, давайте подивимося один на одного, подаруємо посмішки і подумки побажаємо успіхів і натхнення на сьогоднішньому нашому уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
Тож, як я вже сказала ми закінчили з вами вивчення найжаркішого материка Африка. А давайте згадаємо, що таке материк?
(Відповідь учнів біля дошки)
Так. Молодці. Материки ви знаєте. А давайте згадаємо, що таке частина світу.
А чи може мені хтось показати частини світу.
Так, молодці. Так, а хто згадає, що таке Світовий океан.
Назвіть та покажіть на карті океани Землі. Молодці.
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Вчитель. Тож, продовжуємо вивчення материків. А який материк ми з вами сьогодні розпочнемо вивчати вам допоможе дізнатися зашифрована цифрова фраза.
20, 12, 3, 6, 7, 18, 18, 1 1, 17, 7, 21, 11, 15, 1
Кожна цифра відповідає порядковому номеру букві в алфавіті.
Хто перший розшифрує , той і дізнається назву материка, а отже, і теми уроку.
Хтось вже готовий дати відповідь?
Так, дійсно, це Південна Америка.
Вчитель. Давайте відкриємо зошити та запишемо тему сьогоднішнього уроку «Географічне положення. Дослідження та освоєння Південної Америки».
Ставлю я тобі питання
Чи не знаєш часом ти,
Що Америки Південної
Дивовижніш не знайти?
Що найвище, чи найглибше,
Хоч найменше, чи найбільше,
Рекордсменів тут за край,
Все, що хочеш, вибирай
Дивовижний справді край.
Для географів тут рай!
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вчитель. Дивлячись на тему давайте разом визначимо мету та завдання уроку.
(Відповіді дітей)
А ще ми з вами навчимося:
Вивчення любого материка ми вивчаємо за певним планом. Ми з ним вже з вами ознайомилися, коли вивчали Африку. Тож давайте пригадаємо його.
Вчитель. Але нас цікавить сьогодні перший пункт плану: «Географічне положення. Дослідження та освоєння материка».
А чому, скажіть діти, географічне положення нам пропонують вивчати першим.
Тож давайте розпочнемо наш урок-подорож. А він у нас пройде під девізом: «В далекі мандри вирушаємо. Багато нового та цікавого ми пізнаємо».
Вчитель. Південна Америка – четвертий за розмірами материк земної кулі після Євразії, Африки, Північної Америки. Площа — 17,8 млн км², Це материк суцільних рекордів. Він найвологіший материк на Землі. Тут поряд з найбільшою низовиною світу простягся велетенський гірський ланцюг і найвеличніший масив вічнозелених вологих лісів. Тут справді є «загублені світи», наприклад, гірський масив Ауян-Тепуї! Південна Америка — це материк стародавніх індіанських цивілізацій, це батьківщина танго й карнавалу, це нескінченні пляжі й сучасні міста, це змішання рас і народів.
Найвищі на Землі вулкан і водоспад, найповноводніша річка, найвисокогірніше озеро, найсухіша пустеля, найдовша змія, найменший птах та найкровожерливіша риба – все це також у Південній Америці. Для того щоб дізнатися, які ще дивовижні відкриття на цьому материку, розпочинаємо знайомство. Але давайте все по порядку.
Переходимо до характеристика географічного положення.
Як ви знаєте географічне положення характеризуємо за певним планом
(План на екрані)
(Діти заздалегідь об’єднані у групи)
Ми вас об’єднали у чотири групи. Тому перша група характеризує І пункт – положення відносно екватора і нульового меридіана, друга – положення відносно інших материків, третя – положення відносно морів та океанів, а четверта – особливості берегової лінії.
Нагадую, у вас у кожного є картка роботи групи, де вказані завдання, які ви повинні виконати. А також у вас є індивідуальні картки. У цих картках ви записуєте відповіді на поставлені питання, виконуючи завдання із картки роботи групи. Тому будьте уважні, слухаючи презентації інших груп. Ці картки в кінці уроку я зберу і оціню вашу роботу на сьогоднішньому уроці.
Тому взяли картку роботи групи. Прочитали своє завдання і, користуючись атласами, підручниками, визначаєте положення Південної Америки. На це вам 2 хв., потім ви представите свою роботу всьому класу.
(Робота в групах)
Не забуваємо записувати відповіді у свої індивідуальні картки, користуємося вказаними сторінками підручника.
Закінчили роботу. Слухаємо відповіді.
Тож, підсумовуючи все вище сказане, можна зробити висновок, що Південна Америка лежить в Північній, Південні і Західній півкулях. Найближчий материк – Північна Америка, сполучається Панамським перешийком. Омивається Тихим та Атлантичним океанами. Берегова лінія слабо порізана. Є одна велика затока – Ла-Плата, архіпелаг Вогняна Земля, протоки Дрейка і Магелланова.
Зараз ми переходимо до наступного завдання. Але спочатку послухайте історію і ви здогадаєтеся, що ми будемо робити. «У далекому племені Південної Америки жив вождь, який мав чотирьох синів, які не дружили з географією. А як стали вони дорослі вирішив їх батько оженити. Наказав зробити стріли і вистрелити. Куди потрапить стріла – там і буде наречена. Через декілька днів піднялися сини на високі стіни будинку батька, що стояв неподалік від річки Мадейра. Вистрелив старший син і попав на крайню північ, вистрелив другий син і попала його стріла на крайній південь, третій син – на крайній захід, а четвертий – на крайній схід. І пішли вони шукати своє щастя туди, куди полетіла стріла. Але географії вони не знали. Тому наше з вами завдання буде допомогти їм в пошуках. Відшукати як називаються ці точки та де розташовані.
А для цього ми виконуємо наступне завдання: використовуючи атласи визначити крайні точки Південної Америки та їх географічні координати. У кожної групи своя точка. Не забуваємо заповнювати індивідуальні картки. У вас 2 хв.
І група Північна — мис Ґальїнас (12° пн. ш.; 72° зх. д.)
ІІ група південна — мис Фроуерд (54° пд. ш.; 72° зх. д.),
ІІІ група західна — мис Паріньяс (5° пд. ш. 82° зх. д.),
ІV група східна — мис Кабу-Бранку (7° пд. ш.; 35° зх. д.)
Закінчили. Отже ваше завдання назвати та показати крайню північну (південну, західну, східну) точку Південної Америки.
Наступне завдання наступне: кожній групі треба визначити протяжність Південної Америки. Згадайте, як ми це робили, вивчаючи Африку.
І групі : визначити протяжність Південної Америки з півночі на південь в кілометрах
20, 7 * 350 = 7250 км
ІІ групі : визначити протяжність Південної Америки з півночі на південь в градусах
1) за меридіаном 72° зх. д.: 12° + 54° = 66°
66 х 111км = 7326 км;
ІІІ групі: визначити протяжність Південної Америки із заходу на схід в кілометрах
14,8 * 350 = 5180 км
ІV група: визначити протяжність Південної Америки із заходу на схід в градусах
2) за паралеллю 10° пд. ш.: 82° – 35° = 47°
(1° х 109,6 км)
47 х 109,6 = 5151,2 км
(Відповіді учнів)
Молодці. Тож, робимо висновок, що між крайніми північною (мис Гальїнас) і південною (мис Фроуерд), точкою материка протяжність близько 7300 км, а між західною (мис Паріньяс) і східною (мис Кабу-Бранку) – 5000 км.
А зараз відкрийте стр. 15 вашого зошита для практичних робіт і нанесіть ці крайні точки на контурну карту Південної Америки, користуючись вашими записами і записами на екрані.
Виконали і це завдання.
А зараз пропоную вирушити у подорож по Південні Америці за 20 днів. Цю подорож готували наші групи. Тож, запрошуємо їх.
(Виступ учнів з презентацією)
Вас вітає туристичне агентство «Глобус». Раді запросити вас до 20-денної подорожі на комфортабельному теплоході навколо Південної Америки. Лише 20 днів знадобиться на плавання, на яке раніше витрачалися роки.
Перша наша зупинка – це наймогутніший і найкрасивіший водоспаду Ігуасу. Комплекс водоспадів на річці Іґуасу є одним з найбільших водоспадів світу. Вони простягаються на 2700 м, утворюють напівкруглу форму. З 275 каскадів, які в сукупності складають Водоспади Ігуасу, «Горло диявола» є найвищим – сягає 80 м у висоту.
Далі наш маршрут прослідує до найповноводнішої річки світу – Амазонки. Вона бере початок в Перуанських Андах. Утворюється від злиття двох річок Мараньйон і Укаялі. Довжина близько 7000 км. Басейн річки становить 7 млн км², близько половини загальної площі Південної Америки. Впадає в Атлантичний океан, утворюючи в гирлі дельту площею 100 тис. км². Дельта має ширину 80 км, через яку проходить така величезна кількість води, що на відстані 64 км від берега вода на поверхні океану залишається прісною. Купатися в цій річці ми б вам не радили, адже в ній живе найкровожерливіша риба – піранья і найдовша змія – анаконда, довжина якої сягає 9 м.
І ось перед нами найвищий у світі водоспад Анхель. Він розташований на річці Кароні в тропічних лісах Венесуели. Його висота 979 м, за іншими даними 1054 м. Названий на честь льотчика і випробувача Джеймса Ейнджела, який у 1933 році під час польоту побачив цей водоспад.
Пройшовши вздовж північних берегів материка ми заходимо в штучно створений судноплавний Панамський канал. Його споруджували 16 років. Загальна довжина 81,6 км. З них близько 65 км прокладено по суші. Загальна ширина каналу – 150 м. Глибина – всього 12 м. Завдяки йому морський шлях із Нью-Йорка до Сан-Франциско скоротився майже втричі.
Далі наш шлях пролягає західним узбережжям материка, вздовж якого тягнеться найдовша гірська система світу – Анди, довжиною близько 9000 км. Найвища вершина – г.Аконкагуа (6960м). Ширина системи 200—800 км, середня висота гір 3600 м.
Високо в Перуанських Андах на висоті 3800 м залишається позаду найвисокогірніше озеро світу Тітікака, глибиною 304 м і постійною температурою 14 °С. Озеро на кордоні Перу та Болівії. Площа озера — більше 8 тис. км². За об'ємом води, воно також є найбільшим озером материка. На озері займаються рибальством. Інки вважали озеро священним. За легендами на його дні стоять затоплені храми, в яких сховано золото.
Далі ми на своєму шляху зустрічаємо берегову пустелю Атакаму, яка належить до найсухіших у світі. Факти свідчать, що в деяких районах пустелі опадів не було 400 років.
Переходимо до останнього нашого питання: Дослідження та освоєння Південної Америки.
Розгортаємо свої підручники . Кожна група готує невеличке повідомлення про дослідника Південної Америки. Перша група готує першого вченого, який там згадується, друга – другого і т.д.
( Виступи груп)
Як ви вже знаєте, відкриття Америки пов’язане з плаванням Христофора Колумба у пошуках західного морського шляху до Індії. Після першої експедиції 1492 р. були ще три, проте до останніх своїх днів мореплавець вважав, що дістався західним шляхом до Індії. Під час першого і другого плавань Х. Колумб побував лише на островах Карибського моря. І тільки під третього, в 1498 р., висадився на берег Південної Америки.
На початку ХVІ ст. у плаваннях до берегів Америки брав участь італієць Амеріго Веспуччі. Він описав відкриті землі, які постали перед ним різко відмінними від Європи: за природою, народами, культурою, і дійшов висновку, що Х. Колумб досяг не Індії, а невідомого великого суходолу – Нового Світу. На картах цей суходіл почали позначати Земля Амеріго – Америка. Спочатку так називали Південну Америку, а згодом назва поширилася й на Північну. Колумба ж увіковічили в назві лише однієї країни Південної Америки – Колумбії, та й то лише в ХІХ ст.
На рубежі ХVІІІ-ХІХ ст. у Південну Америку здійснив експедицію німецький учений Александр Гумбольдт. Він описав річки, озера, вулкани, створив першу геологічну карту материка, провів численні метеоспостереження, зібрав гербарій з 12 тис. рослин. Та найголовніше – дослідник намагався пояснити явища, зрозуміти зв’язки між ними. Близько 20 років потому він опрацьовував матеріали своїх мандрівок. Результатом його досліджень стала 30-томна праця «Мандрівки тропічними областями Нового світу, здійснені в 1799 – 1804 рр.». наукове значення цієї праці виявилося таким вагомим, що А. Гумбольдта почали називати «другим Колумбом», а його дослідження – «другим відкриттям Америки».
Англійський науковець Чарльз Дарвін досліджував Південноамериканський континент і Галапагоські острови, де він був під час навколосвітньої подорожі. Дослідження наштовхнули його на розроблення еволюційної теорії розвитку органічного світу Землі. Після подорожі він опублікував книгу «Походження видів шляхом природного добору»
Велике значення мала ботаніко-агрономічна експедиція Миколи Вавилова (1932-1933), під час якої було встановлено походження багатьох культурних рослин (кукурудзи, картоплі, томатів, бавовнику тощо) батьківщиною яких виявилася Південної Америки.
Крокуючи за Х. Колумбом, у пошуках нових земель і багатств з Європи вирушили конкістадори (завойовники). Їх походи супроводжувалися винищенням і поневоленням народів Південної Америки, спустошенням та пограбуванням. Імперію ацтеків знищив Фернандо Кортес, а імперію інків – Франсиско Пісарро.
Разом з тим було відкрито і нанесено на карту узбережжя (Д. Кабот відкрив гирло Парани), здійснено перші переходи суходолом (Франсиско де Орельяна піднявся до витоків Амазонки і здійснив перехід через Анди).
V. Закріплення вивченого матеріалу
А зараз відгадавши кросворд ви у вертикальній виділеній строчці прочитаєте як ви працювали сьогодні на уроці.
1. Вчений, який розробив еволюційну теорію розвитку органічного світу Землі (Дарвін)
2. Крайня північна точка Південної Америки (Галлінас)
3. Найдовша гірська система світу і Південної Америки (Анди)
4. Першовідкривач Америки (Колумб)
5. Ім’я мореплавця, в честь кого названий материк (Амеріго)
6. Канал, який відділяє Північну Америку від Південної Америки (Панамський)
7. Потужна холодна течія на заході Південної Америки (Перуанська)
8. Крайня південна точка Південної Америки (Фроуерд)
(Розгадування кросворду)
А тепер перевіримо, які ви були уважні і проведемо вправу «Знайди помилку».
Південна Америка розташована на схід від Африки, на південь від Антарктиди, на північ від Північної Америки. ЇЇ західне узбережжя омивають води Атлантичного океану, а східне – Тихого. Крайньою північною точкою материка є мис Галлінас, південною – мис Кабу-Бранку, західною – мис Фроуерд, а східною – Паріньяс. Берегова лінія сильно порізана. Лише на півночі лежить архіпелаг Вогняна Земля.
А зараз ми перевіримо, які ви були уважні на уроці.
Проведемо вправу «Чи вірите ви, що …»
1.Чи вірите ви, що екватор перетинає Південну Америку посередині? (Ні, в північній частині)
2. Чи вірите ви, що Південна Америка є батьківщиною багатьох давніх цивілізацій? (Так)
3. Чи вірите ви, що береги Південної Америки омиває Північний Льодовитий океан? (Ні)
4. Чи вірите ви, що велика частина Південної Америки розташована в Південній півкулі? (Так)
5. Чи вірите ви, що Південна Америка займає третє місце за площею серед інших материків? (Ні, четверте)
6. Чи вірите ви, що Тітікака – це найвища вершина Південної Америки? (Ні, це озеро)
7. Чи вірите ви, що холодна течія, що проходить вздовж берегів Південної Америки впливає на клімат узбережжя? (Так)
8. Чи вірите ви, що Південну Америку можна назвати материком суцільних рекордів? (Так)
VІ. Підсумок
А, скажіть, діти, ті цілі і завдання, які ми з вами ставили на початку уроку були досягнути? Ми всі їх виконали?
Домашнє завдання
Обов’язкове
За бажанням
Творче