Мета. Закріпити знання про жанр літератури – оповідання, про особливості цього художнього твору; розширити знання про О. Копиленка; удосконалювати навички свідомого, правильного, виразного та емоційного читання; формувати вміння працювати з прозовим твором, виділяти в ньому наукову інформацію, складати план; вчити аналізувати прочитане, висловлювати оцінні судження; розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, творче мислення, уяву, увагу, аналітико-синтетичну діяльність учнів, вміння працювати в групах; виховувати любов до тварин; сприяти розвитку зацікавленості до невідомих фактів з життя тварин.
Дата.
Урок №
Тема. В оповіданні про те, що письменник сам бачив і переживав. О.Копиленко « Хоробре кошеня»
Мета. Закріпити знання про жанр літератури – оповідання, про особливості цього художнього твору; розширити знання про О. Копиленка; удосконалювати навички свідомого, правильного, виразного та емоційного читання; формувати вміння працювати з прозовим твором, виділяти в ньому наукову інформацію, складати план; вчити аналізувати прочитане, висловлювати оцінні судження; розвивати зв’язне мовлення, пам'ять, творче мислення, уяву, увагу, аналітико-синтетичну діяльність учнів, вміння працювати в групах; виховувати любов до тварин; сприяти розвитку зацікавленості до невідомих фактів з життя тварин.
Обладнання. Мультимедійна дошка, записи пісень, магнітофон, запис відео, картки із завданнями для роботи в групах, картки «Мій настрій»
Тип уроку. Комбінований
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності учнів.
1.Привітання.
Вже покликав нас дзвінок
На улюблений урок.
Всі ми любимо «Читання»,
Вчитись маємо бажання!
Бо читання – найкраще навчання!
2. Вправа «Рефлексія». Налаштування емоційного стану
- Налаштуємося на позитивну роботу на уроці. Уявимо, наприклад, себе кошенятами. Такими м’якенькими, пухнастими, вередливими…
- А тепер покажіть свій настрій, Мурчики і Мурочки. (Діти показують свій настрій з допомогою паличок- облич)
- Молодці!
- Відчули потребу працювати? Тоді вперед!
ІІ. Мовленнєва розминка
1.Мовно-артикуляційні вправи.
Гра «Де ж це наш пустунчик-язичок?»
Заховавсь за біленький тинок,
Ліг на бочок і мовчок.
А ми зараз його розбудимо!
Поплямкайте губками.
Поклацайте зубками.
Продиркайте, як трактор.
Прошуміть, як вітерець.
2. Звуко-наслідувальна гра «Як кажуть тваринки»
- А зараз погляньте на дошку. Пограємо в гру «Як кажуть тваринки».
- Ваше завдання – наслідувати, тобто вимовляти звуки, які ви почуєте.
Відео «Як кажуть тваринки»
- Молодці!
3. Робота над чистомовкою
- Виомвимо чітко склади, доповнивши їх словами.
Чі-чі-чі — сидить кіт на … (печі.)
Ла-ла-ла — миша від нього … (втекла).
Енько-енько-енько — в нірку вскочила … (швиденько.)
Та-та-та — сміється з нашого … ( кота).
- Молодці! Я бачу, що ваші язички повністю прокинулися і ви всі готові далі працювати. Так?
Всі ми любимо «Читання»,
Вчитись маємо бажання!
Бо читання – найкраще навчання!
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Фронтальне опитування
- Давайте пригадаємо, які літературні жанри ви знаєте? (Казки, вірші, загадки, скоромовки …)
- Який розділ ми почали вивчати?
- Що таке оповідання?
Це невеликий за обсягом художній твір, написаний прозою.
- Що автор описує в оповіданні?
У ньому автор описує здебільшого одну подію із життя одного або кількох персонажів.
- Які бувають оповідання?
Оповідання можуть бути створені на основі реальних подій, пригодницькі, фантастичні, гумористичні.
- Про життя і творчість якого письменника ми говорили на попередньому уроці?
- Так, про Олександра Копиленка.
- Зараз перевіримо, чи добре ви запам’ятали про нього.
Гра «Так чи ні?»
1. Народився О.Копиленко на Полтавщині. (Так)
2. Олександр Іванович став біологом.(Ні)
3. Олександра в школі дражнили «зоологом». (так)
4. Він – великий природолюб. Купував пташок і випускав на волю.(Так)
5. Він був заповзятим рибалкою, готував снасть, але так і не знаходив часу виїхати на річку з вудкою.(Так)
6. Він мав таку здатність — помічати незвичайне, цікаве у звичному та буденному. (Так)
- Молодці!
- Копиленко багато писав про природу, про тварин, про їх життя, вважав, тільки та людина, котра знає і вміє любити тварину, може бути порядною, шляхетною, доброю та доброзичливою.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми поговоримо про те, що письменник сам бачив і переживав, прочитавши оповідання «Хоробре кошеня». Будемо працювати над прозовим текстом, вчитимемося виділяти в ньому наукову інформацію, складати план, удосконалюватимемо вміння правильно, виразно читати і отримаємо справжню насолоду від роботи в групах.
- Адже, ви…
Всі ми любимо «Читання»,
Вчитись маємо бажання!
Бо читання – найкраще навчання!
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання оповідання «Хоробре кошеня» на с.110-111
1. Словникова робота
- В тексті вам зустрічатимуться незрозумілі слова. Розглянемо їх.
вранішнє способом
нахаба малий
неймовірна залози
потові полювання
ризикованим спека
Неймовірна спека - гаряче, дуже нагріте сонячними променями повітря.
Ганок – прибудова перед входом до будинку.
Погрібник – надбудова над погребом.
Потова залоза – утворює і виділяє піт, який виходить через маленький отвір (пори).
Фізкультпауза «Пантоміма».
За допомогою міміки покажіть емоції:
• Розмореність спекою.
• Мруження на сонечку, насолоду.
• Здивування очима.
2. Виразне читання оповідання вчителем (підготовленим учнем)
- Від чийого імені ведеться розповідь в оповіданні?
- Де відбувалися події?
- Хто головні герої твору?
- Звідки повертався автор?
- Яка погода була надворі?
Фізкультхвилинка
3. Читання тексту учнями по абзацах (частинах). Складання плану
- Про кого автор розповідає? Що робив Гопак?
Складемо 1 пункт плану за допомогою виділених у тексті слів.
1. Неймовірна спека
- Прохолодно (тихо, спокійно)
Спекотно (голосно)
- Хто з’являється із-за погрібника?
- Яке воно?
- Про що думає автор?
- Складемо 2 пункт плану за допомогою виділених у тексті слів.
2. Кошеня мандрує до Гопака
- Що зробило кошеня?
- Чому воно так зробило?
- Прочитайте речення, в якому містяться наукові відомості про собак.
- Складемо 3 пункт плану за допомогою виділених у тексті слів.
3. Порятунок від спеки
- Що здивувало Гопака?
- Що сталося з кошеням?
- Як подумав про кошеня пес Гопак?
- Складемо 4 пункт плану за допомогою виділених у тексті слів.
4. Малий нахаба
- Чи дійсно, на вашу думку, кошеня було хоробрим? Яким виявився Гопак?
- Доведіть, що прочитаний твір є оповіданням. Придумайте до нього свою назву.
VІ. Узагальнення та систематизація знань учнів
1. Робота в групах. Інноваційний метод «4 позиції».
- Розподіліться за групами «Оптимісти», «Критики», «Психологи», «Експерти».
- Отримайте завдання, обговоріть у групі. Якщо будете готові дайте сигнал оплесками.
Оптимісти – які позитивні риси героїв?
(була неймовірна спека і пес просто не схотів звертати увагу на кошеня, а може він вгледів у ньому дитину і не став ображати)
Критики- що негативного могло статися з кошеням?
(Історія могла закінчитися дуже сумно. Пес міг загризти кошеня. Адже всім відомо, що коти з собаками не дружать)
Психологи – які емоції викликало це оповідання?
(Викликає несказанно гарні емоції, навіть тварини не ображають менших за себе)
Експерти – Поясніть прислів’я «Живуть як кішка з собакою». Чи можна його віднести до цього твору?
(Так говорять про тих, хто завжди свариться. Відношення до оповідання не має)
2. Презентація роботи в групах.
3. Робота в зошиті
VII. Підсумок уроку
1. Оцінювання роботи на уроці.
Гра «Пальчики». (Діти на кожне твердження, з яким погоджуються, розгинають пальчик свого кулачка.)
1. Сьогодні на уроці я був активним і старанним.
2. Я хотів би прочитати ще твори цього автора.
3. Я поглибив свої знання про тварин, їхню, іноді несподівану, поведінку.
4. Вдома я розповім батькам про свої успіхи на уроці.
5. Із задоволенням виконаю домашнє завдання і чекатиму з нетерпінням наступного уроку літературного читання.
- Адже, ви…
Всі ми любимо «Читання»,
Вчитись маємо бажання!
Бо читання – найкраще навчання!
2. Вправа «Рефлексія»
- Який настрій у вас на кінець уроку? (Демонстрація смайлів)