На початку роз'яснено ,що являє собою методика навчання Р4С-"Філософія для дітей" та,як з нею працювати на уроці.
Розміщено два авторських конспекти уроків літературного читання за методикою Р4С-"Філософія для дітей" у 2 класі, з використанням матеріалів уроку для позакласного читання. Структура уроків-урок критичного мислення. Підручник-"Хрестоматія сучасної українськоїнської дитячої літератури для позакласного читання в 1-2 класах. Серія "Шкільна бібліотека".
У 1970-х професор університету Монклер (США) Метью Ліпман створив методику навчання «Філософія для дітей» (Philosophy for Children, P4C). Нині цей підхід застосовується в понад 60 країнах світу. А дослідження свідчать, що методика може підвищити успішність учнів на 30%. В уяві більшості існує стандартний метод викладання, де вчитель — беззаперечний авторитет, який доносить інформацію. Однак «Філософія для дітей» — це механізм, який навчає дітей мислити самостійно: запитувати, фантазувати, не втрачати інтерес до пізнання і віру в те, що вони на щось здатні Такий підхід має забезпечити розвиток у дітей трьох складових: самостійного мислення, моральної зрілості та соціальної відповідальності
На чому базується ця теорія?
Людині потрібен діалог. Саме так ми вирішуємо проблеми. В основі методики P4C — сократівський діалог, який передбачає використання запитань.
У колі ми пропонуємо дітям читати. Учні читають «ланцюжком», тобто один за одним. Кожен розуміє, що до нього дійде черга. Це виховує культуру, а також відпрацьовує навички слухання.
Але сама робота з текстом, з джерелом інформації займає дуже маленьку частину заняття. Наступний крок — запитання дітей, які в них виникли після прочитання.
Дуже часто діти бояться запитувати, остерігаються реакції оточуючих та оцінки. «Філософія для дітей» вчить, що будь-яка оцінка — нормальна, якщо вона конструктивна та показує всі плюси і мінуси. Оцінка — зовсім не для того, щоб образити.
Не існує ніяких обмежень, яким має бути запитання. Вчитель фіксує кожне та дякує всім учням. Варто пояснити дітям, що немає хороших і поганих запитань. Найгірше запитання — те, яке так і не було поставлене. Важливо саме висловити власну думку. І з часом діти обов’язково позбудуться бар’єрів та страхів. Далі учні шляхом голосування обирають одне чи два запитання, які сподобалися їм найбільше. Наступний крок — загальне обговорення та гіпотезування.
Урок літературного читання за методикою Р4С 2клас
Тема . Урок позакласного читання . Ірен Роздобудько «Дикі образи дикобраза».
Навчальні компетентності : навчити дітей вести конструктивний діалог, ставити питання до тексту, вступати в дискусію, мислити критично, творчо; розвивати вміння працювати в групі, з усіма в колективі, не боятися висловлювати власну думку; виховувати вміння слухати, поважати співрозмовника, почуття спільноти .
Обладнання : «Хрестоматія для позакласного читання в 1-2 класах», ватман, маркер.
Хід уроку
І. Організація класу.
Вправа «Дзеркало»(дзеркало, яке говорить, дзеркало, яке мовчить – дві пари учнів).
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Вправа «Мікрофон» - робота в парах. Провести діалог «Як я-ти провів канікули» ( ставимо і відповідаємо на запитання).
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
IV. Робота з текстом О.Лущевської «Дикі образи дикобраза».
V. Закріплення матеріалу.
Обговорення з учнями, чиє запитання виявилось найсильнішим, чому він поставив це запитання.
VI. Рефлексія уроку.
Урок літературного читання за методикою Р4С 2клас
Тема . Урок позакласного читання . Тетяна Стус «Смугастик».
Навчальні компетентності : навчити дітей вести конструктивний діалог, ставити питання до тексту, вступати в дискусію, мислити критично, творчо; розвивати вміння працювати в групі, з усіма в колективі, не боятися висловлювати власну думку; виховувати вміння слухати, поважати співрозмовника, почуття спільноти, любов та бережливе ставлення до природи .
Обладнання : «Хрестоматія для позакласного читання в 1-2 класах», ватман, маркер.
Хід уроку
І. Організація класу.
Вправа «Так. Ні. Незнаю» (проводиться в колі,слухаючи запитання вчителя,учні,якщо «так»-піднімають руки вгору,якщо «ні»-присідають,якщо «незнаю»-стоять на місці.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Вправа «Мікрофон» - робота в парах. Провести діалог «Як я-ти провів вихідні» ( ставимо і відповідаємо на запитання).
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
IV. Робота з текстом Т.Стус «Смугастик».
V. Закріплення матеріалу.
Обговорення з учнем, чиє запитання виявилось найсильнішим, чому він поставив це запитання.
VI. Рефлексія уроку.
-Яка порада вам сподобалась найбільше?