Відкритий урок з теми "Подорож Скруджа в часі й просторі. Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження."

Про матеріал

Діккенс був наділений талантом співпереживання, що так яскраво виявляється в його творі «Різдвяна пісня в прозі». Діккенс із співчуттям ставився до бідних людей. Своїми творами він сподівався звернути увагу багатих на несправедливість, яка існує в суспільстві, та перевиховати їх. Втіленням черствості та егоїзму в повісті є образ Скруджа. Давайте разом з вами спробуємо віднайти шлях до його крижаного серця. Під час нашого уроку перед вами будуть відкриватись двері до серця Скруджа. Ми будемо спостерігати як змінюється його серце під впливом кожного з духів Різдва.

Перегляд файлу

Тема: Подорож Скруджа в часі й просторі. Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.

Мета навчальна: формувати вміння аналізувати зміст художнього твору, проаналізувати картину Різдва створену Ч. Діккенсом, визначити її роль в переосмисленні головним героєм свого життя, вдосконалювати навички роботи над текстом художнього твору;

Розвивальна: розвивати навички аналізу художнього твору, вміння уважно читати, розвивати уяву, образне мислення, усне мовлення;

Виховна: виховувати людяність, доброту, милосердя, вміння співчувати, виховувати бажання робити добрі справи, прищеплювати любов до художньої літератури.

Обладнання: презентація PowerPoint, текст повісті, аудіо запис  Jingle Bells, ялинка, ялинкові прикраси, «двері до серця Скруджа», уривок з фільму Р. Земескиса «Різдвяна історія».

Тип уроку: урок поглибленої роботи над змістом художнього твору.

 У кожної людини душа

не повинна бути закритою…

 Ч. Діккенс

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1.1 Вступне слово вчителя (на фоні мелодії  Jingle Bells) (слайд)

Різдво – найдивовижніше і найулюбленіше свято в усьому світі. Ми, українці, найбільше очікуємо його приходу. Це свято приносить  тепло і радість у кожну родину. Радість, яка триває вже понад два тисячоліття і нагадує нам  про народження Ісуса Христа. Наш народ за час свого існування збагатився багатьма різними обрядовими дійствами: колядки, вертепи та самі ж приготування до свята, про яке ми так багато знаємо. Це час для тепла і спокою, прощення всіх образ, гріхів. Коли родина сідає за щедро накриті столи, згадує померлих, говорить найтепліші слова своїм близьким. Ми всі дуже схожі у своєму прагненні любові, прощення, віри.  Але є особливості у кожного народу стосовно святкування Різдва. Американці, наприклад, на Різдво готують найбільшу і найсмачнішу індичку.  Закохані, які зустрінуться під гілочкою омели, обов’язково одружаться і будуть жити довго та щасливо. В Австрії  ялинку прикрашають не скляними іграшками, а шоколадом і мармеладом. В Англії є традиція в ніч перед Різдвом запалювати на всіх вікнах дому свічки, тому серед місцевих жителів ця ніч називається ніччю свічок. У Сербії  господарі спалюють дубову гілочку із збереженим засушеним листям (бадяк) і дивляться, скільки сиплеться іскорок: «Скільки іскорок від бадяка, стільки щастя в домі, і грошей, і радості». В Іспанії перед різдвяною службою Божою (месою) всі збираються перед храмом і танцюють, узявшись за руки. У Чехії в різдвяну ніч ворожать на яблуках: розрізують впоперек і дивляться на серцевину – якщо зірочка правильної форми, то наступний рік буде вдалим. В Індії християни вбирають на Різдво дерево манго чи бананове дерево.

Чарльз Діккенс так писав про різдвяні дні: «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх, - навіть у тих, хто не має ні грошей, ні долі, - таких самих людей, як вони самі». (слайд)

1.2 Бесіда

- Чи любите ви Різдво?

- Як у ваших родинах святкують це свято?

3.1 Міні – вікторина   (слайд)

Перед вами портрет Чарльза  Діккенса, давайте пригадаємо яким було життя письменника

  1. Коли і де народився Чарльз Діккенс?( 07. 02. 1882 р. в Лондоні)
  2. Яке нещастя сталося з батьком письменника? (він потрапив до боргової в’язниці)
  3. Де довелося працювати малому Чарльзу? ( на фабриці по виготовленню вакси)
  4. Доля змилостивилась над родиною Діккенсів. Про який випадок йде мова?   ( мати письменника отримала спадок)
  5. Яке свято любив понад усе письменник?(Він любив Різдво)

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

2.1 Слово вчителя

 Сьогодні наш урок буде незвичайним, разом з головним героєм повісті «Різдвяна пісня в прозі» ми вирушимо в подорож. Ця подорож  допоможе нам прослідкувати причини деградації Скруджа. Своєю натхненною роботою ми з вами відкриємо шлях до серця головного героя повісті, допоможемо йому знову стати милосердною людиною.

Відкрийте ваші зошити та запишіть тему уроку.

 

(слайд)

2.2 Робота з епіграфом

Епіграфом  до уроку будуть слова Чарльза Діккенса . Зачитайте їх та запишіть у свої зошити. (слайд)

  • Як ви розумієте слова письменника?
  • Чому деякі люди мають закриту душу?

Протягом уроку ми знайдемо відповіді на ці питання.

Словникова робота

 Деградація – рух назад, занепад

ІІІ. Сприймання і усвідомлення учнями нового навчального матеріалу

3.1  Коментар вчителя

Діккенс був наділений талантом співпереживання, що так яскраво виявляється в його творі «Різдвяна пісня в прозі». Діккенс із співчуттям ставився до бідних людей. Своїми творами він сподівався звернути увагу багатих на несправедливість, яка існує в суспільстві, та перевиховати їх. Втіленням черствості та егоїзму в повісті є образ Скруджа. Давайте разом з вами спробуємо віднайти шлях до його крижаного серця. Під час нашого уроку перед вами будуть відкриватись двері до серця Скруджа. Ми будемо спостерігати як змінюється його серце під впливом кожного з духів Різдва.

3.2 Евристична бесіда (слайд) 

- Яким ми бачимо Скруджа на початку твору? Які риси характеру притаманні йому? (Скрудж- скнара, живе один. Єдиний його товариш, компаньйон Марлі, помер. Йому було байдуже, називають його Скруджем чи Марлі. Своє життя він присвятив накопиченню грошей. І чим більше їх у нього ставало, тим менше у нього залишалось таких якостей як людяність, співчуття, байдужість та ненависть.)

- У Скруджа достатньо грошей. А чи можна сказати, що він живе як заможна людина? Свою думку підтвердіть. (Діти згадують, як одягнений головний герой, де він обідає, деталі опису контори і кімнати)

- Чи можна назвати Скруджа щасливою людиною? Чому?

- Скрудж не розуміє, що гроші – це не найголовніше в житті. Підкажіть Скруджу, чого не можна купити за гроші? (Щастя, здоров’я, друзів, кохання.)

- Що ви знаєте про Марлея? Яка мета цього «візиту»? (Привид намагається застерегти героя від помилок, які колись зробив сам, прагне змусити його зрозуміти всю хибність і потворність свого життя. Нагадує про духовну смерть)

- Про що попередив Марлі? (Про те, що до Скруджа повинні завітати Духи Часу).

- Подумайте, який прийом застосовує автор, розповідаючи про ці події. З якою метою? (Прийом фантастики. Дає змогу заінтригувати читача і тримати його у постійному напруженні й зацікавленості. Фантастичні елементи змушують читача замислитися над справжніми цінностями, поглянути на життя по новому)

3.3 Робота з текстом твору

- Прослідкуймо як ставились до Різдва герої повісті та зачитаємо цитати.

- Зачитайте як ставиться до Різдва Скрудж? («Нісенітниця!»; «Дурниця!»; «Багато користі було тоді від тих святок?»; «Я не балую себе на святках»; «Була б моя воля, я б такого бевзя, котрий бігає і галасує: «Веселі святці!» - зварив би живцем у купі з начинкою»)

- Чому, на вашу думку, Скрудж вважав свято Різдва «дурницею»? (Марна трата грошей та часу)

- Дещо відмінним було ставлення до свята у небожа Скруджа Фреда. Що він говорить про Різдво? ( «Я добре пам’ятаю, чим завжди були для мене Різдвяні святки. Їх я завжди сприймав як добру пору, як милий, любий момент всепрощення й милосердя. Різдво – то ж єдиний час, який я тільки знаю в довгому календарі року, коли всі люди, чоловіки й жінки, мовби за мовчазною згодою, вільно відкривають свої серця, що досі були немовби замкнені на замок, і переймаються співчуттям до знедолених…»«Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити. Хай живе Різдво!»)

- Знайдіть у тексті цитату про ставлення клерка та його родини. («Усі тут були щасливі, задоволені один одним, раді святу, вдячні долі»)

- Дуже важливими для нас є слова маленького Тіма, сина Боба Кречита. Зачитайте їх. («Добре, що мене бачили у церкві. Я каліка, і, напевне, людям приємно, дивлячись на мене, згадувати у перший день Різдва, хто примусив кульгавих ходити, а сліпих бачити»

3. 4. Слово вчителя

- Чи всі в повісті люблять Різдво?( Ні, його не любить Скрудж).

Дійсно Скрудж ненавидить це свято, та всіх хто його святкує. Яка ж причина такої неприязні? Зараз ми це дізнаємось.

3. 5 Гра «Прикрась ялинку!» (слайд)

Для того щоб на крок наблизитись до нашої мети, розтопити серце Скруджа ми повинні прикрасити ялинку, адже це головний атрибут Різдва. Я ставитиму вам питання, а правильно відповівши на них кожен з вас повісить на наше дерево кульку. (слайд)

Скрудж не завжди був таким, яким ми його бачимо на початку повісті. Хто допомагає Скруджу змінитися на краще? (Три Духи)

  • Про що нагадує головному герою Дух Колишнього Різдва? (Дух нагадує, яким був Скрудж у дитинстві, юності та зрілі роки)
  • Із ким зустрічає Скрудж Різдво в дитинстві? Над чим він замислюється? (Скрудж навчається в школі. Всіх дітей на Різдвяні свята забирають додому. В школі залишається одна дитина. Це Ебенезер. Він уявляє, що навколо нього збираються його улюблені герої: Алі-Баба, Робінзон Крузо, П’ятниця та папуга).

Саме в той момент він згадав такого ж самотнього хлопчика, який хотів заспівати різдвяний гімн. Скрудж прогнав його, а тепер замислився…

  • Як зустрів Скрудж Різдво наступного року? (Наступного року події майже точно повторюються. Ебенезер один у школі в передсвятковий день. І лише завдяки сестрі, яка вмовила батька, Скрудж на свято вирушає додому. «Тендітне створення, але у неї було велике серце»,- так сказав Дух про сестру.)
  • Дух Колишнього Різдва, що веде Скруджа, випромінює світло. Коли воно стає найяскравіше? (У лавці Фіззіунга)
  • Які ще сцени минулого бачить Скрудж? (Розмова з нареченою. Цей епізод можна прочитати в особах.)

Розмова Белл з чоловіком. Сім’я Белл могла бути сім’єю Скруджа, але він обрав гроші. Белл та її сім’я протиставленні самотньому Скруджу.

  • Чому Скрудж хоче загасити світло Духа саме після цих сцен? (Це неприємні спогади. Ебенезер Скрудж не хоче їх згадувати)

Отже, ми почали прикрашати  ялинку і  можемо зробити перший висновок. Скрудж мав все, для того щоб стати щасливою людиною. Однак він втратив все через свою черствість та бажання збагатитись. Ви гарно попрацювали і нам відкриваються перші ворота (слайд) до серця Скруджа. Що ви бачите? (слайд) Як виглядає серце головного героя?( серце досі темне та покрите льодом, але на ньому (слайд) з’являється невеличка проталина). Переродження тільки почалося, попереду на нього чекають інші випробування

3.6 «Дух Нинішнього Різдва». (слайд)

 

 

 

У другу подорож Скруджа веде Дух Нинішнього Різдва. Ебенезер готовий до подорожі. Він покірливо каже: «Дух, веди мене, куди хочеш. Останньої ночі я ходив по неволі, і та наука багато вдіяла…Коли ти хочеш учити мене, то я хочу скористатися з твоєї науки»

- Які картини теперішнього промайнули перед Скруджем? Чим вони його вразили? (Скрудж побачив, як святкують Різдво в родинах Боба Кречита та племінника Фреда. Учні переказують ці уривки)

Він вражений тим, що в цих родинах промовляють тост за його здоров’я.

А ще Скруджа схвилювала доля сина Боба Кречита – маленького Тима.

- Чи щаслива родина небожа Фреда?

- А Різдво святкували не лише в цих родинах. Дух показав Скруджу, що і на торф’яних болотах рудокопи зібралися веселою компанією, і на скелі, де розташований маяк, двоє людей вітають одне одного, і на палубі корабля матроси, що стояли на вахті, наспівували різдвяну пісеньку. Всі у цілім світі з гарним настроєм зібралися святкувати Різдво. Всі, крім Скруджа.

- Чому Дух Нинішнього Різдва має багряно-червоний колір? (Цей колір попереджає, застерігає Скруджа, що він сам-один

3.7 Слово вчителя

Настав час відкрити другі двері. (Слайд) Подивіться як змінилось серце Скруджа. Воно майже відтало. Ми з вами та Духи Різдва добре попрацювали.

Скрудж бачить, що всі люблять Різдво. Люди, яких він раніше не поважав через їхню бідність мають чудові родини. Вони люблять одне одного хоч і не мають достатньо грошей. Скруджа вражає маленький каліка Тім. Понад усе на світі Скрудж бажає врятувати його життя.

3.8 «Дух Прийдешнього Різдва» (слайд)

Перегляд фрагменту з фільму

Учні дивляться фрагмент з фільму «Різдвяна історія». Подорож Скруджа до майбутнього.

-Чому Дух Прийдешнього Різдва зображений, як мовчазний Привид у чорному савані? (Майбутнє невідомо нікому, для Скруджа воно вкрите темрявою, мороком).

-Де побував Скрудж? Що він почув та побачив? (На Біржі розмова гурту ділків, розмова двох чоловіків на вулиці, у крамниці лахмітника, в своїй кімнаті, на кладовищі – імя Скруджа ніхто не згадує, самого його ніде немає)

- Якого висновку доходить Скрудж щодо людського життя? (Як люди живуть, такий їм має бути й кінець, коли вони не змінять свого життя, коли ж вони його змінять, то й кінець зміниться).

Відкриймо останні двері до серця Ебенезенера Скруджа. (слайд) Воно перетворилось на серце звичайної людини. Лід розтанув.  Лише тепер настав час діяти. Скрудж побачив, що життя продовжується, але без нього. Його викреслено з майбутнього. Ніхто ніколи не згадає його добрим словом. Поховати Скруджа теж нікому. Безмежний страх і мука охоплюють Скруджа, і він …прокидається.

ІV.Узагальнення і систематизація отриманих знань учнів  (слайд)

- Які ж зміни відбулися зі Скруджем після пробудження?  (стан душі, риси характеру, мова, портрет, ставлення до нього, вчинки, зовнішність, ставлення до оточуючих).

4.1 Робота у зошиті. Складання плану «Причини деградації Скруджа»

Підводячи підсумки уроку ми повинні з вами визначити причини духовного занепаду головного героя повісті.

а) відсутність батьківської любові на самому початку життєвого шляху;

б) спроба за допомогою грошей добитись визнання і поваги від родини та оточуючих,

в) повне зосередження на матеріальних інтересах і цінностях;

г)  непомірна жага влади;

д) небажання обтяжувати себе обов’язками, що вимагають відповідальності.

4.2 Дискусія (слайд)

- Чи не марною була подорож Скруджа з Духами?

Так, вона була не марною…..                   Ні, вона була марною……

V. Підведення підсумків уроку, оголошення і коментар домашнього завдання

5.1 Заключне слово вчителя

«Скрудж став таким добрим, добрим господарем і доброю людиною, що навряд чи й був другий такий у доброму старому Лондоні або в якомусь іншому місті в доброму старому світі».

Щасливий казковий кінець! Письменник показує шлях морального переродження людини, яке відбувається протягом однієї ночі. Зате якої ночі! Різдвяної! В житті, на жаль, такого не буває. Але письменник хотів вірити і, мабуть, вірив у те, що ті, хто мають кам’яні серця та холодні душі, все ж можуть перетворитися на добрих і чуйних людей. Діккенс показав, що «не гроші роблять людину щасливою, а людяність». І лише чуйній добрій людині відкриті істинні радості життя.

5.2 Оголошення домашнього завдання

Написати твір - роздум «Чи вірю я в Різдвяні дива».

  • Скласти фанфік за образом Скруджа у формі анкети героя. Пофантазуйте, як склалося життя переродженого, нового Скруджа, які у нього цінності, що він любить, і спробуйте скласти анкету до образу зміненого Скруджа. Новий Скрудж:
  • Цінує--------------
  • Дружить-----------
  • Захоплюється------------
  • Улюблене свято------------
  • Улюблені книги------------
  • Мріє про---------------
docx
Додано
11 січня 2019
Переглядів
3936
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку