Конспект уроку "Омар Хайям. Рубаї"

Про матеріал

Урок формування компетентностей з використанням групових та індивідуальних форм роботи, а також роботи в парах, спрямованих на розвиток творчих здібностей учнів, на вміння здобувати знання, використовувати їх.

Перегляд файлу

Зарубіжна література 8 клас

Тема: Омар Хайям. Рубаї.

Мета:1. Познайомити з життя та творчістю середньовічного поета Омара Хайяма, розкрити філософський зміст його рубаят, вчити сприймати та аналізувати подані вірші;

2. Розвивати навички вдумливого читання, логічне та образне мислення, увагу;

3. Виховувати повагу до історії, надбань людства, шанобливе ставлення до літератури інших народів.

4. Формувати мовленнєву та інформаційну компетентності

Тип уроку: Формування компетентності.

Обладнання: портрет Омара Хайяма, збірка рубаї, дидактичний матеріал, картки із завданнями, презентація «Іран», ПК.

Того, що суджене, боятися не треба,

Боюсь неправедно прожити на землі.

О.Хайям

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Хай за вікном мороз тріскоче,

Зима укутує сніжком.

Та хто знання отримать хоче,

Зібрались тут одним кружком.

То ж я усіх запрошую до співпраці.

 

  1. Актуалізація опорних знань.
  2. Мотивація навчальної діяльності.
  • Читання та аналіз епіграфа.
  • Запитання до учнів (Як ви гадаєте, що необхідно людині, щоб мудро (праведно)прожити життя?) – необхідно написати відповідь коротко, а один учень з кожного ряду оголошує зібрані записи.
  • А чи цікаво вам, які правила вважав найголовнішими вчений, поет, філософ Омар Хайям? Це і є темою нашого сьогоднішнього уроку. Ми познайомимось з життям та творчістю цієї людини, розкриємо сутність його філософських віршів.
  1. Оголошення теми, мети, завдань.
  2. Опрацювання навчального матеріалу.

 

Вчитель: Персько-таджицька література — це література споріднених іранських народів (персів), яка зародилася наприкінці VIII і розвивалася до XVI століття.

У цей період всі іранські народи користувалися спільною літературною мовою — фарсі. Найбільше носіїв мови фарсі зараз проживає в Ірані та Таджикистані. Кожна з цих країн має свою сучасну літературу та своїх письменників. Але література мовою фарсі належить обом цим народам, тому часто її називають персько-таджицькою.

 

  • Слайди про персько-таджицьку культуру, природу (сучасний Іран) –

 

  • Іран та Таджикистан – це країни Середньої Азії…Які вони?..Це неповторна культура та архітектура.. Пам’ятки історії, дивовижна природа. Ця земля подарувала нам талановитого митця – Омара Хайяма.

Я пропоную вам самостійно опрацювати сторінки підручника, додатковий матеріал та вибрати інформацію про Омара Хайяма.

Робота з підручником (опрацювання  відомостей про життя та творчість поета)

Презентація матеріалів:

  • Учні, які працюють в парах, заповнюють картки

image58

Гіяс ад-Дін Абу-ль Фатх Омар _______________ Хайям Нішапурі народився 18 травня ______ року у сім’ї _______________________.

З усіх наук молодого Хайяма найбільше захоплювала __________________________.

У 25 років він пише перший алгебраїчний трактат — «Трактат доведень проблем алгебри», яким уславив себе як вчений.

Султан Мелік-шах призначив Омара керівником обсерваторії палацу. Працюючи на цій посаді, Омар Хайям не тільки продовжував заняття з математики, але й став відомим _________________.

З групою вчених він розробив сонячний календар, точніший за григоріанський.

Останні роки Омар Хайям провів на батьківщині, у ____________________, оточений повагою кращих людей свого часу. Помер _______________________.

  • Індивідуально працюють учні з більшим об’ємом інформації про Омара Хайяма. Вислухавши роботи попередніх, вони доповнюють виступи.

 

Саме слово «хайям» перською означає «наметовий майстер» - це вказівка на професію батька або діда.

Дату народження встановили за гороскопом самого поета.

Була молодша сестра Аїша.

У 8 років займався математикою, астрономією, філософією.

Під час епідемії померли батьки.

У Самарканді стає наставником.

У Бухарі пише 4 фундаментальні трактати з математики.

Ніколи не був одружений.

 

Словникова робота. (рубаї – чотиривірш, переважно філософського змісту, в якому римуються перший, другий і четвертий рядки, а третій залишається без рими (ааба). Цей вірш виражає певну думку, яка підкреслена в останньому рядку) – на слайді записане визначення і приклад.

 

  • Читання рубаї вчителем (на екрані слайд з зображенням тексту в оригіналі)

Гар як нафасат зи зиндагони гузарад,

Магзор, ки чуз ба шодмони гузарад.

Зинхор, ки сармояи ин мулки чахон

Умр асту бад-он сон гузарони, гузарад.

 

За мгновеньем мгновенье – и жизнь промелькнет,

Пусть весельем мгновенье это блеснет!

Берегись, ибо жизнь – это сущность творенья,

Как ее проведешь, так она и пройдет.

 

  • Читання та обговорення рубаї. (робота в групах за поданим планом)
  • Прочитати рубаї , зрозуміти зміст.
  • Визначити тему та ідею.
  • Назвати художні засоби.
  • Зробити висновок (якою темою об’єднані ці рубаї).

І група

Не хмурь бровей из-за ударов рока,

Упавший духом гибнет раньше срока.

Ни ты, ни я не властны над судьбой.

Мудрей смириться с нею. Больше проку!

 

Ні, не гнітять мене перестрахи й жалі,

Що вмерти мушу я, що строки в нас малі.

Того, що суджене, боятися не треба,

Боюсь неправедно прожити на землі

 

Хай кожна мить, що в вічність промайне,

Тебе вщасливлює! Бо головне,

Що нам дається тут, життя. Пильнуй же!

Як ти захочеш, так воно й мине.

 

( Висновок. Тема рубаї – роздуми над впливом людини на свою долю)

 

ІІ група.

Любов – це сонечко, що всесвіт огріває,

Любов – чудесний птах, що в квітнику співає.

Її не знає той, хто плаче солов’єм,

Вона в душі того, хто мовчки умирає.

 

Изначальней всего остального – любовь.

В песне юности первое слово – любовь.

О, несведущий в мире любви горемыка,

Знай, что всей нашей жизни основа – любовь!

 

У мене тайна є — і тайну ту єдину

 Я зараз виявлю (прости мою провину):

Тебе кохаючи, я ляжу в домовину,

Тебе кохаючи, у небеса полину!

 

 

(Висновок. Тема рубаї – значення кохання в житті людини)

 

ІІІ група

Як жалко, що весна моя скінчилась

І книга юності навік закрилась!

Та пташечка, що молодістю зветься,

Звідкіль вона взялась? Куди поділась?

 

Про вчора не гадай – воно навік зів’яло,

Про завтра не журись – воно ще не настало.

Минуле й завтрашнє – підпора ненадійна!

Живи хвилинами, бо в тебе їх так мало!

 

От безбожья до Бога – мгновенье одно.

От нуля до итога – мгновенье одно.

Береги драгоценное это мгновенье:

Жизнь – ни мало ни много – мгновенье одно.

 

(Висновок. Тема рубаї – роздуми про швидкоплинність людського життя)

 

  1. Закріплення.

Повертаємось до питання про найважливіші правила в житті Омара Хайяма. Які вони? (любити життя, працювати, творити вічне, вірити в краще, жити повним життям)

 

image58

 

  1. Релаксація.

Омар Хайям дотримувався найважливіших правил життя і навіки увійшов в історію як людина розумна, творча, мудра. На початку уроку ви висловили власні думки щодо подальшого вашого життя. Щоб воно було мудрим вам потрібно (читає записи). Якщо ви дуже бажатимете цього, то воно так і буде. Пам’ятайте слова Омара Хайяма:

Бо головне,

  Що нам дається тут, життя. Пильнуй же!

  Як ти захочеш, так воно й мине.

  1. Оцінювання
  2. Домашнє завдання.

 Вивчити напам’ять 3-4 рубаї, аналізувати їх за планом.

Виконати індивідуальні завдання на картках.(3 - 4 учні)

 

1

Доведіть, що у вивчених вами чотиривіршах у центрі уваги знаходиться людина та її переживання.

 

2

Поміркуйте, чи залишаються порушені Омаром Хайямом у ХІ – ХІІ століттях проблеми актуальними і для нашого ХХІ століття. Відповідь обґрунтуйте.

 

3

Думки з яких чотиривіршів Омара Хайяма для вас найближчі? Чому?

 

4

Якому філософському питанню ви б присвятили власні чотиривірші? Чому?

 

 

  1. Підсумок.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Виговська Ірина Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 січня 2019
Переглядів
6408
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку