Відкритий урок з української літератури 5 клас

Про матеріал
Подорож у часі крізь століття Тема: «Повість минулих літ» — найдавніший літопис нашого народу. Значення для нащадків. Літописні оповіді: « Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь», «Святослав укладає мир з греками…», «Володимир вибирає віру», Любов руських (українських) князів до своєї землі, їхня сила духу, воля, благородство, сміливість, рішучість
Перегляд файлу

 

 

Урок з української літератури

                                        Подорож у часі крізь століття

Тема:         «Повість минулих літ» — найдавніший літопис нашого народу. Значення для нащадків. Літописні оповіді: « Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь», «Святослав укладає мир з греками…», «Володимир вибирає віру», Любов руських (українських) князів до своєї землі, їхня сила духу, воля, благородство, сміливість, рішучість.( слайд №1)

Мета:

 Навчальна: ознайомити учнів із цікавими сторінками створення літо­пису; опрацювати ідейно-художній зміст програмного твору, визначи­ти його тему й ідею, охарактеризувати головних персонажів та сюжет.

 Виховна: виховувати інтерес та повагу до історичного минулого нашої країни, її історико-літературної спадщини, патріотизм.

 Розвивальна: розвивати вміння виразно читати, переказувати, аналізувати, спілкуватися державною мовою, аргументувати відповіді;

Завдання:         Дослідити зміст історико-літературної пам’ятки  нашого народу

                           « Повісті минулих літ»

 

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.

Вид уроку: інтегрований

Обладнання, наочність: ноутбук, екран,  підручник , пам'ятка « Складаю сенкан», презентація, картки-смайлики.

Структура уроку з хронометражем

І. Організаційний момент      (2 хв.)

II.  Актуалізація опорних знань (5хв.)

III. Повідомлення теми та мети уроку ( 3хв.)

IV. Опрацювання навчального матеріалу (25 хв.)

V.  Узагальнення уроку (5 хв.)

VI.  Підбиття підсумків уроку (3 хв)

VII. Домашнє завдання  (2 хв.)

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент          (слайд №2)

 1. Забезпечення емоційної готовності до уроку

     Добрий день, шановні діти, сьогодні у нас незвичний урок української літератури, ми здійснимо подорож у часі і для вдалої подорожі нам необхідно мати гарний настрій, тож діти, усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте

старанними і слухняними. Завдання наші такі:        (слайд №3)

Не просто слухати, а чути.

      Не просто дивитися, а бачити.

               Не просто відповідати, а міркувати.

 Дружно і плідно працювати

 

   

     II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

     1.Вчитель: Сьогодні на уроці ми торкнемося  сивої давнини, яка розкаже нам про перше літописне зведення - « Повість минулих літ», складене в Ки­єві на початку XII століття,  яка є пам’яткою історіографії та літератури Русі - України, автор цієї пам’ятки  – Нестор Літописець, згадаємо перших князів Русі-України, які захищали кордони  рідної землі, дбали про розквіт та розвиток київської держави. (слайд №4)

 

      ІІІ. Актуалізація опорних знань

  Вчитель: Шановні, діти зверніть увагу на епіграф уроку, давайте прочитаємо та

 поміркуємо над словами  Френсіса Бекона.  Що мав на увазі  англійський вчений та філософ ХVI століття?  (слайд №5)

 

1.Робота з епіграфом            Книжки – кораблі думки,

                                                 що мандрують хвилями часу

                                                                    ( Френсіс Бекон- англійський

                                                                       вчений і філософ XVIст.)

( Діти висловлюють власні думки, щодо епіграфа уроку)

Варіанти відповідей:    - книга- джерело знань,

                                       - книга примушує нас вмикати уяву

                                      - книга допомогає у важкі хвилини життя

2. Перша зупинка нашої подорожі Бліц- турнір    " Хто більше...", пригадайте, будь ласка приказки, прислів’я, загадки про книги, народну мудрість, знання.  (слайд№6)

( учні пригадують і називають загадки, приказки, прислів'я про книги, мудрість, знання).

Наприклад:

Пташка красна своїм пір'ям, а людина - своїми знаннями.

Будеш з книгою дружити - буде легше в світі жити.

Розум - скарб людини.

В домі без книги, як без вікон, темно.

З книгою жити - з добром дружити.

Наука  в ліс не веде, а з лісу виводить.

Треба розумом надточити, де сила не візьме.

Сторінки гортає, мовчить, але всьому навчить.

Дерево - не дерево, а листки має.

Книга корисна, коли її читають.

Книга – твій друг, без неї, як без рук.

Книги читати – все знати.

Вчитель: Молодці, діти ви дуже добро впорались із завданням, тому зараз переходимо до нової  теми.

  IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

     1. Вступне слово вчителя

     — «Повість минулих літ» — літописне зведення, складене в Ки­єві на початку XII століття, пам’ятка історіографії та літератури Русі-України.  (слайд №7) Оригінал (першопис) «Повісті минулих літ» до наших днів не зберігся. Збереглися лише пізніші списки. Під «списком» розумі­ють «переписування» («списування») з іншого джерела. Найдавніші з них — Лаврентіївський, переписаний 1377 р., що охоплює по­дії до 1110 р., та Іпатіївський (Іпатський), переписаний на почат­ку XV ст. з доведенням розповіді до 1117 р. Відома редакція «По­вісті минулих літ»:  — складена ченцем Києво-Печерського монастиря Нестором із літописних зведень поч. XII ст. з доведенням розповіді до 1113 р. Майже 35 % текстів Нестора Літописця записано зі слів  співця Русі-України  Яня (Бояна).  (слайд №8)

Вчитель: Назвіть найдавніші літописи Русі-України? (Лаврентіївський, переписаний 1377 р., Іпатіївський (Іпатський), переписаний на почат­ку XV ст.) (слайд №9)

Вчитель: Наступна зупинка – перегляд  відеоролику « Нестор Літописець», після перегляду, ми будемо складати « Інформаційне  гроно» Нестор - ченець, (слайд №10)

Нестор - літописець, прошу нотувати  ключові тематичні  слова та словосполучення.

                                                                                                        

                                                   Інформаційне гроно            (слайд №11)

 

                                                        Нестор Літописець

2. Теорія літератури( запис в зошит)

 Вчитель: Діти, наступна зупинка  з теорії літератури - «Літературознавчі терміни», відкриємо зошити  і запишемо, що ми називаємо літописом.

Літопис — історико-літературний твір, у якому оповідь велася за роками. В інших країнах подібні давні твори мають назву «хро­ніки». (слайд №12)

 

3. Робота в групах ( Діти заздалегідь поділені на групи:

        Історики       дають коротку характеристику літопису

        Бібліографи – подають коротку інформацію

                            про перших  князів Русі- України

 Літературознавці – досліджують зміст виразів перших князів, які  стали афоризмами.

 Сучасники   дають оцінку діяльності князів)

 Вчитель: Діти, звертаю вашу увагу на  групи учнів , які отримали завдання

 заздалегідь та опрацювали матеріал  відповідний  темі нашого уроку.

 Це – історики, бібліографи, літературознавці та сучасники ( вказує на групи учнів які сидять за окремими столами)

     Історики :  Характеристика літопису «Повість минулих літ». (слайд №13)

 

1-й учень

    Починається «Повість» викладом всесвітньої історії, яку літо­писець веде від легендарного «світового потопу» і розподілу землі між синами Ноя. У вступній частині «Повісті» розповідається про народи, які пригнічували слов’ян ще на Дунаї.

2-й учень  

Нестор розповідає легенду про апостола Андрія Первозванного,(він був одним із дванадцяті апостолів Ісуса Христа, який супроводжував Ісуса на проповідях) його подорож по Дніпру, пророкування на Київських горах, де мав бути збудований Київ. У «Повісті» розширено легенду про заснування братами Києва. (слайд №14)

 

 3-й учень 

Нестор розповідає про запрошення варязь­ких князів на Русь, зокрема Рюрика, Аскольда та Діра.

 4-й учень

Епізод про смерть Олега від свого коня у «Повісті» зображено дуже жваво, нею завершується цикл напівлегендарних переказів, пов’язаних з ім’ям Олега.

Кілька цікавих оповідань Нестор вмістив у Володимировому ци­клі. (слайд №15)

 

5-й учень

Спираючись на народні перекази, Нестор вніс до «Повісті» опо­відання про четверту помсту Ольги над древлянами (про голубів, які підпалили Іскоростень). (слайд №16)

 

6-й учень 

Нестор увів до літопису також документальні матеріали — чотири договори руських князів із греками — договори Олега 907 та 911 рр., договір Ігоря 945 р. і договір Святослава 971 р.

    7-й учень

     Несторові також належать три оригінальні твори, що ввійшли до «Повісті». Це — оповідання про перенесення мощів Феодосія (1091), про напад половців на Печерський монастир (1096) і про по­хід Святополка з іншими князями проти половців (1107). (слайд №17)

 

Вчитель: Дякую учням-історикам, які надали змістовну характеристику літопису

« Повісті минулих літ», але вони хочуть переконатися чи уважно ви слухали розповідь про найдавнішій літопис.( Діти-історики  задають питання учням)

 Питання: - Від якої події починає свою « Повість» Нестор Літописець?

                  ( зі світового потопу)

  • Як звали апостола, який пророкував на Київських горах , будування Києва? (Андрій Первозванний)
  •  Про яких перших князів Русі-України згадує літописець?

( Аскольда, Діра, Олега, Ольгу, Святослава)

Вчитель: Запрошую наступну групу бібліографів, які розкажуть про правління та діяльність перших князів Русі-України.

 Бібліографи ( коротка інформація про перших князів) (слайд №18)

 

 1-й учень:  Кий  — легендарний засновник Києва, полянський князь, один із трьох братів (Кий, Щек і Хорив, мали сестру Либідь), які, згідно з «Повістю минулих літ», жили на дніпровських горах і збудували на правому високому березі Дніпра місто, що назвали на честь старшого брата Київ.  (слайд №19)

2-й учень: Святослав був мудрим, далекоглядним політиком, хоробрим воїном, благородною людиною. Він воював протягом усього свого правління. Князь попереджав своїх ворогів про те, що буде битися з ними: «Йду на ви», тобто іду на вас війною. Святослав намагався збільшити територію давньоруської держави, захистити її кордони, зробити безпечним волзький торговий шлях і взяти під свій контроль увесь великий торговий шлях «із варяг у греки».

    3-й учень: Володимир Великий,  його вихованням опікувалася бабуся – княгиня Ольга. У віці менш ніж 20 років він втрутився у боротьбу своїх братів Ярополка та Олега за престол, вийшовши з неї переможцем. У той час на  Русі- Україні була віра в багатьох богів, яка називалась- язичництвом.

 Але християнство було популярним на українській території ще з часів хрещення Ольги та Аскольда, проте саме Володимир став першим, хто прийняв його офіційно у 988 році. За часів Володимира середньовічна Україна стала найбільшою європейською країною.

Вчитель : Дякуємо дітям-бібліографам за цікаву інформацію про перших князів

Київської держави. Бібліографи також, для закріплення знань підготували для вас невеличку вікторину « Визначте  за описом, про яку постать іде мова» , тож почнемо.       (слайд №20)

 1-й учень: - Легендарний засновник Києва, полянський князь, один із трьох 

    братів? (Кий)

2- учень: -  Князь попереджав своїх ворогів про те, що буде битися з ними: «Йду на ви», тобто іду на вас війною.    ( Святослав)

3- учень: -  Його вихованням опікувалася бабуся – княгиня Ольга. У віці менш ніж 20 років він втрутився у боротьбу своїх братів Ярополка та Олега за престол, вийшовши з неї переможцем. ( Володимир Великий)

Вчитель: Молодці, діти, ви дуже  добре запам’ятали, запропоновану вам інформацію,тож зараз надамо слово групі Літературознавців, які опрацювали відомі вирази перших князів, що стали афоризмами, дослідивши  їх зміст.

  Літературознавці .   Вправа "Майстерня слова" (слайд № 21)

 

1-й учень: Святослав:                        «Мертві сорому не мають»,

(Учні пояснюють вираз)

 1-учень: Зараз цей вислів застосовується в тому сенсі, що на мертвих можна звалити будь який непорядний вчинок, злочин. Однак, сказав це вперше,

у 970 році київський князь Святослав Ігорович, мав на увазі інше.

  Перед боєм з візантійцями  військо поступалося противнику за чисельністю в два з половиною рази. Шанси на перемогу були невеликі. Звернення Святослава до своїх соратників полягало у заклику зробити все для перемоги, а якщо вони всі тут загинуть, то в тому їм не буде ганьби.  Дружина здобула перемогу.

      2-й учень:                                           « Не посоромимо землі руської»  (слайд №22)

( учні пояснюють вираз)

      2-й учень:   На мою думку слова князя Святослава означають , що треба буде битися за свою землю до останньої краплі крові і віддати за неї життя для того , щоб  майбутнє покоління  пам’ятало про подвиг мужніх воїнів Русі - України

3-й учень: Володимир Великий:    « Хто не зайде завтра на ріку, багатий чи убогий, прошак чи робітник, буде моїм ворогом»

(учні пояснюють вислів)

3-й учень: У 988 році, прагнучи якнайшвидше охрестити свій народ, Володимир наказав позаганяти юрби киян у притоку Дніпра р. Почайну і там усіх разом вихрестити, а хто порушить його наказ, стане особистим ворогом князя.

 Вчитель: Дякую групі літературознавців, які дослідили зміст і значення висловлювань перших князів, тож тепер ви знаєте, що означає вираз: « Мертві сорому не мають», « Не посоромимо землі руської»

  Діти, тепер дамо можливість наступній групі,  групі-сучасників дати оцінку діяльності князів.

Сучасники – (дають оцінку діяльності князів) (слайд № 23)

1-й учень: На мою думку історія українських земель в часи укладання державності дуже важлива для нас, тому, що ми громадяни нашої України, повинні знати історію та людей , які першими будували київську державу.

 2-й учень:  Саме завдяки Кию, Святославу, Володимиру Великому та іншим  князям,  Русь-Україна  стала першою серйозною державою, яка змогла виступити на світовій арені на рівні з могутнішими державами Середньовіччя. В цьому заслуга князів київських.

Вчитель: шановні діти ви всі дуже плідно попрацювали, тож настав час відпочинку, зверніть увагу на екран, та виконаємо вправи фізкультхвилинки «Добро»

            Фізкультхвилинка « Добро» (слайд №24)

 

                    Морально-ідейне значення літопису  (слайд №25)

 

 Вчитель:Авторів «Повісті» найбільше цікавила проблема походження добра і зла.

Зло — це диявол, добро — бог. Людина має право вибо­ру між добром і злом. Всім історичним фактам і подіям літописець дає оцінку, керуючись цим критерієм добра і зла.

Важливою справою для літописця є моральна оцінка вчинків героїв. Якщо князь, на думку автора, вчинив правильно, на користь руській землі, богові і церкві, то він всіляко вихваляється; якщо ж він діє всупереч цим інтересам, то його неминуче чекає тяжка кара.

У «Повісті» об’єднано в одне ціле твори книжного і фольклорно­го походження різних жанрів. Усні оповідання, перекази, легенди, прислів’я, історичні пісні, воїнські повісті, житія, повчання, твори перекладної літератури, давніші літописні нотатки — усе це під рукою літописця-патріота перетворилося на один історіко-художній  твір, основним завданням якого було з’ясувати історію української землі, її походження, розвиток, боротьбу з ворогами. Велич і слава Русі - України, заклик до єднання, боротьба проти княжих усобиць, переживання за долю рідної землі, її народу — це провідні ідеї і мотиви літопису.

Вправа « Ти - творча особистість ».  Сенкан « Патріот»

Вчитель: На уроках української літератури, ми складали з вами сенкани на різні теми,тож, пропоную вам скласти сенкан до слова патріот, яким був Нестор Літописець,  ченець, якій всім серцем, любив  рідну землю. Пригадаємо, що ми називаємо сенканом?

 Сенкан – це вірш, що складається з п’яти рядків. (слайд № 26)

Слово »сенкан» походить від французького слова «п’ять» і означає вірш у п’ять рядків.   Сенкан допомагає узагальнити інформацію, формулювати щось складне декількома словами. Як правило, на його написання багато часу не потрібно, його пишуть кілька хвилин.

  1.          Перший рядок – тема (іменник).
  2.          Другий – опис теми (два прикметники).
  3.          Третій – називає дію, пов’язану з темою, складається з трьох дієслів.
  4.          Четвертий рядок – фраза, переважно з 4-х слів, висловлює ставлення до теми, почуття.
  5.          Останній рядок – одне слово – синонім до слова(теми), ніби висновок вірша.

( Діти складають сенкан)

                   Патріот    (слайд  № 27)

Відданий, волелюбний
Захищає, допомагає, молиться
Патріот - душа рідної землі
Борець

Опрацювання  уривків літопису «Повість минулих літ»

Вчитель: Діти, ви всі молодці, склали дуже цікаві сенкани, дотримуючись чіткої будови.   (слайд №28)

 

  Настав час, коли ми переходимо до наступної зупинки нашого уроку, роботи з літописними оповідями, першу оповідь ви подивитесь та прослухаєте і дасте відповіді на запитання, тому уважно слухайте та запам’ятовуйте. Зверніть увагу на скульптурну композицію у вигляді плоского човна, на якому зображені фігури (слайд №29)засновників Києва встановлена в 1982 роців рамках  святкування 1500-річчя Києва.

   А у 2002 році на Майдані Незалежності було встановлено ще один пам'ятник засновникам Києва. Увага на екран.

  Перегляд та прослуховування літописної оповіді  (слайд №30)

 «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь»

         Бесі­да за питаннями.

Вчитель:

- Який народ мешкав на території заснування Києва? ( поляни)

- Завдяки чому гори навкруги Києва дістали свої назви? (іменам братів Кия, Щека і Хорива)

- Як літописець описує Кия? Знайдіть цитату в тексті.

 А зараз попрацюємо зі словником, що означають слова: (слайд №31)

Город, городище, город – місто

 Царгород – столиця Візантії

 Дунайці – люди, що живуть поблизу Дунаю

 Поляни – одне з племен Київської Русі

Вчитель: Діти, так тримати, мандруємо далі, відкрийте, будь ласка підручники та приготуйтеся до виразного читання вголос уривка з літописної оповіді  «Святослав укладає мир з греками…», прошу вас сісти рівно, дотримуючись правильної дистанції між підручником  та очами. (Діти читають ланцюжком по абзацах), після читання на вас чекають нові завдання.  (слайд № 32)

 

 Виразне читання літописних оповіді «Святослав укладає мир з греками…»(слайд № 33)

 

     Вчитель:   -Хто був правителем Царгороду того часу?( імператор)

                       -Про що  домовився Святослав із греками?( сплата данини)

                       -На яких умовах було укладено мир? (слайд №34)

 

                      ( Святослав з дружиною буде захищати  греків від ворогів)

                       -Хто напав на Святослава? ( печеніги) (слайд №35)

                       - Що зробив з черепа Святослава печенізький князь Куря?

                         (чашу для напоїв)

 Діти, погляньте на екран, пропоную вам скласти кластер риси характеру Святослава.

(Діти називають риси вдачі князя)

   Діти, ви прочитали захоплюючу оповідь про князя Святослава, визначили його риси характеру та вдачі, ознайомимося  з наступним уривком літописної оповіді          «Володимир вибирає віру», читаємо мовчки про себе. (слайд №37)

( Читання уривка)

 Вчитель:  то серед яких релігій Володимир обирав віру для свого народу?

(іслам, юдаїзм, католицизм, християнство) (слайд №38)

 

  •              В якому році Володимир Великий відправив послів дізнатися про релігії світу? (986р.)
  •              Чому Володимир відхилив іслам?  Знайдіть цитату в тексті.
  •              Чому відхилив католицизм?     Знайдіть цитату в тексті.
  •              Чому відхилив юдаїзм?    Знайдіть цитату в тексті.
  •              У чому полягала відмінність між християнською мовою та язич­ницькою?

   ( Язичництво- віра в багатьох богів, Християнство - в єдиного Бога Ісуса Христа)

Вчитель: Звертаю  вашу увагу, що «Повість минулих літ» написана давньоруською мовою. Одну з кращих її сучасних літературних обробок  зробив письменник

Віктор Близнець. (слайд №39)

 

Вчитель: Діти, давайте ми з вами визначимо тему  та ідею твору Нестора Літописця « Повісті минулих літ». (Діти висловлюють власні думки та записують у зошит)

Тема:  зображення історичного початку Київської держави, її перших правителів та розвитку упродовж часів княжої доби.

Ідея:  уславлення історичних осіб, які зробили внесок у розквіт Української держави. (слайд № 40)

 

Вчитель:  Діти, ви добре попрацювали на уроці, тому для того, щоб краще запам’ятати вивчений матеріал, для вас заготовлені тести, які лежать у  вас на столах, візьміть  тести  та виконайте завдання, на виконання завдання 3 хвилини. Після виконання здійснимо взаємоперевірку  правильні відповіді будуть на екрані.

( Діти виконують тести)  (слайд №41)

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ,

     ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Тестове опитування та взаємоперевірка

  1.          Літописи – це:
    а) легенди про воїнів;
    б) перші рукописні книги про історичне минуле;
    в) казки про богатирів;
    2. Засновником Києва вважають:
    а) Кия;
    б) Ярослава Мудрого;
    в)Володимира Великого;
    3. Нестор літописець був:
    а) відомим руським філософом;
    б) монахом Києво-Печерського монастиря;
    в) братом Кия, Щека і Хорива;
     4. Одного з братів Кия звали:
    а) Чук;
    б) Гек;
    в) Щек;
     5. Сестру засновників Києва звали:
    а) Ольга;
    б) Ярославна;
    в) Либідь;
    6. Кий був князем:
    а) полянським;
    б) волинським;
    в) хорватським;
     7. Князь Святослав помер від:
    а) удару ворожого списа;
    б) удару свого коня;
    в) від меча печенігів
    8. На честь Хорива і Щека були названі:
    а) вулкани;
    б) гори;
    в) річки;

Відповіді : (слайд №42)

 

Вчитель:  Діти, підсумовуючи  наш урок,  пропоную  кожній  групі взяти  картку і  написати  твір- мініатюру на задану  тему, кожен пише по одному реченню, які повинні бути зв’язані  між собою за змсітом. (слайд №43)

 

Робота з карткам в  групах кожен пише  по одному реченню

на запропоновану тему (слайд №44)

 

Картка №1

1. Напишіть міні-твір на тему «Нестор — наймудріша людина» (5 речень).

Картка №2

1. Напишіть міні-твір на тему «Моє ставлення до князя Святослава» (5 речень).

Картка №З

1. Напишіть міні-твір на тему «Охрещення Володимиром Русі» (5 речень).

Картка №4

  1. Напишіть міні-твір на тему «Діяльність Кия та його братів» (5 речень).

( Після виконання, заслуховуємо твори-мініатюри дітей)

 

    VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Вчитель. «Повість минулих літ» — перша  пам’ятка, у якій історія нашої держави показана на широкому тлі світо­вих подій. Висвітлює історію східних слов’ян та князівської влади, утвердження християнства на Русі, містить оповіді про виникнення слов’янської писемності, відбиває настрої різних суспільних верств.

          Учень:             Нестор – давній літописець    (слайд №45)

                                 Навіки славетним став,

                                 Рідне слово Україна

                                 Він уперше написав

 

 

Вчитель: А зараз пропоную вам уявити себе на кілька хвилин скульптурами і виконати вправу «Творче моделювання» (слайд №46)

 

( виконання вправи відбувається під пісню Анатолія Матвійчука «Я люблю Україну свою». (слайд №47)

 

Прошу вас взяти 1-2 газетні аркуші і пом’яти їх. За дослідженнями психологів, коли людина рве папір, лускає бульбашки з поліетилену, хрустить якимось «шарудячим» матеріалом – це її заспокоює, виводить погану енергію, знімає втому. Тож, не треба щадити газети.  А тепер створіть з пом’ятого аркуша будь-яку фігуру, яка асоціюється з Україною чи чимось українським.  Прошу передати фігури на виставку. І прошу підняти картки-смайлики чи сподобався вам наша подорож у часі? ( Діти  піднімають картки –смайлики)

Вправа « Мікрофон»

 Вчитель:  Що нового ви дізналися про історію нашої батьківщини? (слайд №48)

 

Як називається літопис, який склав Нестор Літописець?

Про які події йдеться в «Повісті минулих літ»?

З літописних оповідей найсильніше враження справила на мене…, тому що…

 

 

     VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ          (слайд №49)

 

Скласти сенкан на тему «КНИГА»,

Виразно прочитати літописну оповідь

« Ярослав Мудрий », дати оцінку діяльності князя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                     

 

                                              Додаток № 1

Тестове опитування та взаємоперевірка

1.Літописи – це:
а) легенди про воїнів;
б) перші рукописні книги про історичне минуле;
в) казки про богатирів;
 

2. Засновником Києва вважають:
а) Кия;
б) Ярослава Мудрого;
в)Володимира Великого;
 

3. Нестор літописець був:
а) відомим руським філософом;
б) монахом Києво-Печерського монастиря;
в) братом Кия, Щека і Хорива;
 

 4. Одного з братів Кия звали:
а) Чук;
б) Гек;
в) Щек;
 

 5. Сестру засновників Києва звали:
а) Ольга;
б) Ярославна;
в) Либідь;
 

  1. Кий був князем:
    а) полянським;
    б) волинським;
    в) хорватським;

 7. Князь Святослав помер від:
а) удару ворожого списа;
б) удару свого коня;
в) від меча печенігів
 

 8. На честь Хорива і Щека були названі:
а) вулкани;
б) гори;
в) річки;

 

 

                                        

 

 

Додаток № 2

 

Картка №1

1. Напишіть міні-твір на тему «Нестор — наймудріша людина» (5 речень).

   

 

    Картка №2

1. Напишіть міні-твір на тему «Моє ставлення до князя Святослава» (5 речень).

 

 

    Картка №З

1. Напишіть міні-твір на тему «Охрещення Володимиром Русі» (5 речень).

 

 

    Картка №4

  1. Напишіть міні-твір на тему «Діяльність Кия та його братів» (5 речень).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        Додаток №3

 

 

 

 

 

Картинки по запросу "смайлики на урок"

 

 

 

Картинки по запросу "смайлики для оценивания урока"

          

 

                                                 Ментальна карта                    

 

 

 

 

 

 

 Використана література:

1. Закон України "Про освіту "

2. М.В. Коновалова, Ю.О Куликова, О.П.Семиволос " Педагогічні технології: інструментарій, механізми, технологічна карта". ТОВ " Видавнича група " Основа ", 2016

3. https://uk.wikipedia.org/wiki/Мапа_думок

4. https://sites.google.com/site/kartyrozumu77/.../mentalna-kart...

5. Джерело: https://dovidka.biz.ua/nestor-litopisets-tsikavi-fakti/

6. Джерело: https://dovidka.biz.ua/svyatoslav-igorovich-biografiya/

 

 

docx
Додано
5 квітня 2022
Переглядів
2230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку