Відкритий урок "Змінювання дієслів за числами"

Про матеріал
Мета: повторити з учнями основні відомості про дієслово як частину мови, його граматичні ознаки та роль у реченні; формувати уміння учнів змінювати дієслова за числами; навчити розрізняти дієслова вжиті в однині й множині; знаходити їх у тексті; вчити дітей самостійно робити висновки, правильно і влучно висловлювати свої думки; показати роль дієслів в народних прислів, ях , приказках. Розвивати вміння учнів самостійно працювати, розвивати мовленеве чуття, аналітико – синтетичні вміння; закріплювати знання каліграфічного письма, розвивати кмітливість, спостережливість, пам, ять, логічне мислення, культуру усного та писемного мовлення. Виховувати любов до рідної мови, інтерес до навчання, усної народної творчості, бажання допомогти другові, високо моральні якості.
Перегляд файлу

 

 


Мета: повторити з учнями основні відомості про дієслово як частину мови, його граматичні ознаки та роль у реченні; формувати уміння учнів змінювати дієслова за числами; навчити розрізняти дієслова вжиті в однині й множині; знаходити їх у тексті; вчити дітей самостійно робити висновки, правильно і влучно висловлювати свої думки; показати роль дієслів в народних прислів, ях , приказках.

           Розвивати вміння учнів самостійно працювати, розвивати мовленеве чуття, аналітико – синтетичні вміння; закріплювати знання каліграфічного письма, розвивати кмітливість, спостережливість, пам, ять, логічне мислення, культуру усного та писемного мовлення.

          Виховувати любов до рідної мови, інтерес до навчання, усної народної творчості, бажання допомогти другові, високо моральні якості.

Хід уроку:

І. Організація класу. Привітання.

                      Закінчилася перерва

                      Продзвенів чаклун – дзвінок

                      А тепер усі швиденько

                      налаштуймось на урок.

Учитель: У народі говорять «Слова щирого вітання дорожчі частування» тож давайте привітаємо гостей нашого класу.

Діти:       Доброго ранку, доброго дня

                 Вітає вас на уроці

                 Дружна родина 4-А.

  • Психологічний тренінг.

а)Вправа: « Зворотній зв,язок»

Я буду казати твердження, а ви – у відповідь твердження згоду до моєї репліки.

ВЧИТЕЛЬ

УЧНІ

Ви - найкращі

Ви - активні

Ви - розумні

Ви – ерудовані

Ви – винахідливі

Я люблю Вас!

Ми - найкращі

Ми - активні

Ми - розумні

Ми – ерудовані

Ми – винахідливі

Ми любимо Вас!

б) Позначення настрою на уроці на полях зошита, запис числа, класної роботи.

 

 

 

 

ІІ. Мотивація уроку.

- Сьогодні ми здійснимо подорож до знайомої вам частини мови. Шлях буде довгим, але у дорозі ми будемо допомагати один одному. Бо девіз нашого уроку такий:

 

 

 

 

 

 

 

А мандруватимемо на веселому потязі.

Ми вже давно з вами подорожуємо по країні «Частини мови» й побували в різних містах. Давайте згадаємо, де ми були, які міста цієї країни відвідали на нашому потязі.

69.gif

Учитель: До якої частини мови ми здійснимо подорож допоможе дати відповідь загадка.

 

Знає точно, хто, що робить?

Що робитиме? Й робив?

Спить дідусь. Приїде родич.

А Сашко вікно розбив.

Різні дії називає ця частина мови.

Кожен учень її знає! Що це…?

(Дієслово)

+

 

ІІІ. Повторення та узагальнення знань.

І перша наша станція  - Станція «Всезнайок»

 

 

 

 

 

а) Метод «Гронування»

Учитель: На цій станції покажете які ви розумники; складемо «квітку», давши відповідь на запитання.

Відповіді – пелюстки

1. Самостійна частина мови.

2.Дію предмета

3.Що робить? Що зробить?

4. Присудок

5. Не з дієсловами

6. Змінюється за часами

 

 7. Має неозначену форму

Учитель: Молодці! До вашої уваги: дієслово на 2 місці по вживанню у мові після іменника , тому треба знати про цю частину мови й вміти користуватися нею в усному та писемному мовленні.

 

 

 

 

 

 

Учитель:Наш потяг прибув до станції «Каліграфічна». У народі кажуть «Красиво писати – красу творити». Проведемо хвилинку каліграфії з творчим завданням.

а) Вправа «Зашифроване слово»

У кожного з вас на парті є картка.

Завдання: Закреслити літери, що найчастіше повторюються і утворіть слово, з літер які залишились , та обведіть їх.

П,Б,З,Е,Р,Е,Б,З,А,З,Б, Ц, Е, Я.

Хто прочитав зашифроване слово?

ПРАЦЯ (учитель вивішує картку на дошці)

б)Запис слова на дошці й у зошитах.

Записати каліграфічно, при цьому, вірно з,єднайте рукописні літери.

Праця – працювати, допрацювати.

Словотворча робота з граматичним завданням.(Мозковий штурм)

- До якої частини мови належить це слово?

- Підберіть й запишіть будь ласка, спільнокореневе слово , щоб воно позначало дію предмета.

- А тепер утворіть нове слово за допомогою префікса до-.

 

- На які питання вони відповідають?

(що робити? що зробити?)

- Як називається така форма дієслова?

(неозначена форма дієслова)

- Які граматичні ознаки має неозначена форма дієслова?

- Позначити кінцеву частину цих дієслів. Як її називають?

в) Прислів,я про працю.

Які прислів,я про працю ви знаєте?

- Праця робить людину розумною.

- Землю красить сонце, а людину праця.

- Без праці меду не скуштуєш.

- Праця людину годує, а лінь – марнує.

- Чесної праці вітер не розвіє.

г) Запис прислів,я на дошці.

Чесної праці вітер не розвіє.

Учень пише на дошці, а вчитель промовляє: «Важлива умова – пильними будьте, про орфограми не забудьте.»

 - Поясніть зміст прислів,я.

- Яка орфограма  в цьому реченні?

- Підкресли головні члени речення.

Ми з вами не будемо лінуватися, а будемо працювати творчо, плідно, активно.

ІV.Актуалізація опорних знань учнів. Тема уроку.

Станція «Загадкова» .

 

 

 

 

 

 

На ній ми дізнаємося, що нове нас чекає.

Завдання на дошці.

Вправа «Закономірність»

Прочитати слова з дошки й визначити їх закономірність.

книжка                        хмари

місто                             вони

синій                            швидкі

солона                          смішні

я                                     ви

він                                 ми

До якої частини  мови належать записані слова?

Яка існує закономірність в цих записах?

1 стовпчик?       (однина)

2 стовпчик         (множина)

Який висновок зробимо?

Іменники, прикметники, займенники змінюються за числами.

Вправа «Передбачення».

Учитель: Хто з вас діти, передбачить, спрогнозує тему нашого уроку?

 

 ↔ (учитель вивішує тему – схему на дошці)

 

 

На які питання нам потрібно знайти відповідь?

 

 ↔ (учитель вивішує на дошку)

 

 

Молодці, тема нашого уроку розкрита! Я хочу, щоб ви самостійно дали відповідь на поставлене запитання.

Самостійна творча робота у парах (2 хв.)

Гра «Знавці»

Учитель: На парті лежать картки. Завдання: Подані дієслова  неозначеної формі поставити у формі однини та множини (усно), а слово, яке я позначила записати у зошиті відповідно завданню. Час обмежений  2 хв.

 

Кликати, нести, робити, читати, грати, спати

 

У зошиті: читати – читає, читають.

Перевірка в парах: Кожна пара зачитує своє слово так: той хто сидить на 1 варіанті – дієслово вжите в однині; учень 2 варіанту – в множині.

Читати – читає (1 варіант) ,читають (2 варіант) і так ланцюжком поки не перевіримо всі слова.

- 1в. На яке питання відповідають дієслова, вжиті в однині? (що робить?)

- 2в. На яке питання відповідають дієслова, вжиті в множині? (що роблять?)

Станція «Спортивна»

 

 

 

 

Під музику діти виконують рухи великих звірят.

 

 

 

 

 

 

 

Станція «Дружна»(3хв., 4хв.)

1) Робота в групах.

Діти , а ви знаєте, що потяг – найкраще місце для знайомства. Тож давайте і ми використаємо цю нагоду. Знайдіть собі друзів, з якими ви будете спілкуватися.

(об,єднання в групи за номером вагончика)

 

 

                       

Завдання: 1) Працює за підручником (стор.51, впр.95)

 2)Дати відповідь на запитання: «Коли вживаються дієслова в  однині».

 

 

 

                    

Завдання: 1) Замінити прикметники дієсловами, визначити час й число дієслів:

Біла хата. Синє небо. Смачні млинці. Радісна душа.

( Біліє хатинка. Синіє небо. Смакують млинцями. Радіє душа.)

2) Дати відповідь на запитання: «Коли вживаються дієслова в  множині».

 

 

 

                     

Завдання: 1) Вибрати з 2-го стовпчика потрібні слова, щоб утворити влучні вислови з,єднайте стрілочками.

Накивати п,ятами                     червоніти

Замилювати очі                          пам,ятати

Пекти раків                                 гордитися

Тримати  в голові                       брехати

Дерти носа                                   втікати

2) Розкрити значення висловів кожному учню групи.

Накивати п,ятами- так говорять про людину, яка швидко рухається.

Замилювати очі – кажуть про особу, яка обдурює, хитрує, приховує недоліки, справжній стан речей.

Пекти раків – це сан людини, коли вона засмучується, хвилюється чи соромиться.

Тримати в голові – це стосується людини, яка постійно пам,ятає що не будь, не забуває чогось.

Дерти носа – пишатися, погордливо ставитись до інших, поводите себе пихато, гоноровито, зазнаватися.

Інші учні працюють за індивідуальними  картками.

Завдання: 1) Розподілити дієслова у дві групи:

однина

множина

 

 

Слова: летить, запалають, прочитати, кричав, йдуть, хвалив, посміхається, пливуть.

У позначеному дієслові виділити час.

2) Перевірка роботи груп.

Додаткове питання до 2 групи:

- Яке свято нещодавно визначали?(Масляна)

- Скільки днів тривало свято?(7)

- Що воно символізує?(Проводи зими, зустріч весни)

3) Робота за підручником.

 

а) Читання правило – висновок (стор.52)

б) Висновок – пелюстка.

 

 

 

 

V. Підсумок  уроку.

Станція «Підсумкова».

 – Чи сподобалась вам подорож?

 - Яке питання обговорювали на уроці?

Прес – конференція (вправа «Мікрофон»)

Учні – кореспонденти класу задають питання по вивченої теми «Професору мови», якого обирає вчитель. Якщо відповіді були правильними, то учень отримує відзнаку – медаль.

Годинник невтомний

показує враз,

що нашу роботу

закінчити час.

Позначте на полях зошита свій настрій в кінці уроку. Чи змінився він?

 

Учитель: Дієслово – незвичайна частина мови. Хоча б у тому,що вона означає дію. Адже споконвіку український народ не мислив свого життя без дії: навчатись, працювати, робити добро, співчувати, мріяти, вірити. І сьогодні ми повинні не тільки вживати ці дієслова у власному мовленні, а й утілювати їх у життя.

VI. Станція « Домашня»

Домашнє завдання:    Правило на стор.52, впр.98.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
20 лютого 2019
Переглядів
8583
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку