Відкритий урок "Звуки мовлення", 5 клас

Про матеріал

Мета уроку - поглибити знання учнів про звуки мови й звуки мовлення; розвивати вміння й навички учнів роз­різняти голосні й приголосні звуки, правильну вимову наголошених і ненаголошених голосних; розвивати логічне мислення, творчу уяву учнів; виховувати шанобливе ставлення до мови.

Перегляд файлу

Тема: Звуки мови й звуки мовлення, урок з укр. мови в 5 класі

 

Мета: повторити й узагальнити знання про голосні і приголосні звуки набуті у початкових класах; розвивати фонематичний слух учнів; виховувати в учнів пізнавальний інтерес до української мови.

 

Обладнання: Ромашки із завданнями, ребуси, цеглинки з літерами.

 

Тип уроку: урок повторення й узагальнення знань.

 

Вид уроку: урок – гра.

 

Перебіг уроку

1. Організаційний момент

2. Повідомлення теми й мети уроку

 

- Діти, сьогодні ми з вами повторимо відомості про звуки набуті вами у початкових класах, будемо розвивати фонематичний слух і працювати зі звуками та буквами.

 

3. Створення ігрової ситуації

 

Стук у двері. Принесли лист. Читаємо: „П’ятому „Б” класу НВО –ЗШ І-ІІІ с. № 31 від Ясне Сонечка з Блакитної хмаринки”.

 

Доброго дня, любі учні!

Пустун – вітерець роздмухав ромашки з літерами у моїх помічників сонячних зайчиків, і не віддає, поки зайчики не виконають всі його завдання. Діти, допоможіть, будь ласка, зайчикам, адже вони не навчалися у школі.

Ясне Сонечко

P.S. Почніть з Першої Ромашки.

(Біля дошки висить плакат з сонечком і зайченятами, до якого прикріплюються літери; у класі по різних місцях розташовані ромашки з завданнями).

 

- Діти, подивіться, я й не помітила, що у класі з’явилися Ромашки. Допоможемо сонячним зайченятам. Де Перша Ромашка? (Діти вказують на ромашку з цифрою 1 за якою конверт із завданням)

 

3. Актуалізація опорних знань учнів.

 

Ромашка 1

Мозковий штурм: за дві хвилини записати всі назви, які стосуються звуків. (Наприклад: звук; літера; мова; доповідь, мовлення; буква; назва, фонетика; ім’я, пісня...)

 

Коли діти виконають завдання, беру у ромашки літеру і прикріплюю її до плакату)

 

4. Робота за темою

 

1) Знайомство з графікою, орфографією, орфоепією.

 

Ромашка 2

 

Завдання: розв’язати ребуси і дізнатися, які науки тісно пов’язані з фонетикою.

 

Вчитель демонструє ребуси, діти відгадують. Учитель доповнює:

 

- Наша мова – звукова, і значення в ній передаються за допомогою звуків. Тому фонетика, як наука про звуковий склад мови, пов’язана з усіма галузями мовознавства. Однак, особливо тісно пов’язані три розділи науки про мову, які встановлюють і вивчають правила передачі звуків, звукового складу слів в усному і писемному мовленні.

 

Графіка - наука про знаки письма, співвідношення між буквами і звуками.

 

Орфографія – це розділ мовознавства, що встановлює і вивчає загальноприйняті правила передачі слів на письмі.

 

Орфоепія - це розділ мовознавства, що вивчає нормативну літературну вимову, виробляє вимовні рекомендації.

 

(Беру у Ромашки літеру та прикріплюю її до зайченяти).

 

2) Побудова слів

 

Ромашка 3

 

- Звуки-фонеми служать, передусім, будівельним матеріалом, цеглинками для побудови споруд – слів. Ізольовано вжиті, вони нічого не називають, однак, поєднавшись, утворюють слова.

 

- Побудуйте у кожної пропонованої купки цеглинок фонем два (або й три) слова.

 

(Для кожної купки цеглинок викликаю до дошки учня. Працюють одночасно: викликані у дошки, інші у зошитах. Відповіді, наприклад :

 

Картка для роботи на уроціКартка для роботи на уроці

 

1) село, осел;

2) салат, атлас;

3) Сама, маса;

4) писати, сипати;

5) їда, ДАЇ).

Беру у ромашки літеру і прикріплюю її до плакату.

 

3) Відгадати загадки. Які це звуки та букви?

1. Буква ця з ріжком вгорі

Посміхнулась дітворі:

- В багатьох словах цікавих

Я красуюсь, наче пава

грунт, і габлі, і ґирлиґа,

ґуля, ґніт, дзиґар і дзиґа,

ґаламаґа, Ґринджолята…

Придивляйтеся, вивчайте!

Букву « ________» не забувайте!                                         (ґ – ге)

 

 

Ромашка 4

 

Виконати вправу 214 у підручнику. 3 учня працюють на дошці, інші у зошитах. Відповіді:

 

1) білка, котик, кіт, кабан, кінь , лама;

2) липка, кльон, в’яз;

3) чайка, сорока, орел, ворона, крук, кулик.

Беру у ромашки літеру і прикріплюю її до зайчика.

 

4) Конкурс капітанів.

 

Ромашка 5

 Дайте відповіді на питання:       

 - Скільки звуків в алфавіті?

- Які бувають звуки?

Скільки їх? Яка між ними різниця?

 - Назвіть голосні звуки?

- Які бувають приголосні звуки? Назвіть тверді дзвінки приголосні.

 М’які дзвінкі,

глухі.

(Беру літеру та прикріплюю її до плакату)

 

5).Розподільний диктант.

Ромашка 6

Слова з Г та Г’ записати в дві колонки.

 

Горох, ґедзь, ґатунок, груша, гусінь, густий, ґрунтівка, гусеня, гнотик, гуркіт, гумка, губа, ґратований.

 

(Прикріплюю літеру до плакату)

6). Вірно проговорити скоромовку

 

1. Дві ґави зранку гасали на ґанку. Ґави просили на ґанку сніданку.

2. Загубила ґудзик ґава біля ґанку. З дерева за нею ґедзь спостерігає  і  порадив ґаві не ловити ґави.

Ромашка 7

(Прикріплюю останню літеру до плакату)

 

- Діти, погляньте, ми з вами виконали всі завдання й повернули зайчикам їх літери. Хто ж здогадався, що говорять вам зайченята у відповідь? (З букв склалося слово - Молодці). Так, ви , дійсно, молодці і добре сьогодні попрацювали.

 

Додатково

таблиця про голосні і приголосні звуки-1-

У мене була таблиця про голосні і приголосні звуки. Та вона розсипалася: частини розсипалися і змішалися. Відновіть цю таблицю, склавши окремо частини на яких визначено ознаки голосних і приголосних звуків.

 

таблиця про голосні і приголосні звуки

 

5.Підсумок уроку

 

-Діти. яка була тема нашого уроку?

- Що ми повторили на уроці?

-А щось нове ви узнали? Що саме?

- Мені сподобалось як ви відповідали. Сьогодні ви отримали такі оцінки...

 

6.Д/З Впр. 205 (11). Коментую виконання вправи. Урок закінчено, до побачення!

doc
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
3056
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку