Професійно – технічне училище ВП РАЕС ДП НАЕК ,,Енергоатом”
Розробив:
майстер виробничого навчання
Черпак Артур Федорович
м. Вараш 2021 рік
,,ЗАКОН І МИ’’
МЕТА: Ознайомити учнів схильних до правопорушень, з основними питаннями законодавства щодо підлітків та молоді, з найбільш поширеними прикладами пра-вопорушень серед молоді з метою їх попередження серед учнів училища, розвивати інтерес учнів до читання літератури, матеріалів періодичної преси, перегляду телепередач на правову тематику, виховувати в учнів правову свідомість.
ПЛАН
I. Вступне слово. Ознайомлення з метою виховної години.
II. Основна частина виховної години "Закон і ми” (Питання й відповіді на них. Обговорення ситуацій).
III. Виступ психолога (Вознюк Раїса Петрівна).
IV. Виступ начальника відділу кримінальної міліції у справах дітей (Майданюк Андрій Юрійович).
V. Підсумки виховної години. (Що дізналися учні, яку користь дала бесіда). Висновок.
Хід виховної години
З правовими питаннями ми зустрічаємося дуже часто. Помилковою є думка, ні-би сфера застосування права обмежується покаранням осіб, які вчинили різні правопорушення. Багато хто з учнів дивується, дізнавшись, що наші повсякденні вчинки часто мають правову оцінку. Право, закони супроводжують людину все її життя. Щоб уміло і правильно користуватися своїми правами і добре виконувати свої обов’язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати закони. Звичайно, у вашому віці неможливо знати детально усі закони. Але
основне, що стосується вас, ви повинні знати. А звідки ж ви, учні, можете почерпнути правові знання? З уроків правознавства, виховних годин, позакласних
заходів на правову тематику, з книг, газет, журналів, радіо та телебачення. Сьогодні ми проводимо з вами виховну годину на тему "Закон і ми”.
(Питання і відповіді на них, обговорення ситуацій)
1. Що таке правознавство?
Відповідь. Це суспільна наука про явища з життя співтовариства людей.
2. Що вивчає правознавство?
Відповідь. Важливі явища суспільного життя – право, мораль, юридичні норми, закони, юридичні права і обов’язки, види юридичної відповідальності.
3. На яких принципах у нашому суспільстві грунтується право?
Відповідь. На принципах моралі.
4. Яку відповілальність за свої аморальні вчинки несе людина віком до 14років?
Відповідь. Вона несе відповідальність неред школою, товаришами, органі-зацією, у якій працює, сім’єю. При неодноразових порушеннях можлива відпо-відальність перед комісією у справах неповнолітніх.
5. Яку юридичну відповідальність несе людина в 14 років?
Відповідь. У 14 років настає кримінальна відповідальність за вчинення ряду злочинів: вбивство, заподіяння тілесних ушкодженнь, згвалтування, пограбу-вання, розбій, крадіжку, злісне і особливо злісне хуліганство, розкрадання вогнепальної зброї, боєприпасів, наркотичних речовин, умисне вчинення дій, що можуть викликати аварію потягу, умисне знищення або пошкодження майна.
6. Яка відповідальність настає в 15 років?
Відповідь. Майнова відповідальність за заподіяння майнової шкоди.
7. Яка відповідальність настає в 16 років?
Відповідь. Кримінальна за всі види злочинів.
8. Яка відповідальність настає з 18 років?
Відповідь. 18 років – це повне цивільне повноліття, коли настає відпові-дальність за всіма законами.
9. Які ви знаєте органи правопорядку?
Відповідь. Суд, арбітраж, органи внутрішніх справ.
10. Що таке хуліганство?
Відповідь. Це умисні дії, що грубо порушують громадський порядок і вира-жають неповагу до суспільства.
11. Як карається законом хуліганство?
Відповідь. Позбавленням волі на строк до 1 року, або виправними роботами на той же строк, або грошовим штрафом, а за злісне хуліганство – позбавленням волі на строк від 1 до 5 років.
12. Що для кожного з вас є найбільшим злочином?
Відповідає кожен учасник бесіди і обгрунтовує свою думку.
Поговоримо про право і училище В якому законодавчому документі України закріплено право на освіту.
Відповідь. В Конституції.
13. А в яких документах у школі викладено обов’язки учнів?
Відповідь. В "Законі про освіту”, у Статуті училища, в Правилах для учнів.
14. Чи знаєте ви Правила для учнів?
Відповідає кожний учасник.
15. Чи може учень працювати у вільний від навчання час (на канікулах), де саме? З якого віку? Що для цього потрібно? Чи знаєте ви, куди звернутись?
Відповідь. Так, може. З 14 років. Для цього потрібна заява батьків, дозвіл школи. Звертатися можна у соціальний відділ для молоді або в інспекцію у справах неповнолітніх.
16. Які правопорушення найчастіше бувають в нашому училищі?
Відповідає кожний учасник.
17. Ви стоїте на обліку у справах неповнолітніх. Чи знаєте ви, як треба себе поводити, щоб вас зняли з обліку?
Відповідає кожний учасник, пояснює свою думку.
18. Що ви розумієте в адміністративному заканодавстві під терміном «гро-мадське місце»?
Відповідь. Вулиці, вокзали, кінотеатри, театри, магазини, установи, бібліотеки, музеї, салони громадських видів транспорту, житлові будинки, подвір’я жи-тлових будинків, школи тощо.
19. Назвіть кілька прикладів протизаконної поведінки в громадських місцях, свідками яких ви були.
Відповідає кожний учасник.
Розглянемо кілька прикладів з життя нашого училища
Перший приклад – ситуація із життя училища.
Користуючись тим, що в училищному коридорі нікого не було, учень порвав чудову фотогазету, що висіла на стіні. Чи порушив цей учень правила поведінки в громадському місці, враховуючи те, що у скоєному вчинку він не признався?
Відповідає кожен учасник, обгрунтовуючи свою думку.
Другий приклад - ситуація із училищного життя.
Один з учнів ненавмисне розбив шибку у вікні коридору. І хоч цього ніхто не бачив, хлопчик сказав про свій вчинок майстрові і однокласникам. Прийшовши додому, схвильований хлопчик розповів про неприємну подію батькам. Тато дістав шибку потрібного розміру, наступного дня учень приніс іі в училище. Техпрацівники допомогли вставити шибку.
Як ви вважаєте, цей вчинок можна вважати порушенням поведінки в громадському місці?
Учні висловлюють свої думки.
20. Чи міг би ти стати на захист людини, яку б’ють, грабують чи хочуть вбити?
Відповідає кожен учасник.
21. Що таке власність неповнолітніх?
Відповідь. Деякі особисті речі – одяг, книги, портфелі, мобільні телефони, плеєри та ін.
22. У яких випадках підліток може розпоряджатися цінним власним майном, наприклад будинком, дачею, автомобілем?
Відповідь. У випадках спадку, дарування власністю підлітка може бути будь-яке майно. Підліток, як і повнолітній, може володіти, користуватися, розпо-ряджатися цим майном.
23. Які ви знаєте основні обов’язки батьків і дітей?
Відповідь. Обов’язок батьків – виховувати дітей, піклуватися про їхніх фізичний та моральний розвиток, про підготовку їх до праці. Батьки зобов’єязані утримувати своїх неповнолітніх дітей, а в разі потреби – повнолітніх непрацездатних дітей. Обов’язок дітей – піклуватися про батьків. У разі, якщо батьки непрацездатні і потребують допомоги – повнолітні працездатні діти їх утримують.
24. Де, коли, у яких випадках кожній людині в її житті можуть стати в нагоді юридичні знання?
Відповідь. Коли людина сама порушила закон, або коли допущено порушення закону по відношенню до неї.
25. Порівняйте дві галузі знань: медицину і правознавство. Скажіть, що спільне ви бачите між ними?
Відповідь. В обох галузях лікують людей: медицина лікує тіло, а правознавство – розум, вчинки людей.
III. Виступ психолога (Раїса Петрівна Вознюк).
IV. Виступ начальника відділу кримінальної міліції у справах дітей Майданюк Андрій Юрійович.
V. Підсумки виховної години. (Що дізналися учні, яку користь дала бесіда). Висновок.
Підсумки бесіди.
Питання до учнів.
Що нового для себе ви дізналися з бесіди "Закон і ми”?
Що повчальне для себе ви почули?
Яку користь принесла для кожного з вас ця бесіда?
Висновок.
Не за горами час, коли ви закінчите училище і вступите у самостійне життя. Від вас вимагається успішно займатися дорученою справою, бути відповідальним, виконувати громадянські обов’язки – хорошого трудівника, захисника Вітчизни, патріота, борця з недоліками в суспільстві, господаря багатств країни, сім’янина. Державі буде важлива ваша думка, ваші позиції щодо проектів законодавчих актів, які виносяться на широке обговорення. При цьому корисно поповнювати свої правові знання. І особливо важливим є зміцнення готовності боротися зі злом, непримиренність до того, що заважає нам жити. Усе це потрібно громадянинові України.