ВІДМІНЮВАННЯ КІЛЬКІСНИХ ЧИСЛІВНИКІВ

Про матеріал
Мета: • навчальна: ознайомити з особливостями відмінювання кількісних числівників, вчити утворювати й використовувати правильно відмінникові форми кількісних числівників; удосконалювати орфографічні навички; • розвивальна: розвивати мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу, навички самостійної роботи, збагачувати словниковий запас учнів; • виховна: виховувати уважність, відповідальність, старанність. Внутрішньопредметні зв’язки: культура мовлення і стилістика, текст (риторичний аспект), граматика. Міжпредметні зв’язки: природознавство.
Перегляд файлу

ВІДМІНЮВАННЯ КІЛЬКІСНИХ ЧИСЛІВНИКІВ

Мета:

  • навчальна: ознайомити з особливостями відмінювання кількісних числівників, вчити утворювати й використовувати правильно відмінникові форми кількісних числівників; удосконалювати орфографічні навички;
  • розвивальна: розвивати мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу, навички самостійної роботи, збагачувати словниковий запас учнів;
  • виховна: виховувати уважність, відповідальність, старанність.

Внутрішньопредметні зв’язки: культура мовлення і стилістика, текст (риторичний аспект), граматика.

Міжпредметні зв’язки: природознавство.

Обладнання: дидактичний матеріал, роздавальний матеріал — кейси, малюнок дерева, фішки груп, електронна інтегрована лексикографічна система «Словники України».

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу (інтерактивний).

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯКЛАСУ

ІІ. МОТИВАЦІЯНАВЧАЛЬНОЇДІЯЛЬНОСТІ

1. «Ланцюжок» (взаємоопитування)

Один учень ставить питання, а сусід по парті повинен відповісти на нього.

2. «Загадковий вернісаж» (перевірка домашнього завдання)

Учні по черзі загадують самостійно складені або дібрані загадки, визначають у них числівники, з’ясовують розряд. Звертають увагу на правильність вживання відмінкових форм.

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ

ІV. НАДАННЯ НЕОБХІДНОЇ ІНФОРМАЦІЇ

Учням пропонується об’єднатись у 6 груп (будь-яким способом: за лідером, на вибір учителя тощо). Новостворені групи самостійно розподіляють обов’язки (вибирають голову, секретаря, доповідача, посередника). Кожній групі пропонується ознайомитися з кейсом.

Кейси

І тип відмінювання

Числівник один має форму числа і змінюється за родами. Числівники один, одна, одно (одне), одні відмінюються як прикметники твердої групи.

Н. один                                          одна

Р. одного                                      одної / однієї

Д. одному                                      одній

З. один / одного                            одну

О. одним                                       одною/ однією

М. одному / однім                        одній

Н. одні

Р.

Д.

З.

О.

М.

 

II тип відмінювання

За цим типом відмінюються числівники два, три, чотири і відповідні їм збірні: двоє, троє, четверо. Числівник два має форми чоловічого і жіночого роду.

2–3

4

Н. два три

Р. двох трьох

Д. двом трьом

З. два або двох три або трьох

О. двома трьома

М. двох трьох

Н. чотири

Р.

Д.

З.

О.

М.

 

III тип відмінювання

За цим типом відмінюються числівники п’ять двадцять, тридцять і відповідні їм збірні числівники: п’ятеро, … тридцятеро.

5-6, 9-19, 20, 30

7-8

30

Н. п’ять

Р. п’яти, -ьох

Д. п’яти, -ьом

З. п’ять або -ьох

О. п’ятьма, -ьома

М. п’яти, -ьох

Н. сім вісім

Р. семи, сімох восьми, вісьмох

Д. семи, сімом восьми, вісьмом

3. сім, сімох вісім, вісьмох

О. сьома, сімома вісьма, вісьмома

М. семи, сімох восьми, вісьмох

Н. тридцять

Р.

Д.

З.

О.

М.

IV тип відмінювання

За цим типом відмінюються числівники п’ятдесят, шістдесят, сімдесят, вісімдесят. Це складні числівники, у яких при відмінюванні змінюється лише друга частина (десят). Ці числівники мають паралельні форми в родовому, давальному, орудному і місцевому відмінках. Перед закінченнями -ох, -ом, -ома, -ма після [т’] пишеться м’який знак.

50, 60, 70

80

Н. п’ятдесят

Р. п’ятдесяти, -ьох

Д. п’ятдесяти, -ьом

З. п’ятдесят або -ьох

О. п’ятдесятьма, -ьома

М. п’ятдесяти, -ьох

Н. вісімдесят

Р.

Д.

З.

О.

М.

 

V тип відмінювання

Числівники сорок, дев’яносто, сто в усіх відмінках, крім назив­ного і знахідного, мають закінчення -а.

40, 100

90

Н. сорок, сто

Р. сорока, ста

Д. сорока, ста

З. сорок, сто

О. сорока, ста

М. сорока, ста

Н. дев’яносто

Р.

Д.

З.

О.

М.

 

VI тип відмінювання

Числівники цього типу — складні (двісті, триста, чотириста, п’ятсот, шістсот, сімсот, вісімсот, дев’ятсот). Під час відмінювання в них змінюються обидві частини.

200-800

900

Н. двісті, п’ятсот

Р. двохсот, п’ятсот

Д. двомстам, п’ятистам

З. двісті, п’ятсот

О. двомастами, п’ятьмастами (п’ятьомастами)

М. … двохсот, … п’ятистах

Н. дев’ятсот

Р.

Д.

З.

О.

М.

 

V. ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА

1. Ажурна пилка

Роботу будують за такими етапами:

1. Учням пропонується об’єднатися в групи відповідно до картки, яку вони отримали («домашні» групи). У «домашніх» групах учні вивчають інформацію, проводять взаємоопитування.

2. Учитель пропонує учням об’єднатися в групи відповідно до своїх номерів («експертні» групи). У кожній «експертній» групі опиняються представники з кожної «домашньої» групи. Учасники розповідають один одному матеріали, які вони підготували в домашніх групах.

3. Учитель пропонує учням об’єднатися в «домашні» групи, учасники яких обмінюються між собою інформацією, отриманою в «експертних» групах, кожна з «домашніх» груп відображає отриману інформацію в таблицях;

4. Клас об’єднується в загальне коло для підбиття підсумків роботи.

2. Робота в домашніх групах

Учні об’єднуються в домашні групи і працюють з кейсами (інформацією).

Самостійна робота учнів з інформацією та запропонованою таблицею за інструкцією:

1) ознайомтесь з інформацією про особливості відмінювання числівників відповідного типу, прочитайте правило, виділіть головне, вивчіть;

2) виконайте вправу за зразком (провідміняйте відповідний числівник у таблиці), перевірте правильність виконання завдання за електронним словником;

3) з відповідними числівниками в різних відмінках складіть речення.

4) підготуйтеся до роботи в експертній групі: складіть план вивченого, доберіть власні приклади.

3. Робота в домашніх групах

Складання узагальнювальної таблиці

Розповісти про відмінювання числівників із використанням узагальнювальної таблиці.

Типи відмінювання кількісних числівників

 

I тип

ІІ тип

ІІІ тип

ІV тип

V тип

VI тип

Н. в.

один, одні

два (двоє), троє

вісім, чотир­надцятеро

п’ятдесят

сорок, дев’яно-сто, сто

шістсот

Р. в.

одного, одних

двох, трьох

вісьмох, чотирнадцяти (чотирнадцятьох)

п’ятдесяти (п’ятдесятьох)

 

шестисот

Д. в.

одному, одним

двом, трьом

вісьмом, чотирнадцяти (чотирнадцятьом)

п’ятдесяти (п’ятдесятьом)

шестистам

З. в.

один (одного), одні (одних)

два (двох), троє (трьох)

вісім, чотир­надцятеро (чотирнадцятьох)

п’ятдесят (п’ятдесятьох)

сорок, дев’яно-сто, сто

шістсот (шестисот)

О. в.

одним, одними

двома, трьома

вісьма (вісьмома), чотирнадцятьма (чотирнадця-тьома)

п’ятдесятьма (п’ятдесятьома)

(на)

шістьма-стами (шістьомастами)

М. в.

(на) одному (однім), (на) одних

(на) двох, (на) трьох

(на) восьми (вісьмох), (на) чотирнадцяти (чотирнадцятьох)

(на) п’ятдесяти (п’ятдесятьох)

(на) шестистах (шістьох-стах)

4. Робота в парах

  • Прочитайте. Про що йдеться в тексті? Які назви птахів згадані в ньому? Що вам про них відомо? Перепишіть текст, замінюючи цифри відповідними словами; визначте відмінки числівників. Доповніть текст інформацією про тривалість життя інших птахів, правильно вживаючи числівники у своєму мовленні.

Шуліки та грифи живуть понад 100 років. До 100 років доживають стерв’ятники. До 80 можуть жити беркути, кондори, дикі гуси. А от качка живе близько 40 років. Найдовша тривалість життя — у соколів. Вони доживають до 160-170 років. Папуга в неволі може жити до 135 (З географічного календаря).

VI. РЕФЛЕКСІЯ

Незакінчене речення

  • Я знаю…
  • Я вмію…
  • Я можу…

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Вправа за підручником.
  • Складіть пам’ятку «Відмінювання кількісних числівників»
  • Випишіть фразеологізми з числівниками, з’ясувати їхнє значення, визначити відмінок числівника.

 

docx
Додано
31 березня 2021
Переглядів
1099
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку