Відмінювання порядкових числівників. Написання разом порядкових числівників з -сотий, -тисячний, -мільйонний, -мільярдний.

Про матеріал

Конспект уроку створено,щоб поглибити знання учнів про числівники, з'ясувати особливості їх відмінювання та написання; сприяти вдосконаленню вмінь та навичок учнів щодо вживання числівників; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до рідного краю, навчити учнів відмінювати порядкові числівники, сприяти зміцненню навичок написання відмінкових закінчень у порядкових числівниках та правопису числівників на -сотий, -тисячний, -мільйонний, -мільярдний; розвивати творчі вміння використовувати порядкові числівники різних відмінкових форм у власних висловлюваннях.

Перегляд файлу

6 клас

Тема: Відмінювання порядкових числівників. Написання разом порядкових числівників з -сотий, -тисячний, -мільйонний, -мільярдний.

 

Мета: формувати вміння відмінювати та правильно писати порядкові числівники; навчити учнів відмінювати порядкові числівники, ознайомити із правильним уживанням числівників на позначення дат (зокрема і знаменних), а також із правописом порядкових числівників, що закінчуються на -сотий, -тисячний, -мільйонний, -мільярдний; удосконалювати вміння знаходити кількісні і порядкові числівники; сприяти вдосконаленню вмінь і навичок відмінювання порядкових числівників; розвивати правописні навички, логічне мислення школярів; самоосвітню, соціокультурну та комунікативну компетентності; виховувати старанність і кмітливість.

 

Обладнання:  підручник, мультимедійна презентація «Відмінювання порядкових числівників», дидактичний матеріал,таблиці

Мудрим ніхто не вродився, а навчився.

Прислів'я

ХІД УРОКУ

I. Оголошення теми, мети й завдань уроку.

Мотивація навчальної діяльності

Робота з епіграфом

II. Актуалізація опорних знань

Бесіда

— Як відмінюються кількісні числівники, що позначають десятки?

— Як відмінюються кількісні числівники, що позначають сотні?

Робота біля дошки

Запишіть числа словами, поставте їх в орудному відмінку.

442, 305, 199, 31, 27.

Для учнів з невисоким рівнем знань: 71,42,58,12,2.

III . Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

Пояснення  вчителя

Порядкові числівники означають порядок предметів при лічбі та відповідають на питання «котрий?», «котра?», «котре?», «котрі?» (третій, одинадцята, тридцять четверте, двадцяті).

 

Робота з таблицею.

Відмінювання порядкових числівників (простих)

 

Відм.

Чоловічий рід

Жіночий рід

Середній рід

Множина

(для всіх родів)

Н.

другий

друга

друге

другі

Р.

другого

другої

другого

других

Д.

другому

другій

другому

другим

З.

як Н.або Р.

другу

друге

як Н.або Р.

Ор.

другим

другою

другим

другими

М.

(на) другому

другім

(на) шостій

(на) другому

другім

(на) других

 

 

Відмінювання порядкових числівників (складених)

Н.

триста вісімдесят другий рік

Р.

триста вісімдесят другого року

Д.

триста вісімдесят другому року

З.

як Н. або Р.

Ор.

триста вісімдесят другим роком

М.

(на) триста вісімдесят другому році

 

 

Порядкові числівники, крім числівника третій, відмінюються як прикметники твердої групи (другий, другому, другого).

— Як ви гадаєте, чому це так?

У складних порядкових числівниках відмінюється лише останнє слово (п’ятдесят дев'ятому).

Н. другий                        триста вісімдесят другий

Р. другого                       триста вісімдесят другого

Д. другому                      триста вісімдесят другому

З. другий                        триста вісімдесят другий

О. другим                        триста вісімдесят другим

М. (на) другому                (на) триста вісімдесят другому

Порядкові числівники, що закінчуються на -сотий, -тисячний, -мільйонний, -мільярдний, пишуться разом.( двохсотий, семитисячний, двохмільйонний, десятимільярдний)

Порядкові числівники, як і прикметники, узгоджуються у роді, числі і відмінку з іменником, від якого вони залежать.

У датах назви місяців уживаються тільки у родовому відмінку однини: Свято Великодня цього року відзначається другого  травня.

 

Робота з підручником. Повторення правил. Виконання  вправ

 

Фізкультхвилинка.

Учитель називає числівники. Діти стоять, тримаючи руки на поясі. Якщо називається простий числівник—діти нахиляються ліворуч, складний—праворуч, складений—присідають.

Два, шістдесят, сім, триста, сто двадцять чотири, сімдесят два, шість, тисяча двісті тринадцять, три, п’ятдесят, три цілі і вісім сотих, сто двадцять чотири, сімдесят сім.

 

Практична робота  

Записати  речення, поставивши числівники в дужках в потрібній формі.

 

Два (третій) не чекають. (Десятий) дорогою обходити. Одна нога тут, а (другий) там. Обливатися (сьомий) потом. Грати (перший) скрипку.

Пояснення  вчителя

 

 

Позначення часу (малюнок на дошці)

 

Котра година?

годинник.jpg

Завдання

 

 Оголосіть час (письмово)

Завдання для трьох рядів

І ряд

ІІ ряд

ІІІ ряд

13. 10

14. 15

15. 25

16. 40

19. 50

20. 45

 

Творча робота

Провідміняйте словосполучення. Поясніть написання числівників. Складіть зі словосполученнями два речення.

6 березня, 25 листопада, 14 жовтня.

Пояснення  вчителя

Для позначення знаменних дат порядковий числівник пишеться з великої літери: Перше травня, з Восьмим березня.

Якщо порядковий числівник у складній назві пишеться цифрою, то назву місяця треба писати з великої літери: 1 Травня, 8 Березня. У назвах свят при заміні числа словом іменник слід писати з малої букви, а числівник — з великої:

8 Березня — Восьме березня.

Творче завдання

Складіть і запишіть речення, що містить назву свят.

2 Травня, 9 Травня, 24 Серпня.

Робота біля дошки

Утворіть складні слова, частиною яких є числівники.

Поясніть їх правопис.

Зразок: 20 днів — двадцятиденний.

90 кілограмів, 30 діб, 200 квартир, 40 хвилин, 70 мільярдів, 80 тонн, 500 кілометрів, 50 років, 60 метрів, 5 тисяч.

IV. Осмислення, узагальнення і систематизація знань

Інтелектуальна розминка

Пригадайте прислів'я, приказки або загадки, які містять:

1) Кількісні числівники. (Сім п'ятниць на тиждень. Без п'яти хвилин хто. Сім потів зійде. Знати як свої п 'ять пальців.)

2) Порядкові числівники. (Грати першу скрипку. Як собаці п'ята нога. Працювати до сьомого поту. Відчувати себе на сьомому небі. Обходити десятою дорогою. До десятого поту. П'яте колесо до воза.)

3) Збірні числівники. (Двоє третього не чекають. Двоє братів через дорогу живуть, а один одного не бачать. Один із сошкою, а семеро з ложкою.)

Завдання--змагання

Виграє той, хто швидше запише числівники словами і поставить їх у родовому відмінку.

60, 16, 12, 5, 9, 10, 90, 11, 20, 600.

Творча робота

Утворіть від поданих кількісних числівників порядкові.

Один, сто, мільйон, п'ятдесят два, двісті двадцять п'ять, тисяча шістсот, вісімдесят сім.

Робота за варіантами

Варіант 1

1. Поставте і запишіть числівники разом з іменниками в давальному відмінку.

2. Провідміняйте словосполучення 7-й день, складіть із ним речення.

Варіант 2

1. Поставте і запишіть числівники з іменниками в орудному відмінку.

2. Провідміняйте словосполучення 10-та група, складіть із ним речення.

Хвилинка-веселинка

Гумореска

Ото колись москалі

перепис складали,

Питаються двох ляшків:

— Как вас називають?

Ото й каже один з них:

— Я — Павлін Грушецький.

— А я, — другий підхопив,

— Мар'янек Клецький.

— Пиши ж єво, — каже той:

Адін — Павел Грушкін,

А другой... другой... другой...

Ну! Мірон Галушкін. (С. Руданський.)

Розподільний диктант

Запишіть у дві колонки порядкові числівники та складні прикметники.

Дев'яносторічний, дев'яностий, дев'яносто п'ятий, дев'яностоденний, чотиридобовий, чотириста тридцять сьомий, чотиритисячний, чотирьохмільйонний.

Складання анкети числівника.

Частина мови: числівник

Означає: число або кількість предметів; порядок предметів при лічбі

Питання: скільки? котрий?

Розряди: кількісні, порядкові

Граматичні ознаки: рід, число, відмінок (порядкові), відмінок (кількісні)

За будовою: прості, складні, складені

Синтаксична роль: будь-який член речення

Бесіда

V.   Підбиття підсумків уроку

Вихідна рефлексія

Чого ви навчилися на сьогоднішньому уроці?

Що слід пам'ятати про відмінювання складних порядкових числівників?

 Як відмінюються години і дати в українській мові?

 Як пишуться числівники на -сотий, -тисячний, -мільйонний, -мільярдний;

Чи досягли ми поставленої мети?

Які почуття виникали у вас під час роботи?

VI. Домашнє завдання

Переглянути для закріплення відео за покликанням https://www.youtube.com/watch?v=Q-mGhdtz4jo

1. Скласти список традиційних свят школи та класу.

2. Написати листа товаришеві про святкування традиційних свят школи та класу.

 

 

docx
Додано
9 квітня 2021
Переглядів
6694
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку