Навчальний проект з математики
Назва проекту: Відношення і пропорції. Розв’язування задач прикладного характеру.
Керівники проекту: Семенів О. Г., Пронтенко Л. О., Кучерук А. С.
Навчальні предмети: Математика
Клас: 6
Тип проекту: Дослідницький, творчий, пізнавальний
За кількістю учасників: Груповий
Приблизний час, необхідний для реалізації навчального проекту: Протягом одного або двох тижнів
Тематичне питання: Застосування знань з математики до розв’язування задач сюжетного змісту
Змістові питання:
Мета та задачі проекту:
Необхідне устаткування, приладдя та витратні матеріали: Комп’ютер, сканер, принтер, інтернет, процесори Microsoft Office (Word, Power Point, Publisher ) кольорові олівці, папір, учнівські зошити.
Вихідні знання та навички: Учні мають уявлення про задачі практичного змісту та застосовують знання з теми відношення і пропорції для їх роз’язування, формулюють властивості відношеня і пропорції. Вміють користуватися комп’ютером, створювати презентації та публікаціі.
Очікувані продукти: Комп’ютерна презентація, публікація, реферати.
Девіз проекту: «Математика – це мова, на якій говорять всі точні науки.»
М.І.Лобачевський
Опис проекту
Етапи роботи над проектом:
Проект передбачає поділ класу на групи, кожна з яких протягом одного – двох тижнів працює над своєю частиною роботи: збирає інформацію, підбирає цікаві факти, готує презентацію зі змістом опрацьованого матеріалу, робить висновки. Керівником проекту виступає вчитель.
Всього формується 4 групи.
Діяльність учнів
Учні одержують завдання об’єднуються в групи.
І група «Історики»
Готують доповідь та презентацію на тему: «Історичні факти про відношення і пропорції». Завданням групи є знайти цікаві історичні факти на дану тему.
ІІ група «Теоретики»
Готують доповідь та презентацію на тему «Властивості і пропорції, їх основна властивість». Завданням даної групи є зібрати інформацію щодо понять відношення і пропорції, виступити з презентацією перед класом. Доступно викладають матеріал, роблять фронтальну перевірку вивченого матеріалу.
ІІІ група «Дослідники»
Досліджують різні види практичних задач, способи їх розв’язання. Займаються пошуком інформації в мережі Інтернет та в наукових посібниках, збирають цікаві дані з теми. Готують доповідь та створюють презентацію.
ІV група «Практики»
Створюються 4 підгрупи: банкіри, географи, кулінари і металурги, які розглядають питання застосування знань про відношення та пропорції до розв’язання задач. Розв’язують поставлені задачі, добирають яскравий та наглядний матеріал, а також створюють презентацію.
Вступ
(Діяльність вчителя)
Математика – цариця наук. Її коханий - істина, її вбрання – простота та ясність. Палац цієї володарки оточений тернистими заростями і, щоб досягти його, кожному треба продертися крізь хащі. Випадковий подорожній не знайде в її палаці нічого привабливого. Краса його відкривається лише розуму, який любить істину і загартовується в боротьбі з труднощами.
Математика створювалася людським розумом упродовж багатьох століть і продовжує розвиватися, а її застосування охоплюють все ширші кола буття.
Математика – велика книга людського досвіду.
На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтеся тільки про одну сторінку цієї великої книги. Найкращий спосіб вивчити і запам’ятати – зробити відкриття самому.
Протягом кількох тижнів ми вивчали окремі розділи математики. Це були наші краплинки, які ми сьогодні на уроці зберемо у величезний океан знань про пропорції та відношення. Щоб легше нам було мандрувати по океану пропорції і відношень ми скористаємося маршрутом з відповідними зупинками:
Ця подорож допоможе нам вивчити та вдосконалити навички про пропорції та відношення, дізнатися цікаві історичні факти та навчитися розв’язувати задачі про відношення і пропорції, які зустрічаються в повсякденному житті.
(Вчитель повідомляє ціль та задачі проекту, строки здачі проекту, вимоги; учні діляться на групи за інтересами, кожна група отримує завдання, інформуються про те, у якому вигляді здається інформація.)
Історики
Першими відношення та пропорції вивчали давньогрецькі філософи. 2500 років тому у Греції існувала велика філософсько-математична школа, послідовники якої називали себе піфагорійцями. Усе, що робилося в цій школі, ховалося за завісою таємниці та містики. Отримані результати піфагорійці приписували одній і тій самій особі своєму вчителю Піфагору. Кажуть, що не всі послідовники Піфагора мали право бачити свого вчителя. Тому кімната для різних учнів поділялась на дві частини полотняною перегородкою: в одній знаходився Піфагор і його учні, в іншій сиділи ті, хто мав право лише слухати вчителя.
Найулюбленішою галуззю математики у піфагорійців була теорія чисел. Вони вважали, що все на світі підпорядковується тим самим законам, що й відношення цілих чисел. Вони виявили, що струни, відношення довжин яких при однаковому натязі дорівнюють відношенням 2:3, 3:4 і т.д., утворюють при одночасному звучанні акорд, тобто «злиття звуків». Такі ж самі акорди ніби утворюються під час руху Землі, Сонця, Місяця.
Піфагор був визначним математиком. Але мало хто знає, що він був також і прекрасним музикантом. Він першим здогадався про залежність між струною і мелодією. Для цього він створив однострунний інструмент монохорд і провів багато експериментів. Встановив , що чим довша струна, тим звук нижчий, чим коротша – вищий. А чим товща струна, тим звук нижчий, чим тонша – тим вищий. Але на музичному інструменті не одна, а декілька струн. Щоб усі вони звучали узгоджено, їх довжини повинні перебувати в певному відношенні. Згодом монохорд Піфагора перетворився в домбри, балалайки, гітари, гуслі, бандури, органи, піаніно. За допомогою цих інструментів люди створюють чарівні мелодії, які поліпшують нам настрій. Тепер стає зрозуміло чому вчення про відношення і пропорції древні греки називали музикою.
Теоретики
ВІДНОШЕННЯ
Українська мова багата на синоніми. Наприклад, слова урок і заняття, думати і мислити, вчитель і наставник близькі за значенням.
Подібних прикладів чимало й у математиці: другий степінь числа і його квадрат, один процент, один відсоток і одна сота, промінь і півпряма — вже знайомі тобі «математичні синоніми».
Ось ще один приклад:
частку двох чисел а і b, які не дорівнюють нулю, ще називають відношенням чисел а і b або відношенням числа а до числа b.
Числа а і b називають членами відношення, число а — попереднім членом відношення, а число b — наступним. Наприклад,
16:4 — відношення числа 16 до числа 4;
3:7— відношення числа 3 до числа 7;
Зрозуміло, що відношення двох натуральних чисел а і b можна записати у вигляді дробу . Так само домовились використовувати риску дробу і тоді, коли а і b — дробові числа. Наприклад, відношення 0,3:1,2 записують і так: .
Отже, відношення чисел а і b можна записати двома способами:
або а : b
Найчастіше вибір способу запису визначається його компактністю. Наприклад, запис відношення числа до числа у вигляді не зовсім зручний.
Часто відношення чисел використовують тоді, коли треба порівняти дві величини. На рисунку зображено два відрізки: АВ = 5 см, СD = 2 см. Відношення довжини відрізка АВ до довжини відрізка СD дорівнює 5 : 2 або 2,5. Це відношення показує, що відрізок АВ у 2,5 раза більший за відрізок СD або що відрізок АВ становить відрізка СD.
Відношення довжини відрізка СD до довжини відрізка АВ дорівнює 2:5. Це відношення показує, що довжина відрізка СD становить довжини відрізка АВ.
Отже, відношення чисел а і b показує, у скільки разів число а більше за число b або яку частину число а становить від числа b.
Якщо а і b — натуральні числа, то для відношення «працює» основна властивість дробу:
відношення не зміниться, якщо його члени помножити або поділити на одне й те саме число, яке не дорівнює нулю.
Ця властивість залишається справедливою й тоді, коли члени відношення — дробові числа. Це правило називають основною властивістю відношення.
Наприклад,
;
Ці приклади підказують такий висновок: відношення дробових чисел можна замінити відношенням натуральних чисел.
Часто на практиці використовують відношення величин:
• швидкість — відношення довжини пройденого шляху до часу, за який пройдено цей шлях;
• ціна — відношення вартості товару до кількості одиниць його виміру (кілограмів, літрів, метрів, коробок, пачок, пакетів і т. ін.);
• масштаб карти — відношення відстані на карті до відповідної відстані на реальній місцевості;
• густина — відношення маси речовини до її об’єму;
• продуктивність праці — відношення обсягу виконаної роботи до часу, за який було виконано цю роботу.
Приклад. Знайдіть відношення 3,2 м до 16 см.
Щоб знайти відношення двох величин, треба спочатку виразити їх в однакових одиницях виміру, а потім виконати ділення:
3,2м : 16 см = 320 см : 16 см = 20.
ПРОПОРЦІЇ
Оскільки 3,6 : 0,9 = 4 і 1,2 : 0,3 = 4, то справедливою є рівність 3,6 : 0,9 = 1,2 : 0,3, яку називають пропорцією.
Рівність двох відношень називають пропорцією.
У буквеному вигляді пропорцію можна записати так:
a:b = c:d або .
Наведені записи читають: «відношення а до b дорівнює відношенню с до d або «а відноситься до b, як с відноситься до d».
Числа a i d називають крайніми членами пропорції, а числа b і с — середніми членами пропорції.
У пропорції 3,6 : 0,9 = 1,2 : 0,3 числа 3,6 і 0,3 — крайні члени, числа 0,9 і 1,2 — середні члени.
Зауважимо, наприклад, що відношення 2:4 і 3 : 9 не рівні, тому утворити пропорцію вони не можуть.
Для пропорції розглянемо добуток крайніх членів 1,5∙4 і добуток середніх членів 2∙3. Вони рівні! Ця властивість притаманна будь-якій пропорції. Вона виражає основну властивість пропорції:
добуток крайніх членів пропорції дорівнює добутку и середніх членів.
Це означає:
якщо , то ad=bc |
Правильне і таке твердження:
якщо а, b, с і d — числа, які не дорівнюють нулю, і аd= bс, то відношення рівні й можуть утворити пропорцію .
Наведена властивість дає можливість установлювати рівність двох відношень, не знаходячи їх значень. Наприклад, щоб установити, чи утворюють відношення 0,25: і 1,4 : 40 пропорцію, досить перевірити, чи рівні добутки 0,25∙40 і ∙1,4.
Отримуємо: 0,25∙40 = 10, ∙1,4 = 10. Отже, маємо пропорцію
0,25: = 1,4 : 40.
Також зазначимо, що з рівності аd = bс випливають, наприклад, і такі пропорції: , .
Приклад 1. Знайдіть невідомий член пропорції 9 : x= 3 : 7. Використовуючи основну властивість пропорції, маємо:
З ∙ x = 9 ∙ 7;
Приклад 2. Скільки коштують 3,2 м тканини, якщо за 4,2м цієї тканини заплатили 63 грн.?
Нехай 3,2 м тканини коштують х грн. Запишемо коротку умову задачі в такому вигляді:
3,2м — х грн.;
4,2м — 63 грн.
Відношення і рівні, оскільки кожне з них показує, скільки коштує 1 м даної тканини.
Тоді маємо:
і ;
x=16∙3 = 48
Відповідь: 48 грн.
Фронтальне опитування:
Дослідники
Насамперед потрібно розрізняти практичні і прикладні задачі. У методиці навчання математики існують різні тлумачення поняття “прикладна спрямованість”.
Ю.М. Налягін і В.В. Пікан розрізняють поняття “прикладна” і “практична” спрямованість.
На їх погляд:
Прикладна спрямованість навчання математики – це орієнтація змісту і методів навчання на застосування математики в техніці і суміжних науках; у професійній діяльності; в народному господарстві і побуті». Згідно з таким тлумаченням міжпредметні зв’язки, політехнічна спрямованість охоплюються поняттям “прикладна спрямованість. Прикладна спрямованість сприяє формуванню наукового світогляду і показує роль математики в сучасному виробництві, економіці, науці.
Практична спрямованість навчання математики – це спрямованість змісту і методів навчання на розв’язування задач і вправ, на формування у школярів навичок самостійної діяльності математичного характеру.
У реальному процесі навчання прикладна і практична спрямованість звичайно функціонують спільно.
Дещо інакше розуміємо прикладну спрямованість В.А. Долінгер. Він вважає, що «прикладна спрямованість математичних знань повинна означати як їх практичне застосування, так і їх теоретичне значення в самій математиці. Лише в цьому випадку буде виховуватися в учнів справжня повага до сили наукових знань».
Прикладна спрямованість навчання математики найбільше реалізується при розв’язування прикладних задач. Під прикладними задачами в школі здебільшого розуміють задачі, які виникають поза курсом математики і розв’язуються математичними методами і способами, які визначаються в шкільному курсі.
Сформулюємо основні вимоги до прикладних задач, які використовуються у навчанні математики.
1.Задачі повинні мати реальний практичний зміст, який забезпечує ілюстрацію практичної цінності і значущості набутих математичних знань.
2. Задачі повинні відповідати шкільним програмам і підручникам за формулюванням і змістом методів і фактів, які будуть використовувати в процесі їх розв’язування.
3. Задачі повинні бути сформульовані доступною і зрозумілою мовою, не містити термінів, з якими учні не зустрічалися і які вимагатимуть додаткових пояснень.
4. Числові дані в прикладних задачах повинні бути реальними, відповідати існуючим в практиці.
5. У змісті задачі по можливості повинен бути відображений особистий досвід учнів, місцевий матеріал, який дозволяє ефективно показати використання математичних знань і викликати в учнів пізнавальний інтерес.
6. Прикладні задачі повинні відображати ситуації промислового і сільськогосподарського виробництва, економіки, торгівлі, ілюструвати застосування математичних знань у конкретних професіях людей.
7. У прикладних задача числові дані, як правило, мають бути наближеними, а при їх розв’язуванні необхідно використовувати обчислювальні засоби, зокрема ЕОМ.
8. При розв’язанні прикладних задач у класах з поглибленим вивченням математики їх формулювання може бути розширене і являти собою деяке теоретичне зведення до проблеми, що вивчається. Сама проблема може мати багатоступеневе розв’язання, при якому кожний наступний етап розвиває і доповнює попередній.
Відношення і пропорції загальновживані у повсякденному житті людини. Наприклад, розрахунок відсоткового відношення величини калорій або працездатного населення регіону; прийняття рішень у сфері фінансових операцій, розрахунок власних та родинних фінансів, комунальних платежів; вміння розпоряджатись власними коштами, в простих ситуаціях оцінювати очікуванні та реальні витрати.
Все це і багато іншого дозволяє нам побачити, що відношення і пропорції використовуються в житті людини і вивчення цієї теми, так як і математики загалом являється необхідною складовою нашого життя.
Практики
1 підгрупа – Банкіри
«Приват Банк» — один з найбільших банківУкраїни. Національна мережа банківського обслуговування Приват Банку включає понад 3 000 філій і відділень на всій території України. Приват Банк є найбільшим оператором ринку роздрібних банківських послуг — за станом на 1 травня 2007 року банк обслуговує 13 млн рахунків фізичних осіб, обсяг залучених банком коштів громадян досяг 16,373 млрд гривень. Приват Банк є найбільшим емітентом і еквайєром платіжних карток в Україні. На сьогодні банком емітовано понад 19,98 мільйона карток, у мережі обслуговування карток працює 7 030 банкоматів і 54 486 POS-терміналів.
Задача
Клієнт Приват Банку поклав на рахунок 60000 грн. Скільки грошей буде у неї на рахунку через рік, якщо банк виплачує 2,5% річних? Розв’язання.
60000грн – 100%
х грн – 2,5%
;
60000грн + 1500грн = 61500грн
Відповідь: 61500 грн.
2 підгрупа Географи
Наша група підготувала пропозиції де провити канікули. Перед вами карта України, незабаром канікули і вас чекають цікаві подорожі. Ми пропонуємо вам такі маршрут:
- до столиці України – Києва;
- до міста Запоріжжя.
На карті є масштаб, ми на уроках географії та математики вчили, як ним користуватися. Заміряйте відстань від нашого міста до вибраного місця подорожі і знайдіть скільки до нього кілометрів, використовуючи знання пропорції.
А наші консультанти, якщо у вас виникне потреба, проінформують вас і допоможуть.
На кожному столі карта України. Учні лінійкою виміряють відстань від міста Миколаїв до місця екскурсії, використовуючи масштаб карти. Складають пропорцію і визначають відстань на місцевості.
Консультанти географи – картографи допомагають і перевіряють.
Задача
Відстань між містом Миколаїв та Київ на карті становить 8,4 см. Яка відстань між цими містами, якщо її масштаб 5000000 (в 1 см 50 км)?
Розв’язання:
1 см – 50 км
8,4 см – х км
;
Відповідь: 420 км між містами Миколаїв так Київ.
Задача
Відстань між містом Миколаїв та Запоріжжя на карті становить 5,4 см. Яка відстань між цими містами, якщо її масштаб 5000000 (в 1 см 50 км)?
Розв’язання:
1 см – 50 км
5,4 см – х км
;
Відповідь: 270 км між містами Миколаїв так Запоріжжя.
3 підгрупа Кулінари
На уроках трудового навчання ми вивчали технологію приготування кулінарних страв. Тут ми побачили що без відношень і пропорцій не обійтись . Тому пропонуємо вам таку задачу.
Задача
З 10 кг. свіжих яблук виходить 8 кг. яблучного пюре. Скільки можна одержати яблучного пюре з 44 кг. свіжих яблук ?
Розв’язання
З 10 кг. яблук – виходить 8 кг. пюре
З 44 кг. яблук – виходить Х кг. пюре
;
Відповідь : з 44 кг яблук виходить 35,2 кг пюре.
На додаткових уроках ми вивчали сплави різних речовин та їх склад і для нас це виявилося дуже цікавим. Пропонуємо і вам занурити в світ різних речовин та розв’язати задачу
Задача
У 400г сплаву міститься 176г міді. Який відсоток міді у даному сплаві?
Розв’язання.
400 г – 100%
176г – х%
;
Відповідь: 44% міді у даному сплаві.
Висновок
В курсі математики 6 класу відкривається чи не найширше поле для застосування прикладних задач. Досить цікавими можуть бути задачі на визначення відсотку речовини в предметі, банківські розрахунки, визначення раціонального харчування, робота з географічними даними. За період вивчення теми пропорції та відношення ми дізналися масу цікавих та корисних відомостей з цієї теми , тому для закріплення цього матеріалу розгадаємо кросворд.
Питання :
Чому ж ми пов’язуємо слово краса з темою уроку ? Думаю це очевидно !
Адже пропорція – це краса в музиці, архітектурі, математиці та техніці, скрізь де дотримано правильного відношення, де досягається справжня гармонія.
Виконали студентки 312 групи
Семенів О.Г., Пронтенко Л.О., Кучерук А.С.
Миколаїв 2018