Інтегрований урок із математики та географії для учнів 6 класу
Тема: « Масштаб. Знаходження відстаней на карті»
Мета: навчальна- узагальнити і закріпити знання учнів із теми,
провести контроль навчальних досягнень дітей; формувати вміння визначати напрямки і відстані на карті, працювати в групі та в парі;
розвиваюча – розвивати спостережливість, самостійність логічного мислення, математичні здібності, увагу, пам’ять, уміння працювати з джерелами географічної нформації, створювати образ об’єкта, використовуючи інтерактивні технології;
виховна- виховувати поважне ставлення до праці картографів, до природи рідного краю, інтерес до предметів на прикладі міжпредметної інтеграції, використовуючи технологію діяльнісного методу.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Форма уроку: урок-подорож.
Обладнання: фізична карта України, фото краєвидів Карпат, географічні атласи, циркуль - вимірювач, підручник.
Вчитель математики: Арманова Ю.В., вчитель географії: Крещенко З.М.
Всі науки настільки пов’язані між собою,
що легше вивчати їх всі відразу,
ніж будь- яку з них окремо від інших.
Рене Декарт
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання. З’ясування відсутніх учнів на уроці . Перевірка наявності у дітей на партах необхідного для уроку обладнання.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку, усвідомлення її учнями. Оголошення епіграфа уроку і робота з ним
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель географії. Сьогоднішній урок не зовсім звичайний. Це своєрідна віртуальна подорож, під час якої ми узагальнимо вивчене про масштаб на уроках математики та навколишнього світу, а також з’ясуємо, чи потрібні нам знання про масштаб. Якщо так, то для чого саме.
ІV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Вступне слово вчителя
Учитель географії. Діти, природа надзвичайно багатогранна, єдина і неподільна, тому і наук, які допомагають у її вивченні, значна кількість. Щороку, вивчаючи основи фізики, хімії, біології, географії, астрономії, ви переконуватиметесь у цьому, поглиблюючи свої знання.
Учитель математики. Жодна з цих наук неможлива без математики. Яке б явище природи чи живий об’єкт ми не описували, розробити заходи його застосування неможливо без математичних обчислень.
Гра «Склади слово»
Виконавши усно вказані дії і розмістивши відповіді в порядку зростання, ви дізнаєтеся, з чим пов’язана математика як наука.
2 • 0,2 п
2,1 • 3 о
0,5 : 0,2 р
13,5 : 0,9 а
13,4 – 2,5 д
0,76 + 0,34 и
3,5 : 7 р
Відповідь: природа
Учитель географії. Сьогодні на уроці кожен із вас відчує себе маленьким дослідником. Для здійснення цікавої подорожі, вам потрібно знати опорні поняття. Давайте їх пригадаємо.
Географічний крос
Дайте відповіді на запитання:
Визначати своє місцезнаходження відносно сторін горизонту та навколишніх предметів.
Зображення умовними знаками і в масштабі великої території або всієї планети.
Величина, яка показує, в скільки разів відстань на карті менша за відстань на місцевості.
Числовий, іменований та лінійний.
Математичний крос (актуалізація опорних знань)
1. Наведіть означення відношення двох чисел.
(Відношенням двох чисел називається їх частка)
2. Що називається процентом (відсотком) від будь-якої величини?
(Процентом (відсотком) від будь-якої величини називається одна сота її частини)
3.Чому дорівнює пройдений шлях, якщо відомі швидкість та час?
(Так як S = v t, то t = S : v)
VІ. Географічно-математична подорож
Учитель навколишнього світу. Діти, напередодні уроку ви об’єднались у 3 туристичні групи, кожна з яких отримала випереджувальне інформаційно-географічне завдання, відповідно до маршруту нашої подорожі, котра бере свій початок із древнього Києва, а закінчується на неповторній Говерлі.
Маршрути подорожі від Києва до Говерли:
Щоб дістатися туди, ми віртуально завітаємо до Житомира і Кам’янця - Подільського, Хотина, Львова та Коломиї.
Прийом «Мандрівка»
(Інформаційно-географічні повідомлення учнів про міста, зазначені у маршрутних листах)
Надаємо слово учасникам кожної туристичної групи (по черзі).
Молодці. У кожного з вас на парті лежить інформаційний лист, у якому зазначений маршрут подорожі. Розгорніть атласи. За допомогою циркуля-вимірювача та лінійки визначте відстань між містами на географічній карті України з масштабом 1:1000000.
Робота в парах
Перевіримо правильність виконання завдання.
№ маршруту |
Назва маршруту |
Відстань між містами на карті |
1 |
Київ – Житомир |
13,5 см |
2 |
Житомир – Кам’янець-Подільський |
23 см |
3 |
Кам’янець-Подільський - Хотин |
2,5 см |
4 |
Хотин – Львів |
23 см |
5 |
Львів – Коломия |
16 см |
6 |
Коломия – Говерла |
6 см |
Учитель математики. Значення цифр можна пізнати лише в порівнянні. Якщо ми не порівняємо цифру з іншими, то не матимемо уявлення про об’єкт. Цифра стане невиразною, «блідою».
Прийом «Географічна арифметика»
Знаючи відстань між містами на географічній карті (масштаб карти 1:1000000), визначте відстань на місцевості в кілометрах. Згадаємо математичне означення «Масштаб»: відношення довжини відрізка на зображенні до його справжньої довжини називається масштабом зображення.
Перевіряємо правильність виконання завдання.
Маршрут |
Відстань на карті |
Розв’язання (масштаб карти 1:1000000) |
Відстань на місцевості |
1. Київ – Житомир |
13,5 см |
13,5 * 1000000 = =13500000см= 135 км |
135 км |
2.Житомир – Кам’янець-Подільський |
23 см |
23 * 1000000 = =23000000см= 230 км |
230 км |
3.Кам’янець-Подільський - Хотин |
2,5 см |
2,5 * 1000000 = = 2500000см = 25 км |
25 км |
4.Хотин – Львів |
23 см |
23 * 1000000 = =23000000см= 230 км |
230 км |
5.Львів – Коломия |
16 см |
16 * 1000000 = = 16000000см = 160 км |
160 км |
6.Коломия – Говерла |
6 см |
6 * 1000000 = = 6000000см = 60 км |
60 км |
Всього |
84 см |
84 * 1000000 = = 84000000см= = 840 км |
840 км |
Висновок. Порівнявши цифри, котрі вказують на відстань між містами, ми краще розуміємо, де знаходиться той чи інший об’єкт. Також ми з’ясували, що відстань на місцевості між Києвом та Говерлою становить 840 км.
Прийом «Дивуй»»
Це своєрідний музей, де зберігаються геологічні ,,документи”, створені самою природою. Українські Карпати - один із наймальовничіших регіонів України, чиї гірські краєвиди неповторні, а рівень забрудненості довкілля дуже низький. Багатством Карпат є унікальні мінеральні води, що мають лікувальні властивості. Вони є в районах Трускавця, Моршина, Сваляви, Східниці. Тому тут склалися надзвичайно сприятливі умови для санаторно-курортного і туристського господарства міжнародного значення.
Прийом «А чи знаєте ви?»
Учитель математики. Знаючи відстань між містами на карті, скориставшись означенням «Масштаб», ми знайшли відстань між Києвом та Говерлою на місцевості (S=840 км). Завдання наступне: визначте час, який необхідний для того, щоб дістатись від Києва до Говерли , якщо подорожувати автомобілем із середньою швидкістю 60 км/год.
Прийом «Математична лабораторія»
Перевіряємо правильність виконання завдання.
S = vt ; t = S : v ;
t = 840 : 60 = 14(год.)
Учитель географії. Доклавши багато зусиль, ми подолали великий шлях. Саме зараз настав той момент, коли можна відпочити, зробивши фізкультхвилинку.
Динамічна пауза
(напиши тілом цифри в повітрі)
1- носом;
2- плечима;
3- правою рукою;
4- лівою рукою;
5- правою ногою;
6- лівою ногою;
7- головою;
8- за допомогою тіла.
Робота з підручником
Учитель математики. Як знайти площу ділянки, якщо відомі її довжина та ширина? (Відповідь: треба довжину помножити на ширину).
Задача №594 на сторінці 112 вашого підручника з математики.
Розгорніть підручники і прочитайте умову задачі.
Задача
Для нормального відпочинку людині потрібно не менше 8 кв. м площі. Туристичне бюро у Львові запропонувало квартиру, але забуло вказати її метраж . У рекламній листівці ми знайшли тільки план квартири, виконаний у масштабі 1 : 200.
Розміри приміщень на плані
|
Розв’язання (масштаб 1:200) |
Площа |
Вітальня |
||
а = 3 см b = 2,5 см |
|
|
Спальня та передпокій |
||
а = 2 см b = 1,5 см |
|
|
Кухня |
||
а = 2 см b = 2 см |
|
|
Ванна |
||
а = 1 см b = 1,5 см |
|
|
Комора |
||
а = 2 см b = 0,5 см |
|
|
Всього |
|
|
Завдання
Перевіряємо правильність виконання завдання.
Розміри приміщень на плані
|
Розв’язання (масштаб 1:200) |
Площа |
Вітальня |
||
а = 3 см b = 2,5 см |
а = 3*200=600см=6м b = 2,5*200= =500см=5м |
S = 5*6 = 30 кв.м |
Спальня та передпокій |
||
а = 2 см b = 1,5 см |
а = 2*200=400см=4м b = 1,5*200= =300см=3м |
S = 4*3 = 12 кв.м S = 4*3 = 12 кв.м |
Кухня |
||
а = 2 см b = 2 см |
а = 2*200=400см=4м b = 2*200= =400см=4м |
S = 4*4= 16 кв.м |
Ванна |
||
а = 1 см b = 1,5 см |
а = 1*200=200см=2м b = 1,5*200= =300см=3м |
S = 2*3= 6 кв.м |
Комора |
||
а = 2 см b = 0,5 см |
а = 2*200=400см=4м b = 0,5*200= =00см=1м |
S = 4*1= 4 кв.м |
Всього |
- |
S = 80 кв.м |
Учитель географії. Живий світ Карпат є унікальним. Охороні та збереженню рослин і тварин приділяється велика увага. Тут створено понад 1400 природоохоронних об’єктів.
Комахи є найрізноманітнішою групою живих істот на Землі. Винятком із цього правила не стали й Українські Карпати, де ці невеличкі шестиногі тварини становлять основу всього біотичного розмаїття – їх налічується 15- 25 тисяч видів!
Учитель математики.
Задача
Довжина крила комахи , намальованій в масштабі 20 : 1, дорівнює 4 см.
Яка його довжина насправді?
Розв’язання
Масштаб 20 : 1
Нехай d – довжина крила комахи, d (на малюнку) = 4 см,
тоді 20:1 = 4: d (в природі).
Отже, 20 = 4: d (в природі).
d (в природі) = 4 : 20 = 2 : 10 = 0,2 см = 2мм
Відповідь: довжина крила комахи насправді 2 мм.
VІІ. Підсумок уроку. Сьогодні на уроці ми узагальнили та систематизували знання з математики та навколишнього світу про масштаб і переконались, що вони справді необхідні у повсякденному житті.
VІІІ. Оцінювання . Вчителі оцінюють та коментують роботу учнів на уроці, виставляючи відповідні бали з математики та навколишнього світу.
ІX. Рефлексія
Інтерактивна вправа «Незакінчені речення »
- Сьогодні на уроці я зрозумів /ла…
- На уроці я навчився/лась…
- Я переконався/лась…
X. Домашнє завдання
1. Намалювати у робочому зошиті план власної квартири у масштабі 1 :100.
2. Практична робота ст.54 -”Загальна географія” №1,2.