Тема. Відношення площ подібних трикутників
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту та ідеї доведення теореми про відношення площ подібних трикутників. Сформувати вміння відтворювати зміст теореми та застосовувати її під час розв'язування задач.
Тип уроку: засвоєння вмінь та навичок.
Наочність та обладнання: конспект «Відношення площ подібних трикутників».
Хід уроку
І. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Учитель збирає зошити учнів із виконаною домашньою самостійною роботою (див. вище). Учням оголошується правильне розв'язання за рисунками, зображеними на дошці заздалегідь.
Контрольні моменти обговорюються.
III. Формулювання мети і завдань уроку
Учитель пропонує учням відповісти на запитання, зміст яких наштовхне учнів на роздуми відповідно до теми уроку.
Під час пошуку відповідей на останнє запитання (див. рис. 1) учні мають усвідомити, що, на відміну від діагоналей паралелограма, діагоналі трапеції не ділять ЇЇ на трикутники, серед яких є пари рівних. Серед чотирьох здобутих трикутників є два рівновеликих (трикутники 1 і 3), а також два подібних (2 і 4).
Отже, формулюється питання: «Що ми знаємо про площі подібних трикутників?» Логічно припустити, що відповідь на це питання (тобто встановлення залежності між площами подібних фігур та вираження її у числовій формі, а також формування вмінь застосування цієї залежності під час розв'язування задач), і буде головною метою уроку.
IV. Актуалізація опорних знань
З метою формування свідомого розуміння учнями змісту та доведення теореми про відношення площ подібних трикутників учні мають повторити зміст вивчених раніше понять.
Виконання усних вправ
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
Конспект 20 |
Відношення площ подібних трикутників |
Якщо ΔABC ~ ΔА1В1С1 |
і |
Традиційно на завершення вивчення теми «Площі» у 9 класі вивчалась теорема про відношення площ подібних многокутників, доведення якої складалось із двох частин: 1) доведення твердження теореми для трикутників; 2) доведення твердження теореми для простих многокутників через доведене твердження для трикутників. За новою програмою у 8 класі вивчається тільки теорема про відношення площ подібних трикутників (тобто особливий випадок теореми про площі подібних многокутників). Це обумовлено тим, що поняття подібності многокутників не вивчалось.
Доведення теореми майже повністю відповідає традиційному доведенню властивості площ подібних трикутників і спирається на властивість сторін подібних трикутників, на ознаки подібності прямокутних трикутників та застосування формули площі трикутника (доведення можна провести простіше, якщо використати властивості відношень відповідних лінійних елементів подібних трикутників, сформульовані і доведені в темі «Подібність трикутників»). Після виконання роботи з повторення змісту цих понять (див. усні вправи) доведення теореми має бути зрозумілим усім учням.
Як приклад із застосування теореми про відношення площ подібних трикутників можна розглянути з учнями опорний факт, який є узагальненням задачі, а саме: площа трикутника, що відтинається від даного його середньою лінією, дорівнює чверті площі даного Трикутника. Розуміння твердження теореми та наслідку відбувається під час розв'язування усних вправ та завдань за готовими рисунками.
VI. Формування первинних умінь
Виконання усних вправ
а) збільшити в 4 рази;
б) зменшити в 3 рази;
в) зменшити в п разів.
а) зменшилася в 25 разів;
б) збільшилася в 49 разів;
в) збільшилася в п2 разів.
Виконання письмових вправ
a) SAВC, якщо см2;
б) , якщо SAВC = 9 см2.
а) сторону А1В1, якщо SAВC = 24 см2, = 6 см2, АВ = 8 см;
б) площу трикутника АВС, якщо ВС = 2 см, В1С1 = 6 см, =18 см2.
Розв'язування запланованих задач сприяє закріпленню в учнів формулювання теореми та розуміння, що з доведеного в підручнику твердження випливають два різних варіанти його застосування:
VII. Підсумки уроку
Відповідні сторони двох подібних трикутників дорівнюють а і b . Заповніть пропуски так, щоб рівності стали правильними (рис. 2).
; ; ; ; ;
(l, т, h — відповідні бісектриси, медіани і висоти трикутників).
VIII. Домашнє завдання
Вивчити зміст та доведення теореми про відношення площ подібних трикутників.
Розв'язати задачі.
Розв'язати задачі на повторення.