Урок української мови 8 клас“Відокремлені означення”учитель української мови та літератури Одеської гімназії № 5 Овсієнко Вікторія Олександрівна
Номер слайду 2
Сьогодні на уроці ми повторимо особливості відокремлених означень, пригадаємо особливості відокремлення, будемо удосконалювати пунктуаційні навички, продовжимо формувати вміння будувати ускладнені речення
Номер слайду 3
Пригадайте!Що таке відокремлення?Які члени речення можуть відокремлюватися?Що таке означення?Які ви знаєте різновиди означення?Що таке дієприкметниковий зворот( пригадайте правила 7 класу)
Номер слайду 4
Пригадаймо! Означення можуть буди узгоджені та неузгоджені ( за потреби звернися до підручника)Прочитай речення. Визначити, які з них —узгоджені, а які — неузгоджені. Свій вибір обґрунтувати ( УСНО)1 У місті Умані біля палацу Потоцького зібралася сила-силенна панських екіпажів, позолочених, з родинними гербами, розмальовані (П. Наніїв). 2 Хто з насне ласував ніжно-зеленими яблуками, смачними, соковитими, з жовтинкою? (Л. Мацько). 3 Найбільшим дивом було містечко Мліїв — з безплатною школою талікарнею, з двома заводами, з чистими освітленими вулицями (Л. Мацько). 4 Таким учитель і піде в життя — точним, логічним, послідовним, відповідальним за свою справу (С. Плачинда). 5 Сам він, простий і доступний, добрий і щирий, готовий був кинутися на допомогу першому зустрічному (Л. Іванникова). 6 Понад тисячу чотириста пам’ятників та обелісків, установлених у містах і селах Чернігівської області, увіковічують мужність і героїзм воїнів (М. Тищенко). 7 Перегук билин,народжених багато віків тому, звучить тут і понині (М. Тищенко).r
Номер слайду 5
Треба знати!Відокремлені означення виражаються Одиничними прикметниками чи дієприкметниками( їх має бути кілька)Дієприкметниковим зворотом. Прикметниковим зворотомppt_x
Номер слайду 6
Перепиши приклади в зошит!Означення після означуваного слова відокремлюється комами. Означення перед означуваним словом - не відокремлюємо. Малюнок, намальований хлопчиком, розчулив мене. Намальований хлопчиком малюнок розчулив мене.
Номер слайду 7
Винятки! (кому будемо ставити)Якщо означуване слово виражене особовим займенником або воно пропущене. Н: Намальований хлопчиком, він розчулив мене.або Розчулений побаченим, дивлюся на малюнок. Якщо між означенням і означуваним словом є інші слова. Н: Намальований хлопчиком, розчулив мене цей малюнок. Якщо означення має обставинний відтінок Н: Розчулений, хлопчик заплакав. ( чому?)
Номер слайду 8
Запамятай!Поширені означення, виражені дієприкметниковими зворотами, що стоять перед означуваним іменником і не мають додаткових обставинних відтінків значення, не відокремлюють: Стоять налиті сонцем дні (М. Луків). Якщо поширене чи непоширене означення відірване від означуваного слова іншими членами речення, його відокремлюємо незалежно від місця розташування в реченні:І ми пішли, палкі, веселозорі (А. Малишко).
Номер слайду 9
Виконай письмово!Із поданих пар простих речень за зразком змоделювати речення, ускладненівідокремленими означеннями. Указати на умови відокремлення. Зразок. Заходимо до напівосвітленого храму. Храм сповнений музикою органа(О. Балабко). — Заходимо до напівосвітленого храму, сповненого музикою органа. 1 Чорний верх робив поставу княгині Ольги врочистою і стрункою. Цей верхбув розшитий білими перлами (Р. Іванченко). 2 Нині ця пам’ятка нашої культури ХІстоліття зберігається в приміщенні національної бібліотеки Франції. Ця пам’ятканазвана Реймським євангелієм (О. Балабко). 3 Чарувала думку поета красапридунайських просторів із скіфськими могилами, гаями. Ці могили, гаї були вкритіпізньою осінньою позолотою (І. Пільгук). 4 Це старовинне козацьке полкове місто. Переяслав тепер було зруйноване, занедбане. Місто Переяслав було колись красивей горде (Д. Чуб). 5 Олександр Вертинський став виразником музичного обличчя. Парижа 20–х - початку 30–х років, співаком. Співак був популярним у всій Європі(О. Балабко).
Номер слайду 10
Повторімо. Що таке відокремлені означення?Особливості відокремлення означень на письмі? Які є винятки відокремлених означень, коли кому ставимо? За потреби звернися до зошитаr
Номер слайду 11
Домашнє завдання: Опрацюй правила в підручнику та в зошиті Виконай письмово. Перетворити речення з невідокремленими означеннями на речення з відокремленими.1 Посеред села на горі майдан, на майдані обнесена зелено мальованим штахетом дерев'яна церковця. 2 Мимо церкви — великий курний шлях, з другого боку шляху поросла бур'янами «пустиня», на краю бур'янів необгороджена хата. 3 Добре опам'ятався тоді, як сидів щасливий і радісний з маленькою книжечкою у бур'яні, виспівуючи і вписуючи в неї слова колядки.